(ג) היו חמשה תובעין אותו אמרו לו תן לנו פקדון שיש לנו בידך. שבועה שאין לכם בידי. אינו חייב אלא אחת. שבועה שאין לך בידי. ולא לך. ולא לך. חייב על כל אחת ואחת. רבי אליעזר אומר עד שיאמר שבועה באחרונה. רבי שמעון אומר עד שיאמר שבועה לכל אחד ואחד. תן לי פקדון. ותשומת יד. גזל. ואבדה. שיש לי בידך. שבועה שאין לך בידי. אינו חייב אלא אחת. שבועה שאין לך בידי. פקדון. ותשומת יד. וגזל. ואבדה. חייב על כל אחת ואחת. תן לי חטין. ושעורין. וכוסמים. שיש לי בידך. שבועה שאין לך בידי. אינו חייב אלא אחת. שבועה שאין לך ביד. חטין ושעורין וכוסמין. חייב על כל אחת ואחת. רבי מאיר אומר אפילו אמר חטה. ושעורה. וכוסמת. חייב על כל אחת ואחת:
(ד) אנסת ופיתית את בתי והוא אומר לא אנסתי. ולא פיתיתי. משביעך אני. ואמר אמן. חייב. רבי שמעון פוטר. שאינו משלם קנס על פי עצמו. אמרו לו אף על פי שאינו משלם קנס על פי עצמו. משלם בושת ופגם על פי עצמו:
(ה) גנבת את שורי. והוא אומר לא גנבתי. משביעך אני. ואמר אמן. חייב. גנבתי. אבל לא טבחתי. ולא מכרתי. משביעך אני. ואמר אמן. פטור. המית שורך את שורי. והוא אומר לא המית. משביעך אני. ואמר אמן. חייב. המית שורך את עבדי. והוא אומר לא המית. משביעך אני. ואמר אמן. פטור. אמר לו חבלת בי ועשית בי חבורה. והוא אומר לא חבלתי ולא עשיתי בך חבורה. משביעך אני. ואמר אמן. חייב. אמר לו עבדו. הפלת את שיני וסימית את עיני. והוא אומר לא הפלתי. ולא סימיתי. משביעך אני ואמר אמן. פטור. זה הכלל כל המשלם על פי עצמו חייב. ושאינו משלם על פי עצמו. פטור:
(3) If five [people] claimed against him, who said to him, give us our deposit that you have, [he responds with] an oath that I have nothing of yours, he is only liable once, an oath that I do not have [what is] yours, and not yours, and not yours, then he is liable for each one. Rabbi Eliezer says: until he says an oath [I swear] on the last one. Rabbi Shimon says: Until he says an oath [I swear] to each one. [If a person says] Give me my deposit or loan, stolen item, or lost item that you have, [he responds with] an oath that I do not have anything of yours, he is only liable once. An oath that I do not have your deposit, loan, stolen item, or lost item, he is liable for each one. Give me wheat, barley, and rye that is mine that you have, [he responds with] an oath that I do not have anything of yours. He is only liable once. An oath that I do not have your wheat, barley, or rye, he is liable for each one. Rabbi Meir says, even if he said, a wheat grain, a barley grain, or a rye grain, he is liable for each one.
(4) You raped or seduced my daughter, and he says, I did not rape or I did not seduce, [the other says] I make you swear, and he said, Amen, he is liable. Rabbi Shimon exempts, because one does not pay a fine by one's own admission. They [the Sages] said to him, even though one does not pay a fine by by his own admission, one pays for shame and impairment by his own admission.
(5) You stole my ox, and he says, I did not steal it, [he says], I make you swear, and he said, Amen, he is liable. I stole, but I did not butcher or I did not sell, [he says] I make you swear, and he said, Amen, he is exempt. Your ox killed my ox, and he says, it did not kill, [he says] I make you swear, and he said,Amen, he is liable. Your ox killed my slave, and he says, it did not kill, [he says] I make you swear, and he said, Amen, he is exempt. You injured me, you wounded me, and he says, I did not injure you or I did not wound you, [he says] I make you swear, and he said,Amen, he is liable. If his slave said to him, you knocked out my tooth or you blinded my eye, and he says, I did not knock [it] out or I did not blind [you], [he says] I make you swear, and he said, Amen, he is exempt. This is the general rule, any one who pays by his own admission is liable, but one who does not pay by his own admission, he is exempt.