שבת וינפש הבא בשער חשבון הנפש:
סלה אלהים מחיה לנו האל ישועתינו סלה והיו הדברים האלה לך למשיב נפש ובא לחשבון כל רגע עם נפשך מחיובך בעבודת הבורא יתברך כפי הכררתך בטובות היוצאים מפי עליון הכוללות והמיוחדות דע את אלהי אביך קנך עשך יש מאין בלי הקדמת טובה ממך ויכוננך ברמ"ח אברים שס"ה גידין ותכונתך החיצונה והפנימי והשבות אל לבבך אלו היית עור או פסח או אלם ורפאך בן אדם כמה היית חייב לו מהעבודה הביטה וראה בטובתו יתברך אשר גידל ונתן תורת אמת וחיי עולם נטע והנשמה שנתן טהורה והאדם נעשה בצלם אלהים להבין ולהשכיל ומושל בכל והוא איש חמודות זכור ימות עולם גבורתיו ונפלאותיו עם האבות והבנים בצאת ישראל ממצרים ורקיעת הים וניסי המדבר ומלחמות ל"א מלכים וענין בית ראשון ורוממותיו וניסי מרדכי ואסתר וגדולת בית שני ונפלאות גדולים עד אין חקר בכל עת ובכל שעה כשמה א' בין זאבים כו' לפיכך אנחנו חייבים להודות:
סב ללבך לדעת ולתור ולחשוב בטובת בראך מזונותך ופרנסתך ובבריאותך וטובות העודפות ואשר גדלך ואלו הגיעך מבשר ודם כמה היית עובד לפניו ולובש כסות הבושת והמורא והאהבה חשוב עם נפשך כי הצילך כמה פעמים מדבר ומחרב ורעב וטריוף הדעת ומיני חלאים ודלות ושפלות אף שלא הייית ראוי מצד מעשיך חמול ורחם וביום רעה הוי בטובה חשוב עם נפשך בעת המיית לבך וחריצותך לקנייני עולם זה שבתו מעט ואתה רודף אחר המותרות לאסוף ולכנוס והאפשר שהעושר שמור לרעתו או איש אחר יאכלם ולא יועיל הון ביום עברה ואיך לא ישתדל ההכרח והצריך לך לאחריתך לעולם שכלו ארוך עה"ב על כן הרחק אהבת עה"ז מפני עה"ב כי לא יתחברו אהבתם יחד כאשר לא יתחברו אש ומים בכלי אחד והם כשתי צרות בהתרצות זו תכעוס זו ומסר לו נפשך ביתך וממונך והם אצלך בפקדון והכל שלו כי מסרת בידו והטוב בעיניו יעשה בשלו וקבל כל המאוראות בחיבה:
גאולת עולם תהיה בחשוב אם נפשך כי האדם יזמין מזונותיו קודם הצורך ואינו יודע אם יחיה אותו הזמן וכאשר יחפוץ לילך בדרך רחוקה יזמין הצורך לדרך מצידה ודברים אחרים והנה אנחנו בדרך רחוקה שאין מנוס ממנו קטן וגדול שם ואנחנו מחשים וישנים ואיך נישן והנסיעה תמידה והדרך ארוכה והמרגוע רחוק והצידה מעטה ולא שמנו לבנו לאחריתנו ואנחנו עובדים תאותינו נגששה כעורים קיר ואין איש מרגיש כי טח מראות עינינו ויום המות קרב מהלי הקדמת ידיעה ולא רמז והוא בא בכל חודש מחדשי השנה ובכל שבוע משבועת החודש ובכל יום מימות השבוע ובכל שעה משעות היום ובכל רגע מרגעי השעות נלך בנערינו ובזקנינו ויחשוב אדם עם נפשו בימים שיצאו וחלפו ועברו שהלך אחר ההבל ועתיד שיתן דין וחשבון לפני קונו משל למלך שנתן צרור כסף לעבדו והזהירו שלא יוציא ממנו לבטלה ואוי לו בבואו לחשבון ולקח אותו ואיננו גם זה לך חשבון עם נפשך בהתבונן ההתבודדות כי רוב העבירות לא יגמרו אלא בשנים זנות רכילות לה"ר שבועת שקר ליצנות גאוה שיחת חולין חניפות שנאת חנם חמדה ותאוה וכיוצא בהם אף גם בהפרידך מבני אדם ואהבת לרעך כמוך להדריכם בדרך ישרה ללמדם תורה ומצות והרחק כל נזק מהם ותדרוש בשלמותם וטובותיהם לקיבוץ לצדיקים טוב להם וטוב לעולם ע"כ התחבר בחבורת חכמים וצדיקים וחסידים והוי מתאבק בעפר רגליהם יחשוב אדם עם נפשו יתרון יכולת בחכמתו ממעשהו כי יהיה נתבע על מה שהיה ביכלתו משל לאדון שנתן לעבדו זרע לזרוע כפי צרכו וזרע קצת והשאר הוציא יתחייב לשלם על מה שלא זרע כפי השעה שהיתה עושה האדמה מהזרע ואל תתלי עצמך בלו ואולי ותאמר לו הגעת למעלות כך וכך מהממון והחכמה הייתי משלם כל מה שאני חייב מן העבודה לבורא יתעלה והדומה לזה מהדברים כי הם דברי מי שיתלה עצמו בהם ויפול מי שנשען עליהם. לו חכם ישכיל איך לא יבוש מהבורא המשקיף בנגלו ובמצפונו הלא אם היה מביט בו בן אדם יבוש ויכלם ויחשוב עם נפשו בג' חובות הא' חובת לבבות לבד ביחוד האל ויתר דברים אמונים ומצות ומדות התלויות בלב. הב' חובת הלבבות ואיברים יחד כמו תורה ותפלה בכל מלה הג' החובות האיברים בלבד אין ללב בהם אלא הכונה לאלהים בתחלת המעשה בסוכה ולולב וציצית ומזוזה ושמירת שבת וי"ט והדומה לזה ממה שלא יזיק העושה אותם טרוד לבו בזולת מעשהו לעולם אם בחובת לבבות ייחד לבו ומצפונו לאלהים לבדו בעת ההיא מפנה לבו מכל מחשבות וטרדות העולם בתפלת החסיד אלהי יגוני בעבורך בטל ממני היגונות ודאגתי ממך הרחיקה מנפשי הדאגות ואם בחובת לבבות והאברים יהיו לרצון אמרי פיהם והגיון לבם שוים לטובה ואם בחובות האברים יעשו לכבוד שמו בשמחה ובזריזות בכל כוחם וחילם יחשוב עם נפשו בספר שיגיעהו ממלך והיה מסופק באיזה הבנות מלות או לעומק ענייניו איך היה נותן לבו ושכלו לעמוד עליו ואשר עושה כן לתורת האדם אשר היום בכאן ומחר בקבר ואיך לא יעשה לתורת אלהים חיים ומלך עולם:
לנפש תדרוש לחשוב אם תראה בעצמך פונה להמרות באיזה מדה התבונן בשרשי העולם וענפיו איזה מהם עבר גבולות אף שאינו מקבל שכר ועונש והתבונן באיבריך אם היו עוברים בריתם אם ינוע הנה והנה ינוע ויפתח הסתום ויסתום הפתוח א"א להתקיים בהון מקטני הבריאות וגדוליהם הגלגלים ותנועות השמש והירח וכוכבים וירידת הגשמים והרוחות ויציר' הולד מהרחם יותר נפלא תמימות החכמה והנהגה הטובה הכוללת והרחמים וההשגחה על כל אשר בו רוח חיים ואל ישיאך לבך להיות קל בעיניך לרוב רגילתך וראותך כי זה מדרכי הכסילים יתמהו על קרירות השמש והירח והברקים לפרקים ועל התנועה התמידה הנפלאות אין שמים לב ואינם רואות אף כי יש להם עינים תחשוב עם נפשך אם בעל נפש אתה כי אדם א' לפעמים שקול כעשר' אלפי' והיתרון אינה מכוחות הגוף אבל הוא מצד המעלות המדות ומעלות השכליות לכן התקן נפשך ולטהר שכלך לעשות וללמד ובחר לך האור וברח מהחושך ורץ ליוצריך וברה מיצרך והכניעהו והשפילהו וחשוב עם נפשך כי אתה גר בארץ נכריה אין לך לא סומך ולא משען כי אם אבינו שבשמים.