פדת ע' בעה"ט וס' ייטב לב, ודבש השדה אות ל"ד בשם הגר"ש מבעלז ז"ל דג' מיני גליות יש, א', מגוים, וז"ש ושמתי פדות בין עמי ובין עמך. ב', מרשעי ישראל וזה גדול מראשון. ג', מחבירו ישראל ואף ת"ח שונאים זל"ז וזה קשה מכולם, ועי"ז נחרב העולם, וכ"כ בס' תולדות יעקב יוסף פ' ואתחנן, וע"ש בפ' וישלח דע"ז התפלל יעקב הצלני נא מיד אחי דאי' בב"ר דהאלנות היו מרתתין כשראו הקרדומות א"ל חכם א' אל יכנס א' מכם בהברזל אין לכם לירא, וז"פ הצילני נא מיד אחי אז יש מורא מעשו משא"כ בלא אחי אין מורא מעשו, ועכל"י תולדות (כ"ו כ"א), שמות (ג' ב'), ושמיני (ט, ב') דברים היורדים לחדרי בטן מה שמחלוקת גורמ', ובתהל' (ע"ט א') מזמור לאסף באו גוים בנחלתיך, והק' במד' איכה (ד' י"ז) קינה מבע"ל, וערש"י קידושין ל"א: והתי' דבגוים יש עוד לסבול ולא בישראל. וע' בס' אסיפת זקנים על ר"ה בחתימת הספר דפ"ח, ומקו"ב ח"ב פ"י ס"ב, וח"ג דף תרנ"ד, ובנוה שלום פמ"ה למחו' הגאבד"ק זגערש שליט"א, ומ"ש בפ' יתרו (י"ט ב'):
וגם י"ל לפמ"ש בסנהד' צ"ח. אין משיח בא אלא בדור שכולו זכאי או חייב, וז"ש שמתי פדות בין כשיהי' "עמי" כולו זכאי, ובין "עמך" דכשחוטאים נקראו עמך וכמ"ש כי שחת עמך (תשא ל"ב ג'), ואומר לא עמי אתם (הושע א' ט'):