הדף מאת: שלומי פרלמוטר / בית מדרש אלול
הדף עוסק בדימויים סובייקטיביים של 'יהדות', בייחוד של יהודים מודרניים.
הוא מתחיל באיור רב משמעות, משעשע ומסקרן על עמידה מול ראי 'הזהות היהודית', ומגיע עד הדמיון והשוני של הארי פוטר מול 'ראי הזהות'.
דף זה הינו אחד מעשרים וחמישה דפי לימוד מבית 'אלול', לרגל חגיגות ה-25 להקמתו של בית המדרש.
דיון
היהדות כ"מראה":
היהדות כ"מראה":
- מה אנחנו רואים בה?
- מה אנחנו מרגישים מולה?
- מהי היהדות עבורנו?
איור: מושיק לין
דיון
- מה דעתכם על האיור של לין?
- האם ה"החרדים" מייצגים לדעתכם 'אותנטיות' יהודית?
- מיהו "היהודי" המופיע בהשתקפות שלכם במראה?
ג'יי קיי רולינג, הארי פוטר ואבן החכמים, מאנגלית: גילי בר הלל, ספרי עליית הגג וידיעות ספרים, 2007, עמ' 219-220
הארי התקרב לראי. (...) הוא היה חייב להדק את ידיו לפיו כדי לבלום את הצעקה שעמד להשמיע. (...) כי לא רק את עצמו הוא ראה בראי, אלא קהל שלם של אנשים שעמדו ממש מאחוריו. (...) הארי הביט מעל לכתפו, אולם עדיין לא עמד שם אף אחד. (...) "אמא?" הוא לחש. "אבא?" הם רק הסתכלו עליו, וחייכו. לאט לאט הארי הסתכל גם בפניהם של שאר האנשים בראי, וראה זוגות עיניים נוספות כמו שלו, אפים נוספים כמו שלו, אפילו איש זקן אחד שנראה כאילו יש לו ברכיים בולטות כמו של הארי. הארי הסתכל על המשפחה שלו, בפעם הראשונה בחייו.
© כל הזכויות שמורות לעליית הגג
www.booksintheattic.co.il
הארי התקרב לראי. (...) הוא היה חייב להדק את ידיו לפיו כדי לבלום את הצעקה שעמד להשמיע. (...) כי לא רק את עצמו הוא ראה בראי, אלא קהל שלם של אנשים שעמדו ממש מאחוריו. (...) הארי הביט מעל לכתפו, אולם עדיין לא עמד שם אף אחד. (...) "אמא?" הוא לחש. "אבא?" הם רק הסתכלו עליו, וחייכו. לאט לאט הארי הסתכל גם בפניהם של שאר האנשים בראי, וראה זוגות עיניים נוספות כמו שלו, אפים נוספים כמו שלו, אפילו איש זקן אחד שנראה כאילו יש לו ברכיים בולטות כמו של הארי. הארי הסתכל על המשפחה שלו, בפעם הראשונה בחייו.
© כל הזכויות שמורות לעליית הגג
www.booksintheattic.co.il
דיון
- אולי מי שאני רואה במראה הם "בני משפחתי" שאני ממשיך מהעבר אל העתיד?
ארי אלון, מתוך: עלמא די, הוצאת ידיעות ספרים, 1990
יהודי הוא כל מי שמסתכל בראי ההסטוריה ורואה יהודי
מיהו יהודי?- יהודי הוא כל מי שמסתכל על עצמו בראי ההסטוריה ורואה יהודי
(אם משום מה הוא לא מסתכל על עצמו בראי ההסטוריה הוא יהודי שאיננו מסתכל על עצמו בראי ההסטוריה)
אני, למשל, יהודי. לפעמים אני אוהב לראות את עצמי בראי ההסטוריה ולפעמים לא. תמיד אני רואה יהודי. עובדת היותי יהודי איננה ניתנת למחיקה. היא ניתנת להדחקה. (פעם עברו עלי נסיונות נואשים להדחיק את עובדת היותי יהודי. בפאבים של לונדון, למשל, נהגתי לדקלם באנגלית עילגת:
I've no Country, I've no Nation- I'm a Cosmopolitan from Somewhere
זה נשמע מרשים- במיוחד אחרי כוס הבירה הרביעית- אך לא היה בזה כדי למחוק את עובדת היותי יהודי).
עובדת היותי יהודי אינה מצביעה מאומה על השקפת עולמי, אמונתי, ואורח חיי. אני יכול להאמין בכל אמונה שהיא, לדגול בכל השקפת עולם שהיא, ולהשתלב במסגרת כל אורח חיים הנראה לי, מבלי שתהא לכך כל השפעה על מוחלטותה של עובדת היותי יהודי.
(אם יצליח מישהו לשכנע אותי שישוע קם מן המתים והביא לעולם את הבשורה אטבול ואהפוך להיות יהודי-נוצרי. אם, לעומת זאת, ישכנעו אותי שההר בא אל מוחמד אהפוך להיות יהודי-מוסלמי. אם אצטרף לקו-קלוקס-קלן של הרב כהנא אהיה יודו-נאצי, ואם אקדיש את חיי ללימוד תורה בישיבת "אור שמח" אהיה יהודי-רבני שמח. בינתיים אני ממשיך להאמין בהיותו של האדם ריבונו-של-עצמו-ושל-עצמו-בלבד, ואני בסך הכל יהודי-ריבוני).
עובדת היותי יהודי מצביעה אך ורק על קיומם של המרכיבים הביוגראפיים-לאומיים בהווייתי. כוונתי למרכיבים: שפה, מולדת, תרבות ומסורת. שפת אמי היא שפתו של העם היהודי, מולדתי היא מולדתו של העם היהודי, התרבות והמסורת שלתוכם גדלתי הם תרבות ומסורת יהודיים. ארבעת המרכיבים הללו הם ניטראליים לחלוטין וגמישים לחלוטין. כלומר, הם לא מכילים מצד עצמם שום כיוון רעיוני ייחודי. הם פתוחים לכל הפירושים האפשריים שבעולם. שבעים פנים לשפה. שבעים פנים למולדת. שבעים פנים למקורות.
© כל הזכויות שמורות להוצאת משכל/ידיעות ספרים
www.ybook.co.il
יהודי הוא כל מי שמסתכל בראי ההסטוריה ורואה יהודי
מיהו יהודי?- יהודי הוא כל מי שמסתכל על עצמו בראי ההסטוריה ורואה יהודי
(אם משום מה הוא לא מסתכל על עצמו בראי ההסטוריה הוא יהודי שאיננו מסתכל על עצמו בראי ההסטוריה)
אני, למשל, יהודי. לפעמים אני אוהב לראות את עצמי בראי ההסטוריה ולפעמים לא. תמיד אני רואה יהודי. עובדת היותי יהודי איננה ניתנת למחיקה. היא ניתנת להדחקה. (פעם עברו עלי נסיונות נואשים להדחיק את עובדת היותי יהודי. בפאבים של לונדון, למשל, נהגתי לדקלם באנגלית עילגת:
I've no Country, I've no Nation- I'm a Cosmopolitan from Somewhere
זה נשמע מרשים- במיוחד אחרי כוס הבירה הרביעית- אך לא היה בזה כדי למחוק את עובדת היותי יהודי).
עובדת היותי יהודי אינה מצביעה מאומה על השקפת עולמי, אמונתי, ואורח חיי. אני יכול להאמין בכל אמונה שהיא, לדגול בכל השקפת עולם שהיא, ולהשתלב במסגרת כל אורח חיים הנראה לי, מבלי שתהא לכך כל השפעה על מוחלטותה של עובדת היותי יהודי.
