קידוש החודש היא מצוה ראשונה שניתנה לישראל במצרים ולא נאמרה להם רק למשה ואהרן ולא אמר שיאמרו זה לישראל אבל מ"מ החודש הזה לכם ר"ל לכל ישראל וכמו שנאמר במ"ר (שם פ' טו) ראש חודש לכם כו' רק הקידוש נמסר לגדולי ישראל לבד ואם גדול הדור בחו"ל שלא הניח כמותו בא"י מקדש וקובע שם כמו שנאמר בר"ע (ברכות סג.) ועכשיו קובעין ע"פ הקידוש של הלל האחרון כידוע. והיינו כמו שנאמר במדרש שם כי השם יתברך לא רצה לקדש דמקדש לעצמו רק הוא מקדש לישראל ועל ידי שהם קדושים מה שהם מקדשי הוא מקודש כמו כלי חול שמכניס לתוכו קדש. וע"כ הם מקדשים אותו כמו שנאמר והייתם לי קדושים כי קדוש אני ע"ש במתנות כהונה דחוק. ונראה דר"ל דע"י שאתם קדושים עי"ז אני קדוש ועד"ז כתבו לפרש מ"ש קדושתי למעלה מקדושתכם שעל ידי קדושתכם אני קדוש מלמעלה. ונאמר ואתה קדוש יושב תהלות ישראל ר"ל על ידי תהלות ישראל ע"ש. הכוונה כידוע דחמה ולבנה רומז לקב"ה ושכינתי' וכמו שנאמר (בסוטה י.) שמשון ע"ש הקב":ה שנאמר כי שמש ומגן ה' ונאמר כי ה' אלהיך אש אוכלה וכן החמה גוף של אש וז"ש וליהט אותם היו הבא וכמו שנאמר (נדרים ח:) דמוציא חמה מנרתיקה כו' (ובשמו"ר שם) דאו"ה מונין לחמה שהיא של אש ועתידין לידון בה וישראל ללבנה שהיא של אור וכן הם נוחלין האור כמו שנאמר אור זרוע לצדיק וגומר ואומר קומי אורי כי בא אורך ע"ש והיינו דהעכו"ם קרו לי' אלהא דאלהא כמו שנאמר (סוף מנחות) ע"פ גדול שמי בגוים היינו שאין משגיח בתחתונים כלל. אבל עיקר בריאת העולם לגלות כבוד מלכותו בעולם וכמו שנאמר כל פעל ה' למענהו ואז"ל (שוח"ט תהלים קמח) לקילוסו וזהו שכינתו ית' בתחתונים. ואברהם אע"ה היה הראשון לפרסם זה בעולם וכמ"ש ז"ל (בב"ר פ' חיי) ע"פ אלהי השמים ואלהי הארץ דעד עכשיו כו' ועכשיו אלהי הארץ שפרסם השגחתו בתחתונים וא' ע"ז (בב"ר סו"פ ל) דא"ל הקב"ה עד שאתה מאיר לי מאספוטמיא בא והאיר לפני בא"י כו' דזה נקרא שמאיר לפניו ית' ע"י שמפרסס כבוד מלכותו על כל הבריאה. וזה דוגמת הלבנה המקבלת אור מהחמה וז"ש קומי אורי שישראל מאירין לפניו ית' ומהיכן לוקחין אור ע"י השם יתברך אורך ומאיר להם. ועד"ז אמרו במ"ר (תצוה סו"פ לו) במנורה הקב"ה מאיר לכל העולם ומצוה להאיר לפניו. כי שמן היא חכמה ואור השמן היא אור תורה. והשם יתברך מאיר באור תושב"כ וישראל מאירים בתושבע"פ שזהו מה שהם מחדשים. ובאמת גם זה דברי אלהים חיים כמו שנאמר (בעירובין יג:) וכ"א (ב"ב יב.) וע"ש ברמב"ן דהוא ברוה"ק ועדיף מנבואה אבל מ"מ השי"ת מסר זה לחכמים כאילו הם המאירים זה וע"י שבא אורך מה שהשם יתברך מאיר ללבם. עי"ז הם מאירים לפניו ית'. וא' קומי אורי תחלה דבהתגלות הם המאירים בעצמם וע"ז אמר במדרש שם למעשה ידיך תכסוף שהשם יתברך מתאוה להם שיהיה נקרא ע"ש בנ"י שהם המאירים. ודבר זה הוא חנוכה דאהרן כמו שנאמר במדרש (ר"פ בהעלותך) כי הוא השורש דתושבע"פ כמו שנאמר יורו משפטיך ליעקב וגו' ונא'ובאת אל הכהנים וגו' ע"פ התורה אשר יורוך וגו' ונאמר שפתי כהן וגו' ותורה יבקשו מפיהו וגו'. וחמה ולבנה רומזים ג"כ לתושב"כ ותושבע"פ דמקבלים האור מתושב"כ. וע"כ אמרו במדה"נ (זח"א צז ע"ב) דהקב"ה בא בר"ח למשמע אולפן מנשמתהון דצדיקיא שאז הוא הארת האור דתושבע"פ והשם יתברך יכסוף למעשה ידיו וע"כ מסר קידוש החדש לחכמים כי הם המאירים אור דתושבע"פ. וזה התגלות השכינה בלבבות בני ישראל דזהו כל ענין אור תורה להאיר ללב בדעת אלהים וכמו שנאמר לעתיד ולא ילמדו עוד איש את רעהו כי כולם ידעו אותי וגו' ודוד המע"ה א' לשהמע"ה שהוא שורש החכמה תתאה דתושבע"פ שורש המלכות פה דתושבע"פ א"ל דע את אלהי וגו' וזהו מפיו דעת ותבונה. ונאמר (משלי ט׳:י׳) ודעת קדושים בינה ובינה הוא תושבע"פ שמבין דבר מתוך דבר וזהו דעת קדושים שהוא הדעת אותו ית' שהוא ע"י התושבע"פ ודעת הוא רוה"ק כמ"ש רש"י פ' תשא והוא השגת תושבע"פ כנ"ל וע"כ נקרא דעת קדושים דקדושים הוא שיש להם רוה"ק דקדושתם מקדושתו ית'. וישראל נבחרו להיות כולם כן וכמ"ש כי עם קדוש אתה ונאמר קדש ישראל לה' ונאמר קדושים תהיו והייתם קדושים. וכן נקראו בגמ' בפ' רע"ק ובפ"ק דחולין ישראל קדושים וע"ז הי' מ"ת כמו שנאמר ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש וכהנים הם הקדושים כמו שנאמר בר"פ אמור קדושים יהיו וגו' קדוש יהיה לך וגו' כי אני ה' מקדשו ובפ' קרח אשר יבחר ה' הוא הקדוש. והם אמרו כל העדה קדושים ובתוכם ה'. דזהו הקדושה כשהש"י שוכן בתוכם והאמת כן. ולעתיד יהיה לגמרי כן ויהיה ממלכת כהנים ושפתי כהן ישמרו דעת ואז כולם ידעו וגו' ובמעמד הר סיני היו כולם כן וכמו שנאמר בשהש"ר ע"פ ישקני אבל אח"כ אף דיש קדושה בכל ישראל מ"מ יש מדריגות והיו צריכין לקבל ממשה ואהרן כמו שנאמר (בעירובין נד:) כיצד סדר משנה כו' וע"ז א' (בשמו"ר פ' טו) שלח אורך ואמתך וגו' הם משה ואהרן כמ"ש תומיך ואוריך וגו' ונא' תורת אמת וגו' ואמר החודש הזה לכם זש"ה כו' עיי"ש. ור"ל דזהו ענין קידוש החודש שנמסר להם דעי"ז מאירים ללבבות בנ"י. ומשרע"ה הוא שורש האור תורה וכמו שנאמר ותרא אותו כי טוב שכשנולד נתמלא הבית אורה (סוטה יב.) ושיהיה נקבע בלב הוא ע"י אהרן שושבינא דמטרוניתא שמקרבן לתורה וזהנו תורת אמרת שבפיהו ושפת אמת הוא שתכון לעד: ע"כ מכתי"ק