הדף מאת: אדוה הכהן בומנדיל וסמואל בומנדיל / אתר מדרשת
"התחלות הן תמיד גם סוף..." (יזהר אשדות)
רק נברא העולם, וכבר הוא ניצב על פי תהום. ביחידה הקודמת למדנו כי אלוהים שברא את העולם, ראה "כי טוב", וברא את האדם וראה כי "טוב מאוד". ביחידת הלימוד שלפנינו אלוהים רואה "כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם", מתחרט על בריאתו ומחליט למחות את האדם ולהטביע במבול את העולם כולו.
בשונה מהחלוקה שיוצרת פרשת השבוע, בפרויקט 929 החלוקה היא לפי פרקים ועל כן נתעכב בלימוד זה על פרשה נוספת המובאת בתחילת סיפור המבול, סיפור מוכר פחות ומוזר אף יותר: על בני האלוהים ובנות האדם (בראשית ו, א-ד).
הלימוד להלן מזמין לבחון את שני הסיפורים הללו, כל אחד בפני עצמו ושניהם יחד.
פתיחה: שָׁמַיִם חֲדָשִׁים
כִּי הִנְנִי בוֹרֵא שָׁמַיִם חֲדָשִׁים וָאָרֶץ חֲדָשָׁה וְלֹא תִזָּכַרְנָה הָרִאשֹׁנוֹת וְלֹא תַעֲלֶינָה עַל לֵב.
For, behold, I create new heavens And a new earth; And the former things shall not be remembered, Nor come into mind. .
"את הכל עשה יפה בעתו" (קהלת ג, יא). אמר ר' אבהו: מכאן שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו.
דיון
- מה דעתכם על הבחירה האלוהית להחריב את העולם ולבנותו מחדש?
- האם הרצון להרוס הכול ולברוא מחדש מוכר לכם? מה גרם לכם לחוש כך?
- האם בנייה מחדש אכן מאפשרת לדעתכם תיקון ושינוי?
1. עד 120! בני האלוהים ובנות האדם
וַיְהִי כִּי הֵחֵל הָאָדָם לָרֹב עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּבָנוֹת יֻלְּדוּ לָהֶם:
וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ:
וַיֹּאמֶר ה' לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה:
הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם וְגַם אַחֲרֵי כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל בְּנוֹת הָאָדָם וְיָלְדוּ לָהֶם הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַשֵּׁם.
וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ:
וַיֹּאמֶר ה' לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה:
הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם וְגַם אַחֲרֵי כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל בְּנוֹת הָאָדָם וְיָלְדוּ לָהֶם הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַשֵּׁם.
And it came to pass, when men began to multiply on the face of the earth, and daughters were born unto them, that the sons of nobles saw the daughters of men that they were fair; and they took them wives, whomsoever they chose. And the LORD said: ‘My spirit shall not abide in man for ever, for that he also is flesh; therefore shall his days be a hundred and twenty years.’ The Nephilim were in the earth in those days, and also after that, when the sons of nobles came in unto the daughters of men, and they bore children to them; the same were the mighty men that were of old, the men of renown.
מי הם בני האלוהים?
פירוש רש"י על בראשית, פרק ו, פסוק א
מי הם בני האלוהים?
בני האלוהים - בני השרים והשופטים.
דבר אחר: בני האלוהים הם השרים ההולכים בשליחותו של מקום.
מי הם בני האלוהים?
בני האלוהים - בני השרים והשופטים.
דבר אחר: בני האלוהים הם השרים ההולכים בשליחותו של מקום.
זוהר, פרשת בראשית, תסה
רבי חייא אמר, בניו של קין היו בני האלקים.
רבי חייא אמר, בניו של קין היו בני האלקים.
זוהר, מגילת רות, רפג
בני האלקים הם עזא ועזאל, ששני מלאכים היו שקטרגו לאדונם (על בריאת האדם), והפיל אותם הקב"ה מהמקום הקדוש שלמעלה, וכשירדו נתגלמו באויר, (דהיינו שקבלו גולם אנושי מלשון גלמי ראו עיניך), ונעשו כבני אדם.
בני האלקים הם עזא ועזאל, ששני מלאכים היו שקטרגו לאדונם (על בריאת האדם), והפיל אותם הקב"ה מהמקום הקדוש שלמעלה, וכשירדו נתגלמו באויר, (דהיינו שקבלו גולם אנושי מלשון גלמי ראו עיניך), ונעשו כבני אדם.
דיון
- מה לדעתכם עורר את הדיון הפרשני בשאלת זיהויים של "בני האלוהים"?
- מהי לדעתכם משמעות הסיפור על בני האלוהים ובנות האדם? מהי מטרת הבאתו ברצף פרקי בראשית?
2. מבול
מתוך השיר "מבול" של רונה קינן. מילים: אלונה קמחי, יהלי סובול, רונה קינן ומאיה בקר
אם נשרוד את המבול הפעם...
אם נשרוד את המבול הפעם...
קרן פלס, מתוך השיר "מבול"
כְּשֶירֵד מבול על הרחוב אני אהיה לי גג לשמור אותי קרוב...
כְּשֶירֵד מבול על הרחוב אני אהיה לי גג לשמור אותי קרוב...
מבול שבלה את הכל, שבלבל את הכל, שהוביל את הכל מן הגבוה לנמוך.
מבול A FLOOD — so called because it ruined (בלה) everything; because it cast everything into confusion (בלל), and because it brought (הוביל from root יבל) everything down from the heights to a lower level. And this last explanation underlies the translation of Onkelos who translates it by טופנא (Ar. טוף = Heb. צוף) because the Flood caused everything to float about and brought it (the Ark) to Babel which is a low-lying district. That is the reason why it (Babylon) is called, also, Shinar (שנער): because all those who died through the Flood were shaken out (ננערו) into it (Shabbat 113b).
ילקוט שמעוני, פרשת נח, פרק ו', סימן ה'
נח ראה עולם ביישובו וראהו בחורבנו וחזר וראהו ביישובו... כל אותן י"ב חדש לא טעם טעם שינה, לא נׂח ולא בניו, שהיו זקוקין לזון את הבהמה ואת החיה ואת העופות...שבשעה שהעולם ניתן בצרה ובחורבן, אסור לאדם להיזקק בפריה ורבייה, שלא יהא הקב"ה עוסק בחורבן העולם והוא בונה.
נח ראה עולם ביישובו וראהו בחורבנו וחזר וראהו ביישובו... כל אותן י"ב חדש לא טעם טעם שינה, לא נׂח ולא בניו, שהיו זקוקין לזון את הבהמה ואת החיה ואת העופות...שבשעה שהעולם ניתן בצרה ובחורבן, אסור לאדם להיזקק בפריה ורבייה, שלא יהא הקב"ה עוסק בחורבן העולם והוא בונה.
דיון
נסו לדמיין את נוח ומשפחתו מיטלטלים בתיבה.
נסו לדמיין את נוח ומשפחתו מיטלטלים בתיבה.
- כיצד לדעתכם הם חוו את תקופת המבול - איזו מציאות סבבה אותם? איזו תודעה התעצבה במחשבתם?
דן פגיס, אררט, לנצח אנגנך, עורכת: מלכה שקד, ת"א 2005, ע"מ 67
אררט / דן פגיס
כשכל ניצולי התיבה פרצו ליבשת
ובשמחת ערבוביה
פטפטו, שאגו, הריעו לטרף
געו לפריה ורביה
ומעל לראשם רומזת הקשת
שקץ לא יהיה עוד
בא הקץ
על הדגים חסרי הדאגה שחיו
על חשבון האסון כספסרים גמישים;
עתה על פני אדמה מתקרשת
פרועי סנפיר נלכדו
ובפה פעור טבעו באוויר.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
אררט / דן פגיס
כשכל ניצולי התיבה פרצו ליבשת
ובשמחת ערבוביה
פטפטו, שאגו, הריעו לטרף
געו לפריה ורביה
ומעל לראשם רומזת הקשת
שקץ לא יהיה עוד
בא הקץ
על הדגים חסרי הדאגה שחיו
על חשבון האסון כספסרים גמישים;
עתה על פני אדמה מתקרשת
פרועי סנפיר נלכדו
ובפה פעור טבעו באוויר.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
- מה משמעות הבחירה האלוהית שלא להחריב את העולם לגמרי, אלא רק כמעט. לא לברוא אדם חדש, אלא ליצור שושלת חדשה מן הניצולים והשורדים?
3. סמיכות פרשיות
(ב) וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ: (ג) וַיֹּאמֶר ה' לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה.
(ה) וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם: (ו) וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ: (ז) וַיֹּאמֶר ה' אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם: (ח) וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'.
(ה) וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם: (ו) וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ: (ז) וַיֹּאמֶר ה' אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם: (ח) וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'.
that the sons of nobles saw the daughters of men that they were fair; and they took them wives, whomsoever they chose. And the LORD said: ‘My spirit shall not abide in man for ever, for that he also is flesh; therefore shall his days be a hundred and twenty years.’
דיון
- מהי לדעתכם הזיקה בין שני הסיפורים בפרק ומהו פשר החיבור ביניהם?
לסיום
רבי יהודה ליווא - המהר"ל מפראג, באר הגולה, באר רביעי, עמ' פ"א
וראה העולם שאין טוב ומחריב אותו ויברא אחר, אף לאומן בשר ודם אין ראוי דבר כזה, כל שכן בבורא עולם אשר לא ייעף ולא ייגע ואיננו בן אדם ויתנחם איך אפשר לומר כזה.
וראה העולם שאין טוב ומחריב אותו ויברא אחר, אף לאומן בשר ודם אין ראוי דבר כזה, כל שכן בבורא עולם אשר לא ייעף ולא ייגע ואיננו בן אדם ויתנחם איך אפשר לומר כזה.
ותניא, א"ר אבא א"ר יוחנן, קודם שברא הקב"ה את העולם, היה הוא ושמו אחד, והיה בדעתו לברוא את העולם, וברא קודם אלף עולמות, שנאמר האלף לך שלמה. ואחר כך ברא עולמות אחרים, להודיע שהכל נגדו כאין.
דיון
המושגים "יקום מחזורי", או "היקום המתנדנד", הם מושגים פיזיקליים המשמשים כותרת לכמה מודלים קוסמולוגיים שלפיהם היקום מתפשט ומתכווץ חליפות במחזורים הנמשכים מיליארדי שנים.
המושגים "יקום מחזורי", או "היקום המתנדנד", הם מושגים פיזיקליים המשמשים כותרת לכמה מודלים קוסמולוגיים שלפיהם היקום מתפשט ומתכווץ חליפות במחזורים הנמשכים מיליארדי שנים.
- מדוע, לדעתכם, הוצף העולם במבול ונחרב?
- האם חורבן העולם נדמה בעיניכם כשלב טבעי בתהליך הבריאה, או כטעות שיש להסבירה?
Error loading media...
Israel "Iz" Ka'ano'i Kamakawiwo'Ole, Somewhere Over the Rainbow + What a Wonderful World, YouTube
Somewhere Over the Rainbow
Somewhere Over the Rainbow
קישורים לרקע והרחבה:
לאתר פרויקט 929
לאתר פרויקט 929
דף הנחיות למנחה:
בראשית ו-י למנחה (2) הדס.docx
בראשית ו-י למנחה (2) הדס.docx
דף מספר 2 בסדרה 929, דפים נוספים בסדרה:
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161