מאימתי קורין את שמע בערבין. תנא אקרא קאי דכתיב (דברים ו ז) בשכבך ובקומך, וה''ק זמן קריאת שמע דשכיבה אימת:
משעה שהכהנים נכנסין לאכול בתרומתן. כהנים שנטמאו וטבלו אין יכולין לאכול בתרומה עד שיעריב שמשן והיינו עד צאת הכוכבים. והא דלא קתני משעת צאת הכוכבים, מילתא אגב אורחיה קמ''ל שאם נטמאו הכהנים בטומאה שטהרתן תלויה בקרבן כגון צב ומצורע, אין כפרתן מעכבן מלאכול בתרומה דכתיב (ויקרא כב ז) ובא השמש וטהר ואחר יאכל מן הקדשים, ומוקמינן בפרק הערל (יבמות עד:) דהאי קרא בתרומה איירי ודרשינן ביאת שמשו מעכבתו מלאכול בתרומה ואין כפרתו מכעכבתו מלאכול בתרומה. ואע''ג דתנינן להא בהדיא בפרק י''ד דנגעים (מ''ג) העריב שמשו אוכל בתרומה, אורחיה דהתנא לאשמעינן בקצרה אף למאי שמפורש במקום אחר:
עד סוף האשמורת הראשונה. זהו שליש הראשון של לילה, שהלילה נחלק לשלשה משמרות, ומכאן ואילך לא מקרי תו זמן ק''ש דשכיבה ולא קרינן ביה בשכבך. ומקמי צאת הכוכבים נמי לא דאכתי יממא הוא ולאו זמן שכיבה:
עד שיעלה עמוד השחר. דכל הלילה מיקרי זמן שכיבה, והלכה כרבן גמליאל לפי שלדינא גם חכמים מודו ליה ולא אמרו חכמים עד חצות אלא כדי להרחיק את האדם מן העבירה כדלקמן. ומיהו לכתחילה משהגיע עונת קריאת שמע של ערבית אסור לאדם לסעוד וכל שכן לישן עד שיקרא קריאת שמע ויתפלל:
מעשה ובאו בניו מבית המשתה. בני רבן גמליאל שמעינהו לרבנן דאמרי רבנן עד חצות, והכי קאמרו ליה הא דאמרי רבנן עד חצות דוקא קאמרי ותו לא, ופליגי עלך ויחיד ורבים הלכה כרבים, או דילמא רבנן כוותך סבירא להו והא דאמרי עד חצות לסייג הוא דקאמרי. ואמר להו אין רבנן כוותי ס''ל ומשום סייג הוא דקאמרי וחייבים אתם לקרות:
ולא זו בלבד. כולא מילתא דרבן גמליאל הוא דאמר לבניו:
הקטר חלבים. של כל הקרבנות:
ואיברים. של עולת תמיד של בין הערבים והוא הדין לכל איברי העולה שנזרק דמן ביום:
מצותן. להעלות כל הלילה דכתיב (ויקרא ו ב) היא העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד בקר:
וכל הנאכלין ליום אחד. כגון תודה וחטאת ואשם וכיוצא בהן שהן נאכלין ליום ולילה, זמן אכילתן עד שיעלה עמוד השחר והוא המביא לידי נותר:
אם כן למה אמרו חכמים. בכל אלו עד חצות:
כדי להרחיק את האדם מן העבירה. שלא יבא לאכלן אחר שיעלה עמוד השחר ויתחייב כרת, וכן להקטיר החלבים אחר כך והן כבר נפסלו בלינה אם היו למטה מן המזבח, לאפוקי אם היו על המזבח אין לינה מועלת בראש המזבח לחד מאן דאמר בפרק ט' דזבחים (פז:). וכן בקריאת שמע שלא יאמר עדיין יש לי שהות לקרות ובתוך כך תעבור עונתה: