שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך פי' בכל שיעורין שלך תתן לך שופטים ושוטרים ולא תקח שוחד מהיצה"ר כי לפעמים הנשמה נוגשת לעשות טוב וא"א לדחותה לגמרי מאי עושה היצה"ר שמתירא שישב ללמוד בהתמדה וכדומה מצות גדולות שמבחין היצה"ר כמ"ש חז"ל אם אבן הוא נמוח לכן מזמין לו איזה מצוה כדי שעי"ז יקרר א"ע מהתלהבות ולא יבוא לעשות דבר גדול יותר טוב כי יסבור שכבר הוא טוב בהמצוה הזאת וגם כי השוחד יעור עיני חכמים כשתבוא לאיזה חכם והוא עוצם עיניו מראות ברע ויעשה לך כבוד כי יביט על זכות המצוה שבך ולא יגלה על עוונך והכבוד יזיק לך ויסלף דברי צדיקים הגם שתשמע מהם שצריך לעשות תשובה יאמר לך היצה"ר אתה אינך צריך כיון שאתה עושה מצוה גדולה כזאת:
כי תצא למלחמה על אויביך וראית סוס ורכב עם רב ממך י"ל על כוחות הס"א וז"ש ממך שאתה בראתם ע"י עוונותיך לא תירא מהם לאמר איך אשוב על כל עוונותי המרובים וז"ש כי ה' אלקיך עמך כי אלמלא הקב"ה עזרו ואצלו ית' אין חילוק בין רב למעט וז"ש המעלך מארץ מצרים שהי' הגלות דווקא במקום ערות הארץ להעלות הנ"ק:
מי האיש אשר בנה בית חדש פי' שהתחיל להנהיג א"ע בהנהגה חדשה בעבודתו ית' ולא חנכו שלא גמרו כמו שעושין חנוכת הבית אחר גמר ולך ושוב כו' כי המתחיל במצוה אומרים לו גמור ומוכרח להתגלגל כמה פעמים לגמור מה שהתחיל וז"ש פן ימות כו' ואיש אחר יחנכנו פי' שיהי' מוכרח להיות איש אחר כדי לחנכו: