והי' עקב תשמעון כו' ע"ד שכ' בענין יעקב שהוא אותיות יו"ד עקב שעקב גי' ב"פ אלקים כי יש אלקים קדושים ויש בשם אלקים זה ק"ך צרופים ויש עוד אלקים אחרים בחי' הקליפות שיניקתם מהגבורות ולכן אלקים הוא בחי' דין על שמתפשט איזה יניקה לחיצונים שמעוררים דין וגבורות ועד"ז פי' ויעקבני זה פעמים שיעקב תיקן הב"פ אלקים הרומזים בעקב לברר הנ"ק שיש מהם איזה יניקה לקליפות ולהעלות גם אותם שלא יהי' להם יניקה ויתבטלו וגמר זה הדבר הוא בעקבות דמשיחא וז"ש וידו אוחזת בעקב עשו שבעקבות דמשיחא יתבררו הנ"ק מב"פ אלקים שגי' עקב וז"ש והי' עקב בעקבות דמשיחא תשמעון את המשפטים האלה תקבצו ותבררו בחי' דיני' קדושים משפטים ותמתיקו אותם "את "המשפטים "האלה "ושמרתם ר"ת אהו"ה מורה רחמים:
א"י והי' עקב כו' כי כתיב בבטן עקב את אחיו כו' הכי קרא שמו יעקב ויעקבינו כו' שאז הי' יעקב עדיין צריך לעבוד את ה" בעניני גשמיות ולקח מעשו הכל במרמה והכל לעבודתו ית' ואח"כ אמר לו המלאך לא יעקב יאמר עוד שמך שמורה על עקב רק עתה ישראל לי ראש וכן כל האדם אמרו ז"ל אם מקיים התורה מעוני כו' פי' אין עני אלא בדעת למשל מקיים מצוה כפשוטו לוקח צמר לציצית ועור לתפילין ואינו יודע שום טעם וכוונה כלל רק שכך ציוה אותו ה' סופה לקיימה מעושר עושר גי' עתיק שיהי' לו כוונה עד בחי' עתיק ע"י שיש נ"ר לבורא ממנו כי בבחי' שקיים התורה מעוני זה דומה לשלשלת שכשאדם מנענע השלשלת או החבל למטה אף שארוך החבל והשלשלת הרבה מתנענע גם למעלה ולכן ע"י שמירת המצות כנ"ל מעוני מ"מ מנענע למעלה וז"ש והי' עקב בבחי' עקב מעוני בדעת כנ"ל תשמעון את המשפטים וז"ש והי' אותיות הוי' ו"ה קודם לי"ה והי' מורה שמחה כמ"ש ז"ל אין והי' אלא לשון שמחה כי י"ה רומז לעולמות עליונים שכליות גדולות ו"ה מורה על שכל קטן ועולמות תחתונים מורה שאתערותא דלתתא תחילה וגורם ע"י שמקיי' המצות תחלה בבחי' ו"ה שכל קטן גורם שמחה:
את הברית ואת החסד בחי' אברהם חסד רומז לאברהם וכתיב ואת בריתי אקים את יצחק נמצא ברית מדת יצחק.
ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כו' שהאבות שכ"א הי' לו מדה אחת חסד לאברהם ופחד יצחק ותתן אמת ליעקב עכ"ז הי' כלולים זב"ז כאז"ל מצינו שאברהם נק' יצחק ויצחק אברהם כו' כי כן צריך להיות האדם כלול במדותיו כי כתיב וללכת בדרכיו ומצינו שבים נראה ית' כגבור מלחמה על שונאינו ולנו הי' חסד גדול וז"ש ימינך ה' נאדרי כו' תרעץ אויב שאף שלנו הוא חסד תרעץ אויב וכן מצינו בסיני שנראה י"ת כזקן מלא רחמים ובאמת הי' בחי' גבורות על שונאינו כמ"ש משם ירדה שנאה לאוה"ע וכן חורב נקרא ע"ש כך וכן צריך האדם להדמות במדותיו וז"ש מה ה' אלקיך פי' מה שהם מדותיו י"ת זהו שואל מעמך להדמות אליו י"ת:
א"י עד"ז מה ה' אלקיך הוי' מדת חסד אלקיך דין כן שואל מעמך ג"כ להדמות למדותיו.
