תהלים סט-עג: על הבדידות
הדף מאת: ניר אשכול / מכון שלום הרטמן
המעיין במזמורי תהלים יכול לחוש את הבדידות הגדולה של הדובר, העולה מפרקים רבים בספר. לעתים נראה כי אלו תאורים של אדם יחיד המתמודד עם מצוקה גדולה וכי מה להם ולחיים הנורמטיבים שבני אדם כמונו חיים?! כיצד נוכל אנו, שלא חווינו מצוקה כה קשה, להבין ולתהחבר לדברי בעל המזמור? בלימוד שלפנינו ננסה להתבונן במשמעותה ובתפקידה של הבדידות בחיי האדם.
תהלים (סט)
(ה) רַבּוּ מִשַּׂעֲרוֹת רֹאשִׁי שֹׂנְאַי חִנָּם:
...
(ט) מוּזָר הָיִיתִי לְאֶחָי וְנָכְרִי לִבְנֵי אִמִּי.
(י) כִּי-קִנְאַת בֵּיתְךָ אֲכָלָתְנִי וְחֶרְפּוֹת חוֹרְפֶיךָ נָפְלוּ עָלָי.
(יא) וָאֶבְכֶּה בַצּוֹם נַפְשִׁי וַתְּהִי לַחֲרָפוֹת לִי.
(יב) וָאֶתְּנָה לְבוּשִׁי שָׂק וָאֱהִי לָהֶם לְמָשָׁל.
...
(טו) הַצִּילֵנִי מִטִּיט וְאַל-אֶטְבָּעָה אִנָּצְלָה מִשֹּׂנְאַי וּמִמַּעֲמַקֵּי מָיִם.
...
(כא) חֶרְפָּה שָׁבְרָה לִבִּי וָאָנוּשָׁה:
וָאֲקַוֶּה לָנוּד וָאַיִן וְלַמְנַחֲמִים וְלֹא מָצָאתִי.
...
(ל) וַאֲנִי עָנִי וְכוֹאֵב יְשׁוּעָתְךָ אֱלֹהִים תְּשַׂגְּבֵנִי.
(לא) אֲהַלְלָה שֵׁם-אֱלֹהִים בְּשִׁיר וַאֲגַדְּלֶנּוּ בְתוֹדָה.
They that hate me without a cause are more than the hairs of my head; They that would cut me off, being mine enemies wrongfully, are many; Should I restore that which I took not away? O God, Thou knowest my folly; And my trespasses are not hid from Thee. Let not them that wait for Thee be ashamed through me, O Lord GOD of hosts; Let not those that seek Thee be brought to confusion through me, O God of Israel. Because for Thy sake I have borne reproach; Confusion hath covered my face. I am become a stranger unto my brethren, And an alien unto my mother's children. Because zeal for Thy house hath eaten me up, And the reproaches of them that reproach Thee are fallen upon me. And I wept with my soul with fasting, And that became unto me a reproach. I made sackcloth also my garment, And I became a byword unto them. They that sit in the gate talk of me; And I am the song of the drunkards. . But as for me, let my prayer be unto Thee, O LORD, in an acceptable time; O God, in the abundance of Thy mercy, Answer me with the truth of Thy salvation. Deliver me out of the mire, and let me not sink; Let me be delivered from them that hate me, and out of the deep waters. Let not the waterflood overwhelm me, Neither let the deep swallow me up; And let not the pit shut her mouth upon me. Answer me, O LORD, for Thy mercy is good; According to the multitude of Thy compassions turn Thou unto me. And hide not Thy face from Thy servant; For I am in distress; answer me speedily. Draw nigh unto my soul, and redeem it; Ransom me because of mine enemies. Thou knowest my reproach, and my shame, and my confusion; Mine adversaries are all before Thee. Reproach hath broken my heart; and I am sore sick; And I looked for some to show compassion, but there was none; And for comforters, but I found none. Yea, they put poison into my food; And in my thirst they gave me vinegar to drink. Let their table before them become a snare; And when they are in peace, let it become a trap. Let their eyes be darkened, that they see not; And make their loins continually to totter. Pour out Thine indignation upon them, And let the fierceness of Thine anger overtake them. Let their encampment be desolate; Let none dwell in their tents. For they persecute him whom Thou hast smitten; And they tell of the pain of those whom Thou hast wounded. Add iniquity unto their iniquity; And let them not come into Thy righteousness. Let them be blotted out of the book of the living, And not be written with the righteous. But I am afflicted and in pain; Let Thy salvation, O God, set me up on high. I will praise the name of God with a song, And will magnify Him with thanksgiving. .
דיון
פסוקים רבים במזמור מבטאים בדידות קשה.
בחרו את הפסוק המבטא עבורכם את הקושי הגדול ביותר בחווית הבדידות, והסבירו את בחירתכם.

לקראת סוף המזמור, אחרי תיאורים של מצבים קשים שבהם נמצא הדובר, אנו מוצאים אותו אומר בפסוק ל"א: 'אֲהַלְלָה שֵׁם-אֱלֹהִים בְּשִׁיר', והדבר מעורר תמיהה. מהו הקשר בין חוויית הבדידות ליכולת להלל את אלוהים בשיר?
ננסה לחשוב על שאלה זו דרך דבריו של קולין וילסון, סופר והוגה אנגלי, שספרו The Outsider, עוסק בהבנת נפשו של האאוטסיידר, השפעתו על החברה והשפעת החברה עליו.
Colin Wilson, The Outsider , J.P. Tarcher, 1956, chapter eight
Self-expression is impossible in relation with other men; their self-expression interferes with it. The greatest heights of self-expression in poetry, music, painting are achieved by men who are supremely alone.

בתרגום חופשי:
ביטוי עצמי אינו אפשרי ביחסים עם אנשים אחרים. הביטוי העצמי של כל אחד מהם מפריע זה לזה.
הביטויים הנעלים ביותר של ביטוי עצמי בשירה, מוזיקה וציור, הושגו על ידי אנשים בהיותם לבד.
© כל הזכויות שמורות להוצאה
דיון
1. האם אתם מסכימים עם קביעתו של וילסון? מדוע? דונו בכך בקבוצה.
2. חשבו על הפסוקים שקראנו. כיצד ניתן להלל את אלוהים בשיר מתוך הבדידות?
3. לאור דבריו של וילסון, עד כמה להערכתכם משמעותית היא עובדת היותו של המשורר בודד בכתיבת ספר תהלים? האם הספר יכול היה להיכתב על ידי אדם שלא חווה בדידות קיצונית?
דיון
אל מול וילסון, מעניין לבחון את גישת יהודה ליבס, חוקר הקבלה, הסבור כי ספר הזוהר, אחת היצירות הגדולות בארון הספרים היהודי, נכתב לא ע"י אדם אחד:
יהודה ליבס, "כיצד נתחבר ספר הזוהר", מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ח (תשמ"ט)
אני מבקש להציע את האפשרות שספר הזוהר הוא פריה של חבורה שלמה שעסקה יחד בתורת הקבלה, על סמך מסורת משותפת וטקסטים עתיקים...
...יתר על כן: אף בלא הראיות [המגבות את הטענה שהספר נכתב בחבורה], החבורה הולמת יותר חידוש ויצירה של תורת סוד מיסטית דוגמת הקבלה, שהיא מסורת סודית של קהילה. דוגמאות מובהקות לכך הן חבורות המקובלים של גרונה וצפת (ובראשם האר"י וגוריו), וכן חבורת רמח"ל וקהילות החסידים. יחידים יכולים להיות אחראים רק לסיכום ולשמירה על הקיים ולא לבריאה, יצירה ועשייה מדהימות כאלה הכלולות בספר הזוהר.
© כל הזכויות שמורות להוצאת מאגנס
www.magnespress.co.il
דיון
1. מה עמדתכם לגבי סברתו של ליבס כי ניתן ליצור יצירה כחבורה?
2. נסו לחשוב כיצד נוצרת יצירה כזאת?
3. האם מזמור ס"ט יכל להיכתב על ידי חבורה? הסבירו.
(יח) בָּרוּךְ ה' אֱלֹהִים אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עֹשֵׂה נִפְלָאוֹת לְבַדּוֹ.
(יט) וּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹדוֹ לְעוֹלָם:
וְיִמָּלֵא כְבוֹדוֹ אֶת כֹּל הָאָרֶץ אָמֵן וְאָמֵן.
Blessed be the LORD God, the God of Israel, Who only doeth wondrous things; And blessed be His glorious name for ever; And let the whole earth be filled with His glory. Amen, and Amen.
דיון

הספר השני מתוך חמשת ספרי התהלים מסתיים בפסוקים הללו, ובהם האמירה כי ה' "עושה נפלאות לבדו". חשבו: מה משמעות ביטוי זה? עיינו בדברי הרב סולוביצ'יק:
הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ'יק, איש האמונה, הוצאת מוסד הרב קוק תשנ"ב, עמוד 10
תחושה של בדידות

אפשר לציין את אופיה של הדילמה בפסוק בן שתי מילים: אני בודד. אולם אדגיש כי בשעה שאני אומר "אני בודד" אינני מתכוון לומר שאני חי לבדי. ברוך השם, אני נהנה מאהבתם ומידידותם של רבים. אני נפגש עם בני אדם, אני מדבר, מטיף, מתווכח, טוען; מוקף אני על ידי חברים ומכרים. ועם זאת, החברות והידידות אין בהן כדי להפיג את החוויה מליאת הסבל של בדידות המלווה אותי תדיר. אני בודד משום שמדי פעם אני חש שנעזבתי והורחקתי על ידי הכל, אפילו על ידי ידידיי הקרובים ביותר, ודברי בעל המזמור (תהלים כז, י) "כי אבי ואמי עזבוני" נשמעים באוזניי כהמייתו הנוגה של התור. זוהי חוויה מוזרה, ולצערי אף אבסורדית, המולידה כאב צורב ומתיש וכמו כן תחושה ממריצה ומזככת. הנני מתייאש משום שאני בודד, ועל כן אני מתוסכל. מאידך, חש אני שכוחי מתחדש בי מפני שחוויה זו של בדידות דוחקת את כל כולי לעבודת ה'. מתוך בדידותי שהיא "לְשַׁמָּה וְלִשְׁרֵקָה" גוברת בי התודעה שאפשר לתארה על פי פאראפראזה של דברי פלוטינוס על התפילה כי העבודה הזאת אשר לה מתחייב אנוכי, איש בודד וגלמוד, היא לרצון לפני ה' המצוי בבדידות אינסופית וקדושה.
© כל הזכויות שמורות להוצאת מוסד הרב קוק
www.mosadharavkook.com
דיון
1. כיצד מסביר הרב סולוביצ'יק את מושג הבדידות בקטע?
2. האם האדם הבודד המתואר כאן דומה לאדם הבודד בו נתקלנו במזמורים? באיזה אופן?
3. האם הבדידות היא מצב מיוחד של אדם יחיד המצוי בנסיבות מיוחדות או שמא היא מצב קיומי של כל אחד? הסבירו.
4. הרב סולוביצ'יק מתאר את הבדידות ככח מניע. מה דעתכם על תיאורו?
5. מה דעתכם על ההקבלה שעושה הרב סולוביצ'יק בין בדידותו של האדם לבדידותו של האל? במה היא דומה ובמה היא שונה לדעתכם?
Error loading media...
זה מכבר, מילים: לאה גולדברג, לחן: מתי כספי, ביצוע: אושיק לוי, מתוך האלבום: שירים מובחרים, 2016
דיון
המשוררת לאה גולדברג עסקה, בין היתר, בחוויית הבדידות הקיומית ונתנה לה ביטוי אישי עמוק בשיריה. אחד המפורסמים הוא השיר "זה מכבר" שפורסם כשנה לאחר מותה והולחן ע"י מתי כספי.

1. תארו את התחושות שעולות בכם למקרא השיר.
2. מהי החוויה המרכזית המתוארת בשיר לדעתכם?
3. מהי משמעות הקריאה "אלוהים אדירים" בסוף השיר לדעתכם?
4. האם בעל המזמורים שקראנו היה מזדהה עם דבריה של לאה גולדברג? באיזה אופן?
5. איזו שיחה היתה מתקיימת בין הרב סולוביצ'יק ללאה גולדברג אם הם היו קוראים זה את דבריו של זה?
דף הנחיות למנחה:
תהלים סט-עג למנחה.doc