ספר
שמחת הרגל
בליל מועדות ליל התקדש חג הפסח פסח"י רנה וצהלי להודות לשם ה' כניסת הרג"ל מגיד דבריו בפירוש ההגדה. ויתהלך חנו"ך לנער כדי שיקלו' העי"ן לספירת דברים מזכירין יציאת מצרים את הנ"ס למינהו ותורה ולתעודה. במוט"ב תלתא מקדימין ליום הכניסה ג' לימודים מוס"ר מעי"ר על ראש הצעי"ר ללמד בני יהודה. ואתיא מכלל קצת ביאור ופירוש מגילת רות לילדי ישראל טוב ילד גמול ידו הדה. ושעשו"ע יונק תחיל' אוכל"א קורא ושונה וירץ הנער ויגד כל שישנו בלמידה ראה קראתי בשם שמחת הרג"ל נוטריקון הגדה רות ג' לימודים On the eve of the festival we sanctify the Passover, with joyful singing and sacrifice,11 This is a play on words in the verse in Isaiah 54:1. פִּצְחִ֨י רִנָּ֤ה וְצַהֲלִי֙ becomes פסחי רנה וצהלי (as in Pesach). giving thanks to God for the arrival of the festival. One speaks God’s words (Ps. 147:19 ) with a commentary on the Haggadah. We teach the young22 Another play on a Biblical verse, Gen. 5:24 opening their eyes,33 Uncertain about the meaning of the text. reminding them of the Exodus, the many miracles, Torah and testimony. I will start by offering three introductions before the beginning of the festival to inspire instruction for the brightest youth of the Jewish people. I will include a commentary on Megillat Ruth for Israel’s young...Let the children take hold of it and the youngsters shall play. (Is. 11:8) Then they shall read, learn, rush off to speak of all that they have learned. I call this Simchat Haregel, an abbreviation of H aggadah , R uth, and G imel L imudim (three teachings). These are the teachings from my youth, Chaim Yosef David son of our teacher Rabbi Yitzchak Azulai, (May he be remembered for life in the world to come), a pure Sephardi.
ממני יצאו הדברים שיחת הילדים אני הצעיר חיים יוסף דוד ככמהר"ר יצחק אזולאי זלה"ה ס"ט
בליוורנו
בשנת אצמיח לדו"ד שמ"ח צדקה לפ"ג
בדפוס השותפים החכם כמוהר"ר אברהם יצחק קאשטילו נר"ו והמשכיל כמוה"ר אליעזר סעדון נר"ו