~ What is the importance of this month, that it should receive a full blown extra Torah reading, in your opinion?
~ What does the tradition want us to be awakened to?
(א) החדש הזה לכם ראש חדשים מכאן ואילך יהיו החדשים שלכם, לעשות בהם כרצונכם, אבל בימי השעבוד לא היו ימיכם שלכם, אבל היו לעבודת אחרים ורצונם, לפיכך ראשון הוא לכם לחדשי השנה. כי בו התחיל מציאותכם הבחיריי:
(1) החודש הזה לכם ראש חדשים, from now on these months will be yours, to do with as you like [establish your own calendar]. But in the days of your enslavement you had no control over your days at all, you were always at the beck and call of your others. Therefore it will be your first month for the months of the year: because in it began your reality of choice.
~ Freedom, i.e. retirement from the “rat race,” means being able to formulate one’s own timetable, being owner of your time.
(א) שאין נופלים על פניהם כל ניסן. ובו ב' סעיפים:
שואלים בהלכות פסח קודם לפסח שלשים יום: הגה ומנהג לקנות חטים לחלקן לעניים לצורך פסח וכל מי שדר בעיר י"ב חדש צריך ליתן לזה: (א"ז):
(ב) אין נופלים על פניהם בכל חדש ניסן ואין אומרים צדקתך בשבת במנחה ואין מספידין בו ואין מתענין בו להזכיר בצבור והבכורות מתענים בו בערב פסח: הגה גם אין אומרים צדוק הדין בכל חדש ניסן ונהגו שאין מתענין בו תענית כלל אפי' יום שמת בו אביו או אמו אבל תענית חלום מתענין ואין אומרים מזמור לתודה ואל ארך אפים ולמנצח בערב פסח ולא ביום טוב (מנהגים) ונוהגין להרבות קצת באכילה ושתיה ביום אחר החג והוא אסרו חג: (גמ' ורש"י פ' לולב):
(1) We learn the halakhot of Pesach for 30 days before Pesach. Rem"a: And it is customary to buy wheat to give to the poor for Pesach. And whoever is residing in the city for twelve months must give for this (Or Zarua).
(2) We do not fall in Supplication through the entire month of Nissan, and we do not say "Your righteousness" on Shabbat, and we do not deliver eulogies, and we do not fast for communal needs, and the first born fast on the eve of Passover. Rem"a: And we do not say Tziduk HaDin on Nisan, and the custom is that there is no fasts at all, even on the day that a person's parent has died. But one does fast for a bad dream. And on the day before Passover we do not say Mizmor LeTodah (Ps. 100), nor God Full of Patience, nor Lamenatzeach (Ps. 20), this is also the case on any Festival, and it is customary to eat and drink a little more on the day after the Festival, which is Isru Chag.
(16) This Moses did; just as Ad-nai had commanded him, so he did. (17) In the first month of the second year, on the first of the month, the Tabernacle was set up.
(8) And let them make Me a Mikdash that I may dwell among them.
אמר ליה רב חביבי מחוזנאה לרב אשי תא שמע ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן תנא אותו יום נטל עשר עטרות ראשון למעשה בראשית ראשון לנשיאים ראשון לכהונה ראשון לעבודה ראשון לירידת האש ראשון לאכילת קדשים ראשון לשכון שכינה ראשון לברך את ישראל ראשון לאיסור הבמות ראשון לחדשים ומדריש ירחא דניסן דהאי שתא חד בשבת דאשתקד [ברביעי] בשבת
Rav Ḥavivi from Ḥozena’a said to Rav Ashi: Come and hear a different proof from the following verse: “And it came to pass in the first month in the second year, on the first day of the month, that the tabernacle was erected” (Exodus 40:17). It was taught: That day took ten crowns. It was the first day of Creation, meaning Sunday, the first day of the offerings brought by the princes, the first day of the priesthood, the first day of service in the Temple, the first time for the descent of fire onto the altar, the first time that consecrated foods were eaten, the first day of the resting of the Divine Presence upon the Jewish people, the first day that the Jewish people were blessed by the priests, and the first day of the prohibition to bring offerings on improvised altars. Once the Tabernacle was erected, it was prohibited to offer sacrifices elsewhere. And it was the first of the months. And from the fact that the New Moon of Nisan of that year was on the first day of the week, in the previous year, it was on the fourth day of the week.
"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". וי"ל שזה והקשר והשייכות של המשכן ל"(ראשון ל)מעשה בראשית", כי תכלית הכוונה של כל הבריא ההיא שישראל ,ע"י עבודתם ,יעשו את עולם הזה הגשמי
"משכן" ו"מקדש" להקב"ה. ובלשון הידוע :דירה לו ית' בתחתונים.
"And let them make me a Mikdash that I may dwell among them" - And one can say that this is the connection and the relevance of the Mishkan to being "first for the deeds of Creation", because the objective of all Creation is that Israel, through their work, will make this physical world a Temple and a Sanctuay for the Holy One of Blessing: in the well known expression: a dwelling for the Almighty among the lower ones.
[R. Menachem Mendel of Lubavitch, Sichah on Parashat Vayikra, Hachodesh and Rosh Chodesh 1988]
(ב) החדש הזה לכם. היינו כח לחדש יהיה לכם שתוכלו לחדש הן בדברי תורה והן בהנהגה, נותן השי"ת זה הכח לישראל. ואף שנראה שאינו מצדם כיון שהוא התחדשות, אכן השי"ת חותם עצמו על זה שההתחדשות הוא לכם.
(2) That is to say, the power of the month will be for you, that you should be able to renew yourselves in Torah and in your actions. The Holy One of the Blessed Name gives to the Children of Israel this power. And even though it is apparent that this [the renewal] is not [organically] from them, since it is a renewal, the Holy One of the Blessed Name inscribes/seals Godself in that this is a renewal for you.
(6) The wolf shall dwell with the lamb, the leopard lie down with the kid; the calf, the beast of prey, and the fatling together, with a little boy to herd them. (7) The cow and the bear shall graze, their young shall lie down together; and the lion, like the ox, shall eat straw. (8) A babe shall play over a viper’s hole, and an infant pass his hand over an adder’s den. (9) In all of My sacred mount nothing evil or vile shall be done; For the land shall be filled with awareness of Ad-nai as water covers the sea.
When will we see the land filled with awareness of God? When we listen to the children trying to lead us.