וישבו עליו לבטח ובנו בתים ונטעו כרמים וישבו לבטח. וי"ל למה כפל וישבו לבטח אלא י"ל דהנה אמרו העוה"ז דומה לפרוזדור בפני עוה"ב הפי' פרוזדור הוא לשון פרזי כי טרקלין הוא פנימי בהיכל מלך וחצר היא פתוח. וז"פ פרוזדור ר"ל פרוז דור והוא מפני שרוב ב"א סוברים שעוה"ז הוא כמו דירה פתוחה בחמדת כל ועי"ז העוה"ז פתוח לפניהם ועה"ב נסתר מאתם והוא כשחוק בעיניהם ומעט מזעיר אשר הם נכנסים בהיכל מלך פנימי ולזה הבטיח הפ' ובנו בתים שכל כונתם לא יהי' רק לבנות בתים לה' ר"ל שיכנסו בהיכל מלך ונטעו כרמים הוא לשון תענוג שיראו תמיד לעשות תענוג להש"י וישבו לבטח מפני שאחז"ל כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו לכך אם יתנשא כ"כ לעשות תמיד נ"ר לפניו ית' ברור הוא שבודאי יתנשא יצרו בכפלי כפלים נגדו לזה הבטיח הכתוב שנית וישבו לבטח שסופו לישב בטח:
וידעו כי אני ה' אלהיהם י"ל הפי' ומתחלה נבאר מה שאומרים בתפלת שבת ולא נתת ה' אלקינו לעובדי פסילים וגם במנוחתו לא ישכנו ערלים היאך שייך שהקב"ה מצוה שבת לעכו"ם ומה שבח הוא זה שלא נתנו להם אלא פסילים הוא אם אדם עושה מצוה או לומד תורה ומתפלל וסובר שהוא בעצמו עושה זה ואומר בלבו שעובד ה' ה"ה כמו פסל ולזה הזהיר הכתוב לא תעשה לך פסל כנ"ל ולזה אמר אח"כ אני ה' אלהיך פי' שצריך לדעת שכל מה שעובד אני ה' בדבר הזה ואני הנותן לך כח לעשות חיל וז"פ ולא נתתו לעובדי פסילים שקדושת שבת אינו יורדת לאדם שסובר שמתפלל ועובד ה' וגם במנוחתו לא ישכנו ערלים ערל פי' אטום ר"ל שעי"ז נעשה כמו אטום ואינו יכול לשכון קדם סיבות כל הסבות וז"פ וידעו כי אני ד' אלהיהם ר"ל שהבטיחם שכל מה שיהיה עובדים ה' יהי' יודעים שאני ה' וע"י כח שלי עושים תורה ומצות האלו: