על דמותה של רות, ועל עלייתה מהתחתית לאמה של מלכות – מלכות בית דוד

וַתֹּאמֶר֩ לָ֨הּ חֲמוֹתָ֜הּ אֵיפֹ֨ה לִקַּ֤טְתְּ הַיּוֹם֙ וְאָ֣נָה עָשִׂ֔ית יְהִ֥י מַכִּירֵ֖ךְ בָּר֑וּךְ וַתַּגֵּ֣ד לַחֲמוֹתָ֗הּ אֵ֤ת אֲשֶׁר־עָשְׂתָה֙ עִמּ֔וֹ וַתֹּ֗אמֶר שֵׁ֤ם הָאִישׁ֙ אֲשֶׁ֨ר עָשִׂ֧יתִי עִמּ֛וֹ הַיּ֖וֹם בֹּֽעַז׃ כ וַתֹּ֨אמֶר נָעֳמִ֜י לְכַלָּתָ֗הּ בָּר֥וּךְ הוּא֙ לַיהוָ֔ה אֲשֶׁר֙ לֹא־עָזַ֣ב חַסְדּ֔וֹ אֶת־הַחַיִּ֖ים וְאֶת־הַמֵּתִ֑ים וַתֹּ֧אמֶר לָ֣הּ נָעֳמִ֗י קָר֥וֹב לָ֙נוּ֙ הָאִ֔ישׁ מִֽגֹּאֲלֵ֖נוּ הֽוּא׃ כא וַתֹּ֖אמֶר ר֣וּת הַמּוֹאֲבִיָּ֑ה גַּ֣ם ׀ כִּי־אָמַ֣ר אֵלַ֗י עִם־הַנְּעָרִ֤ים אֲשֶׁר־לִי֙ תִּדְבָּקִ֔ין עַ֣ד אִם־כִּלּ֔וּ אֵ֥ת כָּל־הַקָּצִ֖יר אֲשֶׁר־לִֽי׃ כב וַתֹּ֥אמֶר נָעֳמִ֖י אֶל־ר֣וּת כַּלָּתָ֑הּ ט֣וֹב בִּתִּ֗י כִּ֤י תֵֽצְאִי֙ עִם־נַ֣עֲרוֹתָ֔יו וְלֹ֥א יִפְגְּעוּ־בָ֖ךְ בְּשָׂדֶ֥ה אַחֵֽר׃
her mother-in-law asked her, “Where did you glean today? Where did you work? Blessed be he who took such generous notice of you!” So she told her mother-in-law whom she had worked with, saying, “The name of the man with whom I worked today is Boaz.” Naomi said to her daughter-in-law, “Blessed be he of the LORD, who has not failed in His kindness to the living or to the dead! For,” Naomi explained to her daughter-in-law, “the man is related to us; he is one of our redeeming kinsmen.” Ruth the Moabite said, “He even told me, ‘Stay close by my workers until all my harvest is finished.’” And Naomi answered her daughter-in-law Ruth, “It is best, daughter, that you go out with his girls, and not be annoyed in some other field.”

כשנעמי ורות חזרו לבית לחם,

  • איזה יחס הן קיבלו? איך, לדעתכם הן הרגישו? מצאו בקטע שלמעלה את המילים המתארות את התחושות של נעמי ורות.

רות/ טניה הדר

רוּת לוֹבֶשֶׁת בִּי צוּרָה שֶׁל כְּאֵב,

דָּוִד מְצַפֶּה, אֲבָל עֲדַיִן הַכֹּל

סָגוּר

הַבַּעַל הַמֵּת, מוֹאָב הָאָרֶץ

הַחֲדָשָׁה

*

וּכְמוֹ רוּת מוֹעֶכֶת בֶּכִי,

רְגָעִים חֲרוּכִים אֵלֶּה שֶׁל מִיתָה

*

בֵּין קֹעַר כְּתֵפַי

מֻנַּחַת רוּת,

צְחוֹקָהּ, בִּכְיָהּ,

רוּת הָעֲזוּבָה, הַקְּטַנָּה

מוּל אָבְדָנֵךְ, מוּל בְּדִידוּתֵךְ

מְסִירוּתִי נִרְאֵית קְטַנָּה וְיוֹמְיוֹמִית

זָהָב בֵּין יָדַיִךְ, בֵּין כְּתֵפַיִךְ,

בְּגוֹן שְׂעָרֵךְ שֶׁהִתְאַדֵּם כֹּה

בִּשְׂדוֹת בֵּית-לֶחֶם

טניה הדר, רות, מתוך: בארצות החיים – שירים, הקיבוץ המאוחד 1991, עמ' 61

© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם http://www.acum.org.il

מה מבטא השיר? איך מתוארת בו רות? מה היה מעמדה בבית לחם?

וַיֹּ֖אמֶר מִי־אָ֑תּ וַתֹּ֗אמֶר אָנֹכִי֙ ר֣וּת אֲמָתֶ֔ךָ וּפָרַשְׂתָּ֤ כְנָפֶ֙ךָ֙ עַל־אֲמָ֣תְךָ֔ כִּ֥י גֹאֵ֖ל אָֽתָּה׃ י וַיֹּ֗אמֶר בְּרוּכָ֨ה אַ֤תְּ לַֽיהוָה֙ בִּתִּ֔י הֵיטַ֛בְתְּ חַסְדֵּ֥ךְ הָאַחֲר֖וֹן מִן־הָרִאשׁ֑וֹן לְבִלְתִּי־לֶ֗כֶת אַחֲרֵי֙ הַבַּ֣חוּרִ֔ים אִם־דַּ֖ל וְאִם־עָשִֽׁיר׃ יא וְעַתָּ֗ה בִּתִּי֙ אַל־תִּ֣ירְאִ֔י כֹּ֥ל אֲשֶׁר־תֹּאמְרִ֖י אֶֽעֱשֶׂה־לָּ֑ךְ כִּ֤י יוֹדֵ֙עַ֙ כָּל־שַׁ֣עַר עַמִּ֔י כִּ֛י אֵ֥שֶׁת חַ֖יִל אָֽתְּ׃ יב וְעַתָּה֙ כִּ֣י אָמְנָ֔ם כִּ֥י אם גֹאֵ֖ל אָנֹ֑כִי וְגַ֛ם יֵ֥שׁ גֹּאֵ֖ל קָר֥וֹב מִמֶּֽנִּי׃ יג לִ֣ינִי ׀ הַלַּ֗יְלָה וְהָיָ֤ה בַבֹּ֙קֶר֙ אִם־יִגְאָלֵ֥ךְ טוֹב֙ יִגְאָ֔ל וְאִם־לֹ֨א יַחְפֹּ֧ץ לְגָֽאֳלֵ֛ךְ וּגְאַלְתִּ֥יךְ אָנֹ֖כִי חַי־יְהוָ֑ה שִׁכְבִ֖י עַד־הַבֹּֽקֶר׃
“Who are you?” he asked. And she replied, “I am your handmaid Ruth. Spread your robe over your handmaid, for you are a redeeming kinsman.” He exclaimed, “Be blessed of the LORD, daughter! Your latest deed of loyalty is greater than the first, in that you have not turned to younger men, whether poor or rich. And now, daughter, have no fear. I will do in your behalf whatever you ask, for all the elders of my town know what a fine woman you are. But while it is true I am a redeeming kinsman, there is another redeemer closer than I. Stay for the night. Then in the morning, if he will act as a redeemer, good! let him redeem. But if he does not want to act as redeemer for you, I will do so myself, as the LORD lives! Lie down until morning.”

כיצד רואה בועז את רות? במה "המשקפיים" של בועז שונים מה'משקפיים' של אנשי בית לחם ובמה הם דומים?

הרב שהגן על המופקרת

קישור לזושא

אלמנה ענייה אחת פנתה אל רבי יצחק מווּרקִי. סיפרה האישה כי סוחרים שהיו בעסקי מסחר עם בעלה, נשארו חייבים לו שישים רובל, אך אינם רוצים לשלם לה את הכסף, ואין לה ממה להתפרנס.

ביקשה האלמנה מן הרבי שיסייע לה וידאג שכספה ישולם לה.

קרא הרבי לסוחרים ושטח בפניהם את בקשתה.

אמרו הסוחרים: "איך מרחם אתה על אישה מופקרת שכזאת? כבר לפני שלוש שנים נפטר בעלה, והנה לפני חצי שנה ילדה אישה זו ילד!"

ענה להם הרבי: "אם ענייה היא כל כך עד שהוכרחה להפקיר את עצמה, הרי היא זקוקה לרחמים רבים עוד יותר. לכן לכו והחזירו לה את כספה תכף ומיד!"

  • חשבו אם לרות היה ר' יצחק מוורקי, מה היה מצבה? האם היתה מתחתנת עם בועז?
  • מה הדימיון בין מעשהו של בועז ובין מעשהו של ר' יצחק מוורקי?

אמר רבי זעירא המגלה הזו אין בה לא טומאה ולא טהרה לא היתר ולא איסור, ולמה נכתבה, ללמדך שכר של גומלי חסדים:

  • מי הם גומלי החסדים במגילה, ומה החסדים שהם עושים?
  • האם מעשהו של ר' יצחק וורקי היה מעשה חסד? ואם כן במה הוא דומה לסיפורם של רות ובועז?