(אם יצליח מישהו לשכנע אותי שישוע קם מן המתים והביא לעולם את הבשורה אטבול ואהפוך להיות יהודי-נוצרי. אם, לעומת זאת, ישכנעו אותי שההר בא אל מוחמד אהפוך להיות יהודי-מוסלמי. אם אצטרף לקו-קלוקס-קלן של הרב כהנא אהיה יודו-נאצי, ואם אקדיש את חיי ללימוד תורה בישיבת "אור שמח" אהיה יהודי-רבני שמח. בינתיים אני ממשיך להאמין בהיותו של האדם ריבונו-של-עצמו-ושל-עצמו-בלבד, ואני בסך הכל יהודי-ריבוני).
עובדת היותי יהודי מצביעה אך ורק על קיומם של המרכיבים הביוגראפיים-לאומיים בהווייתי. כוונתי למרכיבים: שפה, מולדת, תרבות ומסורת. שפת אמי היא שפתו של העם היהודי, מולדתי היא מולדתו של העם היהודי, התרבות והמסורת שלתוכם גדלתי הם תרבות ומסורת יהודיים. ארבעת המרכיבים הללו הם ניטראליים לחלוטין וגמישים לחלוטין. כלומר, הם לא מכילים מצד עצמם שום כיוון רעיוני ייחודי. הם פתוחים לכל הפירושים האפשריים שבעולם. שבעים פנים לשפה. שבעים פנים למולדת. שבעים פנים למקורות.
© כל הזכויות שמורות להוצאת משכל/ידיעות ספרים
www.ybook.co.il
דיון
- האם אתם מסכימים עם ההגדרה הפתוחה והגמישה של ארי אלון לזהות היהודית?
יהודה עמיחי, היהודים, הוצאת שוקן
היהודים/ יהודי עמיחי
היהודים הם כמו תצלומים מוצגים בחלון ראוה
כולם יחדיו בגבהים שונים, חיים ומתים
(...)
© כל הזכויות שמורות להוצאת שוקן
www.schocken.co.il
היהודים/ יהודי עמיחי
היהודים הם כמו תצלומים מוצגים בחלון ראוה
כולם יחדיו בגבהים שונים, חיים ומתים
(...)
© כל הזכויות שמורות להוצאת שוקן
www.schocken.co.il
דיון
יהודה עמיחי - היהודים - ספת הפסיכולוג
שירו של יהודה עמיחי לא מובא כאן במלואו עקב שמירה על זכויות יוצרים. לחצו על הלינק למקור השלם ודונו בשאלות הבאות:
יהודה עמיחי - היהודים - ספת הפסיכולוג
שירו של יהודה עמיחי לא מובא כאן במלואו עקב שמירה על זכויות יוצרים. לחצו על הלינק למקור השלם ודונו בשאלות הבאות:
- בית א - האם יש תמונה שאתם זוכרים במיוחד, בר מצווה, חתונה, אירוע משפחתי? ספרו עליה.
- בית ב - ספרו על אבא ואמא שלכם, מהי היהדות עבורם? האם אתם שונים מהם או דומים להם?
- בית ג - ומה בדבר האלוהים?
- בית ד - ספרו על חג סוכות ספציפי שעולה בזכרונכם? חג אחר?
- בית ה - מהו הזכרון שלכם מיום כיפור? איך אתם מרגישים ביום כיפור?
- בית ו - רגע היסטורי בעם היהודי שהוא מיוחד עבורכם, שהוא נושא משהו עבורכם? (תנ"כי, תלמודי, ימיביניימי, מודרני) לאיזה רגע היסטורי הייתם רוצים לחזור? מהו לדעתכם השבר בעם היהודי כיום? כיצד ניתן לרפא אותו?
- בית ז - כיצד מתגברים על סבל? תנו דוגמה מחייכם, או משל מישהו שאתם מכירים?
- בית ח - "אנחנו העם היהודי", מה משפט זה מעורר בכם? מה אתם חושבים על ברית מילה?
- בית ט - "אין כאלוהינו" או "אין אלוהינו"? משהו אחר...? מה אתם שרים?