א. גס רוח פי' דשמינית שבשמינית הוא חלק מס"ד. ולמעלה הוא חלק מס"ג שאסור וזהו גס רוח. הרמב"ם פי' המשנה פ"ד דאבות כן מתבאר מדבריו שם ויש בדפוס איזה ט"ס ע"ש ודוק:
ב. גיהנם תת"ן חדרים יש בו כמנין תכלת וצדיקים הולכים שם להעלות נשמות רשעים. ותק"פ חדרים אינם תוקפא דדינא ונשארו ר"ע חדרים שהם רע וכשהולך הצדיק הולך מלאך ושמו יהושע ובידו שעוה וכותב על מצחו שם את"ה ואז אפי' בר"ע חדרים אין פחד. מהפליאה. ופירש הרב הקדוש מהר"ר שמשון מאסטרפולי זלה"ה דז"ס גם כי אלך בגיא צלמות גי"א צלמו"ת גימט' תק"פ לא אירא ר"ע מהר"ע חדרים כי אתה עמדי פי' שם אתה שכתוב על מצחו. עמדי שבתך ומשענתך המה ר"ת שעוה. עמדי שבתך ומשענתך המה ינחמוני ר"ת למפרע יהושע שהוא הכותב. בלקוטים שבספר קרנים דפוס אמשטרדם ש' תקכ"ה ובספר רפדוני בתפוחים דף כ"ה הביא הקדמה הנז' מהמקובלים ופירש הוא ז"ל מקצת פסוק גם כי אלך ונסתפק אם שמע פירוש זה ולא סיימוה קמיה שהוא פירוש הרב מהר"ש הנז' ביתר שאת ושם בהקדמה יש מעט תוספת כי בתק"פ חדרים אין פחד כי יש להם בושה מת"ח ומזקנים אנשי מעשה וכו' ע"ש:
ג. גלות מצרים ת' שנה נגד עשרה עממין שהיו ראוין לירש והיה מגיע לכל אומה מ' שנה ולא לקחו כי אם ז' עממין ז' פעמים מ' הם ר"פ ולא היו בגלות אלא רד"ו וחסר ע' והשלימו בגלות בבל ולעתיד יקחו כל העולם וברוך היודע כמה צריך להשלים. ארץ החיים מזמור קכ"ו ע"ש באורך:
ד. גלות מצרים משמת לוי אחרון שבשבטים שהתחיל השעבוד עד שיצאו קי"ז שנה סדר עולם. ואפשר לרמוז בחזק יד הוציאנו ה' ממצרים בחזק גי' קי"ז וכן זעם גי' קי"ז. ואז מע"ז יצא מתוק:
ה. גאולה בגאולה ב"ב הכהנים והלוים שמוטמעים בין הגוים הקב"ה מחזירן רש"י סוף ישעיה באר יצחק על הפטרות סוף ויגש ובגאולה כל ההרים שבא"י יהיו מישור וירושלם תהיה ככל א"י. וא"י ככל העולם. ילקוט ישעיה ססי' ס' מדרש סוף פ' ראה. באר יצחק שם.
ו. ג"ח מי שהוא גומל חסדים יהא מבושר שתפלתו נשמעת. מדרש שוחר טוב מזמור ס"ה ועייי במערכת ח' או' ב':
ז. גלות מצרים טעמו כי אדם הראשון פגם בשם הויה ולכן יצאו ממנו ד' דורות רשעים אנוש מבול סדום הפלגה ראשי תיבות אמס"ה ועליהם אמר דוד בדמעתי ערשי אמס"ה והאבות באו לתקנם, אברהם תקן עון אנוש ע"ז ושרף פסולי אביו לקיים פסולי אלהיהם תשרפון באש וגם הוא נפל לאור כשדים וירד אברהם למצרים ללקט אלה הנשמות. ולהיות כי לא השלים תקון אנוש אמרו רז"ל ראוי היה אברהם אבינו לישרף באש לתקן דור אנוש בשלימות אלא צפה הקב"ה ביעקב אבינו ע"ה שגם הוא תקן עון אנוש וניצל אברהם. דור המבול חטאו בעריות ופגמו ברית קודש בא יצחק ונימול לח' והוא ראש לנימולים לח' וכתיב ואת בריתי (במבול) אקים את יצחק. דור הפלגה באו בגלגול אנשי סדום דכתיב ואנשי העיר שבנו עיר ומגדל הם אנשי סדום יעקב אבינו ע"ה תקן שניהם ע"י רחל ולאה ובאו אח"כ משה וישראל לתקן אלו הנשמות כי מצרים הוא עומק הקליפות. וכתיב המוציא אתכם מתחת סבלות ר"ת אמס"ה לתקנם והם סוד ד' קליפות ועדיין יש מאלו ד' דורות שלא נתקנו באו ישראל בד' גליות לתקנם וכאשר יושלמו יבא המשיח ואז יהיה שלם שם הויה והיה ה' למלך וגו'. ס' קדמון רמזי התורה פ' שמות כ"י:
ודע כי אני רואה בספר זה כמה הקדמות שהם ג"כ בספר מגלה עמוקות ולא פניתי לחפש אחר ההקדמה שאני כותב אם ישנה בס' מג"ע או בילקוט ראובני:
ח. גזל אמרו בתנחומא פ' במדבר אל תגזול דל כי דל הוא זה התורמוס שנכנס עם הפרפרת לא יאמר אדם יש לפני אגוזים ותמרים עליהם אני אומר ברכה (כצ"ל וכן הוא בילקוט משלי סי' כ"ב) ותניח התורמוס אמר הקב"ה אל תגזול דל כי דל הוא עכ"ל ואפשר דהטעם דבכל דבר יש ניצוצי הקדושה וע"י האכילה מתברר ניצוץ קדוש שבו ומעלהו לקדושה והתורמוס אם אינו אוכל אותו הניצוץ נשאר שם והוא גוזל הקדושה שנשאר הניצוץ שם בלי בירור. ולדקדק לשון המאמר כתבתי בעניותי במקום אחר:
ט. גשמים מימי המבול בכל שנה היו מ' יום גשם בחשון עד שבנה שלמה ביהמ"ק והתפלל שיפסקו אלו הגשמים ולכך כתיב ירח בול שחסרו מ' מהמבול ונשאר בול. תנחומא פ' נח ע"ש:
יוד. גזרה כשיבא העת להפרע מהם ולהנקם מהם יזדמנו סיבות לבני אדם להפר התורה כדי שיבא עליהם העונש במשפט. הרמב"ם ז"ל בפירוש המשנה סוף מסכת ברכות:
יא. גם זו לטוב היה אומר נחום איש גם זו ופירשנו בעניותנו דהיה שמח ביסורין ומכוין שיתמתקו הדינין ועי"ז יהיה היחוד קובה"ו כי זו רמז למ' לטוב יסוד ולכונה זו היה רגיל לומר גם זו לטוב כלומר שע"י היסורין שהם גבורות כמו שמקבל באהבה חסד יתמתקו ועי"ז יהיה זיווג מ' ביסוד שהיא מעלה מ"ן בתחילה:
יב. גזרות רעות הבל תינוקות של בית רבן מבטלם ואמרו באסתר רבתי כי כ"ב אלף תינוקות היו לומדי' אצל מרדכי ועלתה שועתם למרום ואפשר כי בא חשבון כ"ב אלף נגד אותיות התורה שהם כ"ב. וכתבו ז"ל דאות אלף היתה כתובה אף והטיל הקב"ה למד וכשמבטלים תורה מסתלקת למד ונשאר אף ולכן לקח כ"ב אלף כ"ב נגד אותיות התורה אלף להחזיר ל' בתוך אף ויהיה אלף ודורשי רשומות אסמכוהו אקרא ולשון רכה תשבר גר"ם ולשון רכה תינוקות של בית רבן גזרות רעות מבטלים ר"ת תשב"ר גר"ם. כלומר לשון רכה שאין בה קושי ר"ל חטא והיא של תינוקות וכו' ואפשר לרמוז תשבר גרם גימט' אלף הקם. אלף לתקן האלף הקם שם מע"ב שמות לחזק המזל כידוע:
יג. גאולה למאן פורקנא לישראל או לקב"ה לה' הישועה ודאי זוהר הקדוש ח"ג דף צ' ע"ב:
יד. גימטריאות רמז מן התורה כשעושים גימט' וחסר אחד אינו מעכב דכתיב אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי וראה כי מנשה ואפרים גימט' ראובן ושמעון ואחד חסר. אלמא אינו מעכב. לקוטי גורי האר"י והרמ"ע כ"י:
טו. גאולה מ"כ בקונטרס כ"י וכמדומה שהוא מהרב עיר וקדיש כמהר"ן שפירא ז"ל ה"ה מצות שמורים וכו' וז"ל. לאמר לאסורים צאו ולאשר בחשך הגלו. זה הרמז נגלה אלי בלילה ואמרו לי הלא ידעת כי בזמן הגאולה מתחילה יבא שבט ראובן ויעלו לירושלים ויחריב אותה כמ"ש בזוהר ע"פ כי עלית משכבי אביך ואח"כ יבא משיח בן יוסף עם שני השבטים שלו מנשה ואפרים כדי לעשות מלחמה עם הרשע ואח"כ יבא משיח בן דוד עם משה רבינו ע"ה כמשרז"ל עד כי יבא שיל"ה זה משה ואז יצא שבט לוי מנהר סמבטיון ויעלו כלם לירושלים כדי להחיות למשיח בן יוסף וז"ס לאמר ר"ת למפרע ראובן מנשה אפרים לוי ר"ל כי הקב"ה יאמר לאלו הרמוזים במלת לאמר לאסורים צאו ולאשר בחשך הגלו והנה אסורים חשך ר"ת אח וז"ס ואח לצרה יולד ר"ל בזמן מלחמת גוג ומגוג שאז יהיו צרות חבלי משיח יתגלו השבטים שהם אסורים בנהר סמבטיון וגם אותם שהם אחרי הרי חוש"ך וזהו סוד א"ח לצרה יולד:
טז. גלגול ראשון נקרא אב וגלגול שני נקרא בן כ"כ רבי' האר"י ז"ל ובהקדמה זה יתיישבו כמה כתובים ומאמרי רז"ל ואני בעניי פירשתי איזה גרגרים בזה בס"ד בדרשותי:
יז. גיד הנשה אם כשישן ישים ידו על גיד הנשה יבהלוהו חלומות רעים. רבינו אפרים בפי' עה"ת כ"י פ' וישלח וכבר נכתב במדבר קדמות ונראה דאם חלם חלום רע וידע שידו היתה על גיד הנשה א"צ להתענות ואגב אומר כי ידעתי מאדם גדול שלא היה מקפיד בחלומות ואמר שראה ת"ח אחד שעל הרוב היה מתענה ת"ח בשבת ואמר לו בשבת א' שלא יתענה ושוב לא חלם:
יח. גשמים עיין הקדמה יקרה מרבינו האר"י זצ"ל הבאתיה לקמן מערכת טית אות ה' בס"ד:
יט. גלגול הוא לזכרים כי הנקבות מקבלות ענשן לעוה"ב ובגיהנם ולפעמים תתגלגל האשה בעבור בעלה בסוד ויצאה אשתו עמו כנז' בסבא ערכי הכנויים להרמ"ז ז"ל:
כ. גביע בכללות ענין הגביע אמרתי אני בעניי כי גביע גימט' היסוד והוא מספר מילה והוכיחם שפגמו ביסוד וזיווג עליון וימצא באמתחת בנימין שכיוין לתקן ואמר אהא נטיר אתרא דאחי ודקדוק הכתובים כתבתי בעניי בפני דוד בס"ד ואח"כ. מצאתי קצת למהרח"ו ז"ל:
כא. גביע רמז לחילוק הנשמות שבתחילה מתחלק לג' אבות ואחר כך לי"ב שבטים ואח"כ לע' נפש והוא רמז גביע ויסוד דנוקבא אוצר הנשמות ובנימין יסוד דנוקבא וז"ס אשר נמצא הגביע בידו הוא יהיה לי לזיווג עמי דיוסף יסוד דז"א ע"י עבד שהוא מט"ט גם עבד שם ע"ב גי' חסד ויש בו ד' יודין הרב נתן שפירא ז"ל בהגה בס' ערכי הכנויים מערכת ג' בערך גלגול נשמות וזה תורף דבריו בקיצור עש"ב:
כב. גחזי ושלשת בניו הם ד' אנשים מצורעים והם ענק וג' בניו אחימן ששי ותלמי הרמ"ע ז"ל משם מהר"י סרוק ז"ל:
כג. גאולה גאולת מצרים מצד השכינה וכן אמר משכו ל"ת וקחו עשה וכמעט לא שמה גאולה שלא נשבתה הקליפה אבל הגאולה העתידה מצד הת"ת וזהו גואלנו קדוש ישראל גואלנו גואל אמיתי. הרב עיר וקדיש מהר"ש הלוי בן אלקבץ ז"ל רבו של הרמ"ק ז"ל והוסיף הרמ"ק ז"ל כי הגאולה מצד הנקבה קדמה לתורה שהוא מצד הזכר ולכן שלט עה"ר כי כל דבר שנקבה קודמת לזכר הוא דין. ס' גירושין סי' ז'. ולפ"ז א"ש מ"ש פ"ק דסוטה בשכר נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים. דהנה אמרו בזוהר ח"ג דף קכ"ד ע"א כל נשי עלמא אתאחדן בכ"י וכן אמרו בשאר דוכתי וזהו תאר נשים צדקניות כי השכינה נקראת צדק ולכן מתיחסות אליה צדקניות קראו בשמותם ולפי כשרון מעשיהן הוסיפו שפע בשכינה והיתה גאולת ישראל מצד השכינה וא"ש דבשכר נשים צדקניות נגאלו מצד השכינה הנקראת צדק:
כד. גרים כתבנו בדרושים במשל ישראל כאשה עם בעל כ"י דתירוצי המפרשים יש לפקפק דאישות הוא עבודת ה' וזנות הוא עע"ז וא"כ במצרים וכיוצא עע"ז. וכן בפרטות הגר עע"ז וזונה אסורה לכהן כי כל הדברים הם בכלל ופרט. אמנם י"ל דמרוב ענותנותו לענין זה קושטא קאי כמ"ש בספרי על לא יוכל בעלה הראשון כי אל אנכי ולא איש. וזהו נכון יותר מכל התירוצים ועיין בקונטרס רוח חיים דרוש ז' בס"ד ועיין לקמן במערכת שין אות י"ב (ומכאן מודעא דקונטריס זה לא נכתב כסדר וזמנין היד כותבת לפי ההזדמן לאו"ת האחרון ואחר זמן בעינא חוטרא לידא ואומר עם קנ"י לכ"ל האות הראשון ואתיא מכללא דנכתב פסקי פסקי מיכא ציבחר מיכא ציבחר זמן זמנם לא ראי זה וזמנו של זה לא זמנו של זה והדן לכף זכות ישא ברכה המקום יהיה בעזרו ועליו יציץ נזרו בהלו נרו והיה אדירו כי"ר):
כה. גובה הקב"ה גובה חובתו בשלו בחור עושה עבירה ממתין לו עד שישא אשה ויוליד ונוטל אחד מבניו וכו' מדרש שוחר טוב מזמור ס"ב:
כו. גאה אמרו רז"ל האי מאן דיהיר חכמתו מסתלקת ממנו אפשר כי הגאה הוא סר"ח העודף שאמר אליהו ז"ל לריב"ל והתורה אסור להניחה במקום טנוף לכך חכמתו מסתלקת ממנו.
כז. גימטריאות כמספר כי לא דבר רק הוא מכם ס' כ"י ישן בשם רבינו יהודה אליעזר החסיד ז"ל. וכן תראה לרבינו אליעזר מגרמיזא בעל הרקח ז"ל ורבינו אפרים ז"ל בפירושיהם ורבינו יעקב בעל הטורים הפליאו לעשות בגימטריאות והרב עיר וקדיש הרשב"א הלוי בס' מנות הלוי ז"ל השב"ח השביח למי שרומז בגימטריא דברי רז"ל ע"ש.
כח. גבר ר"ת גומלים ביישנים רחמנים וסי' גב"ר ישראל. ואמר הרב המובהק כמה"ר נסים רוזילייו ז"ל שזה כוונת רמז הפסוק וכאשר יניח ידו וגבר שישראל ח"ו מניחים מדות אלו. אז עמלק יהיה לו כח ח"ו אבל הם ג' מדות שצריך לישראל להתנהג בהם וגבר ישראל: