1
מלך מצרים וישלח, בס' שם משמואל להג' מלבוב ז"ל הקשה למה כינה בשם מלך ולא סתם פרעה, וגם למה כ' לשלוח ולא להוציא, וי"ל דבבכ"ש כ' דאיך נפקע שיעבוד גופם של ישראל הא קיי"ל ע"ע הנמכר לנכרי גופו קנוי (יבמות מ"ו. ויו"ד רס"ו ס"י), והתי' שכל מצרים נעשו עבדים של יוסף כמ"ש בויגש (מ"ז י"ט) קנה אותנו וכו' לעבדים, והיו עבדי יוסף, ועוד דפרעה בעצמו אמר קומו וצאו והוא שחרור גמור, ואף דהוי ע"פ כפיה, קיי"ל גט המעושה בישראל כשר בגיטין פ"ח:, ונ"מ לתי' א' ל"ש רק גבי דמצרים, אבל פרעה ל"ה עבד ליוסף, וצ"ל גבי' תי' ב', וא"ש דכך אמר ה' בא דבר אל פרעה מלך מצרים וישלח, דבשלמא על שאר מצרים לא הקפיד ואף אם לא יאמרו צאו דהיו עבדי יוסף, אבל פרעה שהוא מלך צ"ל צאו, לכן כ' וישלח שישלח הוא שיאמר להם צאו: