90 Makkot 1/2-5

(ב) מעידין אנו באיש פלוני. שחייב לחברו מאתים זוז. ונמצאו זוממין. לוקין ומשלמין שלא השם המביאו לידי מכות. מביאו לידי תשלומין. דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים כל המשלם אינו לוקה:

(ג) מעידין אנו באיש פלוני שהוא חייב מלקות ארבעים. ונמצאו זוממים. לוקין שמונים. משום (שמות כ, יג) לא תענה ברעך עד שקר. ומשום (דברים יט, יט) ועשיתם לו כאשר זמם דברי ר' מאיר וחכמים אומרים אין לוקין אלא ארבעים. משלשין בממון. ואין משלשין במכות. כיצד העידוהו שהוא חייב לחברו מאתים זוז. ונמצאו זוממין משלשין ביניהם אבל אם העידוהו שהוא חייב מלקות ארבעים ונמצאו זוממין כל אחד ואחד לוקה ארבעים:

(ד) אין העדים נעשים זוממין עד שיזומו את עצמן. כיצד אמרו מעידין אנו באיש פלוני. שהרג את הנפש. אמרו להם היאך אתם מעידין שהרי נהרג זה או ההורג היה עמנו אותו היום במקום פלוני אין אלו זוממין. אבל אמרו להם היאך אתם מעידין. שהרי אתם הייתם עמנו אותו היום במקום פלוני. הרי אלו זוממין ונהרגין על פיהם:

(ה) באו אחרים והזימום. באו אחרים והזימום אפילו מאה כולם יהרגו רבי יהודה אומר איסטסית היא זו ואינה נהרגת אלא כת הראשונה בלבד:

(2) [Witnesses who say,] "We testify that such and such a man owes his fellow two hundred zuz" and are found to be zomemin, receive lashes and must pay [the amount they testified about], for the Biblical verse that brings upon them [the witnesses] lashes does brings upon them [the requirement to make] restitution. [This is]the view of Rabbi Meir. And the Sages say, whoever makes restitution does not receive lashes.

(3) [Witnesses who say,] "We testify that such and such a man is liable [for a prohibition incurred] forty lashes" and are found to be zomemin, receive eighty lashes, [forty] on account of [the verse,] "You shall not bear false witness against your neighbor," (Exodus 20:12), and [forty] on account of "Then shall you do unto him, as he had purposed to do." (Deuteronomy 19:19) [This is] the view of Rabbi Meir. And the Sages say, they only receive forty lashes. Monetary [compensation] may be divided up, but lashes cannot be divided up. How so? If they testified that one owed his fellow two hundred zuz and were found to be zomemin, they may divide between themselves [the sum they owe to the one they conspired against]. But if they testified that he was liable [for a prohibition incurring] forty lashes and were found to be zomemin, each one of them incurres forty lashes.

(4) Witnesses are not considered zomemin until they themselves are incriminated How so? [If the first pair of witnesses] said, "We testify that such and such a man killed another person," and [another pair of witnesses] say to them, "How can you testify [to this matter], for the one killed or the one [accused of] killing was with us on that day at such-and-such a place",[the witnesses of the first pair] are not considered zomemin. But if [the second pair of witnesses] said, "How can you testify [to this matter], for you were with us on that day at such-and-such a place"—[the witnesses of the first pair] are considered zomemin, and are executed on account of their testimony [the second pair of witnesses' testimony].

(5) If others [i.e. another pair of witnesses] come and are proven [a prior pair] to be zomemin, and [still] others come and prove them to be zomemin, even [if this occurs] one hundred [times], all of them are executed. Rabbi Yehudah says, this is a conspiracy, and only the first group [of witnesses] is executed.