לעיל במסכת שבועות כשהגעתי לאבני שיש טהור אבנים טובות שלימות אמרי פי דברי רבותינו ז"ל בתלמוד המקודש גליתי קצת ענין דברי חכמים וחדותם וכי לא דבר רק הוא ושלא להפסיק הענין ידעתי לחבר קונטרס בפני עצמו על זה. והנה עתה באתי בסייעתא דשמיא לגלות קצת מהקצת מכללות התלמוד ודרכי התלמוד והסוגיות והלשונות מפי סופרים ומפי ספרים ישנים וגם חדשים אשר הקרה ה' לי פה ירושלים ע"ה תוב"ב ומעט מזעיר ממה שחנני ה' ממה שקבלתי מרבותי וממה שהוספתי נופך משלי. והנה קדמאי ובתראי הראו בקיאותיהם בכל שעת התלמוד והאריכו לומר בכללות ובפרטיות סוגיות התלמוד ולומר ענין זה מצינו כך וענין זה מצינו כך. ואשריהם מה טוב חלקיהם כי כללו בקצרה הויות ומהות התלמוד שימה בפיהם כעין סימנים ואני באתי אחריהם להודיע מלתא בטעמא ולפרש ענין הצריך פירוש. על כן אפס קצהו תראה לא זכרתי רק ענינים שהתבוננתי שכגון דא צריך אני לאודועי ולפרש ומה שאינו אלא לבקיאות הנחתי כבודו במקומו בדברי המחברים המאירים לארץ ולדרים וזה החלי. בעזרת ה' צורי וגואלי.
*כי *על *פי *הדברים *האלה *כרתי *אתך *ברית
במסכת גיטין (ס, ב) אמר ר' יוחנן לא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה שנאמר כי על פי הדברים האלה כרתי וגו'. על כן בחרתי לי זה הפסוק לעשות כללים על פי אותיות הפסוק ויהיו כ"ז כללים נגד כ"ז אותיות תורה שבכתב עם הכפולות מנצפ"ך.
והא לך רמיזות האותיות לשמות הכללים.
ויען כי לפי סדר לימודי הכללים החשוב חשוב קודם וצריך להפכם ממה שנרמזו באותיות הפסוק ע"כ אציע סדר הנכון סדר הלימוד.
*כ כבוד אלהים הסתר דבר.
*י יגדיל תורה ויאדיר.
*ע עיון.
*ל לשונות מהסוגיות.
*פ פה קדוש
*י יע"ל קג"ס
*ה הלכה.
*ד דרושים ואגדות.
*ב ברייתות.
*ר רבנן.
*י יחוסי החכמים.
*מ מדות.
*ה הלכות.
*א אלף
*ל למד.
*ה הא.
*כ כף.
*ר רבי.
*ת תוספתא.
*י ישיבה.
*א אמוראים.
*ת תנא ברא.
*ך כריתות.
*ב בתראי.
*ר רש"י.
*י יצחק.
*ת תוספות.
א כלל מדות.
ב כלל רבי.
ג כלל תוספתא.
ד כלל תנא ברא.
ה כלל אמוראים.
ו כלל הלכות.
ז כלל ישיבה
ח כלל כף.
ט כלל אלף.
י כלל למד.
י"א כלל הא.
י"ב כלל ברייתות.
י"ג כלל לשונות סוגיות.
י"ד כלל פה קדוש.
ט"ו כלל יגדיל תורה ויאדיר.
ט"ז כלל רבנן.
י"ז כלל דרושים ואגדות.
י"ח כלל כבוד אלהים הסתר דבר.
י"ט כלל עיון.
ך' כלל הלכה.
כ"א כלל יע"ל קנ"ס.
כ"ב כלל יחוסי החכמים.
כ"ג כלל בתראי.
כ"ד כלל רש"י.
כ"ה כלל תוספות.
כ"ו כלל יצחק.
כ"ז כריתות.
ואתחיל לפרש בעזה"י בסדר הנכון סדר הלמוד: