א"י ויקרא אל משה כו' הנה עיקר המשכן הי' שהשי"ת ישכון עי"ז בלבות עמו בית ישראל כמ"ש ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם והענין כי כתיב אשכון את דכא ושפל רוח והנה כבר כתבנו במ"א שע"י שראו את צורת המקדש והמשכן שהכל הי' רומז לתיקון אברים של אדם שדוגמת המשכן כתבניתו כן הי' צריך לתקן אברי' של האדם למשל הצלעות דוגמת קרשי המשכן והלב צריך להיות משכן לתורה דוגמת הארון וכתבנו במ"א שצריך אדם לשבור מדותיו דוגמת הארון שהיו בו מדות שבורים והכרובים סוככים בכנפיהם דוגמת כנפי רואה הסוככים ומניפים על הלב והכפורת כענין המוח כמ"ש בס' וכשישראל הי' רואים שעדיין לא תקנו אבריהם כתבנית המשכן והמקדש היו בענווה גדולה ועשו תשובה וז"ש ביחזקאל אתה בן אדם הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעוונותיהם כו' ואם נכלמו מכל אשר עשו צרת הבית ותבניתו כו' ולכן כתיב בחודש הראשון בא' לחודש תקים את המשכן כי האדם שיודע ומבין כנ"ל שעדיין לא תיקן עצמו כראוי אז מבקש מאתי ית"ש כנ"ל לב טהור ברא לי אלקים ורוח נכון חדש בקרבי וז"ש החודש הזה שזהו הראשית והעיקר שתתחדשו עצמיכם כי ע"י שמבין שלא עשה ולא תיקן כלום עדיין והיא בבחי' אין עי"ז באלו התחדשות כמ"ש מאין יבוא עזרי כו' כיון שיודע שעדיין לא עשה מה שצריך לעשות אז עושה עצמו בריאה חדשה לתקן כראוי מה שצריך לתקן והנה מי שהוא ע"ד הנ"ל שהוא עניו ושפל רוח הוא בבחי' מלכות דלית לה מגרמה כלום כמ"ש במ"א שאנו רואין שהמלך אינו עוסק בשום עבודה ולית לי' מגרמי' כלום רק מה שיקבל מאחרים וזה ענין מדת מלכות דלית לה מגרמי' כלום שמחזיק א"ע כן זוכה להיות במלוכה וז"ש החודש הזה לכם אותיות מלך ולכן בר"ח ניסן ר"ה למלכים שאז העת לחדש א"ע לקבל מלוכה וזהו מרומז בכתוב הנ"ל שאחר שהוקם המשכן כתיב ויקרא אל משה בא' זעירא לרמז להחזיק לעצמו קטן בעיניו כי מאן דאיהו זעיר איהו רב ומאן דאיהו רב איהו זעיר ומי שמחזיק א"ע בבחי' א' אלוף ישר הוא באמת זעירא ומי שמחזיק א"ע זעיר הוא באמת אלוף ושר ומלך כנ"ל שזוכה למלכות וזהו מרמז הא' זעירא ובלא הא' הוא תיבת ויקר לרמוז שמי שמחזיק א"ע לאין ולזעיר כנ"ל הוא יקר בעיני השי"ת וז"ש ויקרא אל משה כו' אדם כי כו' שאדם כזה ממשיך שפע לכל העולמות ומיחד האותיות משם הוי' וז"ש אדם כי יקריב מכם כו' שמקריב א"ע לעבודתו ית"ש בבחי' אין ושפלות רוח אז קרבן לה' מקרב ומיחד אותיות הוי' וממשיך שפע לכל העולמות כנ"ל:
[לקוטים]
אלף זעירא בויקרא שאלף ר"ת "פתחו "לי "אחותי ודרשו ז"ל פתחו לי פתח כחודו של מחט ולכן א' זעירא לרמוז על פתח קטן:
יחיד מביא על חטאתו שעירה נקבה והנשיא מביא שעיר כי זה מקבל וזה משפיע:
בעשותה אחת ממצות ה' אשר לא תעשנה שעשה מצות אך לא בבחי' זו שצריך לעשותה: