(16) On the third day, as morning dawned, there was thunder, and lightning, and a dense cloud upon the mountain, and a very loud voice of the horn; and all the people who were in the camp trembled.
And so a person [must] remember [this] and take care during his learning the Torah how he speaks the letters of the Torah, for with them was the world created, and by himself attach the letters to their root letters in the Torah, which was given like this to the world through 'thunder and lightening' in order that 'the fear of God should be upon you and you will be without sin', as explained. In any case, if 'awe' and 'fear' befall a person in 'thunder and lightening', its seems apparent that he would not sing, God forbid. For how could there be the possibility of sin with all that. And this is the idea of the 'heavenly voice which goes forth', they are the letter of the Torah inside every person who recalls and declares them daily. And he who doesn't not hear the heavenly voice [and for whom] it is as if he did not declare, 'woe unto him...for insulting the Torah' which is inside of him. And this is the meaning of 'for anyone who does not involve himself in the Torah' meaning - who is not inscribed in the Torah, "he is called "rebuked"'; for this is the idea of rebuke for a person which changes his 'face to redness'
(א) בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע יצאה בת קול ואמרה מי גילה רז זה לבני לשון שמלאכי השרת משתמשין בו כו׳:
(ב) הנה נודע כי יש עולם התענוג עולם הבינה וכשמדבר הדבורים בחדוה ובהתלהבות באהבה ויראה בא לו התענוג אחר כך כי מתחלה צריך להטריח עצמו בעבודה שהיא התעוררות ותשוקה שלו וזה נקרא עולם הבא רצה לומר כי הוא בא תמיד בשעת עבודה ועולם העתיד נקרא לעתיד לבוא בגמרא. ושמיעה היא מלשון בינה כמאמר כי שומע יוסף כי לולא זה שהיו צריכים לטרוח מקודם לא היה נחשב לעבודה כי היה תאוה כשאר תאוות:
(ג) וזהו שאמרו ישראל נעשה ונשמע רצה לומר נעשה העבודה ונטרח ואחר זה נבוא לעולם התענוג כדי שיהא חשוב לעבודה יצאה בת קול ואמרה מי גילה רז זה כו׳ לשון שמלאכי השרת כו׳ באמת הוא דבר גדול כי גם מלאכים הוא גם כן כך כי מתחילה צריך להתעורר בתשוקתו אל הקדושה והחיות מהבורא יתברך:
(ד) או יאמר בשעה שהקדימו כו׳ אמר מי גילה רז זה לבני כו׳. וצריך להבין איך אפשר לעשות קודם שישמע מה לעשות גם מה היה ענין התפארות השם יתברך שהתפאר בזה כל כך במה שהקדימו נעשה לנשמע:
(ה) אך האמת שהאדם הוא אינו יכול לעמוד תמיד על מדריגה אחת כי החיות רצוא ושוב שבא ומסתלק דהיינו כשהוא דבוק בהשם יתברך הוא מרגיש חיות ותענוג ואחר כך מסתלק ונופל מדריגתו ויש בזה רזין דאורייתא בטעם הדבר למה צריך ליפול ממדריגתו וטעם אחד הוא כדי שיבוא אחר כך למדריגה יותר גדולה שבכל דבר צריך להיות העדר קודם להויה וכשרוצים להגביה למדריגה יותר גדולה צריך להיות העדר קודם לכן צריך ליפול ממדריגה שהוא עכשיו:
(ו) והנה צריך האדם שגם בנפלו ממדריגתו יתאמץ לעלות אל ה׳ באותו מדריגה שהוא עכשיו כי צריך להאמין שמלא כל הארץ כבודו ולית אתר פנוי מיניה ואפילו במדריגה שהוא עכשיו יש גם כן השם יתברך כי לית אחר פנוי מיניה רק שהוא מצומצם מאוד וזהו (תהלים קי״ג, ג׳) ממזרח שמש עד מבואו וגו׳ שהצדיק נקרא שמש כמאמר עד שלא שקעה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל וכו׳ הרי שהצדיק נקרא שמש וזהו ממזרח שמש דהיינו שהמוח שלו בהיר וזך ודבוק בהשם יתברך עד מבואו דהיינו כשמסתלק הבהירות ונפל ממדריגתו ולעולם צריך להיות מהולל שם ה׳ ולמתאמץ לעלות אל השם יתברך באותו מדריגה שהוא עכשיו:
(ז) וזהו נקרא נעשה קודם ונשמע אף בנפילתינו ממדירגתינו להדבק בהשם יתברך באותה מדריגה כנ״ל ואחר כך נמשע שעיקר השמיעה הוא לשון הבנה דהיינו שבא למדריגה יותר גדולה כנ״ל וזה הוא עיקר קבלת התורה שקבלו ישראל ולכן התפאר השם יתברך בזה מאוד שקבלו התורה בגודל האמת והשיגו האמת שלעולם יהיו דבוקים בהשם יתברך ולא יפרדו ממנו אף בנפלם ממדריגתם וזהו עיקר ההילוך וההנהגה הישראלית ובזה צריך להלך ובמה יבוא להשם יתברך כשנפל ממדריגתו שהרי ניטל ממנו המוחין והדעת אף שהשם יתברך הוא מלא כל הארץ כבודו דהיינו אפילו במקום שהוא כל הארץ שכולו ארציות שהוא רק חומר עב אף על פי כן מלא כבודו יתברך והנה השם יתברך נקרא חיי החיים דהיינו שכל החיים שבעולם בהמות חיות ועופות ומין האדם החיות שלהם הוא השם יתברך וזהו חי החיים שהוה יתברך החיות של כל החיים ויחשוב כשנפל ממדרגתו הלא חי אני ומי הוא החיות שלי הלא הבורא יתברך ונמצא יש כאן גם כן הוא יתברך אך שהוא מצומצם מאוד:
(1) “At the moment when Israel put we will do before we will listen, a heavenly voice came out and said: ‘Who revealed this secret to my children, the language the ministering angels use?’” etc. (Shabbat 88a).
(2) Now, it is known that there is a world of pleasure, the world of Understanding; and when one speaks the speakings with joy and passion, with Love and Reverence, the pleasure comes to him afterward. For at the beginning he must exert himself in Service, which is his arousal and longing; and this is called “the World to Come,” which is to say that it comes always at the time of Service, whereas the future world is called “the Coming Future” in the Talmud. And “listening” connotes understanding as in the verse, that Joseph understood (Gen. 42:23); for without their needing to exert beforehand, it would not be considered Service, but merely a desire like any desire.
(3) And that is [the meaning of] Israel’s saying we will do and we will listen (Ex. 24:7), which is to say we will do the Service and exert [ourselves]; and afterward we will come to the world of pleasure such that it will be considered Service. “A heavenly voice came out and said, ‘Who revealed this secret… the language the ministering angels [use] etc.” – in truth it is a great thing, for it is even so for the angels: first he must arouse his longing for the Holiness and the life-force from the Blessed Creator.
(4) Or you could say, “At the moment when Israel put [we will do before we will listen, a heavenly voice] said: ‘Who revealed this secret to my children?’” (Shabbat 88a). And we must understand how it is possible to do before one hears what to do, as well as the basis for Blessed God’s praise, complimenting [Israel] so much because they put we will do before we will listen.
(5) But the truth is that no person is able to stay at one level always, because the life-force ebbs and flows, it comes and goes, meaning that when he is attached to Blessed God he feels life-force and pleasure; and afterward he moves away and falls from his level. And contained in this are secrets of Torah, the reason why it is necessary to fall from his level; and one reason is so that he can arrive afterward at an even greater level, for in every thing there must be Absence before Presence. When we want to rise to an even greater level there must be absence beforehand, therefore one must fall from the level at which one currently stands.
(6) So a person must, even in falling from his level, make an effort to rise up to God in the level at which he now stands; for one must believe that all the earth is full of God’s glory (Isaiah 6:3) and no place is void of Him, and even on the level at which he now stands, Blessed God is also there because no place is void of Him, only He is very contracted. And this is [the meaning of the verse] From the rising of the sun until it goes down [the LORD’s name is to be praised] (Psalm 113:3), for the tzaddik is called “the sun” as in the teaching, “Before Eli’s sun set, the sun of Samuel the Ramatite had risen etc.” (Yoma 38b), thus a tzaddik is called the sun. And this is [the meaning of] From the rising of the sun, which is when one’s mind is clear and pure and attached to Blessed God, until it goes down, which is when the clarity departs and he falls from his level. But one must always live by the LORD’s name is to be praised, and make an effort to rise up to Blessed God in the level at which he now stands.
(7) And this is called we will do before we will listen – even in our falling from our level, to attach to Blessed God in that level as we have explained above; and afterwards we will listen, since the essence of listening is understanding, meaning that one will come to an even greater level as we have explained above. And this is the essence of receiving the Torah that Israel received, and therefore Blessed God greatly praised them for this: that they accepted the Torah in the fullness of Truth and comprehended Truth, that they would forever be attached to Blessed God and would not separate from God even when they fell from their level. This is the essence of the Jewish journey and conduct, and this is how a person must walk. And how can a person come to Blessed God once he has fallen from his level, since his mind-states and Awareness have been taken from him? But Blessed God, all the earth is full of God’s glory, that is, even in a place that is all the earth, which is entirely materialistic, which is only dense matter, nevertheless it is full of God’s Blessed Glory. So it is that Blessed God is called the Life of Living, meaning that all the living things in the world, animals, beasts, and birds, and the human species, their life-force is Blessed God. And this is “Life of Living,” that Blessed God is the life-force of all living things. And one should think, when one falls from one’s level, “Do I not live? And who is my life-force? It is the Blessed Creator!” And one will find that Blessed God is also here, even though God is very contracted.
Lyrics:
Aye lai lai lai lai lai lai lai, I am alive. X 3 I am alive.
And Who is this aliveness that I am? X 3
Is it not the Holy Blessed ONE?