הדף מאת: סיגל שטיינברג / בית פרת - מדרשה ישראלית
פסוקים אחדים לאורך פרקים לד-לח בתהלים משתמשים במוטיב המבט, הראייה, הידיעה והאור. בדף זה נדון בקשר בין הפסוקים השונים, דרך טקסטים חסידיים, ספרותיים וליריים העוסקים בנושא המבט, ההשפעה והבחירה. לסיום נתייחס בקצרה גם לזקנה. מומלץ לקרוא את הפרקים מתהלים לפני הלימוד, אבל לא חובה.
תהילים ל"ד
(ה) דָּרַ֣שְׁתִּי אֶת־ה' וְעָנָ֑נִי וּמִכָּל־מְ֝גוּרוֹתַ֗י הִצִּילָֽנִי׃
(ו) הִבִּ֣יטוּ אֵלָ֣יו וְנָהָ֑רוּ וּ֝פְנֵיהֶ֗ם אַל־יֶחְפָּֽרוּ׃
(ה) דָּרַ֣שְׁתִּי אֶת־ה' וְעָנָ֑נִי וּמִכָּל־מְ֝גוּרוֹתַ֗י הִצִּילָֽנִי׃
(ו) הִבִּ֣יטוּ אֵלָ֣יו וְנָהָ֑רוּ וּ֝פְנֵיהֶ֗ם אַל־יֶחְפָּֽרוּ׃
I sought the LORD, and He answered me, And delivered me from all my fears. They looked unto Him, and were radiant; And their faces shall never be abashed.
דיון
שאלה מנחה
בפסוק ו' מתוארות שתי תגובות פיזיות הפוכות. מהן? לאילו מצבים הן מגיבות? כיצד אתם מבינים את התגובה הזו?
שאלה מנחה
בפסוק ו' מתוארות שתי תגובות פיזיות הפוכות. מהן? לאילו מצבים הן מגיבות? כיצד אתם מבינים את התגובה הזו?
תהילים ל"ו
(י) כִּֽי־עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה־אֽוֹר׃
(י) כִּֽי־עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה־אֽוֹר׃
For with Thee is the fountain of life; In Thy light do we see light.
דיון
שאלה מנחה
מה משמעות "באורך נראה אור"? כיצד אפשר לראות "אור בעזרת "אור"? מהם לדעתכם האורות המדוברים? (מוזמנים לעיין בהקשר בפרק).
שאלה מנחה
מה משמעות "באורך נראה אור"? כיצד אפשר לראות "אור בעזרת "אור"? מהם לדעתכם האורות המדוברים? (מוזמנים לעיין בהקשר בפרק).
רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, תורה קנ"ג
בחינת מראה מלוטשת
עִנְיַן קַבָּלַת פְּנֵי תַּלְמִיד-חָכָם כִּי הַלְּבָנָה אֵין לָהּ אוֹר מֵעַצְמָהּ כְּלָל, רַק הִיא מְקַבֶּלֶת אוֹר מֵהַשֶּׁמֶשׁ הַיְנוּ עַל- יְדֵי שֶׁהַלְּבָנָה הִיא כְּמַרְאָה מְלֻטֶּשֶׁת, עַל-יְדֵי-זֶה מְקַבֶּלֶת אוֹר מֵהַשֶּׁמֶשׁ, וּמִתְנוֹצֵץ מִמֶּנָּה אוֹר לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ אַךְ אִם הָיָה גִּשְׁמָהּ עָב וְחָשׁוּךְ בִּלְתִּי מְלֻטֶּשֶׁת, לא הָיְתָה יְכוֹלָה לְקַבֵּל אוֹר הַשֶּׁמֶשׁ כְּלָל.
וְכֵן הַתַּלְמִיד וְהָרַב, הֵם בְּחִינַת חַמָּה וּלְבָנָה כַּמְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר (לעיל סימן ו, אות ה) וְאִם הַתַּלְמִיד יֵשׁ לוֹ פָּנִים, הַיְנוּ בְּחִינַת אַנְפִּין נְהִירִין, בְּחִינַת מַרְאָה מְלֻטֶּשֶׁת, אֲזַי יָכוֹל לְקַבֵּל פָּנִים, לְקַבֵּל אוֹר פְּנֵי הָרַב, וַאֲזַי רָאוּי שֶׁהָרַב יִתְרָאֶה עַצְמוֹ בְּתוֹךְ פְּנֵי הַתַּלְמִיד הַמְקַבֵּל פָּנָיו, כְּמוֹ בְּכָל מַרְאָה מְלֻטֶּשֶׁת, שֶׁכָּל הָעוֹמֵד כְּנֶגְדָּהּ רוֹאֶה אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹךְ הַמַּרְאָה כֵּן מְחֻיָּב גַּם כֵּן כָּאן, שֶׁהַתַּלְמִיד יְקַבֵּל פְּנֵי הָרַב, הַיְנוּ שֶׁיְּקַבֵּל פְּנֵי הָרַב לְתוֹכוֹ, שֶׁיִּתְרָאֶה בְּתוֹכוֹ פְּנֵי הָרַב קַבָּלַת פָּנִים, הַיְנוּ קַבָּלַת פָּנִים מַמָּשׁ כַּנַּ"ל...
הסברים
בחינת מראה מלוטשת
עִנְיַן קַבָּלַת פְּנֵי תַּלְמִיד-חָכָם כִּי הַלְּבָנָה אֵין לָהּ אוֹר מֵעַצְמָהּ כְּלָל, רַק הִיא מְקַבֶּלֶת אוֹר מֵהַשֶּׁמֶשׁ הַיְנוּ עַל- יְדֵי שֶׁהַלְּבָנָה הִיא כְּמַרְאָה מְלֻטֶּשֶׁת, עַל-יְדֵי-זֶה מְקַבֶּלֶת אוֹר מֵהַשֶּׁמֶשׁ, וּמִתְנוֹצֵץ מִמֶּנָּה אוֹר לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ אַךְ אִם הָיָה גִּשְׁמָהּ עָב וְחָשׁוּךְ בִּלְתִּי מְלֻטֶּשֶׁת, לא הָיְתָה יְכוֹלָה לְקַבֵּל אוֹר הַשֶּׁמֶשׁ כְּלָל.
וְכֵן הַתַּלְמִיד וְהָרַב, הֵם בְּחִינַת חַמָּה וּלְבָנָה כַּמְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר (לעיל סימן ו, אות ה) וְאִם הַתַּלְמִיד יֵשׁ לוֹ פָּנִים, הַיְנוּ בְּחִינַת אַנְפִּין נְהִירִין, בְּחִינַת מַרְאָה מְלֻטֶּשֶׁת, אֲזַי יָכוֹל לְקַבֵּל פָּנִים, לְקַבֵּל אוֹר פְּנֵי הָרַב, וַאֲזַי רָאוּי שֶׁהָרַב יִתְרָאֶה עַצְמוֹ בְּתוֹךְ פְּנֵי הַתַּלְמִיד הַמְקַבֵּל פָּנָיו, כְּמוֹ בְּכָל מַרְאָה מְלֻטֶּשֶׁת, שֶׁכָּל הָעוֹמֵד כְּנֶגְדָּהּ רוֹאֶה אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹךְ הַמַּרְאָה כֵּן מְחֻיָּב גַּם כֵּן כָּאן, שֶׁהַתַּלְמִיד יְקַבֵּל פְּנֵי הָרַב, הַיְנוּ שֶׁיְּקַבֵּל פְּנֵי הָרַב לְתוֹכוֹ, שֶׁיִּתְרָאֶה בְּתוֹכוֹ פְּנֵי הָרַב קַבָּלַת פָּנִים, הַיְנוּ קַבָּלַת פָּנִים מַמָּשׁ כַּנַּ"ל...
הסברים
- "אנפין נהירין" פנים מאירות/ ברורות/ בהירות
דיון
שאלה מנחה
רבי נחמן מדבר על הקשר שבין תלמיד ורבו. כיצד קטע זה מאיר מחדש את פסוק ו' בפרק ל"ד "הִבִּ֣יטוּ אֵלָ֣יו וְנָהָ֑רוּ"? ואת "באורך נראה אור"?
שאלה מנחה
רבי נחמן מדבר על הקשר שבין תלמיד ורבו. כיצד קטע זה מאיר מחדש את פסוק ו' בפרק ל"ד "הִבִּ֣יטוּ אֵלָ֣יו וְנָהָ֑רוּ"? ואת "באורך נראה אור"?
תהילים ל"ד
ט טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי-טוֹב ה'.
ט טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי-טוֹב ה'.
O consider and see that the LORD is good; Happy is the man that taketh refuge in Him.
דיון
שאלה מנחה
על איזה סוג 'ראייה' מדובר כאן? מה הקשר לטעם?
מה קורה למי שרואה וטועם? כיצד הראייה הזאת שונה או דומה ל'באורך נראה אור'?
שאלה מנחה
על איזה סוג 'ראייה' מדובר כאן? מה הקשר לטעם?
מה קורה למי שרואה וטועם? כיצד הראייה הזאת שונה או דומה ל'באורך נראה אור'?
תהילים ל"ז
(א) לְדָוִ֨ד ׀ אַל־תִּתְחַ֥ר בַּמְּרֵעִ֑ים אַל־תְּ֝קַנֵּ֗א בְּעֹשֵׂ֥י עַוְלָֽה׃
(ב) כִּ֣י כֶ֭חָצִיר מְהֵרָ֣ה יִמָּ֑לוּ וּכְיֶ֥רֶק דֶּ֝֗שֶׁא יִבּוֹלֽוּן׃
(ג) בְּטַ֣ח בַּֽ֭ה' וַעֲשֵׂה־ט֑וֹב שְׁכָן־אֶ֝֗רֶץ וּרְעֵ֥ה אֱמוּנָֽה׃
(ד) וְהִתְעַנַּ֥ג עַל־ה' וְיִֽתֶּן־לְ֝ךָ֗ מִשְׁאֲלֹ֥ת לִבֶּֽךָ׃
(ה) גּ֣וֹל עַל־ה' דַּרְכֶּ֑ךָ וּבְטַ֥ח עָ֝לָ֗יו וְה֣וּא יַעֲשֶֽׂה׃
(ו) וְהוֹצִ֣יא כָא֣וֹר צִדְקֶ֑ךָ וּ֝מִשְׁפָּטֶ֗ךָ כַּֽצָּהֳרָֽיִם׃
(ז) דּ֤וֹם ׀ לַה' וְהִתְח֪וֹלֵ֫ל ל֥וֹ אַל־תִּ֭תְחַר בְּמַצְלִ֣יחַ דַּרְכּ֑וֹ בְּ֝אִ֗ישׁ עֹשֶׂ֥ה מְזִמּֽוֹת׃
(ח) הֶ֣רֶף מֵ֭אַף וַעֲזֹ֣ב חֵמָ֑ה אַל־תִּ֝תְחַ֗ר אַךְ־לְהָרֵֽעַ׃
(ט) כִּֽי־מְ֭רֵעִים יִכָּרֵת֑וּן וְקֹוֵ֥י ה' הֵ֣מָּה יִֽירְשׁוּ־אָֽרֶץ׃
(י) וְע֣וֹד מְ֭עַט וְאֵ֣ין רָשָׁ֑ע וְהִתְבּוֹנַ֖נְתָּ עַל־מְקוֹמ֣וֹ וְאֵינֶֽנּוּ׃
(יא) וַעֲנָוִ֥ים יִֽירְשׁוּ־אָ֑רֶץ וְ֝הִתְעַנְּג֗וּ עַל־רֹ֥ב שָׁלֽוֹם׃
(א) לְדָוִ֨ד ׀ אַל־תִּתְחַ֥ר בַּמְּרֵעִ֑ים אַל־תְּ֝קַנֵּ֗א בְּעֹשֵׂ֥י עַוְלָֽה׃
(ב) כִּ֣י כֶ֭חָצִיר מְהֵרָ֣ה יִמָּ֑לוּ וּכְיֶ֥רֶק דֶּ֝֗שֶׁא יִבּוֹלֽוּן׃
(ג) בְּטַ֣ח בַּֽ֭ה' וַעֲשֵׂה־ט֑וֹב שְׁכָן־אֶ֝֗רֶץ וּרְעֵ֥ה אֱמוּנָֽה׃
(ד) וְהִתְעַנַּ֥ג עַל־ה' וְיִֽתֶּן־לְ֝ךָ֗ מִשְׁאֲלֹ֥ת לִבֶּֽךָ׃
(ה) גּ֣וֹל עַל־ה' דַּרְכֶּ֑ךָ וּבְטַ֥ח עָ֝לָ֗יו וְה֣וּא יַעֲשֶֽׂה׃
(ו) וְהוֹצִ֣יא כָא֣וֹר צִדְקֶ֑ךָ וּ֝מִשְׁפָּטֶ֗ךָ כַּֽצָּהֳרָֽיִם׃
(ז) דּ֤וֹם ׀ לַה' וְהִתְח֪וֹלֵ֫ל ל֥וֹ אַל־תִּ֭תְחַר בְּמַצְלִ֣יחַ דַּרְכּ֑וֹ בְּ֝אִ֗ישׁ עֹשֶׂ֥ה מְזִמּֽוֹת׃
(ח) הֶ֣רֶף מֵ֭אַף וַעֲזֹ֣ב חֵמָ֑ה אַל־תִּ֝תְחַ֗ר אַךְ־לְהָרֵֽעַ׃
(ט) כִּֽי־מְ֭רֵעִים יִכָּרֵת֑וּן וְקֹוֵ֥י ה' הֵ֣מָּה יִֽירְשׁוּ־אָֽרֶץ׃
(י) וְע֣וֹד מְ֭עַט וְאֵ֣ין רָשָׁ֑ע וְהִתְבּוֹנַ֖נְתָּ עַל־מְקוֹמ֣וֹ וְאֵינֶֽנּוּ׃
(יא) וַעֲנָוִ֥ים יִֽירְשׁוּ־אָ֑רֶץ וְ֝הִתְעַנְּג֗וּ עַל־רֹ֥ב שָׁלֽוֹם׃
[A Psalm] of David. Fret not thyself because of evil-doers, neither be thou envious against them that work unrighteousness. For they shall soon wither like the grass, and fade as the green herb. Trust in the LORD, and do good; dwell in the land, and cherish faithfulness. So shalt thou delight thyself in the LORD; and He shall give thee the petitions of thy heart. Commit thy way unto the LORD; trust also in Him, and He will bring it to pass. And He will make thy righteousness to go forth as the light, and thy right as the noonday. Resign thyself unto the LORD, and wait patiently for Him; fret not thyself because of him who prospereth in his way, because of the man who bringeth wicked devices to pass. Cease from anger, and forsake wrath; fret not thyself, it tendeth only to evil-doing. For evil-doers shall be cut off; but those that wait for the LORD, they shall inherit the land. And yet a little while, and the wicked is no more; yea, thou shalt look well at his place, and he is not. But the humble shall inherit the land, and delight themselves in the abundance of peace.
דיון
שאלה מנחה
שימו לב לפסוקים ו, י:
מה משמעות הביטוי 'להוציא את הצדק לאור'?
מהי ה'התבוננות' על הרשע? כיצד היא קשורה לאור, למבט ולראייה, לדעתכם?
שאלה מנחה
שימו לב לפסוקים ו, י:
מה משמעות הביטוי 'להוציא את הצדק לאור'?
מהי ה'התבוננות' על הרשע? כיצד היא קשורה לאור, למבט ולראייה, לדעתכם?
חופש העיתונות בישראל ערכים בראי המשפט, עמ' 139-125, הוצאת מכון ירושלים לחקר ישראל
צדק צריך להיראות
כאשר כיהן הנשיא השביעי של בית המשפט העליון מאיר שמגר כראש התביעה הכללית בישראל, הוא כתב באחת מהנחיותיו המפורסמות לתובעים: "הכלל לפיו צדק צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות כי נעשה, הוא מורה דרך שמקומו לא רק בעגתם המקצועית של המשפטנים, אלא הוא קנה מידה מעשי וחיוני לשליחי ציבור העוסקים בהשלטת המשפט. השלטת המשפט נעשית לא רק למען הרשעת עבריינים אלא גם לשם מניעת עבירות נוספות, ואין מניעת עבירות כאשר מאבד הציבור את אמונו בדרכי פעולתן של הרשויות המשליטות את המשפט".
...פרופ' דוד ליבאי, לימים שר המשפטים, נימק במחקר שפרסם באוניברסיטת תל אביב בשנות השבעים, את חשיבות החשיפה התקשורתית של ההליכים המשפטיים, לרבות בשלב המעצר שבטרם אישום: "פומביות המשפט איננה רק זכותו של הנאשם, כי אם היא באה להבטיח שצדק לא רק ייעשה אלא גם ייראה, מתוך אמונה שמעקב ציבורי אחר הדיון המשפטי מהווה כשלעצמו תמריץ לעשיית צדק. הציבור חייב לדעת אם זרועות החוק פועלות ביעילות ובהגינות ללא משוא פנים וללא אפלייה". ואילו השופט אהרן ברק נימק כך את החלטתו להטיל אחריות פלילית על עיתונאית שהפריזה לטעמו בחירות שנטלה לעצמה בסיקור נסיבותיו של נאשם ערב גזירת דינו: "הדין יוכרע בבית המשפט על ידי שופטים החופשיים מכל השפעה חיצונית, המכריעים את הדין על יסוד הראיות המוגשות להם כדין, ועל יסוד הטיעונים שהצדדים משמיעים לפניהם. רק בדרך זו ייעשה צדק וייראה שנעשה צדק, ואמון הציבור ברשות השופטת יישמר". (משה נגבי)
למקור השלם
צדק צריך להיראות
כאשר כיהן הנשיא השביעי של בית המשפט העליון מאיר שמגר כראש התביעה הכללית בישראל, הוא כתב באחת מהנחיותיו המפורסמות לתובעים: "הכלל לפיו צדק צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות כי נעשה, הוא מורה דרך שמקומו לא רק בעגתם המקצועית של המשפטנים, אלא הוא קנה מידה מעשי וחיוני לשליחי ציבור העוסקים בהשלטת המשפט. השלטת המשפט נעשית לא רק למען הרשעת עבריינים אלא גם לשם מניעת עבירות נוספות, ואין מניעת עבירות כאשר מאבד הציבור את אמונו בדרכי פעולתן של הרשויות המשליטות את המשפט".
...פרופ' דוד ליבאי, לימים שר המשפטים, נימק במחקר שפרסם באוניברסיטת תל אביב בשנות השבעים, את חשיבות החשיפה התקשורתית של ההליכים המשפטיים, לרבות בשלב המעצר שבטרם אישום: "פומביות המשפט איננה רק זכותו של הנאשם, כי אם היא באה להבטיח שצדק לא רק ייעשה אלא גם ייראה, מתוך אמונה שמעקב ציבורי אחר הדיון המשפטי מהווה כשלעצמו תמריץ לעשיית צדק. הציבור חייב לדעת אם זרועות החוק פועלות ביעילות ובהגינות ללא משוא פנים וללא אפלייה". ואילו השופט אהרן ברק נימק כך את החלטתו להטיל אחריות פלילית על עיתונאית שהפריזה לטעמו בחירות שנטלה לעצמה בסיקור נסיבותיו של נאשם ערב גזירת דינו: "הדין יוכרע בבית המשפט על ידי שופטים החופשיים מכל השפעה חיצונית, המכריעים את הדין על יסוד הראיות המוגשות להם כדין, ועל יסוד הטיעונים שהצדדים משמיעים לפניהם. רק בדרך זו ייעשה צדק וייראה שנעשה צדק, ואמון הציבור ברשות השופטת יישמר". (משה נגבי)
למקור השלם
דיון
שאלות מנחות להבנה ודיון:
אילו סיבות יש להוצאת הצדק לאור? האם הסיבות המשפטיות דומות או שונות לאור הצהריים המוזכר בפסוק שראינו בפרק ל"ז?
שאלות מנחות להבנה ודיון:
אילו סיבות יש להוצאת הצדק לאור? האם הסיבות המשפטיות דומות או שונות לאור הצהריים המוזכר בפסוק שראינו בפרק ל"ז?
רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, תורה רפ"ב
תתבונן ותסתכל
וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר
צָרִיך לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע
וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא. בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת
עַל יְדֵי זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת
וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה
וְזֶה בְּחִינַת "וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ"
הַיְנוּ שֶׁהַפָּסוּק מַזְהִיר לָדוּן אֶת הַכּל לְכַף זְכוּת
וְאַף עַל פִּי שֶׁאַתָּה רוֹאֶה שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר
אַף עַל פִּי כֵן צָרִיך אַתָּה לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ לִמְצא בּוֹ מְעַט טוֹב, שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע
וְזֶהוּ וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע
שֶׁצָּרִיך אַתָּה לְבַקֵּשׁ בּוֹ עוֹד מְעַט טוֹב שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עֲדַיִן, שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע
כִּי אַף עַל פִּי שֶׁהוּא רָשָׁע, אֵיך אֶפְשָׁר שֶׁאֵין בּוֹ מְעַט טוֹב עֲדַיִן
כִּי אֵיך אֶפְשָׁר שֶׁלּא עָשָׂה אֵיזֶה מִצְוָה אוֹ דָּבָר טוֹב מִיָּמָיו
וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁאַתָּה מוֹצֵא בּוֹ עוֹד מְעַט טוֹב שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע וְאַתָּה דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת
עַל יְדֵי זֶה אַתָּה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת, עַד שֶׁיָּשׁוּב בִּתְשׁוּבָה
עַל יְדֵי זֶה וְזֶהוּ וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע
עַל יְדֵי שֶׁמּוֹצֵא בְּהָרָשָׁע עוֹד מְעַט טוֹב, שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע
עַל יְדֵי זֶה וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ
הַיְנוּ כְּשֶׁתִּתְבּוֹנֵן וְתִסְתַּכֵּל עַל מְקוֹמוֹ וּמַדְרֵגָתוֹ
וְאֵינֶנּוּ שָׁם עַל מְקוֹמוֹ. הָרִאשׁוֹן
כִּי עַל יְדֵי שֶׁמּוֹצְאִין בּוֹ עוֹד מְעַט טוֹב, אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה, וְדָנִין אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת
עַל יְדֵי זֶה מוֹצִיאִין אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת
וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ כַּנַּ"ל וְהָבֵן
תתבונן ותסתכל
וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר
צָרִיך לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע
וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא. בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת
עַל יְדֵי זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת
וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה
וְזֶה בְּחִינַת "וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ"
הַיְנוּ שֶׁהַפָּסוּק מַזְהִיר לָדוּן אֶת הַכּל לְכַף זְכוּת
וְאַף עַל פִּי שֶׁאַתָּה רוֹאֶה שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר
אַף עַל פִּי כֵן צָרִיך אַתָּה לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ לִמְצא בּוֹ מְעַט טוֹב, שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע
וְזֶהוּ וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע
שֶׁצָּרִיך אַתָּה לְבַקֵּשׁ בּוֹ עוֹד מְעַט טוֹב שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עֲדַיִן, שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע
כִּי אַף עַל פִּי שֶׁהוּא רָשָׁע, אֵיך אֶפְשָׁר שֶׁאֵין בּוֹ מְעַט טוֹב עֲדַיִן
כִּי אֵיך אֶפְשָׁר שֶׁלּא עָשָׂה אֵיזֶה מִצְוָה אוֹ דָּבָר טוֹב מִיָּמָיו
וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁאַתָּה מוֹצֵא בּוֹ עוֹד מְעַט טוֹב שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע וְאַתָּה דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת
עַל יְדֵי זֶה אַתָּה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת, עַד שֶׁיָּשׁוּב בִּתְשׁוּבָה
עַל יְדֵי זֶה וְזֶהוּ וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע
עַל יְדֵי שֶׁמּוֹצֵא בְּהָרָשָׁע עוֹד מְעַט טוֹב, שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע
עַל יְדֵי זֶה וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ
הַיְנוּ כְּשֶׁתִּתְבּוֹנֵן וְתִסְתַּכֵּל עַל מְקוֹמוֹ וּמַדְרֵגָתוֹ
וְאֵינֶנּוּ שָׁם עַל מְקוֹמוֹ. הָרִאשׁוֹן
כִּי עַל יְדֵי שֶׁמּוֹצְאִין בּוֹ עוֹד מְעַט טוֹב, אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה, וְדָנִין אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת
עַל יְדֵי זֶה מוֹצִיאִין אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת
וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ כַּנַּ"ל וְהָבֵן
דיון
שאלות מנחות להבנה ודיון:
כיצד רבי נחמן רואה את ה'התבוננות' על מקומו של הרשע? האם אתם הבנתם את הפסוק כמו שרבי נחמן מבין אותו?
מהו 'מקומו' של הרשע?
איך הרשע זז ממקומו, לפי רבי נחמן? מה גורם לו לזוז? ולאן? מהו מקומו החדש?
'אף על פי שאתה רואה שהוא רשע' - מהו תפקיד הראייה?
שאלות מנחות להבנה ודיון:
כיצד רבי נחמן רואה את ה'התבוננות' על מקומו של הרשע? האם אתם הבנתם את הפסוק כמו שרבי נחמן מבין אותו?
מהו 'מקומו' של הרשע?
איך הרשע זז ממקומו, לפי רבי נחמן? מה גורם לו לזוז? ולאן? מהו מקומו החדש?
'אף על פי שאתה רואה שהוא רשע' - מהו תפקיד הראייה?
תהילים ל"ז
נַ֤עַר ׀ הָיִ֗יתִי גַּם־זָ֫קַ֥נְתִּי וְֽלֹא־רָ֭אִיתִי צַדִּ֣יק נֶעֱזָ֑ב וְ֝זַרְע֗וֹ מְבַקֶּשׁ־לָֽחֶם׃
נַ֤עַר ׀ הָיִ֗יתִי גַּם־זָ֫קַ֥נְתִּי וְֽלֹא־רָ֭אִיתִי צַדִּ֣יק נֶעֱזָ֑ב וְ֝זַרְע֗וֹ מְבַקֶּשׁ־לָֽחֶם׃
I have been young, and now am old; yet have I not seen the righteous forsaken, nor his seed begging bread.
דיון
מהי חשיבות הראיה בפסוק הזה? מי רואה מה? איזה סוג של ראיה זו לדעתכם: על פני השטח או ראיה עומק? האם הראיה דומה או שונה מהראיה שמתאר רבי נחמן?
מהי חשיבות הראיה בפסוק הזה? מי רואה מה? איזה סוג של ראיה זו לדעתכם: על פני השטח או ראיה עומק? האם הראיה דומה או שונה מהראיה שמתאר רבי נחמן?
ניקול קראוס, תולדות האהבה, הוצאת כנרת - מחברות לספרות, עמוד 7, 2005
למות ביום שבו לא ראו אותי
"אני משתדל להקפיד שיראו אותי. לפעמים כשאני יוצא, אני קונה מיץ גם אם אינני צמא. אם החנות עמוסה אני מסוגל אפילו להפיל את הכסף הקטן על הרצפה, לפזר מטבעות לכל עבר. ואז אני יורד על הברכיים. זה מאמץ גדול עבורי לרדת על הברכיים, ומאמץ גדול עוד יותר לקום. ואףֿ-עלֿ-פי-כן. אולי אני נראה כמו אידיוט. אני מסוגל להיכנס לאַתלֵטס פוט ולהגיד, מה יש לכם במחלקת הסניקרס? המוכר מסתכל עלי כמו שמסתכלים על שמוק עלוב שכמוני ומפנה אותי לזוג היחיד של רוקפורט שיש להם במלאי, משהו בלבן רועש. עזוב, אני אומר, את אלה כבר יש לי, וניגש למדפי הריבוק ובוחר משהו שאפילו לא דומה לנעל, איזה מין גרב חסין מים, אולי, ומבקש אותו במידה 43. הילד מסתכל עלי שוב, ביתר תשומת לב. הוא נותן בי מבט ארוך וקשה. מידה 43, אני אומר שוב, לופת את הנעל הקרומית. הוא מניד את ראשו והולך לחדרון מאחור להביא אותן, וכשהוא חוזר הוא מוצא אותי פושט את הגרביים. אני מפשיל את המכנסיים ומביט למטה בצמדֿ חמד-התשוש הזה, כפות הרגליים שלי, ועוברת דקה מביכה עד שמתחוור שאני מחכה לו שישחיל אותן לתוך הנעליים. אני אף פעם לא קונה. אני רק רוצה לא למות ביום שבו לא ראו אותי".
© כל הזכויות שמורות להוצאת כנרת - מחברות לספרות
www.kinbooks.co.il
למות ביום שבו לא ראו אותי
"אני משתדל להקפיד שיראו אותי. לפעמים כשאני יוצא, אני קונה מיץ גם אם אינני צמא. אם החנות עמוסה אני מסוגל אפילו להפיל את הכסף הקטן על הרצפה, לפזר מטבעות לכל עבר. ואז אני יורד על הברכיים. זה מאמץ גדול עבורי לרדת על הברכיים, ומאמץ גדול עוד יותר לקום. ואףֿ-עלֿ-פי-כן. אולי אני נראה כמו אידיוט. אני מסוגל להיכנס לאַתלֵטס פוט ולהגיד, מה יש לכם במחלקת הסניקרס? המוכר מסתכל עלי כמו שמסתכלים על שמוק עלוב שכמוני ומפנה אותי לזוג היחיד של רוקפורט שיש להם במלאי, משהו בלבן רועש. עזוב, אני אומר, את אלה כבר יש לי, וניגש למדפי הריבוק ובוחר משהו שאפילו לא דומה לנעל, איזה מין גרב חסין מים, אולי, ומבקש אותו במידה 43. הילד מסתכל עלי שוב, ביתר תשומת לב. הוא נותן בי מבט ארוך וקשה. מידה 43, אני אומר שוב, לופת את הנעל הקרומית. הוא מניד את ראשו והולך לחדרון מאחור להביא אותן, וכשהוא חוזר הוא מוצא אותי פושט את הגרביים. אני מפשיל את המכנסיים ומביט למטה בצמדֿ חמד-התשוש הזה, כפות הרגליים שלי, ועוברת דקה מביכה עד שמתחוור שאני מחכה לו שישחיל אותן לתוך הנעליים. אני אף פעם לא קונה. אני רק רוצה לא למות ביום שבו לא ראו אותי".
© כל הזכויות שמורות להוצאת כנרת - מחברות לספרות
www.kinbooks.co.il
דיון
שאלות מנחות להבנה ודיון:
ניקול קראוס מתארת בספרה 'תולדות האהבה' דמות אדם זקן על מחשבותיה ומעשיה.
מהי החוויה שהזקן מתאר? מדוע חשובה לו הראייה?
מה מאפיין את הראייה שרבי נחמן מתאר, לעומת מה שמתואר בטקסט של ניקול קראוס?
איזה סוג של 'ראייה' ו'התבוננות' אנחנו נותנים או מקבלים בחיים שלנו?
שאלות מנחות להבנה ודיון:
ניקול קראוס מתארת בספרה 'תולדות האהבה' דמות אדם זקן על מחשבותיה ומעשיה.
מהי החוויה שהזקן מתאר? מדוע חשובה לו הראייה?
מה מאפיין את הראייה שרבי נחמן מתאר, לעומת מה שמתואר בטקסט של ניקול קראוס?
איזה סוג של 'ראייה' ו'התבוננות' אנחנו נותנים או מקבלים בחיים שלנו?
אורית גידלי, מתוך: ערש, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמוד 10, 2015
הבחירה בהפניית המבט ובידיעה, מתוך "ערש" | אורית גידלי
בַּדֶּרֶךְ לְמִגְדַּל הָאִשְׁפּוּז הַמַּעֲרָבִִי אֲנִי מִזְדַּקֶּפֶת.
צֵל הַגּוּף נִמְתָּח לְסַמֵֵּן
קַו עַל סַרְגֵּל הַמִּסְדְּרוֹן.
עַד כָּאן הָיִִיתִי מְאֻשֶּׁרֶת,
וְלׂא בִּזְבַּזְתִִּי אֶת זֶה בְּלׂא לָדַעַת.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולהוצאה
הבחירה בהפניית המבט ובידיעה, מתוך "ערש" | אורית גידלי
בַּדֶּרֶךְ לְמִגְדַּל הָאִשְׁפּוּז הַמַּעֲרָבִִי אֲנִי מִזְדַּקֶּפֶת.
צֵל הַגּוּף נִמְתָּח לְסַמֵֵּן
קַו עַל סַרְגֵּל הַמִּסְדְּרוֹן.
עַד כָּאן הָיִִיתִי מְאֻשֶּׁרֶת,
וְלׂא בִּזְבַּזְתִִּי אֶת זֶה בְּלׂא לָדַעַת.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולהוצאה
דיון
אורית גידלי כותבת על הביקור בבית החולים לפני שאמא שלה נפטרה.
איזה מקום יש למבט אחורה על החיים שהיו עד כה?
"...וגם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב" - האם ניתן לראות כאן בחירה במבט מסוים?
אורית גידלי כותבת על הביקור בבית החולים לפני שאמא שלה נפטרה.
איזה מקום יש למבט אחורה על החיים שהיו עד כה?
"...וגם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב" - האם ניתן לראות כאן בחירה במבט מסוים?
דיון
הצעה לסבב סיכום: באיזה מבט אתם הייתם רוצים לבחור? השלימו את המשפט: "נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי _____".
הצעה לסבב סיכום: באיזה מבט אתם הייתם רוצים לבחור? השלימו את המשפט: "נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי _____".
דיון
מוקדש לזכרו של סבא שלי, הנרי חיים אריה שטיינברג ז"ל, שראה דבר או שניים בחייו, ובכל זאת בערוב ימיו לא היה מפסיק לצטט את פסוק כ"ה מפרק ל"ז "נַ֤עַר ׀ הָיִ֗יתִי גַּם־זָ֫קַ֥נְתִּי וְֽלֹא־רָ֭אִיתִי צַדִּ֣יק נֶעֱזָ֑ב וְ֝זַרְע֗וֹ מְבַקֶּשׁ־לָֽחֶם". על שזכיתי שיראה גם אותי באמת.
מוקדש לזכרו של סבא שלי, הנרי חיים אריה שטיינברג ז"ל, שראה דבר או שניים בחייו, ובכל זאת בערוב ימיו לא היה מפסיק לצטט את פסוק כ"ה מפרק ל"ז "נַ֤עַר ׀ הָיִ֗יתִי גַּם־זָ֫קַ֥נְתִּי וְֽלֹא־רָ֭אִיתִי צַדִּ֣יק נֶעֱזָ֑ב וְ֝זַרְע֗וֹ מְבַקֶּשׁ־לָֽחֶם". על שזכיתי שיראה גם אותי באמת.
דף הנחיות למנחה:
תהלים לד-לח למנחה.doc
תהלים לד-לח למנחה.doc
דף מספר 104 בסדרה 929, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161