תפסיר תורה An Explanation of the Torah in Arabic (Tafsir at-Tawriyya Bi-'l-'Arabiyya)
בשם ה' נעשה ונצליח In the Name of the LORD Shall We Act and Prosper.
שרח אלתורה לראס אלמתיבה רב סעדיה ז"ל [This is] an Exposition of the Torah by the Head of the Academy, Rabbi Saadia (Of Blessed Memory)
[והו] אכ̇ראג̇ מעאני אלכתאב אלמקדס מן כתב אלנבוה אלמסמי [Which] Brings Out the Meaning of the Holy Scriptures from the Prophetic Book Called
אלתורה מן אללגה אלקדיסה אלי אללגה אלגאלבה עלי זמאן the "Torah" from the Sacred Language [of Hebrew] into the Contemporary Language
אלמכ̇רג̇ לה ווטנה that is Widespread in the Land of His Birth ([10th Century CE Egypt]).
[צדר אלכתאב] [Introduction to the Book]:
קאל למא כאן חמד אללה ג̇ל ג̇לאלה ושכרה עלי מא בה אחסן גיר מתנאהיין אדי אלקדרה אלתי להא יחמד ואלפעל אלד̇י עליה ישכר לא חד להמא כאן אפצ̇ל אלחמד אלתעאלי ואשרף אלשכר אלמבאלגה פללה אלחמד ותבארך אלמוג̇וד וג̇ודא אזליא אלואחד עלי חקיקה אלוחדאניה אלחכים אלחכמה אלמחצ̇ה אלקאדר קדרה תאמה אלמחסן אחסאנא כאמלא אלעאלי עלי כל תסביח ומג̇ד.
אמא בעד כאן אלחכים למא קצד בהד̇א אלכתאב תאדיב אלנאטקין ואנהאהם אלי טאעתה וכאן אלתאדיב עלי ת̇לת̇ה צ̇רוב בעצ̇הא אוכד מן בעץ̇ אלאול והו אצ̇עפהא אן יקאל ללמקצוד תאדיבה אפעל הד̇א ולא תפעל הד̇א גיר אן יכשף לה עאקבה מא אמר ומא נהא מנולא אד̇ קד וקע לה אנה יקרב מן אמרה בד̇לך אלפעל ויבעד ען נהיה בד̇לך אלפעל ואלת̇אני אן יכשף ללמאמור ואלמנהי מע אלאמר ואלנהי ת̇מרה מא יכ̇תארה פי פעלהמא והו אן יקאל לה אפעל כד̇א תג̇אזי בכד̇י ולא תפעל כד̇א תעאקב בכד̇י והד̇א אקוי מן אלאול לאנה יתצור לה בד̇לך מא ינאלה מן סעאדה או שקא עלי כל פעל יכ̇תארה ואלת̇אלת̇ אן יכון מע תעריף אלמאמור ואלמנהי מא עלי טאעתה מן חסן אלג̇זא יכ̇בר בכ̇בר קום אמתת̇לו תלך אלטאעה פאחסן ג̇זאהם ואסעדו ומע אעלאמה מא עלי מעציתה מן שדיד אלעקאב יכ̇בר בכ̇בר קום אקתד̇פו תלך אלמעציה פעוקבו ושקו פהד̇א אלצ̇רב אקוי מן אלצ̇רבין אלאולין לאן אלמחנה ואלתג̇רבה תחצל לסאמע ד̇לך פיקום ד̇לך ענדה מקאם אלמשאהדה ראי אן ינזל הד̇א אלכתאב אלמראד בה אצלאח אלעבאד ג̇אמעא להד̇ה אלת̇לת̇ה צ̇רוב חתי יכון פי גאיה אלאתקאן ונהאיה אלאחכאם פאמר עבאדה פיה באלבר ונהאהם ען אלאת̇ם וועדהם עלי מא יאתונה מן עמל אצלאחאת ותואעדהם עלי אלסיאת ואכ̇ברהם ען קום קד תקדמוהם פאצלחו פי אלבלאד פאנג̇חו וקום אפסדו פיה פהלכו חתי לם יבק אצל מן אצול אלתאדיב אלא וקד אחאט בה כתאבה ומת̇אל הד̇ה אלתילאת̇ צירוב ממא פי אלתורה קול אלעזיז ג̇ל ג̇לאלה להרון ולא תדכיל פי כתייר מן אלאוקאת אלי אלקדם כקולה ואל יבא בכל עת אל הקדש תים כשף לה עאקבה דילך פקאל לילא תהלך דילך קולה ולא ימות ואדיכרה מא לחק בניה חין פעלו מתיל דילך בקולה אחרי מות שני בני אהרן ומתיאל דילך איציא מא קאל סלימאן והו ינהי ען אלכסל פי אמר אלדין ואלדניא כקולה אל תאהב שנה וגוי תים בין אן תימרה דילך קטע אלמחמודאת כקולה תאות עצל תמיתנו והי קצה מן תכאסל פי אלענאיה בצייעתה חתי נבת פיהא אלשוך בל חתי אנהדם סיאג̇הא דג̇אך קולה על שדה איש עצל עברתי וגוי ועלי וצף אלנטיאם ואלתרתיב פאלאחק אן יקדם אלאמר תים אלעאקבה תים אלכיבר ולכן למא כאן תנזיל אלתורה ליס הו פי אול אלזמאן לכון אלחכמה אוג̇בת אן יכון תנזילה פי אלוקת אלדיי בלג אלנאס פיה אלעדד אלתאם אלדיי עלי שביה במתילה יבקון אוג̇ב אלג̇ליל תבארך ותעאלי אן יערפהם עיון אלאכיבאר אלתי תקדמתהם לימתתילו במא חמדה למן סבקהם מן פעלה וינתהו ען מא דימה מן פעל מן כאן קבלהם ואן ינטים דילך וינסקה מן אול מא אחדת̇ אלאשיא אלי וקת אלתנזיל תים יאמר וינהי יעד ויתואעד אתכאלא עלי אנה יכיאטב דיוי אלעקול אלצחיחה אלסלימה מן אלאפאת.
