רש"י הראשונות בחשאי, ע' הגהות הגר"ש קאצנעלנבוגן שבת פ"ו: ולקבלי ביני שמשא אר"י לא מראש בסתר דברתי, ויבואר ע"פ פסחים ס"ח: אי לאו האי יומא כמה יוסף איכא בשוקא, ובעירובין נ"ד. אי לא נשתברו לוחות ראשונות לא נשתכחה תורה, עוד אי' ברש"י תשא ומד', ראשונות בקולות שלטה עה"ר, ובסוף הוריות רבה עוקר הרים ור"י סיני, וז"ש ר"י אי לאו ה"י, ר"ל אם התורה ל"ה ניתנה דוקא ביום רק ביני שמשא כקו' הגמ' והי' בסתר ל"ה שבירה ול"ה שכחה, ול"ה יוסף במעלה יותר מכולם שהי' זוכרים התורה ועמ"ש ביתרו דף קנ"ד. ושאלו להג' מלובלין ז"ל למה עשה רעש גדול כל כך בהפתיחה לישיבת חכמי לובלין הא אחז"ל דלוחות ראשונות הי' ברעש נשברו, והשיב משה ג"כ ידע מזה, אבל העולם הי' צריך לרעידה (אויפטרייסלונג), ואף שמסר נפשו עלי', הפקיר עצמו לכלל ישראל, - גם הפשט ביתרו (כ' י"ח) ומשה נגש אל הערפל משה גדול הדור נגש אל החשך והערפל לכנוס ללב כל ישראל בעת צר להם, כן צריך להיות מנהיג הדור להתערב בצרות הכלל, ובפרט בעת שמבית ומבחוץ כופר, כפירה ומינות ר"ל, צריך להקריב עצמו עבור חינוך בנ"י, ולא לבטל ולמסור עצמו לשיטות החפשים בעניני חינוך, - אסתר אמרה הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי (תהל' כ"ב כ"א), ובכלים פי"ז מי"ז ר"ע אומר כל שבים טהור חוץ מכלב הים משום שבורח ליבשה, ובברכות ס"א: בר"ע עם פפוס בן יהודה, שא"ל אשריך ר"ע שנתפשת על ד"ת, כלב הים, בשעת מלחמה ימסור עצמו להשונא, ומשו"ה טמא שבורח ליבשה ליד השונא, וז"ש אסתר מיד כלב הים הצילני: