Parallels of Shavuot & Yom Kippur
(31) And G-d saw every thing that He had made, and, behold, it was very good. And there was evening and there was morning, the sixth day.
(ב) דבר אחר: "יוֹם הַשִּׁשִּׁי" - כלם תלוים ועומדים עד יוֹם הַשִּׁשִּׁי, הוא ששי בסיון המוכן למתן תורה.
(2) Another explanation for “the sixth day” : They [the works of creation] were all conditional- until the “sixth day,” referring to the sixth day of Sivan, which was prepared for the giving of the Torah (Shab. 88a).
(5) And G-d called the light Day, and the darkness He called Night. And there was evening and there was morning, one day.
(י) . ..."יוֹם אֶחָד" שנתן להם הקדוש ברוך הוא יום אחד ואיזה זה יוה"כ.
..."one day" that G-d gave them one day, what day is that? The Day of Atonement
(ח) אמר רבן שמעון בן גמליאל, לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין, שלא לביש את מי שאין לו.כל הכלים טעונין טבילה.ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים.ומה היו אומרות, בחור, שא נא עיניך וראה, מה אתה בורר לך.אל תתן עיניך בנוי, תן עיניך במשפחה.(משלי לא) שקר החן והבל היפי, אשה יראת יקוק היא תתהלל .ואומר, תנו לה מפרי ידיה, ויהללוה בשערים מעשיה.וכן הוא אומר, (שיר השירים ג) צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתנתו וביום שמחת לבו.ביום חתנתו, זו מתן תורה....
(8) Rabbon Simeon ben Gamaliel says, "Never were more joyous festivals in Israel than ....the Day of Atonement, for on them the maidens of Jerusalem used to go out dressed in white garments..... and thus they went out and danced in the vineyards, saying, Young men, look and observe well whom you are about to choose [as a spouse]; regard not beauty [alone], but rather look to a virtuous family, for 'Gracefulness is deceitful, and beauty is a vain thing, but the woman that feareth the Lord, she is worthy of praise' (Prov. 31:3); ...... on the day of His marriage, and on the day of the gladness of His heart'; 'the day of His marriage,' alludes to the Giving of the Torah.....
(2) Let him kiss me with the kisses of his mouth— For thy love is better than wine.
This refers to the direct face-to-face contact of the 1st two statements, from G-d to the Jews. GR"A
זה מתן תורה - יום הכפורים שניתנו בו לוחות האחרונות:
The giving of the Torah - The Day of Atonement, when the second Tablets were given
- Connection to G-d
- Theme of intimacy
- Marriage to G-d
- Forgiveness and repentance
- Halachic implications
(כה) וַיִּשְׁמַע יקוק אֶת קוֹל דִּבְרֵיכֶם בְּדַבֶּרְכֶם אֵלָי וַיֹּאמֶר יקוק אֵלַי שָׁמַעְתִּי אֶת קוֹל דִּבְרֵי הָעָם הַזֶּה .... (כז) לֵךְ אֱמֹר לָהֶם שׁוּבוּ לָכֶם לְאָהֳלֵיכֶם. (כח) וְאַתָּה פֹּה עֲמֹד עִמָּדִי וַאֲדַבְּרָה אֵלֶיךָ אֵת כָּל הַמִּצְוָה וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים ....
(25) And the LORD heard the voice of your words, when ye spoke unto me; and the LORD said unto me: ‘I have heard the voice of the words of this people, ...... (27) Go say to them: Return ye to your tents. (28) But as for thee, stand thou here by Me, and I will speak unto thee all the commandment,....’
(כו) ... וּמִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ.
(26) ...From my flesh shall I see G-d;
Our relationship to G-d mirrors itself in our spousal relationship and acts of intimacy
Two singular commandments in entire Torah
(2) When a man shall have in the skin of his flesh a rising, or a scab, or a bright spot, and it become in the skin of his flesh the plague of leprosy, then he shall be brought unto Aaron the priest, or unto one of his sons the priests.
וִיהֵי בִמְשַׁךְ בִּסְרֵהּ לְמַכְתַּשׁ סְגִירוּ Translation of Onkelos
(מז) וְהַבֶּגֶד כִּי יִהְיֶה בוֹ נֶגַע צָרָעַת בְּבֶגֶד צֶמֶר אוֹ בְּבֶגֶד פִּשְׁתִּים.
(47) And when the plague of leprosy is in a garment, whether it be a woolen garment, or a linen garment;
(א) - זה איננו בטבע כלל ולא הווה בעולם, וכן נגעי הבתים, אבל בהיות ישראל שלמים לה' יהיה רוח השם עליהם תמיד להעמיד גופם ובגדיהם ובתיהם במראה טוב, וכאשר יקרה באחד מהם חטא ועוון יתהווה כיעור בבשרו או בבגדו או בביתו, להראות כי השם סר מעליו. ... והנה איננו נוהג אלא בארץ שהיא נחלת ה', כמו שאמר (שם): כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה, ואין הדבר מפני היותו חובת קרקע, אבל מפני שלא יבא העניין ההוא אלא בארץ הנבחרת אשר השם הנכבד שוכן בתוכה. ובתורת כוהנים (מצורע פרשה ה ג) דרשו עוד: שאין הבית מטמא אלא אחר כבוש וחלוק, ושיהא כל אחד ואחד מכיר את שלו. והטעם, כי אז נתיישבה דעתם עליהם לדעת את ה' ותשרה שכינה בתוכם....
This, is not in nature at all and does not occur naturally in the world, nor is lesions of the houses. Rather, when Israel is completely faithful to G-d, will spirit the of Hashem rest on them to maintain their bodies and their clothes and their homes to look good, and when one of them sin then will unfold the ugliness of flesh, garment, or at home; which comes to show that the spirit of G-d has departed. ... This concept only applies in the country which is the heritage of the Lord, as he said (ibid): "When you come into the land of Canaan, which I am giving you in your possession." Because it is in the chosen country within which is located the Divine Presence. And in Torat Kohanim the medrash expounds: that this only occurs after the land has been captured and divided among the Jews. And the reason because then their minds are settled to know their creator and to dwell in His presence.
...מה נשתנה מצורע שאמרה תורה (ויקרא יג, מו) בדד ישב מחוץ למחנה מושבו הוא הבדיל בין איש לאשתו בין איש לרעהו לפיכך אמרה תורה בדד ישב וגו'....
Why does it say by the leper "He shall sit alone outside the camp"? Since he brought division between a man & his wife, between 2 friends therefore let him sit alone...
The sin of Loshon Horah is seen as a primary cause (1st in list) of leprosy
(י) הצרעת הוא שם האמור בשותפות כולל עניינים הרבה שאין דומין זה לזה שהרי לובן עור האדם קרוי צרעת ונפילת קצת שיער הראש או הזקן קרוי צרעת ושינוי עין הבגדים או הבתים קרוי צרעת וזה השינוי האמור בבגדים ובבתים שקראתו תורה צרעת בשותפות השם אינו ממנהגו של עולם אלא אות ופלא היה בישראל כדי להזהירן מלשון הרע שהמספר בלשון הרע משתנות קירות ביתו אם חזר בו יטהר הבית אם עמד ברשעו עד שהותץ הבית משתנין כלי העור שבביתו שהוא יושב ושוכב עליהן אם חזר בו יטהרו ואם עמד ברשעו עד שישרפו משתנין הבגדים שעליו אם חזר בו יטהרו ואם עמד ברשעו עד שישרפו משתנה עורו ויצטרע ויהיה מובדל ומפורסם לבדו עד שלא יתעסק בשיחת הרשעים שהוא הליצנות ולשון הרע
(10) Tzara'at is a collective term including many afflictions that do not resemble each other. For the whitening of a person's skin is called tzara'at, as is the falling out of some of the hair of his head or beard, and the change of the color of clothes or houses. This change that affects clothes and houses which the Torah described with the general term of tzara'at is not a natural occurrence. Instead it is a sign and a wonder prevalent among the Jewish people to warn them against lashon hora, "undesirable speech." When a person speaks lashon hora, the walls of his house change color. If he repents, the house will be purified. If, however, he persists in his wickedness until the house is destroyed, the leather implements in his house upon which he sits and lies change color. If he repents, they will be purified. If persists in his wickedness until they are burnt, the clothes he wears change color. If he repents, they will be purified. If he persists in his wickedness until they are burnt, his skin undergoes changes and he develops tzara'at. This causes him to be isolated and for it to be made known that he must remain alone so that he will not be involved in the talk of the wicked which is folly and lashon hora.
Zohar Vayikra
א"ר יִצְחָק, הָכִי תָּנֵינָן, נֶגַע צָרַעַת. נֶגַע הוּא דִּינָא תַּקִּיפָא שַׁרְיָא בְּעָלְמָא. צָרַעַת: סְגִירוּ. כד"א, סְגִירוּ דִּנְהוֹרָא עִלָּאָה. סְגִירוּ דְּטִיבוּ עִלָּאָה, דְּלָא נָחִית לְעָלְמָא. כִּי תִהְיֶה בְּאָדָם, בְּאָדָם סְתָם. וְהוּבָא אֶל הַכּהֵן. דָּא כּהֵן דִּלְתַתָּא, דְּהוּא אִתְתְּקַּן לְמִפְתַּח הַהוּא סְגִירוּ, וּלְאֲדְלָקָא בּוּצִינִיָא דְּיִשְׁתְּכָחוּ עַל יְדוֹי בִּרְכָן לְעֵילָּא וּלְתַתָּא. וְיִתְעֲבָר וְיִסְתָּלַק הַהוּא נֶגַע, וְיִשְׁרֵי נְהִירוּ דְּרַחֲמֵי עַל כּלָּא, ובג"כ וְהוּבָא אֶל הַכּהֵן
Rabbi Yitzchak said, we learned that in "a plague of leprosy," plague MEANS harsh Judgment that rests over the world. Leprosy MEANS closing, as we learned, which is a closing of the supernal light, shutting the supernal goodness from descending into the world. It "is in a man": man in general ALLUDES BOTH TO MAN ABOVE AND MAN BELOW. "he shall be brought to the priest," NAMELY the priest below, who is knowledgeable in opening that closing and kindling the lamps, WHICH ARE THE SFIROT, so that through him there will be blessings above and below, that plague shall be removed and gone, and the light of mercy will dwell on everything. For that reason, "he shall be brought to the priest."
...רב יהודה רמי כתיב (מלכים א ח, ח) ויראו ראשי הבדים וכתיב (מלכים א ח, ח) ולא יראו החוצה הא כיצד נראין ואין נראין ... הא כיצד דוחקין ובולטין ויוצאין בפרוכת ונראין כשני דדי אשה שנא' (שיר השירים א, יג) צרור המור דודי לי בין שדי ילין אמר רב קטינא בשעה שהיו ישראל עולין לרגל מגללין להם את הפרוכת ומראין להם את הכרובים שהיו מעורים זה בזה ואומרים להן ראו חבתכם לפני המקום כחבת זכר ונקבה
Rav Yehuda asked, "in one verse it states -They saw the tips of the poles [of the Ark]-, however in a different verse it is written -They shall not be seen from the outside [of the Holy of Holies] - how is it possible for them to be seen and not seen simultaneously?" ....The answer is that they stuck out and protruded into the curtian and appeared as a womans two breasts; As it states; "A bundle of myrrh is my beloved to me, resting between my breasts. Rav Ketina said, when the Jews would ascend to the Temple for the festivals. They [the priests] would roll up the curtain [of the Holy of Holies] and show them the Cherubim, who were joined in an embrace, and say to them; see how beloved you are before the Omnipresent. Like the love of a male and female.
(34) When ye are come into the land of Canaan, which I give to you for a possession, and I put the plague of leprosy in a house of the land of your possession;
(א) "ונתתי נגע צרעת" - (ויקרא רבה) בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם לפי שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר וע"י הנגע נותץ הבית ומוצאן
(1) A foretelling that the houses would have lesions. Since the Emorites hid their wealth in the walls of their houses during the 40 years the Jews were in the desert, as a result of the lesion they would have to break apart the wall and find the treasure.
(ב) , שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה'
(2) Our Sages of blessed memory have taught us that G-d created man to give him pleasure ...
(ד) עשרים ושתים אותיות יסוד קבען בגלגל כמין חומה ברל"א שערים וחוזר הגלגל פנים ואחור וסימן לדבר אין בטובה למעלה מענג ואין ברעה למטה מנגע:
(4) Twenty-two Foundation Letters:/ He placed them in a circle/ like a wall with 231 Gates./ The Circle oscillates back and forth./ A sign for this is:/ There is nothing in good higher than Pleasure (Oneg - ענג)/ There is nothing evil lower than Plague (Nega - נגע).