Who are the “Rabbis” and why are they telling me what to do?
רמב׳ם: הקדמה למשנה תורה
כל המצות שניתנו לו למשה בסיני בפירושן ניתנו. שנאמר ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה. תורה זו תורה שבכתב. והמצוה זו פירושה. וצונו לעשות התורה על פי המצוה. ומצוה זו היא הנקראת תורה שבעל פה
Rambam: Introduction to Mishneh Torah
All of the mitzvot which were given to Moshe at Sinai were given together with their interpretations, as it says: ‘And I will give you the tablets and the Torah and the mitzvah’ (Shemot 24:12). ‘The Torah’ refers to Torah shebikhtav, ‘and the mitzvah’ refers to its interpretation. And He commanded us to fulfill the Torah in accordance with ‘the mitzvah.’ This mitzvah is what is called Torah she-be-al peh.
ריטב"א ערובין יג:
שאלו רבני צרפת ז"ל היאך אפשר שיהו
שניהם דברי אלהים חיים וזה אוסר וזה מתיר, ותירצו כי כשעלה משה למרום לקבל תורה הראו לו על כל דבר ודבר מ"ט פנים לאיסור ומ"ט פנים להיתר, ושאל להקב"ה על זה, ואמר שיהא זה מסור לחכמי ישראל שבכל דור ודור ויהיה הכרעה כמותם, ונכון הוא לפי הדרש ובדרך האמת יש טעם וסוד בדבר.
Ritva Eruvin 13b
The French Rabbis asked: How is it possible that these and those should be as living words of God, when one permits and the other prohibits? They answered that when Moshe ascended to heaven in order to receive the Torah, he was shown, with respect to each and every matter, forty-nine facets for prohibition and forty-nine facets for license. He asked Hakadosh Barukh Hu about this and he was told that the matter would be handed over to the sages of Israel in each and every generation, and it would be resolved as they would determine. This is correct according to the derash speculation, but at the mystical plane, there is an arcane explanation.
(ו)...כל התורה למד משה?! כתיב בתורה (איוב יא): ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים, ולארבעים יום למדה משה?! אלא כללים למדהו הקב"ה למשה.
Did Moshe learn the whole Torah? It is written “It is longer than the land and wider than the sea” (Iyov 11) and Moshe learned it in forty days?! Rather, Hakadosh Baruch Hu taught Moshe general principles.
From The Pittsburgh Platform (principles of the Reform movement, 1885)
2. We recognize in the Bible the record of the consecration of the Jewish people to its mission as the priest of the one God, and value it as the most potent instrument of religious and moral instruction. We hold that the modern discoveries of scientific researches in the domain of nature and history are not antagonistic to the doctrines of Judaism, the Bible reflecting the primitive ideas of its own age, and at times clothing its conception of divine Providence and Justice dealing with men in miraculous narratives.