תלמוד בבלי מסכת שבת דף יח עמוד ב


בית שמאי אומרים אין מוכרין. תנו רבנן, בית שמאי אומרים: לא ימכור אדם חפצו לנכרי, ולא ישאילנו ולא ילונו ולא יתן לו במתנה, אלא כדי שיגיע לביתו. ובית הלל אומרים: כדי שיגיע לבית הסמוך לחומה. רבי עקיבא אומר: כדי שיצא מפתח ביתו. אמר רבי יוסי ברבי יהודה: הן הן דברי רבי עקיבא, הן הן דברי בית הלל, לא בא רבי עקיבא אלא לפרש דברי בית הלל.
תנו רבנן, בית שמאי אומרים: לא ימכור אדם חמצו לנכרי אלא אם כן יודע בו שיכלה קודם הפסח, דברי בית שמאי. ובית הלל אומרים: כל זמן שמותר לאוכלו מותר למוכרו, רבי יהודה אומר: כותח הבבלי וכל מיני כותח - אסור למכור שלשים יום קודם הפסח.

B Shabbat 18:2

Beth Shammay say, selling is not allowed [before shabbat]

Beth Hillel say, if he can make it to the house near the wall

Beth Shammay say: one should not sell his hametz to a non-Jew unless he can finish it before Pesah

Beth Hillel say, if you are allowed to eat you are allowed to sell

תוספתא מסכת פסחים, פרק א, הלכה ז


בראשונה היו אומ' אין מוכרין חמץ לנכרי ואין נותנין לו במתנה אלא כדי שיאכלנו עד שלא תגיע שעת הביעור עד שבא ר' עקיבא ולמד שמוכרין ונותנין מתנה אף בשעת הביעור אמ' ר' יוסה אילו דברי בית שמיי ואלו דברי בית הלל הכריע ר' עקיבא לסייע דברי בית הלל

Tos. Peshaim 1:7

Initially they would say that you cannot sell hametz to a non-Jew nor give it as a gift, unless he will eat it before the time of prohibition, until Rabbi Akiva came...

תלמוד בבלי מסכת פסחים דף יג עמוד א


מעשה באדם אחד שהפקיד דיסקיא מלאה חמץ אצל יוחנן חקוקאה, ונקבוה עכברים והיה חמץ מבצבץ ויוצא, ובא לפני רבי. שעה ראשונה אמר לו: המתן, שניה - אמר לו: המתן, שלישית - אמר לו: המתן, רביעית - אמר לו: המתן, חמישית - אמר לו: צא ומוכרה... לנכרים

B Pesahim 13:1

A man once deposited a bag full of Hametz with Rabbi... mice punctured it and the hametz was visible

in the fifth hour he said: sell it to a non-Jew

תוספתא מסכת פסחים, פרק ב, הלכה יב


ישראל וגוי שהיו באין בספינה וחמץ ביד ישראל הרי זה מוכרו לנכרי ונותנו במתנה וחוזר ולוקח ממנו לאחר הפסח ובלבד שיתנו לו במתנה גמורה


הלכה יג
רשיי ישראל שיאמר לנכרי עד שאתה לוקח במנה קח במאתים שמא אצטרך ואבוא ואקח ממך אחר הפסח

Tos. Pesahim 2:12

A Jew and non-Jew who were on a ship and the Jew has Hametz, he can sell it to the non-Jew, or give it as a gift, and take it back after Pesah

2:13:

A Jew can tell a non-Jew, buy for 200 instead of 100, I might need to buy from you after Pesah

ר' אשתורי הפרחי, כפתור ופרח, פרק ד, עמ' כ"ח:

וזאת ההערמה שאנו חוששין הוא מילתא דשכיח, כלומר שיקנה אדם תבואתו לגוי. שהרי כמה בני אדם עושין כיוצא בזה בשביל הרווחה. שכשהוא קרוב לפסח רואה גוי נאמן אצלו ומפקיד בידו מורייס הבא מן הדגן, שעוברין עליו בפסח, ומערימין להקנותו לו, ומאמינים לו שיחזירנו לאחר הפסח

Eshtori HaParhi (Yitzhak HaCohen b. Moshe, 14th C, Kaftor VaFerah, 4:28

This legal fiction we are concerned about is famous, meaning that one will give his wheat to a non-Jew. Many people....

Pretend to sell, but they know he will give it back after Pesah

טור אורח חיים הלכות פסח סימן תמח


ומן הדין עלינו להחמיר ממה שנוהגים עכשיו שישראל מקבל דורון חמץ של עכו"ם מן המנחה ולמעלה, שנעשה חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח שאסור בהנאה, ולפיכך היה עלינו לגדור גדר...

ומיהו א"א ז"ל אומר תקנה לזה שיאמר הישראל איני רוצה שיקנה לי רשותי ואז לא יקנה לו בעל כרחו ואפשר לומר אפילו בסתם ששתק ולא אמר כלום לא קניא ליה רשותיה... וחמץ שנמצא בבית ישראל אחר הפסח אוסר בירושלמי אף על פי שביטלו דחיישינן שמא יערים לומר שביטלו אף על פי שלא ביטלו ובעל העיטור אסרו באכילה והתירו בהנאה

Tur Orah Haim 448, 13-14th C

We should be strict regarding the Minhag that a Jew receives a hametz gift from a non-Jew after midday

My father found a solution: teh Jew should say "I do not want my property to acquire this for me"

Hametz found in a Jewish home after Pesah... Baal HaItur (Marseilles 12C) allows deriving benefit from it

שולחן ערוך, אורח חיים, הלכות פסח סימן תמח, סעיף ג


חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח, אסור בהנאה אפילו הניחו שגג או אנוס. ואם מכרו או נתנו לאינו יהודי שמחוץ לבית קודם הפסח, אף על פי שהישראל מכרו לאינו יהודי ויודע בו שלא יגע בו כלל אלא ישמרנו לו עד לאחר הפסח ויחזור ויתננו לו, מותר ובלבד שיתננו לו מתנה גמורה בלי שום תנאי, או שימכרנו לו מכירה גמורה בדבר מועט; אבל מתנה על מנת להחזיר לא מהני.

Shulhan Arukh, Orah Haim, 448:3

Hametz of a Jew, after Pesah, is forbidden to derive benefit from

If he sold it to a non-Jew, outside the house before Pesah, even though he knows he will not touch it but guard it for him, it is allowed

ב"ח אורח חיים סימן תמח


ובמדינה זו שרוב משא ומתן הוא ביין שרף ואי אפשר להם למכרם לגוי מחוץ לבית בפרט למחזיקים באורנד"א

יש להתיר בענין זה שימכור לגוי כל החמץ שבחדר וגם החדר עצמו ימכור לגוי

אלא כיון דקיימא לן דאין הגוי קונה קרקע אלא בשטר עם נתינת הכסף כדאיתא בפרק קמא דקידושין (יד ב) וטריחא מילתא לכתוב שטר

גם אולי יעלה על דעת הגוי להחזיק בחדר שלא להחזירו כיון שהשטר בידו ואיכא הפסד מרובה, צריך שיהא מתנה עם הגוי ושיאמר לו אני מקנה לך גם החדר בכסף זה שאתה נותן לי אף על פי שלא כתבתי לך שטר על מכירה זו דאמירה זו מהני דקני לה... ויהא נזהר שיאמר כן בתחלת המקח דאם לא כן הווה לה אמירה זו פטומי מילי... ומיהו צריך למסור לגוי גם המפתח

Bait Hadash, Orah Haim 448, R. Yoel Sirkis, 16-17th C

Here [Poland] most business is with alcohol and they cannot sell it to a non-Jew outside the house

It is allowed of he sells the Hametz and the storage space

But since it is difficult to write a document

And maybe the non-Jew will decide to appropriate the room, he should make an oral condition

but he has also to give the key

ר' בצלאל הכהן מוילנא, ראשית בכורים, תרכ"ט, ב

וצריך להכניס כל חמץ שיש לו לחדר דווקא קודם שנותן לו הנכרי כסף, וקודם מסירת השטר יראנו הכל ויפרש לו כל מה שיש לו שם, והכל במידה בסכום דמים. גם חלילה לסגרו במפתח שיהא המסגרת ביד ישראל או לחתום בחותמו חס ושלום, אפילו בדיעבד אסור.