ואעלם יא נאטיר פי הדיא אלכתאב אנה עלי ג̇לאלה קדרה ושרף מרתבתה ואלא תקאס [בה] סאיר כתב אלנבוה ועלי פציח לפטיה יפסר מא אסתגלק ואעתאץ מנה לא יג̇וז ללעבאד אן יעתקדו אנה לא חג̇ה לה עז וג̇ל עליהם סואה בל יג̇ב עליהם אן יעלמו אן לה עליהם חג̇תין אכ̇רתין אחדאהמא מקדמה קבלה והי חג̇ה אלעקל אלתי בהא יעלמון אן ג̇מיע אלאעיאן אלמראיה וסאיר אלמחסוסה מחדתיה ואן מחדתיהא אזלי לם יזל ולא יזול ואנה ואחד ואנה לא ישבההא ולא הי תשבהה ואנה אלחכים עאלם מא יכון קבל כונה ואנה אלכיאלק יכילק מא יריד בלא מאדה ואנה אלעדל לא יכלף עבאדה מא לא יטיקון וסאיר מא תכירג̇ה אלבראהין אלעקליה מן אצול אלאמאנאת נחו אלשראיע אלעקליה כאלחק ואלעדל ואכיתצר אן אתיבת שיא מן אלחג̇ה עלי שי מן ד̇לך פי הד̇יא אלכתאב אדי ליס להדיה אלפנון כתבתה ואלחג̇ה אלאכ̇רי מוכ̇רה בעדה והי מערפה אתיאר אלאנביא כיף כאנו יחכמון פי כל חאדתיה תחדת̇ פי מא בין אלנאס וכיף כאנו יצנעון אלשראיע אלסמעיה אלתי ליס תדפע אלעקול אן תפרץ̇ ולא תוג̇ב ד̇לך בל שרעהא עלי אלעבד יג̇וז אן יכון פלמא אתת בהא אלרסל צארת ואג̇בה אלא אן כמיאתהא וכיפיאתהא גיר מנצוצה פי אלכתאב מתיל כמיה אלצלוה וכמיה אלזכוה וכיפיה אלעמל פי אלסבת וסאיר מא כאן מפרוציא מן עלם אלסמע ואכיתצר איציא אן אשרח שיא מן דילך פי כתאבי הדיא לאני לם ארסמה בסבבה ואיציא לאני קד שרחת האתין אלמערפתין אעני ממא פי אלאתיאר פי כתאב תפסיר אלתורה אלכביר שרחא ואסעא.
ואנמא ארסמת הדיא אלכתאב לאן בעץ̇ אלראגבין סאלני אן אפרד בסיט נץ אלתורה פי כתאב מפרד לא ישובה שי מן אלכלאם פי אללגה מצרפהא ומבדלהא ומקלובהא ומסתעארהא ולא ידכיל פיה קול מן מסאיל אלמלחדין ולא מן אלרד עליהם ולא מן פרוע אלשראיע אלעקליה ולא כיף תעמל אלסמעיה אלא אכ̇ראג̇ מעאני נץ אלתורה פקט פראית אן אלד̇י סאלה מן ד̇לך פיה צלאה ליסמע אלסאמעון מעאני אלתורה מן כ̇בר ואמר וג̇זא עלי נסק ונט̇אם מכ̇תצר ולא יטול שגל מן טלב מנהא קצה מא במא יכ̇אלטה מן אקאמה אלחג̇ה עלי כל פן פית̇קל עליה [ואן] כאן הו אראד בעד ד̇לך אלוקוף עלי תשריע אלשראיע אלעקליה וכיפיה צנאעה אלסמעיה ובמא ד̇א יזול טען כל טאען עלי קצץ פי אלכתאב טלב ד̇לך מן אלכתאב אלאכ̇ר אד̇ הד̇א אלמכ̇תצר ינבהה עלי ד̇לך ויקתצ̇יה קצדה ולמא ראית ד̇לך רסמת הד̇א אלכתאב תפסיר בסיט נץ אלתורה פקט מחררא במערפה אלעקל ואלנקל ואד̇א אמכנני אן אודע איאה כלמה או חרפא ינכשף בה אלמעני ואלמראד למן יקנעה אלתלויח מן אלקול פעלת ד̇לך ובאללה אסתעין עלי כל מצלחה אקצדהא מן אמר דין ודניא. Nevertheless, I authored this book because of a few seekers who requested that I simply break down the text of the Torah in a standalone book: one that does not get involved in discourses about philology, grammar, or syntax; one that does not enter quoting questions posed by atheists, and providing their rebuttal; nor one that delves into rational laws, or how to perform traditional laws; just that I would simply convey the meaning of the text of the Torah [itself]. Indeed, I saw it was fitting to request that the audience hear the meaning of the Torah, from the narratives to the imperatives...