~ Can you find a common theme for these three passages?
~ What seems to be the refrain?
Rabbi Elai said: In three matters a person’s true character is ascertained; in his cup, in his pocket, and in his anger. And some say: A person also reveals his real nature in his laughter.
~ How do those three aspects help us to know a person?
~ What are they symbols of?
~ What does laughter add to the conversation?
אָמַר רַבִּי חֲנִינָא בַּר פָּפָּא: כׇּל הַנֶּהֱנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה כְּאִילּוּ גּוֹזֵל לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: ״גּוֹזֵל אָבִיו וְאִמּוֹ וְאוֹמֵר אֵין פָּשַׁע חָבֵר הוּא לְאִישׁ מַשְׁחִית״. וְאֵין ״אָבִיו״ אֶלָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הֲלֹא הוּא אָבִיךְ קָּנֶךָ״, וְאֵין ״אִמּוֹ״ אֶלָּא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: ״שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ וְאַל תִּטּוֹשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ״.
Rabbi Ḥanina bar Pappa said: Anyone who derives benefit from this world without a blessing, it is as if he stole from God and the community of Israel, as it is stated: “Whoever robs his father and his mother and says: It is no transgression, he is the companion of a destroyer” (Proverbs 28:24). The phrase, his father, refers to none other than God, as it is stated: “Is He not your Father Who created you, Who made you and established you” (Deuteronomy 32:6). The phrase his mother refers to none other than the community of Israel, as it is stated: “Hear, my son, the discipline of your father, and do not forsake the Torah of your mother” (Proverbs 1:8).
He robs the Holy One - [by stealing] the blessing that is His.
תוספות מסכת כתובות דף מט עמוד ב
אכפייה רבא כו' - וא"ת היאך כפה אותו בשביל צדקה והכתיב מתן שכרה בצדה דכתיב (למען) יברכך ואמרי' בפ' כל הבשר (חולין קי: ושם) כל מצות עשה שמתן שכרה בצדה אין בית דין של מטה מוזהרין עליה ויש לומר דאכפייה בדברים א"נ קצבו ביניהן בני העיר לתת כך וכך לחדש הלכך אכפייה כדאמרינן בפרק קמא דבבא בתרא (דף ח: ושם) דרשאין בני העיר להסיע על קיצתן ועוד דבצדקה איכא תרתי לאוי לא תאמץ ולא תקפוץ (דברים טו).
Tosafot Ketubot 49b
Rava compelled … - But if you say: How can he compel him to give charity when its reward is written by its side, as it is written: "[Because for this thing] He will bless you …", and we said in chapter Kol Basar (B.Hullin 110b): "Any positive commandment in which its reward [is written] by its side, the earthly court is not commanded regarding it [to compel its fulfillment]"? It is possible to say that it is talking about verbal compulsion. Alternatively, [one could explain] that [it is referring to a case in which] all of the residents of the city budgeted between them to give a certain amount monthly, and that is why they could compel him, as we say in the first chapter of Baba Batra (8b) that the residents of a city are permitted to enforce allocations that they have set. In addition, [one could say that] charity has two negative commandments: "You shall not harden your heart" and "You shall not shut your hand." (Deuteronomy 15)
חידושי הרשב"א מסכת כתובות דף מט עמוד ב
אמיד מכפינן ליה בעל כרחו. כלומר מדין צדקה, מיהו לא נחתינן לנכסיה.
Rashba Ketubot 49b
If one is able to pay, we coerce him to do so against his will - in other words, on the basis of tzedaka. However, we do not descend into his possessions.
חידושי הריטב"א מסכת ראש השנה דף ו עמוד א
ותימא האיך ממשכנין על הצדקה דהא מצות עשה שמתן שכרה בצידה ואין מוזהרין ב"ד עליה, ותירץ בירושלמי (ב"ב פ"ה ה"ה) אין ב"ד נענשין עליה כלומר מוזהרין הן לכוף אבל [אם] העלימו עיניהם ולא כפאוהו אין נענשין כמו שנענשין על שאר מ"ע אם לא כפאוהו, ואומר רבינו נר"ו דלגמרא דילן לית ליה האי סברא אלא כל מ"ע שמתן שכרה כתוב בצדה אין ב"ד מוזהרין כלל כדאמרינן במסכת חולין (ק"י ב') ההוא גברא דלא מוקר אבוה ואמיה א"ל לרב נחמן כפתיה וא"ל דלא בעי למכפייה דכל מ"ע שמתן שכרה בצידה אינן מוזהרין עליה, וא"כ האיך ממשכנין על הצדקה, ותירץ רבינו דשאני הכא דגלי ביה קרא דכתיב ועשית אזהרה לב"ד שיעשוך, ולא גמרינן מינה לעלמא משום דהכא לאו משום מצוה דרמיא עליה בלחוד כייפינן אלא מפני שחייב עצמו ונכסיו לגבוה או לעניים, וכשם שכופין אותו לפרוע מה שחייב להדיוט, שלא יהא כח הדיוט חמור מהקדש…
Hiddushei HaRitva, Rosh Hashanah 6a
You might ask: How can we force the giving of charity when it is positive commandment in which its reward [is written] by its side, and the earthly court is not commanded regarding it [to compel its fulfillment]? And the Jerusalem Talmud (Baba Batra 5:5) answers that the court is not punished for it – i.e. they are commanded to compel [its fulfillment], but if they ignored it and did not compel [compliance], they are not punished as they are punished for all other positive commandments in which they did not compel [compliance]. And our teacher says that our Gemara does not have this reasoning. Rather any positive commandment in which its reward [is written] by its side, the earthly court is not commanded at all regarding it [to compel its fulfillment], as we say in Masekhet Hullin (110b): A particular person who did not honor his mother and father – they said to Rav Nachman to compel him." And he responded that he did not have to compel him because "any positive commandment in which its reward [is written] by its side, the earthly court is not commanded regarding it [to compel its fulfillment]." If so, how can we force a person to give charity? And our teacher answered that it is different here because the Torah revealed as is written: "and you shall do" – it is a commandment to the court to cause him to do it. We do not deduce a general rule from this for here the compulsion is not because of a commandment that falls upon him, but because he obligated himself and his property to the Temple or to the poor. Just as we force a person to pay what he owes to an individual, the strength of the individual should not be greater than the Temple …
חידושי הריטב"א מסכת כתובות דף מט עמוד ב
אבל היכא דאמיד כייפינן ליה. פירוש מדין צדקה, ואף על גב דהוי מצות עשה שמתן שכרה בצדה וקיימא לן (חולין ק"י ב') דכל מצות עשה שמתן שכרה בצדה אין ב"ד מוזהרין עליה, התם הוא בשאר מצות כגון כבוד אב ואם וכיוצא בזה, אבל לענין צדקה כייפינן מפני מחסורם של עניים וכדכתב רחמנא ועשית אזהרה לב"ד שיעשוך, ואע"ג דההוא גבי נודר כתיב, גלי רחמנא בצדקה שהוציא בפיו והוא הדין לכל צדקה משום מחסורם של עניים. ובתוספות תירצו דשאני צדקה דכתיב בה לא תעשה גם כן דכתיב לא תאמץ את לבבך וגו'.
Hiddushei HaRitva, Ketubbot 49b
R. Yom Tov Asevilli
But in a case that he is rich, we compel him – i.e. regarding the law of charity. And even though it is a positive commandment in which its reward [is written] by its side, and we established (B.Hullin 110b) that any positive commandment in which its reward [is written] by its side, the earthly court is not commanded regarding it [to compel its fulfillment], there it is referring to all of the other precepts such as honoring one's father and mother, and the like. However, with regard to charity, we do compel him because of the poverty of the needy, as it is written in the Torah: "and you shall do"[2] – it is a commandment to the court to cause him to do it. Even though that is written with reference to oaths, the Torah reveals that [it is also the case] for charity in which he expresses [a commitment] verbally, and that it is also the case in all instances of charity because of the poverty of the needy. And in Tosafot they answered that charity is different because it also says "you shall not", as it is written: "You shall not harden your heart…"
In contrast to God’s supreme and eternal mastery of the universe, human dominance over our acquisitions is qualified, limited in time and restricted in scope… This recognition of absolute Divine ownership and of limited temporary human ownership is a basic principle in all social legislation of the Torah… Personal ownership is valid as long as it does not conflict with the welfare of society and with moral standards. [Edited for gender neutrality, Rabbi Simon Federbusch, 1892-1969]
(י) אַרְבַּע מִדּוֹת בָּאָדָם.
הָאוֹמֵר שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ, זוֹ מִדָּה בֵינוֹנִית. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, זוֹ מִדַּת סְדוֹם.
שֶׁלִּי שֶׁלְּךָ וְשֶׁלְּךָ שֶׁלִּי, עַם הָאָרֶץ.
שֶׁלִּי שֶׁלְּךָ וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ, חָסִיד.
שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלִּי, רָשָׁע:
(10) There are four types of character in human beings:
One that says: “mine is mine, and yours is yours”: this is a commonplace type; and some say this is the type of character of Sodom.
[One that says:] “mine is yours and yours is mine”: is an unlearned person (am haaretz);
[One that says:] “mine is yours and yours is yours” is a pious person.
[One that says:] “mine is mine, and yours is mine” is a wicked person.
וספרת לך שבע שבתת שנים שבע שנים וכו' והעברת שופר תרועה וכו' ושבתם איש אל אחזתו וכו' בשנת היובל הזאת תשבו איש אל אחזתו. ענין שמיטה ויובל הוא נגד המדות הנזכרות במס' אבות [פ"ה,מ"י] שלי שלך, שלך שלך. שמיטה, היא נגד מדות שלי שלך, היינו אף כי הארץ נתן לבני אדם שיש לאדם קנין בארץ שיוכל להוציא לו ממנה כל הטובות שבעולם, כי כל מיני טובות שבעולם נכללים בארץ כמ"ש (קהלת ג',כ') הכל היה מהעפר, ובשביעית יתן הארץ להש"י, כי הוא שובת ממלאכה ומעבודת הארץ של רשות על פי רצון ה' וישמור פקודותיו, וזה יקרא שלי שלך, היינו שהאדם מקנה להש"י כל קנינו בארץ. ויובל הוא נגד מדות שלך שלך שמצות יובל הוא שישוב איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו, כי באמת אלקים עשה את האדם ישר בארץ וחילק נחלה לכל אחד ואחד כפי מעלתו השייך לו בשורשו, וכן הציב איש על דגלו ואמר עליהם עבדי הם, אך מחמת שהם בקשו חשבונות רבים עד שזה יזכה לעלות ולהרחיב את גבולו ולקנות חבירו לעבוד בו, וזה ירד ולמכור מאחזתו עד שמוכר עצמו, אך ביען כי דבר ה' יקום לעד ולא ישתנה ח"ו ע"י מעשה בני אדם, אכן על משפטי ה' שיעברו על האדם לא יגיעו לעומק שורשו, כי ברא הש"י עת לכל דבר שישוב לאחזתו, ואת שנת היובל ברא בכדי שאז ישוב כל איש אל מקומו ואחזתו השייך לו מאת ה' כמו שנאמר שנת היובל קודש יהיה לכם....
The idea of the Shemita year and the Jubilee year corresponds to the characters mentioned in Avot (Avot 5:10) - what is mine is yours, what is yours is yours. That is, even if the land was given to human beings, to the point that there is such a thing as acquisition of the land, that one can take from the land all the good things in the world - you know, that all good things in the world come actually from the land, as it says "all came from the dust" (Kohelet/Eccl. 3:20). And in the seventh [year/day], [when] one gives the land to the Holy One of Blessing, since one stops from working and tilling the land because of God's desire, and one observes God's commandment, one is called "mine is Yours" - that is, a person acquires for the Holy One of Blessing all one's possessions in the land. And the Jubilee corresponds to "Y/yours is Y/yours" since the mitzvah of the Jubilee is that a person returns to their holding and to their family, because in truth E-lohim made humans be on the earth, and distributed to each human an inheritance that corresponds to one's soul-root, and set each under their banner, and said to them: you are My servants. But due to the many desires of making many accounts, until one comes to expand one's boundaries and even acquires one's friends as servants, and this [friend] goes down and sells [the friend's] inheritance to the point that eventually [the friend] sells their own person, it was [necessary to establish that] God's word will exist forever and that it wouldn't, God forbid, change because of the deeds of humans, therefore even though they transgressed the laws regarding humans, [the transgression] does not reach the soul-root, since the Holy One created times when everything returns to their holding, and the [laws of the] Jubilee year were created so that every person will return to their place and the inheritance that belongs to them.
~ How does the Mei Hashiloach understand the Yovel and the Sabbatical years? ~ Who do you think is the "yours" being referred to? Other people? God?
~ What are the reasons for returning a person to his/her inheritance?
"Divine anger is not the antithesis of love, but its counterpart, a help to justice as demanded by true love"
- A. J. Heschel The Prophets
"Prayer is meaningless unless it is subversive, unless it seeks to overthrow and to ruin the pyramids of callousness, hatred, opportunism, falsehoods. The liturgical movement must become a revolutionary movement seeking to overthrow forces that destroy the promise, the hope, the vision."
- A. J. Heschel Moral Grandeur and Spiritual Audacity