הרב עזרא ביק: לכן לדעתי ראוי לפרש על פי הפסוק שמביא המדרש – אמת מארץ תצמח. הקב"ה משיב למלאכים, שהשלכת אמת ארצה אינה ביזיון, כי אמת מארץ תצמח. עליית אמת מן הארץ אינה ביטול ההשלכה ארצה, אלא מטרתה. מלאכי השרת חושבים שאמת חייבת להיות שלמה ומוחלטת, קיימת בטהרתה בשמים בלי מגע עם עולם חסר ולקוי. הקב"ה עונה להם, שיש גם אמת אחרת, אמת שצומחת מתוך הארץ, מתוך השקר. אמת הצומחת מתוך הארץ, לא רק שאינה מונעת בריאת האדם, אלא היא היא מטרת ותכלית בריאת האדם. המלאכים, בהתאם לתפקידם הרגיל במדרש, מביעים דעה פשוטה, לוגית וישרה, בנוגע לאמת. שקר ואמת הם תרתי דסתרי. הקב"ה מכיר במציאות מורכבת בהרבה, שבה יש סוג של אמת שמצעה הוא השקר, או לפחות הלא-מושלם, החסר. במלים אחרות, הקב"ה מחפש את ערך ההתפתחות. במתמטיקה של המלאכים, החסר תמיד שווה פחות מן המושלם. ואילו האלקים ברא את העולם כדי להשיג את הערך שיש בהתפתחות לקראת המושלם, בנוסף על הערך שיש במושלם ובמוחלט עצמו. יש ערך באדם, שמתוך חסרונו הולך ומתקרב אל האמת המוחלטת. ערך זה לא נמצא בעולם המלאכים. שם האמת אובייקטיבית ונמצאת ברמה גבוהה אין-סופית, אך גם סטטית וקפואה. בריאת האדם, שממבט האמת של המלאכים כולו שקר, אינה מנוגדת לאמת הצומחת מן הארץ – אדרבא, המצע החסר והלקוי הוא מצע הכרחי להשגת האמת הזאת. רק החסר יכול להיות בסיס לצמיחה. http://www.etzion.org.il/vbm/
Rabbi Ezra Bick:
In my view, we should explain the midrash’s conclusion based on the verse it cites at the end of this passage: “Truth shall grow from the earth.” God does not retract His previous casting of Truth to the earth; Truth remains cast down. God responds to the angels that casting Truth to the earth does not disgrace it, because “Truth shall grow from the earth.” The ministering angels thought that Truth must be complete and absolute, existing in the heavens in all its purity without any contact with a deficient, decadent world. God answers that there is another kind of truth, a truth that grows from the earth, from out of falsehood. Indeed, such truth not only does not prevent man’s creation, but constitutes the very purpose and goal of man’s creation. The angels, in accordance with the role they so often play in the midrash, express the simple and logical view: falsehood and truth are inherently contradictory. In the mathematics of the angels, something deficient is always worth less than something perfect. God recognizes a much more complex reality, wherein there is a kind of truth that originates from falsehood, or at least from imperfection. In other words, the Almighty seeks the value of process. God created the world in order to achieve the value of progress toward perfection, in addition to the value in that which is perfect and absolute. There is value in the fact that the human being, in his state of imperfection, progressively draws closer to absolute truth. This value has no place in the world of the angels; the realm of objective truth exists there at the highest level, but is static and frozen. The creation of man, who is “completely deceitful,” does not run in opposition to the truth that grows from the earth. To the contrary, the deficient, flawed foundation is necessary for the achievement of this kind of truth. Only the imperfect can form the basis of growth.
In His Mercy: Understanding the Thirteen Midot (Kindle Locations 1731-1746).
(ה) אמר רבי סימון: בשעה שבא הקב"ה לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים: אל יברא, ומהם אומרים: יברא, הדא הוא דכתיב (תהלים פה): חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו. חסד אומר: יברא, שהוא גומל חסדים. ואמת אומר: אל יברא, שכולו שקרים. צדק אומר: יברא, שהוא עושה צדקות. שלום אומר: אל יברא, דכוליה קטטה. מה עשה הקדוש ברוך הוא? נטל אמת והשליכו לארץ, הדא הוא דכתיב (דניאל ח): ותשלך אמת ארצה. אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: רבון העולמים! מה אתה מבזה תכסיס אלטיכסייה שלך? תעלה אמת מן הארץ, הדא הוא דכתיב (תהלים פה): אמת מארץ תצמח.
(5) Rabbi Simon said: At the time when the Holy Blessed One came to create the first man, the ministering angels formed themselves into groups, some saying 'man should not be created' and some saying 'man should be created.' As it says: "Kindness and Truth met; Justice and Peace kissed" (Psalms 85:11). Kindness said: man should be created because he does acts of kindness, and Truth said: man should not be created, because he is all lies. Justice said: man should be created because he does just acts, and Peace said: man should not be created because he is all quarrels. What did the Holy Blessed One do? God took Truth and threw him to the ground, as it says: "And Truth was thrown to the ground" (Daniel 8:12). The ministering angels said before the Blessed Holy One: Master of the Universe: why are You disgracing the chief of your court ceremonies - bring Truth back from the ground! As it says: "Truth will grow from the ground" (Psalms 85:12).