במד' למה ה' יחרה אפך בעמך זש"ה מוכיח אדם אחרי חן ימצא כו' מוכיח זה משה אדם אלו ישראל אחרי שהוכיח את ישראל אחרי הקב"ה ולהקב"ה אחרי ישראל לישראל אמר אתם חטאתם חטאה גדולה ולהקב"ה אמר למה ה' יחרה אפך בעמך כו' פי' לשון מוכיח אדם אחרי ע"ד שאומרים דבר אחר פנים של חבירו שהעולם אומרים על דבר שאומרים שלא בפניו קוראים זה אחורי הפנים ועוד ששמעתי משל מהרב המגיד הקדוש מ' יחיאל מיכל ז"ל בענין מלמד עם בנו של בעה"ב שבפני בעה"ב משבחו מאוד ואחורי פני בעה"ב שלא בפניו רק בפני הבן מזלזל את הבן מאוד והנה טענת משה הי' כיון שכל הבריאה הי' לתכלית זה שיכירו חסדים הגדולים וברא ית"ש העולמות דרך השתלשלות עד שאמר לעולמו די ונעוץ סופן בתחילתן ותחילתן בסופן וזהו ענין פרה אדומה מטהרת טמאים ומטמאת טהורים שבכל טומאה יש טהרה והכל אחדות אחד מה שאין רעיון אנושי ושכל אחד יכול להשיג רק זאת משיגים שהכל מורה שכל הבריאה אחדות אחד וז"ש מי יתן טהור מטמא לא אחד כו' שזהו מורה על אחדות וזש"ה אמרתי אחכמה והוא רחוקה על פרה אדומה ור"ת "אמרתי "והוא "רחוקה אור שנשתלשל האור הגדול ומאיר להכל מהחכמה דכתיב כולם בחכמה עשית ומאיר עד סוף כל דרגין ונעוץ סופן בתחלתן מה שאין רעיון יכול להשיג וע"ד חז"ל עתיד חזיר לטהר לעתיד שבמקום טומאה יש טהרה מה שאין שכל משיג והגם שיש לנו השגה בענין פרה אדומה מ"ש חז"ל תבוא אמו ותקנח צואת בנה אבל אין רעיון משיג למה הוא כך ואיך נשתלשל כל כך ומה טעם כו' והנה זהו הי' תכלית יצמ"צ שהראה ית' חסדו בהוציאנו ממקום עמוק כזה ממ"ט שערי טומא' והכניסנו לשערי קדושה ולכן בלמ"ד יום קודם שדורשים בהלכות פסח קורין פרשת פרה שהוא ג"כ מענין סיפור יצמ"צ בחי' מי יתן טהור מטמא נעוץ סופן בתחלתן וזהו הי' טענת משה למה ה' יחרה אפך בעמיך אשר הוצאת מאמ"צ בכח גדול כו' כדי להראות החסד הגדול שלך נעוץ סופן בתחילתן וכן כאן כיון שהעם הזה חטא חטאה ותמחיל להם יוכר חסדך הגדול עוד יותר וכן הי' שהמשיך אז ועורר חסד במקום הגבוה מאוד י"ג מדה"ר לאחר העגל מה שלא מצינו קודם מורה על נעוץ סופן בתחילתן כנ"ל:
א"י אנא חטא העם הזה חטאה גדולה שהנה ישראל באמת לא חטאו רק הערב רב וישראל הי' רק חטאם במה שלא מיחו כמ"ש במפורשים וזהו שאמר משה לו ית"ש ראה איך נחשב זה החלק בעיניהם לחטא גדול מאוד כי חרדים מאוד על כבודיך:
מלאו ידכם היום לה' כי איש בבנו ובאחיו ר"ת מתיבת "מלאו "ידכם "היום "לה' הוא מילה שמה שהרגו את הערב רב שהם עיקר עובדי העגל הי' דוגמת פתיחת הערלה במילה כדי שלא יהי' לאדם מניעה מעבודתו ית"ש ע"י הערלה כן הערב רב הי' תוספת על ישראל וכריתת הערלה היא מותרות וז"ש אתה ידעת את העם הזה כי ברע הוא ברע אותיות ערב שהערב רב שעשו העגל הי' מותרות כמו הערלה ובאמת בפנימויותם הי' רע תמיד ואהרן ע"י העגל גילה מחשבת לבם ע"ד מפרסמים את החנפים וז"ש כי ברע הוא תמיד וז"ש וירא משה את העם כי פרוע הוא כי פרעו אהרן שגילה מחשבתם:
עוד י"ל שלכן "מלאו "ידכם "היום ר"ת מילה שכמו שבמילה האב אינו חס על בנו ושופך דמו וכורת חתיכה מהאבר כן הם לא חסו על רעיהם ובנו וקרובו וז"ש "מלאו "ידכם "היום לה' ר"ת מילה והטעם כי איש בבנו ובאחיו בשבילו י"ת דוגמת מילה ועי"ז שעשו דוגמת מילה זכו להנה אנוכי שולח מלאך בחי' מלאך הברית כידוע גם מלאו ידכם פי' יד במילוי יו"ד דל"ת עה"כ עולה מספר ג' מלואי אהי' משם תמשיכו עליכם החסדים הגדולים וגם משם הוי' וזהו שאמר ולתת עליכם היום ברכה שהברכה עה"א והכולל גי' ד' מלואי הוי':
(לקוטים)
ולא יהי' בהם נגף בפקוד אותם הגם שיהי' פקידה לגאולה וכשח"ו אינו נגמר יש ח"ו דינים עכ"ז לא יהי' בהם דינים.
ויאמר אני אעביר כל טובי כו' שהשי"ת עוזר לאדם ויורה חטאים בדרך וז"ש אני אעביר כל טובי שכביכול העושה הטוב וקראתי בשם ה' לפניך קריאה הוא תפילה וית"ש מלמד אותנו להתפלל ותכין לבם כו'.
א"י ע"ד שאמרו מנין שהקב"ה מתפלל כו' ואהנהג עם בני במדה"ר שית' מתפלל עלינו וז"ש וקראתי בשם ה' לפניך שאתפלל בעדך ולפניך כמו בשבילך: