זכריה א-ה: שובו אלי ואשוב אליכם
הדף מאת: נעמי עיני / בית מדרש אלול
דף לימוד זה מתמקד בפסוק "שובו אלי ואשוב אליכם" ובעקבותיו במושג השיבה. מה משמעות מושג התשובה? מה משמעות כל אחד מחלקי הפסוק - "שובו אלי", "ואשוב אליכם" - ומה היחס בין שני החלקים? הדיון מזמין את הלומדים להתבונן במושג התשובה במקורות, ובמקומה של התשובה / שיבה בחייהם הפרטיים. דף הלימוד הוכן על ידי נעמי עיני – פסיכולוגית חינוכית ובוגרת בי"ס מנדל למנהיגות חינוכית
בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ - הָיָה דְבַר-ה' אֶל-זְכַרְיָה בֶּן-בֶּרֶכְיָה בֶּן-עִדּוֹ הַנָּבִיא לֵאמֹר. קָצַף ה' עַל-אֲבוֹתֵיכֶם קָצֶף. וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, שׁוּבוּ אֵלַי נְאֻם ה' צְבָאוֹת - וְאָשׁוּב אֲלֵיכֶם אָמַר ה' צְבָאוֹת.
In the eighth month, in the second year of Darius, came the word of the LORD unto Zechariah the son of Berechiah, the son of Iddo, the prophet, saying: ’The LORD hath been sore displeased with your fathers. Therefore say thou unto them, Thus saith the LORD of hosts: Return unto Me, saith the LORD of hosts, and I will return unto you, saith the LORD of hosts.
"שובו אלי"
ר' נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, חלק א, תורה קפ"ח
דַּע שֶׁצָּרִיך לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק לַחֲזר עַל אֲבֵדָתוֹ כִּי קדֶם שֶׁיּוֹצֵא הָאָדָם לַאֲוִיר הָעוֹלָם
מְלַמְּדִין וּמַרְאִין לוֹ כָּל מַה שֶּׁצָּרִיך לַעֲשׂוֹת וְלַעֲבד וּלְהַשִּׂיג בְּזֶה הָעוֹלָם
וְכֵיוָן שֶׁיָּצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם מִיָּד נִשְׁכַּח מֵאִתּוֹ כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה.
וְהַשִּׁכְחָה הִיא בְּחִינַת אֲבֵדָה, כְּמוֹ שֶׁקָּרְאוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אֶת הַשּׁוֹכֵחַ אוֹבֵד
כְּמַאֲמָרָם, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'מָהִיר לִשְׁמעַ וּמָהִיר לְאַבֵּד'.
דיון
"שׁוּבוּ אֵלַי, נְאֻם ה' צְבָאוֹת" (זכריה א, ג)

בשישה אופנים מפרש מילון אבן שושן את המילה "שָׁב":
1. חזר, בא למקום שיצא ממנו.
2. הגיע למצבו ולמעמדו הקודם.
3. עשה דבר מה עוד הפעם.
4. הָפַךְ.
5. חזר בתשובה.
6. חזר בו מדעתו, התחרט.

גם הקטע של רבי נחמן מתקשר למושג "לשוב".
במה הוא עוסק, ברובד הפשוט של הכתוב?
וברובד עמוק יותר - מה נדרש האדם לעשות בחייו? כיצד עליו לפעול? ומול מי?
איזה פירוש מפירושי המילון יכול להתאים לקטע זה?
וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת-בְּאֵרֹת הַמַּיִם אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם; וַיִּקְרָא לָהֶן שֵׁמוֹת, כַּשֵּׁמֹת אֲשֶׁר-קָרָא לָהֶן אָבִיו.
And Isaac digged again the wells of water, which they had digged in the days of Abraham his father; for the Philistines had stopped them after the death of Abraham; and he called their names after the names by which his father had called them.
דיון
גם בשיבה של יצחק יש רובד פסיכולוגי עמוק. מי שב? מאין ולאן? ואילו מפירושי המילון מתאימים לה?
"ואשוב אליכם"
דיון
היכן נמצא ה'? לאן הלך ומהיכן שב?
האם מוכרת לכם החוויה של "היעדר" מנהל לעולם?
וַיִּקְרָא ה' אֱלֹהִים אֶל-הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה.
And the LORD God called unto the man, and said unto him: ‘Where art thou?’
דיון
פסוק זה מבטא חוויה של "היעדר". התבוננו בפסוק בעיון:
מי מחפש את מי בפסוק זה?
ומה כל אחד מן המחפשים מצפה למצוא?
"שובו אלי ואשוב אליכם"
דיון
מה פשר ההתניה הנזכרת בפסוקנו? האם האל מציב לנו תנאים? האם הוא מאיים? מבקש?
ואולי בעצם אנו אלא ש"שולטים" במצב ומכתיבים, על ידי המעשים שלנו, את "התנהגותו"?
"רחל פרנקל: 'הקב"ה לא עובד אצלנו'", אתר כיכר השבת, 30.6.2014
במהלך ימי אי הוודאות לגורלם של החטופים (נפתלי פרנקל, גיל-עד שער, אייל יפרח) הגיעו הוריהם לכותל המערבי לשאת תפילה למען הבנים.
המוני עמך בית ישראל ששהו בכותל ניגשו אל ההורים וחיזקו אותם בדברים. רחל פרנקל, אמו של נפתלי, נתקלה בקבוצה של ילדים שסיפרו לה שהתפללו עבור בנה ועבור שני החטופים הנוספים.
"אני מאמינה בלב שלם שהם יחזרו, וגם אם לא - תהיו חזקים" אמרה האם לילדים, "השם לא עובד אצלנו, אבל אני מאמינה שהם יחזרו".
למקור השלם
דיון
מה דעתכם על אמירתה של רחל פרנקל?
הֲשִׁיבֵנוּ ה' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם.
Turn Thou us unto Thee, O LORD, and we shall be turned; Renew our days as of old.
דיון
כיצד מעשיר פסוק זה את ההבנה אודות מערכת היחסים ביננו לבין בורא עולם?
סיכום
דיון
לאור התובנות שאספתם במהלך הלימוד, לאיזו "שיבות" לדעתך, התכוון זכריה הנביא בדבריו? קחו בחשבון גם את ההקשר ההיסטורי.
האם 'שבת' בחייך? אם מתאים לך, נשמח לשמוע מאיפה ולאן (או אל מי)? והאם בכוונתך לשוב?

ברוך שובך!
דף הנחיות למנחה:
זכריה א-ה למנחה.doc