עשה לך תיב(ו)ת עצי. תיב(ו)ת הוא מלשון תיובתא ר"ל שמזהיר הכתוב על התשובה: עצי גופר פירש"י ע"ש הגפרית כי בוודאי לא כל אדם יכול לבוא מיד לתשובה עילאה מאהבת ה' לזה אמר הכתוב שיראה עכ"פ מתחילה לשוב מיראת עונש גיהנם וזה ע"ש הגפרית: קינים תעשה לתיבה ר"ל אח"כ תעשה חבילות מצות בכוונה שלימה שיכול הבורא ב"ה לשכון בהם. וכפרת אותה מבית ומבחוץ בכופר הוא לשון כפרה וגם הוא לשון קינוח שיטהר מחשבתו וגם ישיב ויתוודה על חטאיו ויעבור בדמעת מצחו וזה מבית ומבחוץ בכופר וזה אשר תעשה כו' ר"ל שתעשה תשובה כ"כ עד שתוכל לעמוד נגד הבורא ב"ה פנים בפנים וזה הרמז בתיבת וזה, אזי תדע שעשית תשובה שלימה: שלש מאות אמות אורך התיבה ג' מאות הוא שי"ן. חמשים אמה רחבה היא נו"ן ושלשים אמו' קומתה הוא ל' שמעתי בשם מ"ו הק' מוה' דובער זצ"ל שגמטרי' הנ"ל הוא לשון ומרמז על הלשון שתשובתו יהיה כ"כ שלימה שתוכל לעמוד לפניו י"ת פני' בפני' להתפלל בלשונך כנ"ל. ול"נ בדרך רמז ברחמים הוא גימט' שלש מאות לרמז שצריך הבע"ת להתנהג במידות הרחמים לא באכזריות כי עבירות גורמים אכזריות ח"ו וחמשים אמה רחבה רמז לנו"ן שערי בינה ושלושים אמה קומתה רומז לשלשים מעלות שתורה ניקנית בהם. צוהר תעשה לתיבה ר"ל שתעשה צורה לתיבה והאותיות ואל אמה תכלנה מלמעלה רמז לאחדות ר"ל שהתשובה יהי' לאחדות הפשוט. ופתח התיבה בצידה תשים הוא מלשון צדיה ר"ל התשובה צ"ל בצדי' וערמה גדולה שלא יפתה אותו יצה"ר עוד ח"ו. תחתיים שניי' ושלישי' רמז לשלשה מדריגות בע"ת תחתי' הוא מדריגה תחתונה היינו שהם פורשין מן החטא בלבד ושנים הוא מדריגה יותר גדולה שעושים גם חבילות מצות ושלישים הוא מדריגה ג' שעושים תשובה רק לנחת הבורא ית' לא לשום דבר אחר וזה תחתי' שני' ושלישי' תעשיה ר"ל שבע"ת צריך לכל ג' מדות הנ"ל. והקמותי את בריתי אתך דהנה יש פלוגתא בגמ' ח"א אחד מעיר ושנים ממשפחה ממש וח"א אחד מעיר מזכה כל העיר ושני' במשפחה מצילין כל המשפחה וי"ל דמר אמר חדא ומא"ח ולא פליגי דודאי אי ב"א מתקרב אל הצדיק ורוצה בחברותה אז א' יכול להציל כל העיר ואם אינו רוצה בקרבותו אזי א' ממש וזה והקמותי את בריתי אתך שהקב"ה הבטיח לו שיהיה כולם מתקבצים אצלו וזה ובאת אתה אל התיבה ובנך ואשתך הם המקבלים ממך: