120 Eduyot 2/5-8

(ה) שלשה דברים אמרו לפני רבי ישמעאל ולא אמר בהם לא איסור והיתר. ופירשן רבי יהושע בן מתיא. המפיס מורסא בשבת. אם לעשות לה פה חייב. ואם להוציא ממנו לחה פטור. ועל הצד נחש בשבת. אם מתעסק שלא ישכנו פטור. ואם לרפואה. חייב. ועל לפסין אירוניות שהם טהורות באהל המת. וטמאות במשא הזב. רבי אלעזר בן צדוק אומר אף במשא הזב טהורות. מפני שלא נגמרה מלאכתן:

(ו) שלשה דברים אמר רבי ישמעאל. ולא הודה לו רבי עקיבא. השום והבוסר. והמלילות. שריסקן מבעוד יום שרבי ישמעאל אומר יגמור משתחשך. ורבי עקיבא אומר לא יגמור.

(ז) שלשה דברים אמרו לפני רבי עקיבא. שנים משום רבי אליעזר. ואחד משום רבי יהושע. שנים משום רבי אליעזר. יוצאת אשה בעיר של זהב. ומפריחי יונים פסולים לעדות. ואחד משום רבי יהושע. השרץ בפי חולדה. ומהלכת על גבי ככרות של תרומה. ספק נגע ספק לא נגע ספקו טהור:

(ח) שלשה דברים אמר רבי עקיבא. על שנים הודו לו. ועל אחד לא הודו לו. על סנדל של סיידים. שהוא טמא מדרס. ועל שירי תנור ארבעה. שהיו אומרים שלשה. והודו לו. ועל אחד לא הודו לו. על כסא שנטלו שנים מחפוייו זה בצד זה. שרבי עקיבא מטמא. וחכמים מטהרין:

(5) They said three things in front of Rabbi Yishmael, and he did not say [whether] any of them [were] permitted or forbidden; and Rabbi Joshua the son of Matya explained them: One who lances an abscess on Shabbat: if it was to make an opening, he is liable; if it was to bring out the puss, he is exempt. And concerning one who hunts a snake on Shabbat: if he was occupied with it so that it should not bite him, he is exempt; but if [he was occupied with it] so that he might use it for medicine, he is liable. And concerning Ironian stewpots [clay pots made by villagers by forming a hollow sphere and breaking it in half]: that they do not contract impurity when under the same tent as a corpse, but they become impure if they are carried by a zav [one with an abnormal genital discharge]. Rabbi Eliezer the son of Zadok says: Even if they are carried by a zav they remain pure, because they are unfinished.

(6) Rabbi Yishmael said three things, and Rabbi Akiva disagreed with him: Garlic or unripe grapes or green ears of grain which were being crushed [on the eve of the Sabbath] while it is yet day, Rabbi Yishmael says: He may finish crushing after it grows dark. But Rabbi Akiva says: He may not finish.

(7) Three things were said before Rabbi Akiva, two in the name of Rabbi Eliezer and one in the name of Rabbi Yehoshua. The two in the name of Rabbi Eliezer: A woman can go out [on the Sabbath] with a "city of gold" [a special, expensive headband], and those who race doves are invalid to testify. The one in the name of Rabbi Yehoshua: If there is a vermin in the mouth of a weasel and it is walking on top of loaves of terumah bread and it is unclear if it touched [the bread] or not, it is still pure.

(8) Rabbi Akiva said three things; about two they agreed with him, and about one they disagreed with him: About a lime-burner’s sandal, that it is liable to contract midras impurity [an impurity imparted by a zav on things upon which one normally walks]. And about the remains of a [broken] oven, [that they must be] four [handbreadths in order to retain impurity], whereas they used to say [the remains must be] three [handbreadths]. And they agreed with him. And about one they disagreed with him: About a chair, from which two of its adjacent covering-boards had been removed, which Rabbi Akiva declared [susceptible to] impurity, but the Sages declared not [susceptible to] impurity.