נשמע ונעשה שער יחוד המעשה:
מי לה' הלא זה הבדלתי חונף הממיחד לו לבדו מעשיו מבלתי פנות לראיית בני אדם שיכבדוהו וישבחוהו או לאיזה סיבות מהסיבות הנסתרות לה' אלהינו חוקר לב בוחן כליות עיניו פקוחות על דרכי בני אדם חנף יחנף כל לבבות דורש ה' ולכ יצר מחשבות החנף דומה לעובד ע"ז כי עובד את יצרו שהוא אל זר ונגרע מערכו כי העובד ע"ז כפירתו מפורסם והחנף נסתר ומזה רבים מכאובות גם עובד ע"ז עובד מי שאינו ממרה את האלהים והמחניף עובד הממרה ואינו ממרה גם עובד ע"ז אינו עובד אלא לדבר אחד והחנף אין תכלית לנעבדיו לאלפים ולרבבות:
מי מקדושים יפנה לפני ה' תמיד ילחם מלחמת ה' עם אל זר השונא הגדול היצר המלך המושל בנראך ונסתרך והוא אורב לך ים ולילה כמאמר החסיד בפגוע באנשים שבים ממלחמה חזקה ושללו שלל א"ל שבתם מהמלחמה קטנה שוללים שלל התעתדו למלחמה גדולה ואם תתן לו מקום פעם א' לא ירף ממך עד השמדך מעה"ז ומעה"ב ויעשה כלה ואף תנצחהו פעם ומאה פעמים יארב לך כל ימיך ע"כ אל תאמין בעצמך עד יום מותך וצא הלחם בו תמיד ותעשה המלחמה בתחבולה:
וזה לך הטמא מתחילה בא עליך לספקך בעניין השארות הנפש לאמור אכול ושתה כי מחר נמות ויכזיב לך הגמול והעונש בראיות כוזבות וגם חידוש העולם וימתיק ויפה לך נצחיותו וקדמוהו ואם תתייעץ עם שכלך ירחק ממך זה הדעת מדברי הנביאים ובראיות גדולות ועצומות וכאשר יתייאש מזה יספקך בתורה שבעל פה ושוב לשכלך ויראך כמה כתובים כי יפלא וגומר לא תסור וגו' וכי התורה שבכתב ושבעל פה כולם מתאימות:
ותחסרהו גם מזה אז ישתדל לצורך במצודת החונף ויאמר כמה אני משמח על אמונתך ורוח המקום נוחה ממך תשתדל שתהיה רצוי גם לבריות כמו שאמרו ז"ל (אבות ג, י) כל שרוח הבריות נוחה הימנו כו' ותהי' אהוב גם למטה תשיבנו מה יועיל לו רצוי חלש כמוני או איך אוכל לרצות בני דורי ואין ביכולתי לרצות בני ביתי וראייתך מדברי רז"ל אינו כדברך להשתדל הרצון אלא הוא על דרך ברצות ה' דרכי איש וגומר אות היא אם הבריות משבחים מדותיך שהמקום אוהבך ולה' ברוך אתה אין לאדם להשתדל שישבחוהו ואם ישבחוהו יאמר להם או ליצר מה יועיל על הקטנ' שבטובות השם עלי מאלף אלפי ורבי רבבות אשר גמלנו מעת הוציאני לגדר הויה עד עתה ועם כלל מין האדם איך הטיב הש"י ורידהו על כל כמ"ש (תהלים ח, ח) צונה ואלפים וגומר הכל תחת רגליו שתה:
דע יאמר כשתתיאש מסיתו זה טרחת בעבודת הש"י אל תסתיר מעשיך מבני אדם שים נגד פניהם למען ילמדו ותהיה מזכה וגם יקויים בך מקרא (דה"א יז, ח) ועשית לך שם כשם הגדולים ונתתי להם וגו' שם טוב מבנות ומבנים השיב תשיב לו כי הדבר הזה יביאנו אל החונף והפסד מ"ט וכוונת הפסוקים בשם הוא לעניין עושר וגדולה כי מה יועילנו השם בידיעתי קיצורי ואף אם יצא שמי בכל העולם תצא רוחו ישוב לאדמתו וגו' ואומר אין זכרון לראשונים. חסיד אחד אמר לחבירו הנשתוות א"ל באיזה עניין א"ל נשתוה בערכיך השבח והגנושת א"ל לא א"ל א"כ אין מעשיך הגונים גם גדולות הש"י ממעט מגמול עולם הבא חסיד א' בא לסוחר לקנות חפץ א"ל שכינו לתת לו כי הוא מאנשי היראה והתורה א"ל החסיד איני צריך לויתורך לא באתי לקנות בתורתי כי אם בדרכמונים:
רשת הכין ללכדך אחר כשתתייאש מזה וישתדל להטרידך בטרדת עולם הזה ועסקיו בעת תפילתך ותורתך לומר בעת ההיא שאתה פנוי מעסקיך הוי חושב מחשבות. ואם אתה מאנשי החכמה יטרידך בשאלה ותשובה קושיא ופירוק ופיסקא דינים בין דם לדם בין דין לדין דברי ריבות ולפעמים נתקיים ויפתוהו בפיהם ובלשונם יכזבו בפיו ושפתיו כבדוני ולבו רחוק ממני כי בעת בקשת הסליחה והכפרה חושב להמרותו לאשם ברבות תולדות ואבות תשים על לבך אים אתנהג עם הבורא מה שאינו מתנהג עם הנבראים בעת צרכו אליהם להיות יודעים לבו פונה מהם וי"י הוא יודע ובוחן לבות:
יצרך הרע כשיתיאש מפיתוי הזה ישתדל לפתותך בהנחת' השתוף לומר הסתר מעשיך מפני בני אדם ועשה נגדם להיפוך למען לא יכבדוך ויודוך כולם קצר תפילתך ברבים ומנעי מלהוכיחם וללמדם ותלך לפעמים בחקותיהם אכול ושתה ודברים בטלים למען לא יראו בך אות מאותות העבודה ויהא ירא שמים בסתר לעולם הקהה את שינוי הוי כסיל לא ברחתי מאהבת הכבוד כ"א למען אעשה לשם שמים ואיך אמנע מיראת שמו ואם יכבדוני לא יזיק למעשה העבודה מאחר שלא כוונתי לזה לא בנגלה ולא בנעלם ובחון נפשך שאם היית מתייחד היית עושה המעשה ההוא על הענין ההוא ואם יתברך לך זה מעשך שלם:
יארב לך במסתרים להגדיל הנאות העבירה ולהכביד העבודה ויזכירך בחולשת הצום וניעור בלילה וההשכמ' ויטרידך בדאגת צרכי עולם המרובים ואם באלה לא תשמע לו אז חותר יחתור בדרך יראת שמים להחטיאך ובאלף בחינות שונות להמתיק הדבר לשם שמים דרכיו ועצותיו נראים כאוהבים ובהתבונן תראה היותם כאבים גם מראה לך כמה כתובים ומדחז"ל לדמותך דרך משל (תהילים קי״ט:קכ״ו, ) עת לעשות לה' וגו' כל מה שבכחך לעשות לספר לה"ר על בעלי מחלוקת בני חטוף ואכול די לך במה שאסרה תורת טובה מלאכה וכו' גדול עבירה לשמה וכו' ואלף כיוצא בהם ואינו מבינך האמת מביאורם רק הכזבים. איעצך ויהא אלהים עמך נקוט האי כללת בידיך תרגיל עצמך מגדול ועד קטן לא תעשה שום מעשה ודבור ומחשבה ורמיזה קרא נא מתחילה לשכלך היצר טוב והתבונן עמו מהות ודקות העניין ואז תלך בדרך טובים.