מצוה עלינו וחובה לפתוח שער תשובה:
אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא כי יצר לב האדם רע מנעוריו וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום ומה יזכה ילוד אשה על כן היה מחנות הבורא להיות ידו פשוטה לקבל השבים אליו בכל לבבם ופורשים מדרכיהם הרעים ודורשין את ה' ומקבלין שכר על הדרישה ועל הפרישה התשובה היא שישוב לעבודת השם ממקום שיצאו אם בעזיבה מה שציוהו לעשות או בעשיי' ממה שהזהירו ממנו הוא אמץ לבבו ורוחו הקשה ישוב אל ה' וילך בקצה האחרון לעשות בהיפך להיות סור מרע ויקדש עצמו אפילו במותר ויעשה טוב אף לפנים משורת הדין בטרם יבא לקחת הנושה:
אשרי איש מי שהוא עושה תשובה כשהוא איש מהר המלט טרם ישכחו עונותיך ממך וטרם יהיו מוטבעים בך כי אז קשה לפרוש וטרם יבאו ימים אשר אין בהם חפץ להתאות תאוה ואז אין התשובה כ"כ הגונה כי זה האדם כמעט מוכרח ואינו ברשות עצמו מפני שיבה תקום מפני שיבה דידך וזכור את בוראך בעודך בחור בכוחך ורתיחת התאוה הוה גבור כארי לכבוש את יצרך ואל תתהלל ביום מחר כי לא תדע מה יולד יום ובכל עת ובכל שעה האדם הולך לבית עולמו.
נפשי הכיני צדה לרוב ואל תמעיטי בעוד בחיים:
חייתך הן יש לאל ידך כי רב ממך הדרך ואל תאמרו מחר אקח צידה כי פנה היום ודעי כי תמול לעד לא ישוב וכל אשר פעלת בו ושקל וספור וחשוב ואל תאמר מחר אעשה כי יום המות מכל החי מכוסה בפתע פתאום יבא יומו מהרי עשות בכל יומו חוקו כי המות בכל יום ישלח חצו וברקו ואל תתמהמה מעשות דבר יום ביומו כי כצפור גוררת מקינה כן איש נודד ממקומו:
בשוב רשע מרשעתו יעזוב רשע דרכו עזיבה גמורה אחר יכולת העבירה במקומו ובשעתה ובתוקף החמימות וידר גדר ויעיד על עצמו יודע כל תעלומות שלא ישוב לחטא זה לעולם ומנהג החסידים למנוע משבעים שערי היתד לכל יפתח שער איסור. אחרי שובו ינחם ויתחרט בלבו ויאמר מה עשיתי איך לא היה פחד אלהים לנגד עיני ולא זכרתי אשר בראנו יש מאין והחסד אשר עשה עמדי מעודי ועד היום הזה ונתן לי לב להבין ועינים לראות ואזנים צלשמוע ואיברים לעובדו בהם ולעשות רצונו כדי שאגיע לחיי עולם הבא ואני הפכתי מעשי וקלקלתי מחשבותי וחטאתי בכל אבר מאבריי וכל אבר הרי הוא פגום וחסר אוי לי כי פגמתי בכל השתלשלות ועד ה' אלקים פגמתי בזה העולם כי הכרעתי את עצמי ואת כל העולם לכף חובה וכמה צדיקים מתו על ידי כי נתפסים בעון הדור ומיתת קטנים שפכתי דם נקי גם פגמתי בב"ח כי ע"י העון יעצר את השמים ואין מרעה לצאן גם לשרים הממונים על הנהרות והמעיינות כי נהר יחרב ויבש ומעין נרפש ומקום משחת גם להממונים על הדשאים אין לך עשב מלמטה וכו' גם בז' כוכבי לכת וממונים ומנהיגי עולם בחסד וברחמים והחטאים מחלישים כחם ואינם מנהיגים כ"א בעלי הדין גם למלאכים השוכנים באוירים ושברקיעים לכל ד' סיטרין הממונים לקבל תפילתן של ישראל וכמה מחנות קדושות אשר התקין הש"י להנאת וטובת האדם להכניס תפילות יתוש נואש מאוס תשוש הכוח ואין להם לאותן החיילות מלאכה אחרת כי אם לקבל ולעטר ולנשק התפילה:
ועתה מסיבות החטאים שהשערים ננעלו בטלים הם ממלאכתם אשר הם עושים ולא זו בלבד אלא גם בעולם היצירה בהיכל לבנת הספיר שם המלאך מהריא"ל העומד לקבל התפילות היחיד אם היא הגונה ואם לאו דחי ליה לבר למעלה מפתח זה שערי דמעה ואופן א' רוכב על ת"ר חיות גדולות נוטל אותה תפילה באותן דמעות ובחטאים במלים ממלאכתם גם לחיה א' הנקרא בזק המתקן כל התפילות המתעכבים בחד רקיע עד שבא סנדלפון שנוטלם וקושרים עטרה בראש צדיק וכן כל התורה והמצות הנעשית בלילה אם יחטא האדם אינינו גם לחשמל א' שמו אורפני"אל שבהיכל עצם השמים ויגיע עלבון החוט' וכד אסגיאו וכאין החשמל הוה מאיר ומזהיר במיני מאורות כמנין חשמל וסי' באור פני מלך חיים. וכד אסגיאו חייבין אתחשך ואז כל העולם בדין הביטה וראה את חרפתך גם לד' אופנים שבהיכל נוגה ויגיע עלבון כשהנשמה חוטאת נוטלים דינה מהיכל הזכות ויוצאים חוץ להיכל ממקום קדושתם להלקותה וכן כשאלו הד 'אופנים מנדים לאדם המוציא דבר נבלה מפיו ומכריזין פלוני מנודה הוא אזדהרו בפלגי' דנזיפה וכי לאו עלבונה הוא גבייהו הא אמר רי"בל מעולם לא אחרימת לבר נש גם לכוחות הקדושים שהם במקום שנקרא תא הרצים שמלאכתם לרוץ להגן על ישראל משאר אומות והם רצים לקראת רצים אחרים מסטרא אחרא למהר איזה גזירה רעה על שונאי ישראל וסימן הרצים יצאו דחופים וגו' והעיר שושן צהלה ושמחה וכשאלו גוברים והעיר שושן נבוכה והכח שיש לרצים הקדושים הם תורה ומצות התחתונים העשויין במרוצת רגלים בגין למהוי דחט לפירקא וכיוצא וכשהאדם אין ברגלים וחוטא מגביר הרצים דסיטרא אחדא גם למלאכים המלוים לאדם ומגיע עלבון שמתאבלים עליו כשהוא חוטא גם לע"ב סנהדרין שבהיכל הזכות שאם זה חוט' במקום שהטייה לטובה הטייה לרעה וגם ענוש לצדיק לא טוב גם בהיכל אהבה שהיו באים שם הנשמות וכד גרמו חובין ואתחרב כי מקדשא לא עאלו תמן נשמתין אהרגין גם בהיכל זה יש כתות קדושים שנקראים גפנים ורמונים שכל מגמתם להכניס אהבה בין ישראל לאביהם שבשמים ויורדין בשעת יחוד ק"ש ועולם ומעידים וכשהאדם חוטא ובמקום יחוד עושה פירוד במה עלבון הגיע להם שאין להן פה להליץ גם בהיכל הרצון ששם מרכבו ארגמן ובד גרמו חובין ואתחרב בית מקדשא בא מיכאל אפטרופא רבא דישראל להליץ טוב והיתה טענתו תבירא קמיה סטרא אחרא גם בהיגל קודש הקדשים ששם תרין כרובין ממטרון וסנדלפון שעל ידם נעשה היחוד ביומי דחול והעונות גורמין שלא יהיו פניהם איש אל אחיו גם לעולם הבריאה סוד כסא כבוד מגיע הפגם שהנשמות חצובות משם בו פוגם בשורש נשמתו וכביכול אין הכסא שלם גם לאדם מלכות הרוכב על הכסא מגיע העלבון ובפשעכם שלחה אמכם וכן נשבע הקב"ה שלא יכנס בירושלים של מעלה כו' וכן מיומא דאתחריב מקדשא דחיוון לא הנעל קמוהו והמלאכים כשהם משוררים הם משוררים לבר וכן כד אסגיאו זכאין נקרא שדה של תפוחין וכד אסגיהו חייבין נקרא ענתות ולא זו בלבד אלא גם אל היסוד שבמקום שהיה נקרא נהר פלגיו ישמחו עיר האלהים נקרא נהר יחרב ויבש גם מצד העונות נסתם השביל הפתוח ונפתח הסתום וטועמת מר ממות ולא זו בלבד אלא נצח והוד שתי שקתות המים ההוד נהפך למשחית כמ"ש (דניאל י, ח) והודי נהפך עלי למשחית הוד דוה כל היום דוה ובזה נצח ישראל המנצח נצחותו ולא זו בלבד אלא גם אל התפארת שמסתלק למעלה אל הבינה או אל הכתר מעשנן של אילו גם אל התורה כי נתחשבה ונתלבשה בעון אדם הראשון גם לכ"ב אותיות הרשומות בנשמה כשהאדם חוטא פוגם אותם כי על ידם נברא גם אל הגבורה שגורם להתקשר בגבורות חיצונות ליתן כח לחיצונות וזה עלבון גם אל החסד נכנע תחת דיני הגבורה גם לאבות דמיכין על חובי עלמא וכ"ש שאר צדיקים ששולט עליהם השונא כדי שלא ישגיחו ויתפללו על העולם ולא זו בלבד אלא גם אל הבינה שהיא שלא ישגיחו ויתפללו על העולם ולא זו בלבד אלא גם אל הבינה שהיא אם הבנים מסתלקת מעליהם ונעלמת בחכמה גם אל החכמה בסוד ויתעצב אל לבו מקום המחשבה אוי לי על בשרי כי מפני חטאי לא ישובו הדברים לסדרן והלכתן והרי דמי בידיהם מסור אזי לא כפי מה שהוספתי שנים הוספתי חטאים ורע ומר עזבי אתא דנים ונכתם עונו הלא הוא כמוס עמו ואין שבחה לפניו יתברך איכה הייתי על נפשי היקרה אכזרי ונטמאה בגלולי יצר בהנאת שעה ולא זכרתי ביום המות ואיך החלפתי בעולם עובר העולם עומד אשר יהיה לעולמי עד ולא יסור:
בושתי וגם נכלמתי כסתה כלימה פני בבושת גנב כי ימצא אוי לאותה בושה בזכרי במרדי במלך ה' צבאות הלא אבוש ואכלם איך עלה על לבי למרוד לפניו הלא מלא כל הארץ כבודו ומצפוני ונגלי עיניו רואות נפשי שחי לעפר השפילי ובכל יום ויום נהוג נזיפה בעצמך שעה אחת ותשב לארץ יחף והתפלשי בעפר ובלך נשבר בקרבך ביגון ואנחה נפש נענה מרה כלענה והכנעי בכל הכנעות שבור תאותך במלאכך מעודה הנאתך משוך ידך אף בשבתות וימים טובים ואל תתן לנשים חילך וקצר שינתך ותחת בגדי חמודות מבשרך אל תתעלם לבוש שק ותראי הכנעתך גם בדיבורך וברמיזך ובכל התנועות:
רוב דברים לא יחדל הפושע ויקח עמו דברים ולא יכסה פשעיו ויתודה בכלל ופרט ופרט ופלגי מים ירדו עיניו וירבו בעיניו פשעיו כמ"ש (ישעיה כט, יב) כי דבר פשעינו נגדך וחטאתיו יהא נגדו תמיד כל ימי חייו לבקש בכל עת המחילה והסליחה עד בא קיצו וישוב אל ה' וירחמהו כי מודה ועזוב ירוחם פלגי מים ירדו עיניך יורדות מים בלי הפוגות ימיך תעניות ליליך תפלות ולקום בחצות הלילות ותמיד לא חסר ולא יחסר ממך תענית שק ועפר בבית הספד עשה משפט וצדקה בחסד ואמת יכופר עון ות"ת כנגד כלם גם למוד פושעים דרכי ה' להחזירם למוטב מי יודע ישוב ונחם תשובת הגדר הן בחייבי מיתות ב"ד הן בחייבי מיתות שמים או כרת או חייבי לאוין ועשיים ואיסורי דאורייתא ואיסורי דרבנן וחומרות הפוסקים ותקנות וסייגות ומעלות המידות ולהיות תמיד עם יצרו לוחם תמיד הוידוי הזה והתחינה זו יהא מרגלא בפומך אנא ה' אלהי ואלהי אבותי בורא בראתני וגדלתני ונתנתי פרנסתני וכלכלתני עד היום הזה ואנכי באולתי הרע בעיניך עשיתי והכעסתיך במעשי הרעים מידי יום ויום עד כי חדל לספור הייתי עובר ושונה מי מנה אנא ה' מודה אני לפניך חטאתי עויתי פשעתי לאלפים ולרבבות אוי נא לי אני מלא עון ואתה מלא רחמים כמ"ש (שמות לד, ו) ה' ה' אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת נוצר חסד לאלפים נושא עון ופשע וחטאה ונקה למען שמך הגדול עבור על פשעי כי עמך הסליחה ואין זולתך למחול ולסלוח חוס עלי למען רחמיך המרובים וחסדיך הגדולים ואל תורדיני שחת בחטאי הגדול ואתה ה' הלא חסדיך עם כל בשר ובמדת טובך אתה נוהג עם כל החי ובעבור חסדיך הגדולים בראת התשובה קודם שבראת עולמיך כי ידעת כי יצר לב האדם רע כנעוריו לכן התקנת לו רפואה קודם למכה וע"כ אני החוטא בעל רמה ותולעה מגואל ומטונף מפיל תחינתי ובקשתי לפניך סלח ומחל לחטאתי והעבר את אשמתי ונקני מעוני הלא כי כך מדותיך מיום שבראת עולמך למחול ולסלוח לשבים אליך חנני ה' חנני ולא כמעשה ידי תשוב וכמפעלי אל תשלם רק במדת טובך וחסדיך התנהג עמי ומחה את זדוני והעבר את פשעי ותשליך במצולות ים כל חטאתי במקום אשר לא יזכרו ולא יפקדו לעולם במה אקדם פניך ובמה תתרצה ותתכפר לי על כל חטאתי ועונותי ופשעי אשר חלפו ועברו אם בתשובה וידוי תתרצה הנני שב ואתודה לפניך ה' אלהי ואלהי אבותי חטאתי פשעתי וישר העויתי ולא שוה לי אנא השם חטאתי עויתי פשעתי כי כזאת ובזאת עשיתי מיום היותו על האדמה עד היום הזה ועתה נשאני לבי ונדבה רוחי אותי לשוב אליך באמת ובתמים בכל לבי ובכל נפשי ובכל מאודי ומה שעולה על זכרוני הוא חטא פלוני ופלוני והנני מודה ועוזב ומשיך מעלי כל גלולי אשר עשיתי מיום היותי ונתתי אל לבי לעשות לי לב חדש ולב טהור ורוח חדשה להיותי זהיר וזריז ומשכיל ביראתך והריני כגר שנתגייר ובקטן שנולד דמיתי הייתי כאלו והימים הראשונים יפלו ואתה ה' אלהי אחרי שובי נחמתי ואחר הודעתי ספקתי על ירך בושתי וגם נכלמתי כי נשאתי חטאת נעורי ואם בתפילה ובתחנונים תמחול הנני אפיל תחינתי לפניך בעיני עבד אל אדוני וכעיני שפחה אל גבירתה כן עיני נשואות אליך ה' אלהי ואם בבכיה וזעקה תסלח הנה במסתרים תבכה נפשי מפני חטאתי ובחדר תאנח רוחי על רוב פשעי ואם בשבר רוח תכפר הנה נשבר לבי בקרבי ועתה ה' אלהי הפותח יד בתשובה לקבל השבים ומסייע לבא לטהר פתח ידך לקבלני בתשובה שלימה לפניך שמע אל תפילת עבדך ואל תחנוניו ויהיו לפני כסא כבודך מליצי יושר להליץ בעדי ולהכניס תפילתי באזניך ואם בעונותי הרבים אין מליץ בעדי ואין מלמד עלי זכות חתור נא לי מתחת כסא כבודך כאשר חתרת למנשה בשועו אליך מתוך דוד הנחושת כי על התשובה מראש הבטחתנו ככתוב בתורתך (דברים ד, כט) ובקשתם משם את ה' אלהיך ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך ובדברי נביאיך כתוב לאמר (ישעיה נה, ז) דרשו ה' בהמצאו קראוהו בהיותו קרוב יעזוב רשע דרכו ואיש אין מחשבותיו וישוב אל ה' וירחמהו ואל אלהינו כי ירבה לסלוח ונאמר (מיכה ז, יח) מי אל כמוך נושא עון ועובר על פשע לשארית נחלתו לא החזיק לעד אפו כי חפץ חסד הוא ונאמר (יחזקאל לג, יא) אמור אליהם חי אני נאם ה' אלהים אם אחפוץ במות הרשע כי אם בשובו מדרכייו וחיה שובו שובו מדרכיכם הרעים ולמה תמותו בית ישראל ונאמר (יחזקאל יח, לב) כי לא אחפוץ במות המת נאם ה' אלהים והשובו וחיו לעולם ה' דברך נצב בשמים ודברך אמת וקים לעד יאמנו נא דבריך ויעלו לרצון לפניך שתכפר לחטאתי ותמחול לעונותי ותסלח לפשעי מחה והעבר הזדון והשוגג האונס והרצון בדבור ובמחשבה במעשה הנגלות לי והנסתרות ממני מח שעשיתי בילדותי בבחרותי בזקנתי הן בגלגול זה הן בגלגול אחר הכל תעביר ותסלח אם בעונותי הרבים הבאתי חושך ויתפנם אתה ה' תאיר ותגיה חשבי ואליך ה' נפשי אשר לקבל על עצמי דיני לכפר ולקנח הפגם ואתה צדיק על כל הבא עלי ואפלה נא בידך ה' כי רבים רחמיך לייסרני כאשר ייסר איש את בנו והריני מוכן ומזומן לקבל עלי באהבה בכל אשר תגזור אומר ותמלא את הפגם שגרמתי ותוצי' מחשיבה לאורה יהי רצון לפניך אם פגמתי באות ראשונה של שמך הגדול הגבור והנורא או בשאר אותיות התלויות בו ונתחייבתי לפני כסא כבודך סקילה או דינא כיוצא בה תעמוד לפניך צדקת אברהם ידידך והריני כאלו הושלכתי ב' קומות ונסקלתי כתורה וכהלכה במצות ב"ד הגדול שבירושלים על דבר כבוד שמך ואתה ברחמיך הרבים תשוב ותתייחד ג' אותיות ראשונות של ג' שמותיך היקרים הוי"ה אהי"ה אדנ"י ושם קדשך במילוי ד' יודין יאיר ברצונך בעולם האצילות ואל יהא מונע ואם פגמתי באות שניה של שמך הגדול הגבור והנורא או בשאר אותיות התלויות בו ונתחייבתי לפני כסא כבודך שריפה או דינ' כיוצא בה תעבור לפניך צדקת יצחק עקדך הריני כאלו נכמרו בני מעי בפתיל' דולקת של אבר ונשרפתי בתורה ובהלכה במצות ב"ד הגדול שבירושלים על דבר כבוד שמך ואתה ברחמיך הרבים תשוב תייחד ג' אותיות שניות של ג' שמותיך היקרים הוי"ה אהי"ה אדנ"י ושם קדשיך במילוי ג' יודי"ן ואל"ף יאיר ברצונך בעולם הבריאה ואל יהא מונע ואם פגמתי באות ג' של שמך הגדול הגבור והנורא או בשאר אותיות התלויות בה ונתחייבתי לפני כסא כבודך הרג או דינא כיוצא בו תעמוד לפניך צדקת יעקב בכורך והריני כאלו הותז ראשי בסייף ונהרגתי כתורה וכהלכה במצות ב"ד הגדול שבירושלים על דבר כבוד שמך ואתה ברחמיך הרבים תתייחד ג' אותיות שלישיות של ג' שמותיך היקרים הוי"ה אהי"ה אדנ"י ושם קדשך במילוי אלפי"ן יאיר כרצונך בעולם היצירה ולא יהא מונע ואם פגמתי באות ד' של שמך הגדול הגבור והנורא או בשאר אותיות התלויות בה ונתחייבתי לפני כסא כבודך חנק או דינא כיוצא בו הריני כאלו נשקעתי בזבל ובסודר קשה לתוך רבה ונחנקתי כתורה וכהלכה במצות ב"ד הגדול שבירושלים על דבר כבוד שמך ואתה ברחמיך הרבים תשוב תתייחד ג' אותיות אחרונות של ג' שמותיך היקרים הוי"ה אהי"ה אדנ"י ושם קדשך במילוי ההי"ן יאיר ברצונך בעולם העשיה ואל יהי מונע ה' אלהי אתה יודע מצפון לבי כי הנני מוכן ומזומן למסור את עצמי לארבע מיתות וכיוצא בהן בשביל קדושת שמך ברבים ואחת היא שאלתי ובקשתי שתהיה עמדי ותסייעני לטהר ותן לי כח וחיזוק ביסורין לקדש מחשבתי ודיבורי בקדוש' גדולה ואתקדש כמו שעשה אברהם ויצחק שמסר את נפשו לקדושתך באהבה ככתוב בתורתך (בראשית כב, א) ויהי אחר הדברים האלה והאלהים נסה את אברהם וגו' כל פרשהת עקידה עד בבאר שבע יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שיהא שיח שפתותי חשוב ומקובל ומרוצה לפניך כאלו נחנקתי בטבעת בית המטבחיים שבמקדש ובתפיסת ידיהם של כהנים בשני סימני' שבצוארו לפיוס ה' אחרונה של שם העצם וכאלו נהרגתי במלאכת המיוחדת לשחיטות העולות ונתקבל דמי בכלי שרת בצפון ונרצה לפניך לפיוס הוא"ו וכאלו נשרפתי אבר אבר וכליל לאישים לריח ניחוח לפניך לפיוס ה' ראשונה וכאלו נעשיתי עפר על מזבחך הטהור ההוא ועבר עלי דין סקילה במצות תרומת הדשן שהיא גמר הכפרה לפיוס היו"ד ואתה ברחמיך הרבים תצילני מעונש סקילה בזכות אברהם ויצחק וישראל עבדיך כשם שהצלת את משה וישראל מאבן שבקש עוג מלך הבשן להפיל עליהם ותפלטני משריפה ששם שפלטת את אברהם אבינו מאור כשדים ואת חנניא מישאל ועזריה מכבשן האש והושיענו מהרג כשם שהושעת את יצחק אבינו מהמאכלת שלקח אברהם אבינו לשחוט אותו לפניך ותשמרני מחנק כשם ששמרת את יעקב אבינו בגלותו שלא חנק אותו אליפו בן עשו בדרך. מי שאהב את האבות יאהוב את הבנים מי שבירך את האבות יברך את הבנים. מי שגאל מי שדרש. מי שהדר. מי שויעד. מי שזכר. מי שחנן. מי שטהר. מי שלמד מי שמלט מי שנש'. מי שסמך. מי שעזר. מי שפדה. מי שצדק. מי שקדש. מי שרחם. מי ששמר. מי שתמך את האבות יתמוך את הבנים מעתה ועד עולם:
אנא אב הרחמים הנני קורע את לבבי באנחתי לפניך ובמסתרים תבכה נפשי ומבקש אני רחמיך וחסדיך כעני בפתח לעזרני לשוב בתשובה שלימה לפניך ושמרה זאת ליצר מחשבות לבב עבדך והכן לבבי אליך לאהבה וליראה את שמך הגדול ולהיות לפניך עבד נאמן כל הימים רבון העולמים גלוי וידוע לפניך שרצוני לעשות רצונך אלא מי מעכב שאור שבעיסה ובכן יהי רצון מלפניך שתהיה לי לעוזר לעומת השטן האוהב במסתרים כארי וכדוב להכשילי ולהלחם בי בתחבולותיו ומבקש נפשי למות עם יורדי שאולה מכל עצתו והרחיקהו מעלי לבלתי פוגע במאתיים וארבעים ושמונה אברי גער בו ואל יוסיף עמוד על ימינו לשטני למען אשתעשע בחקיך וטהר מעכבי רעיוני וכגון מענה לשוני ותחשכני מזדונות ותנקני משגיאות ותהיה עם לבי בעת מחשבתי ועם פי בעת הטיפי ואם ידי בעת מעבדי ועם רגלי באחוז שבילי ולא אוציא מפי רק הישר בעיניך ולא אדבר דבר שלא כרצונך והאר פניך אלי ונתתי מהודך עלי וקבל תחנוני ושמע בקול הגיוני ועשה בקשתי יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי. וכשתאמר זו התחינה אזי תשליך מעליך כל הגילולים ועשה הסכמה חזקה שלא תהיה ח"ו בכלב שב על קיאו וכהולכים בקרי לפעמים ינצחו את היצר הרע ופעמים הם מנוצחים ואשה הסופרת נקיים וראתה סותרת ימי טהרה הראשונים ולא תהיה כטובל ושרץ בידו ואמור אותו בלב נשבר ובבכי' שערי דמעות לא ננעלו וסר עונך וחטאתך תכופר כי ה' אל רחום וחנון:
רשע כי ישוב בעבירות שבין אדם לחבירו אין לו כפרה אפילו הקריב כל אילי גביות שבעולם עד שיתקן הקלקול והשיב את הגזילה ואם הקניטו בדברים בהוצאות ש"ר ול"ה או רכילות או קראו בשם כינוי או שנאת חנם יפול לפני רגליו ויפייסנו באנא שא נא ויפצור לבקש ממנו מחילה ואם מת יביא עשרה בני אדם ויעמיד על קברו וכו' ואם גזל ממון ואינו יודע ממי יעשה צרכי רבים יתקן גשר או איזה תחבולות עוד על ג' דברים התשובה קיים נפש כי תחטא לה' ילק' בכל דיני מלקות לפני שלשה גם יזהר לטהר עצמו במים טהורים במקוה כי סוד המקוה גדול גם הגלות מכפר ע"כ יהיה גולה:
הלוך ילך ובכה וידאג ויפחד תמיד אולי מקצר הוא כפי חיובו בתשובה זיל קרי בראשית חכמה בתשובת הקנה איך שהחמיר וכן בלקוטי החסיד ר"י לוריא ויתפלל לה' שיחייהו עד אשר יתקן את כל קלקולו לשוב על ספק עבירה יותר מהעבירה ולשוב על עבירות שאדם דש בעקביו אל תבט לקטנות מה שעשית אך תביט לגדולות מי שחטאת לו אדם מטמא עצמו מלמטה מעט מטמאין אותו מלמעלה הרבה העתקת השמש בארץ שיעור אמה א' תעתק כמה מילין בגלגלו הלא תראה חוט של משי כמה הוא חזק כשיכפיל לפעמים רבות כן היא העבירה הקטנה בהכפלה ואם עבר ושנה נעשה לו כהיתר גם נקרא משומד לדבר אחד בגללו:
התענית כשהוא בקדושה בסוד הקרבן ונשמר מהכעס ועוסק בתורה ובמצות וצדקה הוא דבר גדול כי אז אינו גשמי מעוה"ז רק מעוה"ב שאין בו לא אכילה ולא שתייה רק אור עולם איעצך כל ימי חייך יהיו תענית אף בשבתות וי"ט כשתעשה כך להתענות מידי חדש בחדשו אף בניסן לאחר הפסח שני ימים ושני לילות ובהפסקות שעה א' לפניו ושעה א' לאחריו אז הוא נחשב לכ"ז תעניות ותצום עוד ג' תעניות ואז כאלו התענית החדש שלם המתענה ד' פעמים בשנה ג' ימים וג' לילות רצופים קודם י' בטבת וקודם י"ז בתמוד וקודם ר"ה ובעשרת ימי תשובה כל עונותיו נמחלים הוי זהיר בתענית ער"ח ובתענית הצדיקים גם הזהר בתענית י"ז בתמוז וי' בטבת וצ"ג לנהוג בחומרות תענית י"כ וט"ב כי כן היה ראוי מן הדין אלא שאין גוזרין גזירה על הציבור כו' ואתה הבעל תשובה תוכל עמוד בכל החומרות כולם:
מעט שינות מעט תנומות עורה והקיצה בארבעה ומני הכפרה כי כאשר יחזרו הענפים בשרשם הכולל והשורש ומן כפרה והם ד' זו למעלה מן הגבוה מזו הגבוה מעל גבוה יותר זמן כפרה. הא' דבר יום ביומו בהערב שמש כי יחזרו השעות שהם הענפים אל היום שהוא השורש הכולל. הב' הימים הם הענפים חוזרים אל השבוע שהוא שבת קודש זמן כפרה ביותר. הג' השבועות אל החודש זמן כפרה ביותר והחדשים אל השנה ושנה שלימה שס"ה יום חוזרים אל יום הכפורים הגדול והנורא השבת נקרא שבת וכן השבוע נקרא שבת כי כל יום ענף השבת להיותו בטל ממלאכת עוה"ז ולהתקדש מעט בקדושת השבת לעולם שכלו שבת ע"כ ביומו תתן שכרו שוב יום אחד לפני מיתתך נמצא כל ימיך בתשובה וזמן קבוע יהיה בהערב שמש תתקן המעוות מזה היום ויותר הזהר בערב שבת סמוך להכנסת שבת אחר טבילתך תתקן כל המעוות מהשבוע ותכנס לשבת בקדושה ביותר בער"ח ככלות החודש תתקן מכל הנעשה בכל החודש והפסוק (ישעיהו נה, ו) דרשו ה' בהמצאו בהיות קרוב ביותר ביום הכיפורים המטהר לכל חי ועמו עשרת ימי תשובה שהם בין ר"ה ליום הכיפורים כדמות חול המועד למעט ממלאכה לעשות מלאכת הקודש וזריזין מקדימין מן ר"ח אלול לתקן מכל המעשה בכל השנה ואם זכית באור סודות התורה תדע כי עשרת ימי התשובה הם י' ספירות מלמטה למעלה תעיין בימי תשובה העשרה בספר תומר דבורה לתקן בכל יום ויום המכוון נגד אותה ספירה:
מי האיש החפץ חיים הנצחיים יעשה כל ימיו תשובה שלמה ויעורר לתשובה ביום טובה ולא בהיצר לו בעת דעתו לומר קויתי לה' ולעולם יהיו בכל החברות הקדושות מביקור חולים וקבורת מתים וגמילות חסדים וסנדקאות וכיוצא בהם ויעשה דבר יום ביומו חבילות חבילות של מצות בעצמו בהתעוררות הלב ובשמחה ולעולם יהא רץ להם ויהיה תמיד עם הצדיקים והחסידים ויתחבר להם וילמוד ממעשיהם ויעסוק תמיד בספרי התשובה ובפרט בחובת הלבבות ובספר הישר דר"ת ובספר חסידים ובשערי תשובה דרבינו יונה ובספר היראה ובראשית חכמה ובספר אורחות צדיקים ובספר המוסר וביסוד תשובת דר"י לוריא ובספר ברית אברהם.