הדף מאת: אפרת ואורי וייל / מסע ח"י
מזמור ק"ל בתהלים עוסק בקריאה לאל לתיקון, קריאה מן התהומות בבקשה למענה ולהתגלות וביטחון בישועה שתבוא.
דיון
מזמור ק"ל בתהלים הוא המזמור החותם את נוסח הסליחות לקראת הימים הנוראים לעדות המזרח. בדף לימוד זה נחלק את המזמור לארבעת בתיו ונאיר כל בית בתורו, דרך מקורות נוספים.
מזמור ק"ל בתהלים הוא המזמור החותם את נוסח הסליחות לקראת הימים הנוראים לעדות המזרח. בדף לימוד זה נחלק את המזמור לארבעת בתיו ונאיר כל בית בתורו, דרך מקורות נוספים.
(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה'.
(ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי.
(ג) אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד.
(ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא.
(ה) קִוִּיתִי ה' קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי.
(ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר.
(ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל (ה) כִּי עִם ה' הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת.
(ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו.
הסברים
(ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי.
(ג) אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד.
(ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא.
(ה) קִוִּיתִי ה' קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי.
(ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר.
(ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל (ה) כִּי עִם ה' הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת.
(ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו.
הסברים
- תשמור- תזכור
משומרים לבוקר שומרים לבוקר- נפשי מקווה לה' יותר מאשר השומרים עד הבוקר (שומרי לילה) שמחכים ומצפים (=שומרים) לבוקר.
A Song of Ascents. Out of the depths have I called Thee, O LORD. Lord, hearken unto my voice; let Thine ears be attentive to the voice of my supplications. If Thou, LORD, shouldest mark iniquities, O Lord, who could stand? For with Thee there is forgiveness, that Thou mayest be feared. I wait for the LORD, my soul doth wait, and in His word do I hope. My soul waiteth for the Lord, more than watchmen for the morning; yea, more than watchmen for the morning. O Israel, hope in the LORD; for with the LORD there is mercy, and with Him is plenteous redemption. And He will redeem Israel from all his iniquities.
הצילו
Error loading media...
עידן רייכל, ממעמקים, בתוך: ממעמקים, הליקון 2005
דיון
- נסו להציע מילים אחרות במקום המילה 'ממעמקים'. אפשר להתייחס גם לשיר של עידן רייכל, שבו מופיעה המילה בשני הקשרים שונים, וגם למזמור תהלים.
- האם הגעתם פעם למצב של קריאה 'ממעמקים'? מה מאפיין מצב זה? מה חשתם? איך הגעתם למצב כזה?
- האם אי פעם קראו אליכם 'ממעמקים'? האם הקריאה הזו נעימה או מוצדקת יותר כשהיא מגיעה ממעמקים?
סליחה
דיון
הבית השני של מזמור ק"ל, פסוקים ג-ד, עוסק בסליחה. בפיוטי הסליחות נפוץ המוטיב של בקשת סליחה לפנים משורת הדין, מתוך תחושה שהסליחה אינה מגיעה לנו. פסוק זה מספר דניאל משולב בכמה מפיוטי הסליחות הנפוצים:
הבית השני של מזמור ק"ל, פסוקים ג-ד, עוסק בסליחה. בפיוטי הסליחות נפוץ המוטיב של בקשת סליחה לפנים משורת הדין, מתוך תחושה שהסליחה אינה מגיעה לנו. פסוק זה מספר דניאל משולב בכמה מפיוטי הסליחות הנפוצים:
לְךָ אֲדֹנָי הַצְּדָקָה וְלָנוּ בֹּשֶׁת הַפָּנִים
הסברים
הסברים
- צדקה- צדק
Unto Thee, O Lord, belongeth righteousness, but unto us confusion of face, as at this day; to the men of Judah, and to the inhabitants of Jerusalem, and unto all Israel, that are near, and that are far off, through all the countries whither Thou hast driven them, because they dealt treacherously with Thee.
דיון
- מדוע נפוצה כל כך הפנייה לאל מתוך תחושת ריק עצמית: "ה', מי יעמוד?"', "לנו בושת הפנים", האם זו הגזמה שירית או תיאור מדויק של חוויית הדובר בשיר?
- האם באמת כדאי שהא-ל לא ישמור את העוונות? מה יהיה אז על מערכת הצדק?
ענה לי
דיון
אחרי בקשת הסליחה בבית השני של המזמור, לפנים משורת הדין, מגיעה בבית השלישי בקשה להתגלות, לדיבור ישיר עם הא-ל. בבית השלישי והרביעי יש תקווה להצלה והבעת בטחון בישועה שתבוא.
נלמד בתים אלה לאור טקסטים שמתייחסים גם הם לבקשה למענה ולתקווה לגאולה.
אחרי בקשת הסליחה בבית השני של המזמור, לפנים משורת הדין, מגיעה בבית השלישי בקשה להתגלות, לדיבור ישיר עם הא-ל. בבית השלישי והרביעי יש תקווה להצלה והבעת בטחון בישועה שתבוא.
נלמד בתים אלה לאור טקסטים שמתייחסים גם הם לבקשה למענה ולתקווה לגאולה.
אהוד בנאי, ענה לי
ענה לי/ אהוד בנאי
אני לא מצליח להבין מה אתה אומר
אני לא שולט בשפה שאתה מדבר
אולי זו טעות במספר אולי תקלה
אולי כדאי שננתק וננסה מהתחלה.
אני שומע אותך מקוטע יש רעש כמו ים
כנראה שאין כאן קליטה אתה נעלם
אני עדיין ממתין על הקו שיגיע התור
אני נשאר כל הזמן מחובר אולי תחזור
האם יש כאן אי הבנה שמיד תתגלה ליה
אם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
מדוע אתה מדבר רק בשפת סימנים
אולי ניפגש בקרוב פנים אל פנים
אני רוצה להבין מה אתה בעצם רוצה
אני מוכן ללכת אתך עד לקצה הקצה
האם אני על שיחה ממתינה ומיד תתפנה ליה
אם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
האם שלחת אלי עכשיו שדר בהול
זה אתר לא מוכר האם אני עובר את הגבול
אם יש בעיה אני מוכן לעזור
אולי יש כאן נתק זמני שמיד יעבור
האם קראת בשמי או שזה רק נדמה לי
האם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
האם אתה שם או שאני מדבר אל עצמי
שאצא לקראתך או שאשאר במקומי
אם אפשר בבקשה דבר שפה ברורה
כי אני לא מצליח להבין מה בעצם קרה
קולך בא והולך כל הזמן משתנה לי
האם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
ענה לי/ אהוד בנאי
אני לא מצליח להבין מה אתה אומר
אני לא שולט בשפה שאתה מדבר
אולי זו טעות במספר אולי תקלה
אולי כדאי שננתק וננסה מהתחלה.
אני שומע אותך מקוטע יש רעש כמו ים
כנראה שאין כאן קליטה אתה נעלם
אני עדיין ממתין על הקו שיגיע התור
אני נשאר כל הזמן מחובר אולי תחזור
האם יש כאן אי הבנה שמיד תתגלה ליה
אם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
מדוע אתה מדבר רק בשפת סימנים
אולי ניפגש בקרוב פנים אל פנים
אני רוצה להבין מה אתה בעצם רוצה
אני מוכן ללכת אתך עד לקצה הקצה
האם אני על שיחה ממתינה ומיד תתפנה ליה
אם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
האם שלחת אלי עכשיו שדר בהול
זה אתר לא מוכר האם אני עובר את הגבול
אם יש בעיה אני מוכן לעזור
אולי יש כאן נתק זמני שמיד יעבור
האם קראת בשמי או שזה רק נדמה לי
האם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
האם אתה שם או שאני מדבר אל עצמי
שאצא לקראתך או שאשאר במקומי
אם אפשר בבקשה דבר שפה ברורה
כי אני לא מצליח להבין מה בעצם קרה
קולך בא והולך כל הזמן משתנה לי
האם אתה עדיין איתי?
ענה לי.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
מתוך הסליחות, מחבר לא ידוע
עֲנֵנוּ אֶלֹהֵי אַבְרָהָם עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ וּפַחַד יִצְחָק עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ אֲבִיר יַעֲקֹב עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ מָגֵן דָּוִד עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רָצוֹן עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת צָרָה עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רַחֲמִים עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ אֱלֹהֵי הַמֶּרְכָּבָה עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ אֱלָהָא דְּמֵאִיר עֲנֵנוּ:
עננו בזכותיה דבר יוחאי עננו:
עננו משגב האמהות עננו:
עננו עזרת השבטים עננו:
עֲנֵנוּ רַחוּם וְחַנּוּן עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ אֶלֹהֵי אַבְרָהָם עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ וּפַחַד יִצְחָק עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ אֲבִיר יַעֲקֹב עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ מָגֵן דָּוִד עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רָצוֹן עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת צָרָה עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רַחֲמִים עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ אֱלֹהֵי הַמֶּרְכָּבָה עֲנֵנוּ:
עֲנֵנוּ אֱלָהָא דְּמֵאִיר עֲנֵנוּ:
עננו בזכותיה דבר יוחאי עננו:
עננו משגב האמהות עננו:
עננו עזרת השבטים עננו:
עֲנֵנוּ רַחוּם וְחַנּוּן עֲנֵנוּ:
דיון
הציפייה למענה:
הציפייה למענה:
- מדוע היא כה דחופה?
- מה תפקידה?
- האם מגיע לבסוף המענה?
- מה יוצרת ציפייה כזו בחיי המצפה, או בעולם?
אמה פלייר, המקדש הנעלם, הוצאת הספרים הארץ ישראלית 1945
בשנת השבע-עשרה לימי חיי, קרה לי מקרה מוזר שהשפיע השפעה מכריעה על חיי ויטביע עליהם את חותמו....
...עמיתי אשר ידע כי יום חג גדול ליהודים הוא היום הזה, הציע לי להיכנס לבית הכנסת. הסכמתי להצעתו בלי פקפוקים. אילו הייתי לבדי, לא הייתי עושה צעד זה לעולם משום שאסור לקתולי אדוק להיכנס לאיזה בניין השייך לדת אחרת, ועל אחת כמה וכמה שעליו להימנע מלהשתתף באיזו חגיגה דתית שהיא. בית הכנסת היה מלא מפה לפה וכל המתפללים בו עמדו בדומיית-קודש. אחר כך הבינותי שהגעתי בשעה שבה מתחילים את תפילת הנעילה של יום הכיפורים
אולם, שני פרטים בייחוד עשו עליי רושם בשעה שהתבוננתי מסביבי במתפללים הכפופים על מחזוריהם. בראותי את הטליתות שבהן מעוטפים כל הנוכחים, חשבתי בתחילה שכולם חזנים. הרבה מהם שהיו לבושים בגדים לבנים ונפוצים פה ושם בין ההמון, היו דומים לכהן העומד באמצע ההיכל. שנית, נדמה לי שהכנסייה הדוממת הזאת הייתה מצפה לדבר מה העתיד להתרחש, ואומר לעמיתי: "למה הם מצפים אפוא"?
לְמה מצפים יהודים העומדים עטופי טליתות בדומיית-קודש בשעת הנעילה?
קִוִּיתִי ה' קִוְּתָה נַפְשִׁי
וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי...
יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל ה'
כִּי עִם ה' הַחֶסֶד
וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת.
... כפי שיכולתי להבין אחר כך, נתגלו לפניי במחזה זה בצורה מדויקת מאוד, שני קווים אופייניים: צורתה של הכהונה הקיבוצית המיוחדת ליהדות הגולה, ורוח הציפייה והאמונה בעתיד, המטביעה חותם מיוחד על כל פולחנה.היהדות, כירושה יקרה עתיקת-יומין, איננה פונה אל העבר אלא אל העתיד. תקוה עזה בניצחונם הסופי של הטוב והאמת, העמידה אותה על תִלה במשך הרבה דורות וחודרת לכל הוויתה. היא מצפה למשיח.
... מפגישה ראשונה זו נתגלתה הרוח הזאת בקרבי בתפילת העמידה הדוממת של נעילת יום הכיפורים.
בשנת השבע-עשרה לימי חיי, קרה לי מקרה מוזר שהשפיע השפעה מכריעה על חיי ויטביע עליהם את חותמו....
...עמיתי אשר ידע כי יום חג גדול ליהודים הוא היום הזה, הציע לי להיכנס לבית הכנסת. הסכמתי להצעתו בלי פקפוקים. אילו הייתי לבדי, לא הייתי עושה צעד זה לעולם משום שאסור לקתולי אדוק להיכנס לאיזה בניין השייך לדת אחרת, ועל אחת כמה וכמה שעליו להימנע מלהשתתף באיזו חגיגה דתית שהיא. בית הכנסת היה מלא מפה לפה וכל המתפללים בו עמדו בדומיית-קודש. אחר כך הבינותי שהגעתי בשעה שבה מתחילים את תפילת הנעילה של יום הכיפורים
אולם, שני פרטים בייחוד עשו עליי רושם בשעה שהתבוננתי מסביבי במתפללים הכפופים על מחזוריהם. בראותי את הטליתות שבהן מעוטפים כל הנוכחים, חשבתי בתחילה שכולם חזנים. הרבה מהם שהיו לבושים בגדים לבנים ונפוצים פה ושם בין ההמון, היו דומים לכהן העומד באמצע ההיכל. שנית, נדמה לי שהכנסייה הדוממת הזאת הייתה מצפה לדבר מה העתיד להתרחש, ואומר לעמיתי: "למה הם מצפים אפוא"?
לְמה מצפים יהודים העומדים עטופי טליתות בדומיית-קודש בשעת הנעילה?
קִוִּיתִי ה' קִוְּתָה נַפְשִׁי
וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי...
יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל ה'
כִּי עִם ה' הַחֶסֶד
וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת.
... כפי שיכולתי להבין אחר כך, נתגלו לפניי במחזה זה בצורה מדויקת מאוד, שני קווים אופייניים: צורתה של הכהונה הקיבוצית המיוחדת ליהדות הגולה, ורוח הציפייה והאמונה בעתיד, המטביעה חותם מיוחד על כל פולחנה.היהדות, כירושה יקרה עתיקת-יומין, איננה פונה אל העבר אלא אל העתיד. תקוה עזה בניצחונם הסופי של הטוב והאמת, העמידה אותה על תִלה במשך הרבה דורות וחודרת לכל הוויתה. היא מצפה למשיח.
... מפגישה ראשונה זו נתגלתה הרוח הזאת בקרבי בתפילת העמידה הדוממת של נעילת יום הכיפורים.
דיון
- מהו לדעתכם מקומה של התקווה ביהדות?
- כיצד משפיעה תקווה על המאמינים?
דף הנחיות למנחה:
תהלים קכט-קלג למנחה.docx
תהלים קכט-קלג למנחה.docx
דף מספר 123 בסדרה 929, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161