גם רומז להמתקת גבורות שיהי' ה' אלקיך בבחי' אחת זהו שואל מעמך שמה שה' הוי' הוא רחמים תפעול שיהי' גם אלקיך בבחי' רחמים ואמר כ"א ליראה ולאהבה אותו נגד ב' בחי' ה' אלקיך חו"ג וז"ש במדרש עיני ה' אלקיך בה מראשית כו' וזשה"כ וזכרתי את בריתי יעקב כו' ואף כו' והארץ אזכור כל מה שנאמר באבות נאמר בארץ ומה שנאמר בבריאת עולם כי בבריאת עולם בעשרה מאמרות נברא העולם הם כנגד העשרה מדות יו"ד הויות והאדם צריך להדמות יוד מדותיו שיהי' כמדותיו של הקב"ה כו' וז"ש בעשרה מאמרות כו' ליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם כו' ע"י שמדמין עשר מדותיהם למדותיו י"ת והנה בארץ ג"כ עשר קדושות וכ' בס' שיש בה עשר ברכות כנגדם יש בפסוק ואכלת ושבעת וברכת עשר תיבות נגד יוד הויות הנ"ל שעל ידם משגיח י"ת על א"י וז"ש עיני ה' כו' כי עיני גי' יוד הויות כי עין גי' ה' הויות וב"פ עין גי' יו"ד הויות על ידם השגחתו י"ת על א"י וז"ש מראשית השנה עד אחרית שנה כי בהשנה ה' בראש וה' בסוף וכן בפ' הן לה' אלקיך השמים כו' וכל אשר בה יו"ד תיבות בפסוק וה' בראש וה' בסוף כי כלל את כל העולמות בין הה' חסדים וה' גבורות ועשה מהם ג"כ חסדים להמתיק הגבורות והנה ע"י צירוף והמתקת גבורות בחסדים עי"ז בא רפואה כי חסד גבורה גי' הר"ת של רופא חולי עמו ישראל וע"י צירוף הנ"ל בא רפואה וז"ש אני מחצתי ואני ארפא שגם ע"י גבורות בא רפואה וז"ש כי אני ה' רופאך אני בחי' המתקה הנ"ל כי אני בחי' גבורה וה' הויות חסדים רפואה רופאך מהמתקה זו כנ"ל:
ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כו' הול"ל ממך רק ע"ד שכתבו המפורשים במ"ש ית' הנה אנכי כולח מלאך לפניך כרמז על המלאך הגואל השכינה הקדושה ששוכנת עמנו בגלות וז"ש (ואמר שם) אל תמר בו כי לא ישא לפשעכם כי שמי בקרבו וז"ש מעמך כ"א ליראה מהבחי' שהוא עמך תמיד וז"ש אלקיך אלקות שבך השוכן אתך ממנה תתירא ובפסוק הזה יש כ"ו תיבות ומתחיל בו' ומסיים בך' ג"כ כ"ו רומז להוי' [כ"ו] פעמים הוי' גי' תרע"א עה"א והכולל לומר שאם יקיים מ"ש בפסוק זה ליראה כו' אז יפתחו לו שערים עליונים וכ"ז מורה שפסוק הזה הוא שער לכנוס בעבודתו ית"ש.
מה ה' שואל שתהי' בבחי' מה שעקב ענווה יראת ה' וזה שאמ' מה רב טובך שהוא מדה טובה מאוד אשר צפנת ליראיך וז"ש והי' עקב תשמעון כתהי' בבחי' עקב ענווה.
כי אם ליראה את ה' אלקיך אלקות שבך כביכול לפי ערך זה תהי' יראתך גם אלקיך דינך בשביל עונש הגם שאינה יראה הגדולה העקרית ועכ"ז אמרו ז"ל אטו יראה מילתא זוטרתא ומשני אין לגבי משה מילתא זוטרתא הוא כי הוא הי' הדעת של ישראל והי' ממשיך להם היראה ומי שהי' אצלו לאיש הזה הי' היראה מילתא זוטרתא כי משה המשיך לו.
ארץ אשר ה' אלקיך דורש כו' מראשית כו' במדרש וזכרתי את בריתי כו' והארץ אזכור כל מה שנאמר במ"ב נאמר בא"י כו' בראשית אותיות בתשרי שמורה דין שהם אותיות למפרע מורה דין ונמתק ע"י כמהפכין לאותיות בראשית שממשיכין מי"ג מדה"ר בראשית אותיות "שר אבי גי' י"ג ועוד אמרו שם בספרי ששקולה א"י כנגד ברית מילה וניתן לנו א"י בזכות הדרישה כמ"ש ויתן להם ארצות גוים ועמל לאומים ירשו בעבור ישמרו חוקיו כו' כי עיקר הכל להתחזק באמונתו ית"ש וכל מה שאנחנו בגלות בעומק יותר אז יותר צריך להתחזק בתוקף אמונה שהן הן גבורותיו ונוראותיו ועי"ז ממשיכין לבחי' אמונה להעלותה בחי' מלכות בחי' אמונה הוא בחי' אחרית עה"כ גי' כתר כמ"ש שתהי' אחרית כראשית וז"ש בעבור ישמרו חוקיו ששמירת חוקים מורה על אמונה ועיני ה' אלקיך דורש אותה ב"פ עין גי' יו"ד הויות יו"ד מאמרו' י' דברות להמשיכם לבחי' אחרית בחי' עקבות משיחא וזהו אותיות יעקב יו"ד עקב וזה שאמר והי' עקב תשמעון להתחזק באמונה בבחי' עקבות דמשיחא.
(לקוטים)
ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כ"א ליראה כו' כי יראה ופחד א"א כ"א כשהלב מתפחד משא"כ ללכת בדרכיו ולאהבה אותו כו' זה הכל יכול להיות לטוב לך ככוונתך בשביל עצמך: