וידבר ה' אל משה כו' החדש הזה לכם ר"ח. נ"ל ע"ד שנפרש פלוגתא דר"א ור"י ח"א בתשרי נברא עולם וח"א בניסן נברא ולכאורה קשה האיך פליגי בדרך מציאת. ונ"ל דבוודאי אלו ואלו דברי אלקים חיים דוודאי בתשרי נברא עולם רק דידוע שעיקר בריאות היה בשביל ישראל והתורה שנקראו ראשית היינו שישראל ילמדו תורה וישמרו מצות ה' הכתובים בה ויתגלה מלכותו על כל וזה אר"י בניסן נברא כי תכלית הבריאה היינו התגלות מלכות ה' היה בניסן ע"י יציאת מצרים ואח"כ קיבלו התורה בסיון ונתגלה מלכותו על כל העולם אבל וודאי בריאות העול' הי' בתשרי אלא התגלות מלכותו הי' בניסן וזה שאנו אומרי' בר"ה היום הרת עולם שאז הי' רק בבחי' הריון כי לא הי' ניכר הלידה ר"ל התגלות המלוכה עד ניסן עת י"מ וזה באחד בניסן ר"ה למלכי' ומסיק הג' למלכי ישראל ר"ל דא' בניסן ר"ה למלכי' שימליכו ב"י את הקב"ה וז"פ החודש הזה לכם. לכם דייקא שלמלכי ישראל דייקא מונין מניסן ולא לאומות גם לכם הוא אותיות מלך ר"ל שאז יקדישו וימליכו אותו לקבל אדנותו ולהמשיך קדושה משם אדנ"י דהיינו מאחד בניסן עד עשרה בו צריך להמשיך עליו מאות יו"ד של שם אדני ומעשור עד הפסח הם ד' ימים צריך להמשיך עליו מאות ד' ומפסח עד עצרת הם נו"ן יום כנגד הנו"ן מאדני ובשבועות מתגלה הפלא עליון מא' של שם אדני ובזה ממליך הקב"ה שהוא אדון עולם מא' בניסן עד שבועות ועוד א' בשנה צריך להמשיך עליו הקדושה מד' אותיות של שם אדני היינו מת"ב עד ר"ה הוא נו"ן יום נגד הנו"ן של שם ומר"ה עד יוה"כ י' ימים נגד אות י' ומיו"כ עד סוכת ד' ימים נגד אות ד' ויום ראשון של סוכה נקרא ראשון כש"כ ולקחתם ביום ראשון הוא נגד הא' של שם אדני:
דברו אל כל עדת ב"י בעשור. ר"ל דברו הוא מלשון מלכות כמו דבר א' לדור מפני שמדת מלכות הוא שגוזר ועבדיו מקימים דבריו שהעם אינם יודעי' מה שהמלך חפץ רק אם מדבר אליהם מה חפץ ולכן נקרא דבר א' ולזה עתה שהתחיל הגאולה ונתגלה מלכותו התחיל הקב"ה לדבר להם המצות לזה דברו הוא מדות מלכות. ואם ימעט הבית מהיות משה ר"ל מי שאינו במדריגה זו שיוכל בעצמו להמשיך הק' עליו. ולקח הוא ושכינו ר"ל שיתחבר א"ע אל צדיקי' כי שכן הוא הצדיק כדכתיב טוב שכן קרוב מאח רחוק היינו הצדיק מחמת שקרוב לבורא ב"ה ושוכן אצלו: