כמה כפולה ומכופלת הטובה בשער האהבה:
האהבה באלהים היא כלות הנפש ונטותה להבורא וכוסף ומתאוה לדבק בו ומתרחק מכל חמדת גשמיותו ומה אלהיך שואל ממך כי אם ליראה. ומיראה תמשוך האהבה ובתנאי אם את ה' אלהיך תירא יראה פנימיות לא יראה חיצוניות יראת עונש כי אם מפני רוממותו ועוצם גבורתו בגין דאיהו רב ושליט עקרא ושרשא דכל עלמין וראה והתבונן מה גדלו מעשי ה' אף עשייה הגשמיות שמים וארץ והים ושאר הבריות הגדולות וכגרגיר חרדל נחשב נגד עולם הגלגלים וככה כל גלגל שלמעלה הימנו וכולם נחשבו לאין נגד המלאך ומלאך בפני מלאך גבוה מעל גבוה לאלפים ולרבבות עד כי אין מספר לגדודיו וכולם היו כלא היו נגד הכסא והכסא נגד גבוה והוא סיבת כל הסיבות ועילת כל העילות ואין זולתו. והוא מהוה את כולם ומחיה את כולם ומשפיע בהם תמיד ולעולם חסדו ובזכור האדם בדברים כאלה יחרד מיראתו ויתחזק מאהבתו:
הגידה לי שאהבה נפשך אהבה עזה אהבה רבה איך מנהגך ע"ד משל באשת נעורים בחשך בה כמה יגיעות אתה יגע וכמה טרחות ומואס בממון וסובל יסורים בהיות תכלית חשקך בה להתענג איך משתדל במהירות וזריזות לעורר ממשנתו ואתה בשמחה ובהתרחבות הלב ובעת חיבורך אינך פורש ממנה אפילו נותנין לך כל ממון שבעולם ואבנים טובים שמארבע טורים ק"ו לפני ממהק"ב שיהא נפשך קשורה בו בדביקה חשיקה חפיצה לשמור כל מצותיו ולעשות בזריזות ובחשק נפלא בנגלה ואהבה בנסתרים:
רוח נכון חדש בקרבך רוח הקודש לאתדבקא רוחך ברוח ה' ובו תדבק לבדו ולא בשיתוף עה"ז כמו האוהב אהבה עצומה את אשתו אינו שותה בכוסה ונותן עינו בכוס אחר תשחוק בו בהתלהבות הלב והיה חפץ במצותיו אף כי עיף ויגע את אין צו אלא זירוז אף במקום שיש חסרון כיס וצערא דגופא קום מהר ואל תאחר. העירה והקיצה בזריזות נמהר ברגע זו ואל תאמר יש מחר. ליראה את השם הנכבד ולאהבה אותו להכרת רוממותו וגדולתו ולא ע"מ לקבל פרס לקבל מחירו כבוד העולם והונ ואל תהא עמו יתברך כסוחר:
רחימותא דנפשך ורוחך לאסקא בשכינת' בל תניחנ' שלא תניחך ותהיה מקנא בה קנאת ה' צבאות כמו מדרך אהב' נשים מרוב אהבתו בה לבלתי תפרוש ממנו ותהיה לאיש זר מקנא בה קנאת כל העבודות אף החמורות תעבוד בשמחה ובטוב לבב ותהיה שמח במה שזיכך הש"י להיות מעבדיו אשר לחסות צל כנפיו באות ותחשוב בחסדו ובנדבת לבו הטוב ותשים אל לבך ותהרהר מיתוש כמוני יקבל עבודה עילת כל העילות וסיבת כל הסיבות וממציא כל הנמצאות. אהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך אשרי הגבר אשר תיסרנו יה לך בשמחה למסור נפשך לקדושת השם ותאמר כל ימי הייתי מצפה מתי יבא לידי ואקיימנו בעת שהוא נוטל נפשך תחבר לומר שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד וגם השבח דעלינו ואשר קדשנו במצותיו וצונו על קדושת השם בהזכרת שם ומלכות תברכנו.
עוד אחרת בעניין האהבה:
זכור תמיד מיום היותך עד הנה אשר נמלך כל טובה והדרך לבא אל האהבה השכל יהיה מלבך והחכמה יהיה מנהיגך והפרישות ידידך וקצין תהיה לך הענוה. והקל טורח עסקי עולם מעל נפשך ופנה לבך מהעמיק נפשך ומחשבותיך בהם ורוץ בדברים הצריכים לך בגופך לא בלבבך ורצונך כשותה הרפואה המרה אשר ישתה אותו בפיו לא ברצונו והוא מואס שתייתה לעצמה ומיקל על עצמה מכל מרירת לדחות העקא מעליו וכן צריך שיהיה צרכי עולם בעיניך שוה בשוה:
ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם. אהבתי אתכם אמר ה' והוא אבינו כמה שאמר (דברים יד, א) בנים אתם לה' אלהיכם וכתיב (דברים ז, ו) בך בחר ה' להיות לו לעם סגולה וכתיב (דברים ז, ז) לא מרובכם חשק ה' וגומר כי מאהבת ה' אתכם. עם הדברים האלה ראו נראה כמה חובותינו לפני המקום ואיך לא יתלהב הלב לאהבתו וגם לזכור הברית אשר כרת עמנו לדורות את אשר ישנו פה ואשר איננו פה כמה שאמר (דברים כט, יא) לעבדך בברישת ה' אלהיך וגו' ולא אתכם לבדכם. ותחת כי אהב אבותיך ויבחר בזרעו אחריו מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ אראך את אשו הגדולה ומתוך האש שמעת דבריו:
והיה לבבך זה כל הימים ליראה אותו ולהיות ירא חטא ולאהבה ולשמור מצותיו ולאהוב תורתו והגית בו יום ולילה לא ימוש ספר תורה מפיך. ושננתם שיהא שנון אם ישאלך אדם אל תגמגם ותלמד בקול רם ועסוק בתורת אמת במשנה ותלמוד ופסקי דינים ותורה שבכתב ופירושיה וסודות התורה בחכמת האמת והעוסק בתורה לשמה ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולא על שום מנת אשריו. צוה הש"י ואהבתם את הגר גם אהוב את אשר אוהב הוא יתב' אוהב הצדיקים אף אתה היה כמוהו ואך אם יוכיחך הוכח לחכם ויאהבך וקבל תוכחות ומוסריו:
יה צור עולמים הטביע בבני עולם מכמה מיני אהבת בנים. ממון. נשים. קרובים. אריכת ימים כיבוד תענוגים ותפנוקים ישרים. דרכי ה' ופושעים יכשלו בהם. לאהוב הבנים למנוע מהם שבט מוסר והממון לאסוף ולכנוס להנאתו. והנשים לנאוף ועל הקרובים מכסים הפשעים וחביב להם חיותם כדי להתענג ואינם עומדים בניסיון ורודפים אחר הכבוד. והתענוגים בחזקה מחזקים. צדיקים ילכו בה לאהוב אהבתם הללו לאהבת השם יתברך אהבת הבנים להביאם אל עה"ב ומצוה את בניו ואת ביתו אחריו את ספר התורה הזאת להקים ואוהב ממונו לבלתי יגזול ולא יחמוד את של אחרים ומקמץ כדי שיהא בידו ליתן צדקושת ע"כ ת"ח על פחות משוה פרוטה מדקדקים:
ישרה בעינו אשתו ואהבה. עבור מצוה פריה ורביה ומצילתו מן החטא ועוזרתו מטרדת העולם גם לסיבה זו אוהב אביו ואמו ואחיו ואחותיו וכל קרוביו ועוזריו ומסייעין בצרכי העולם המרובים כדי שיהא פנוי לתורה ולעבודה תמים ושלם. ואהבת הכבוד רעה גדולה מאוד ומתרחק בתכלית ההרחק כי אם לעמוד לכבוד יתברך לזרוק מרה בתלמידים ולהוכיח בני דודו ולהזהיר הקטנים עם הגדולים. ואהבת התענוגים לא להתענג כי אם ההכרח לפי צורך קיומו ולשם שמים להיותו חזק לתורה והמותרות ממנו נעלם:
צבי וחמיד ורגיג להחיות בעולם הזה ויאריך ימים כי מלאכת התורה והמצות מרובה להיותן מושלמים וללתקן המעוות ולעשות תשובה שלימה על כל עוונותיו זדונות ושגגות. קלות וחמורות. הנגלות והנעלמות ואורחא רחיקא וצריך להכין צידה לדרך לצבור כי כחול הים הרבה מאד להבין לעולמי עולמים:
צדקה תהיה לנו כי נשמור לעשות את כל המצות הזאת לפני ה' אלהינו. סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור והם בחינות לא תעשה ועשה. היראה נגד לא תעשה להיות ירא חטא. והאהבה נגד העשייה לעשות ככל אשר צוונו והעסק בתורה באהבה ויראה הוא סוד שם של ארבע כשעוסק בקול ודבור כי הדבור הוא ה' חמשה מוצאות שעל ידם נחתך הדבור. מלכות ו' רוחא דפומא י"ה חכמה ובינה. הרי קול ודבור בדחילו ורחימו שם יהו"ה. וכן בעשיית מצוה שם י"י כי מ"ץ בא"ת ב"ש י"ה ובעשייתו כהוגן אז י"י אחד. ונייחדם ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. כאשר יבא משיח צדקנו במהרה בימינו אמן סלה וכן יהי רצון. תם ונשלם בעזרת אל עולם. בשנת השבועה לפ"ק: