ובצלאל ערש"י ובמוסגר והוא קו' תוס' ברכות נ"ה. ד"ה לך, ובגרש כרמל תי' דבפ' תרומה קודם ציווי עשיית כלים צוה ה' ועשו לי מקדש שהוא משכן ומה בכך שפרטי עשיית משכן נאמרו אח"כ, והראנ"ח כ' דסוף מעשה במחשבה תחלה על התכלית שהוא הארון, ועז"א לעשות ארון תחלה, ובצלאל השיבו שאעפ"כ מתחלה צריך לבנות הבית כדרך סדר המעשה, וכ"כ בגבול בנימין ח"ג דל"ט, ופי צדיק דרוש י', וביע"ד ח"א דרוש ב' כ' כשהראה ה' למשה בהר תבנית המשכן וכליו בפעם א', ומצד ה' הי' תחלה משכן ואח"כ כלים, ולצד משה שהי' עומד כנגד השכינה הי' הארון תחלה, וז"ש בצל אל ר"ל נשמתך הי' בצד השכינה, נמצא משכן תחלה ע"ש ע"פ זה"ק שבזה"ז צריך משכן תחלה ואח"כ כלים פנימיים, ולעת"ל יקדים הפרי לקליפה, והי' סבר משה שהתיקון יהי' אז, וע"ע פנ"י ברכות שם, וכת"א אריכות:
ובחת"ס או"ח קפ"ח הביא בשם הגרנ"א ז"ל שהק' להפסיקתא הובא בטאו"ח תרפ"ד דנגמר כל הבנין בחנוכה והמשכן לא הוקם עד א' בניסן, א"כ אנו רואים של"ה קפידא בזה להיכן יכניס הכלים, ותי' דקודם משיחה אין קפידא להיכן יכניסם, רק כמו שהי' סדר עשייתן צ"ל סדר משיחתן ואז הוי קידוש וזה הוא גמר עשי', ושפיר שאל בצלאל להיכן אכניסם ובודאי דמשכן תחלה וה"ה למשיחה משכן קודם ואח"כ כלים ע"ש. - ובגוף הקו' קדמו ביע"ד שם, וכ דבצלאל שאל מסדר עולם שבונין בית ואח"כ כלים, אך י"ל בהיפך דאין לעשות כן להוציא מלב הטועים שיאמרו לדירה הוא צריך, וכמ"ש בשבת כ"ב: וכי לאורה הוא צריך, אך אי' במד' כשכתב משה נעשה אדם כו' אמר משה אתה נותן פ"פ למינים, א"ל ה' כתוב וכל הרוצה לטעות יטעה, ואזיל משה לשיטתו, שלא ליתן פ"פ לטועים ולכן שינה הסדר עולם לבנות דירה תחלה, אבל בצלאל תפס דעת ה' לקבוע דירה בתחתונים וכל הרוצה לטעות יטעה, ובכל"ח דקדק בגמ' בצלאל אמר ועתה אומר לי עשה ארון וכלים ומשכן, כלים שאני עושה להיכן אכניסם, התחיל גם בארון ושאלותו הי' רק על כלים, ולח"ס א"ש דשאלה הי' רק לאחר משיחה ולכן לא שאל רק על כלים, אבל ארון חזינן דנתקדש כ"כ שעמד בנס, ומקום ארון אינו מן המדה ול"ה צריך מקום כלל ול"ש לשאול להישן אכניסו וכמש"ל:
ובירו' שקלים פ"ד ה"ב השלחן מנורה מזבחות מעכבין זא"ז ואפי' שימה מעכב, אר"ח כאן בעבודת פנים כאן בחוץ, מבואר דעבודת פנים כהקטרה והטבת נרות מעכב הכל ולמ"ד דגם שימה מעכב כ' בקה"ע דגם ארון מעכב דכ' בי' שימה בפ' ויקהל וכ"כ בתקלין חדתין, וק' על הזמן שארון הי' נשבה אח"כ עד שבנה שלמה בהמ"ק של"ה ארון במשכן, וכי לא הקריבו קרבנות וקטרת ועבודת יה"כ, בשלמה מבית שני ל"ק אע"ג דל"ה ארון י"ל שא"ה דנגנז, וי"ל דהי' הגניזה בבהמ"ק רק של"ה נראה לעיני כל וכמו בבית ראשון מקום הארון אינו מן המדה ובנס עמד, כן בבית שני ודבר רוחני אינו תופס מקום וגבול, לכ"נ כפי' הפני משה דאפי' למ"ד שימה מעכב רק שלחן אבל ארון דהי' בק"ק והי' לו מחיצה בפ"ע ל"ה מעכב אפי' עבודת פנים, דבכל מקום שהי' היה שם השראת שכינה ע"ש, וא"ש דלא שאל על ארון להיכן אכניסו דל"ה צריך למקדש וכמו שהי' זמן רב בזמן עלי: