94 Makkot 2/6-8

(ו) ר' יוסי בר יהודה אומר. בתחלה אחד שוגג ואחד מזיד מקדימין לערי מקלט ובית דין שולחין ומביאין אותו משם. מי שנתחייב מיתה בבית דין. הרגוהו. ושלא נתחייב מיתה. פטרוהו. מי שנתחייב גלות. מחזירין אותו למקומו. שנאמר (במדבר לה, כה) והשיבו אותו העדה אל עיר מקלטו וגומר. אחד משוח בשמן המשחה. ואחד המרובה בבגדים. ואחד שעבר ממשיחתו מחזירין את הרוצח. רבי יהודה אומר. אף משוח מלחמה. מחזיר את הרוצח. לפיכך אמותיהן של כהנים מספקות להן מחיה וכסות כדי שלא יתפללו על בניהם שימותו. משנגמר דינו מת כהן גדול. הרי זה אינו גולה. אם עד שלא נגמר דינו מת כהן גדול ומנו אחר תחתיו. ולאחר מכן נגמר דינו. חוזר במיתתו של שני:

(ז) נגמר דינו בלא כהן גדול. ההורג כהן גדול. וכהן גדול שהרג. אינו יוצא משם לעולם. ואינו יוצא לא לעדות מצוה. ולא לעדות ממון. ולא לעדות נפשות. ואפילו ישראל צריכים לו. ואפילו שר צבא ישראל. כיואב בן צרויה. אינו יוצא משם לעולם. שנאמר (במדבר לה, כה) אשר נס שמה. שם תהא דירתו. שם תהא מיתתו. שם תהא קבורתו. כשם שהעיר קולטת. כך תחומה קולט. רוצח שיצא חוץ לתחום. ומצאו גואל הדם. רבי יוסי הגלילי אומר מצוה ביד גואל הדם. ורשות ביד כל אדם. רבי עקיבא אומר רשות ביד גואל הדם. וכל אדם אין חייבין עליו. אילן שהוא עומד בתוך התחום. ונופו נוטה חוץ לתחום. או עומד חוץ לתחום. ונופו נוטה לתוך התחום. הכל הולך אחר הנוף. הרג באותה העיר גולה משכונה לשכונה. ובן לוי גולה מעיר לעיר:

(ח) כיוצא בו רוצח שגלה לעיר מקלטו ורצו אנשי העיר לכבדו. יאמר להם רוצח אני. אמרו לו אף על פי כן. יקבל מהן. שנאמר (דברים יט, ד) וזה דבר הרוצח. מעלים היו שכר ללוים. דברי רבי יהודה. רבי מאיר אומר לא היו מעלים להן שכר. וחוזר לשררה שהיה בה. דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר לא היה חוזר לשררה שהיה בה:

(6) Rabbi Yose bar Yehuda says: At the outset, both neglectful and purposeful arrive at the city of refuge. The court sends for them and takes him from there. One who is to be killed by the court, is executed, and the one who is to be exiled, they return him back to his place, as it says , "The community will return him to his city of refuge."(Numbers 35:25) (The death of) one who is annointed with oil (the high priest) and one who has additional clothes (a step in becoming the high priest) and one who used to be anointed, return the killer (from the city of refuge to his city of origin). Rabbi Yehudah says: even one who is annointed for the purposes of war returns the killer. Therefore, the mothers of priests provided food and clothes (to the residents of cities of refuge), so they would not pray for their sons to die. If the high priest died after his judgment was renderd, he is not exiled. If the high priest died before his judgment was rendered and they appointed a new one and after that his judgment was rendered, he is returned [home] with the death of the second.

(7) If his judgment is rendered without a high priest, or if he kills the high priest, or a high priest who kills, those never leave there (the city of refuge). And he may not leave in order to testify for an obligatory purpose or for a monetary case or for a capital case. Even if Israel needs him, even if the head of the military of Israel like Yoav ben Zeruiah, he may not ever leave there. As it says , "Where he ran there" (Numbers 35:25), there must be his residence, there must be his death, there must be his burial. Just as the city absorbs, so too its outskirts [2,000 cubits from the edge of the city] absorb. A killer who leaves the outskirts and the blood avenger (next of kin) finds him, Rabbi Yose the Galilean says: (killing him) is an obligation of the blood avenger and optional for anyone. Rabbi Akiva says: (killing him) is optional for the blood avenger and any person is not liable for it. A tree which stands in the outskirts and its branches stretche out of the outskirts or if the tree stands out of the outskirts and its branches stretche into the outskirts, the ruling is everything s determined according to its branches. If he kills in the same city [the city of refuge], he is exiled from one neighborhood to another neighborhood. A Levite [the cities of refuge was owned by the Levites] who kills is exiled from one city to another.

(8) Similarly, a killer who was exiled to his city of refuge and the people of that city want to honor him, he should say to them, "I am a killer." If they say "Nevertheless", he should accept it from them, as it says, "This is the matter [words] of the killer." (Deuteronomy 19:4) They would pay rent to the Levites, these are the words of Rabbi Judah. Rabbi Meir says: they do not pay them rent. (When he returns to his city of origin) he returns to the status [authoity] that he had been, these are the words of Rabbi Meir. Rabbi Judah says: he would not return to the status that he had been.