כי אם שימסרנו לנכרי או יתלנו בסיכתא ויתצן רשות לנכרי ליקח לעצמו כל אימת שירצה לילך שם בלי מורא כלל

וגם ימכור לנכרי הכלים שבהם החמץ

דלא ליהוי בכליו של מוכר ברשות לוקח דלא קנה.

והעיקר דלא ליהוי כחוכא ואטלולא כי אם מכירה גמורה

R. Betzalel HaCohen of Vilna, 1820-1878

Reshit Bikurim, 629:2

He should put all the Hametz in the room before payment

Show him everything in detail, quantity, and value

He cannot lock it unless he gives the key to the buyer

He should also sell the vessels in which the Hametz is found

It should not be a joke but rather a total sale

ר' אלכסנדר זלמן שור, המאה ה-18, בכור שור, מסכת פסחים, דף כא עמוד א


ראיתי להזכיר כאן מה שחידשו קצת סופרי זמנינו להתיר למכור לעכו"ם קודם הפסח בהמות שלו גם חמץ שדרכם לאכול כל ימות השנה כדרך מכירות חמץ הנזכר באו"ח סי' תמ"ח והבהמות אוכלים חמץ כל ימי הפסח ואחר הפסח חוזר ולוקח אותם מהגוי

ומימי לא ראיתי כך ובפרט בעיר הזאת אשר רוב משא ומתן שלהם היה בעשיית חמץ יי"ש ושכר

ומהפסולת היו מפטמים בהמות מהם לחלב ומהם לשחיטה

ובהגיע ימי הפסח אף שכולם היו מוכרים חמץ שלהם לעכו"ם כנהוג מ"מ לא אשתמיט חד למכור גם הבהמות להאכילם חמץ והיו הבהמות מתקלקלים מאד עד איזה שבועות אחר הפסח שחזרו לאיתנם

ואמרתי... מעיקרא דדינא פירכא על מכירת חמץ הנהוג הלא מוכחא מילתא דהערמה טובא:

שזה הקונה לאו גברא דאורחיה מעולם לקנות כך

וזה אין דרכו למכור כך

ועל הרוב הקונה הוא עני וקונה בכמה מאות חמץ כנהוג עתה שאין מוכרים בדבר מועט

ושאר הוכחות טובא

אלא נ"ל כיון דהאיסור מדרבנן הוא דמדאורייתא בביטול בעלמא סגי וכל אחד מבטל חמצו בלב שלם... ולא נשאר כ"א איסור דרבנן שצריך לבערו מן העולם

הם אמרו והם אמרו להתיר מכירה זו כמו שכתב בתוספתא הביאה הב"י סי' הנזכר ואף על גב דכתב שם הב"י בשם בה"ג שסיים התוספתא זו ובלבד שלא יערים והב"ח כתב שם שהוא לשון התוספתא גופה

כבר התעורר הב"י על זה והקשה הא ודאי הערמה היא זו ותירץ שלא ימכור על תנאי פי' שלא יאמר ביטול המכירה בפירוש וכעין זה פי' גם הב"ח שלא יעשה באופן שישאר בפסח כח הישראל על החמץ ע"י חותם וכיוצא עיין שם,

...אבל להפקיע איסור דאורייתא דהיינו להאכיל בהמות ישראל חמץ בפסח לא מהני מכירה שידוע שכוונתו רק להאכיל ולא להניח כך... ותו דהכא מוכחא מילתא דהערמה טפי דכי ימות מן הבהמה אין הגוי משלם לו כלום

R. Alexander Zalman Schorr, 18th C

Bekhor Shor on Pesahim, 21:1

I wanted to mention what some scholars have recently allowed to sell the animals and the Hametz

I never saw such a thing, especially in this city (Zhevkova, Poland), whose people mostly deal with alcohol

they would never sell the animals

I said... the Hametz sale is invalid

It is clearly fition

The buyer never buys in that manner

and the seller never sells in that manner

the buyer is usually poor and cannot pay fpr the merchandise

I think that since the prohibition is rabbinical, and it is enough to nullify the hametz

they allowed to sell it as well