ויקח עמרם יוכבד דודתו, רש"י אחות אביו, וע' סנהד' נ"ח: שב"נ מותר בקרובות אב, ובפ' לך (כ' י"ב) אחותי בת אבי, ובר"מ פ"ט ה"ה ממלכים. ובמאור ושמש טעם לאיסור דודתו וכ"כ בתשו' תשב"ץ, ובפ' פנחס (כ"ו נ"ז) כ' ואת אשת עמרם יוכבד בת לוי אשר ילדה אותה ללוי, ולא נזכר מי היא שילדה את יוכבד ללוי, ובבעה"ת כ' שאשת לוי "אותה" שמה והודיע שיוכבד ל"ה דודתו מן האם שאסורה לב"נ "ואותה" היתה אשה אחרת שלקח לוי נמצא דיוכבד ל"ה דודתו מן אם ואינה אסורה לב"נ, וע' יבמות כ"ב. וצ"ז: ור"מ פי"ד מה"א ויו"ד רס"ט ס"ז, ור"מ פ"ט ה"א ממלכים שכ' במצרים נצטוה עמרם במצות יתירות עד שראה מ"ר ונשלמה תורה על ידו עכ"ל, והכ"מ הק' מהיכן הוציא זה, ובשו"ת מקום שמואל כ"ג כ' לפמ"ש בסוטה י"ב. עמד עמרם וגירש, וק' הא סגי בהפרשה בעלמא, וע"כ דגירש כדי שיוכל אחר ליקח אותה ויקיים פ"ו, ופ"ו לישראל נא' ולא לב"נ, א"כ מוכח דנצטוו על פ"ו וחופה וגירושין, ועשו"ת חיים שאל ח"א צ"ה שדחה דבריו. וע' בכל"ח אריכות:
בת עמינדב אתות נחשון, ערש"י ורש"א ב"ב ק"י, ואה"ע ב' ס"ו, ובחנוה"ת הק' ממגילה י"ז. על וילך עשו אל ישמעאל ויקח מחלת בת ישמעאל אחות נביות, מלמד שמת ישמעאל והשיאה נביות אחי', א"כ דילמא גם כאן הפי' שמת עמינדב והשיאה נחשון עש"ה, וע' בנפלאות מתורת השי"ת פפ"א: