סוגיא דהרגשה והמסתעף
- נדה נז: מתני' עד נח. על עקבה. גפ"ת (קודם יש ללמוד כל הגמ' עם רש"י ותוד"ה הרואה, אימור, קתני, מודה ואח"כ לחזור וללמוד הסוגיא בחלקי' עד עם כל פי' התוס' והראשונים). רשב"א (הרואה כתם).
- נדה נז: אמר שמואל עד ת"ש (הראשון). רשב"א (תרתי ש"מ), ר"ן (תרתי ש"מ), תוה"ר (מאי בבשרה).
- נדה נז: ת"ש עד אמר מר.
- נדה נז: אמר ר' ירמיה מדפתי עד נח. על עקבה. תוס' רי"ד (אמר שמואל).
- נדה נח: מתני'. גמ' נט. מעשה באשה עד עד שהוא נתון. (אודות החילוק בין דרשת שמואל ודרשת ר"ע עיין חת"ס, ערול"נ, סד"ט סי' ק"צ ס"ק צ"ג, וחוו"ד סי' קצ"ו בביאורים ס"ק ג').
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' א', ב'. כס"מ שם.
סוגי ההרגשות
- רמב"ם פ"ה מהל' איסו"ב הי"ז.
- חוו"ד סי' ק"צ ס"ק א' (אפשר לדלג מאמנם ראי' זו יש לדחות עד אכן אם מצאה דם סמוך להטלת מי רגלים.)
- סד"ט סי' ק"צ סק"א אמנם מה עד סוף הס"ק.
- [בזה"ז- עיין אג"מ יו"ד ח"ד סי' י"ז אות י"ב. ועיין קובץ תשובות ח"א סי' פ"ד].
ודאי מגופה ובלא הרגשה
- סדרי טהרה סי' ק"צ ס"ק צ"ג בא"ד וטרם אכלה וכו'. (יש לדלג שם וללמוד רק הקטעים הנוגעים.)
- חכמ"א כלל קי"ג בינת אדם סי' ז' ס"ק ט'.
- אם בעינן שיעור גריס בראי' דודאי מגופה ובלא הרגשה יבואר לאחר לימוד נושא דגריס בהמשך.
ספק הרגשה
- פתחי תשובה יו"ד סי' קפ"ג ס"ק א'.
- מחצית השקל יו"ד סי' קפ"ג על הש"ך סק"ב.
- כו"פ סי' קפ"ג ס"ק א' (עכ"פ תחילת וסוף דבריו.)
- סד"ט סי' קפ"ג סק"ב. (וסי' ק"צ ס"ק ס"ז בא"ד תו קשה לי.)
- חוו"ד סי' קפ"ג בחידושים ס"ק ב', וסי' ק"צ בחידושים ס"ק א'.
- חכמ"א כלל קי"ג בינת אדם אות ז' ס"ק ח'.
- שו"ע הרב יו"ד סי' ק"צ ס"א.
- נדה דף נג: ת"ר ראתה כתם עד מתני'.
- תוה"ב לרשב"א בית ז' שער ד' עד אחד הכתם הנמצא.
- רמב"ן הל' נדה פרק ד' הל' א', והל' מ"ז.
- רמב"ם פרק י"א מהל' איסו"ב הי"א. ראב"ד ומ"מ.
- תרוה"ד סי' רמ"ו. ודרכי משה סי' קפ"ח אות ב'.
- טור שו"ע יו"ד סי' קפ"ג. (לעת עתה נדלג על עניני נדה וזיבה בטור וכן על הט"ז סק"ב וש"ך סק"ד.)
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ ס"א.
- חכמ"א כלל קי"ג סעי' א', ג'.
אין בכתמים משום וסת
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים ג' הל' כ"ט.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' נ"ד.
- [אג"מ יו"ד ח"ג סי' מ"ו אות ב'].
דבר שאינו מק"ט ובגדי צבעונים
- נדה נט: מתני׳.
- נדה נח. ר' אשי אמר עד אינו מקבל כתמים. גפ"ת.
- נדה ס: שלש שלבשו עד מתני׳. גפ"ת. רשב"א (תנאי).
- רשב"א נדה נז: ד"ה אמר שמואל בא"ד אלא דהכי קאמר עד מטמינן גם האשה.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים סי' ב' הל' י"ב.
- נדה סא: ת"ר בגד צבוע עד מתני׳.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב ה"ז מ"מ וכס"מ שם. הגהות מיימוניות אות ו׳.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כג:) פעמים יש שאין עד סוף השער.
- רא"ש נדה פ"ט סי' ב׳ והורו חכמים כרבי נחמיה עד הסוף.
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל׳ ה', ו׳.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' י׳.
- שו"ת נוב"י קמא יו"ד סי' נ"ב.
- חוו"ד סי' ק"צ ס"ק ח' בביאורים.
- סד"ט סי' ק"צ ס"ק צ"ג בא"ד ועל פי זה עד ונ"ל שתוס' לשיטתייהו אזלי.
תליות ושיעור גריס
- נדה נח: מתני׳. ושם בגמ' הרגה אין עד נט. בעי ר' ירמי׳. (בדילוג על מימרת ר' אשי דעיר שיש בה חזירים.) גפ"ת, רשב"א (אמר רב נחמן, הא דאמרינן, לימא), ר"ן (לדברי, רב חסדא.)
- רא"ש נדה פ"ח סי' ו׳. (מתני', ושם בגמ' הרגה מאכולת עד דלא שכיח, ושם בסוף הסי' עד כגריס וכו').
- נדה נט. איבעי להו מי פליגי עד סוף הפרק.
- נדה נח. בעי רבי ירמיה עד דעביד כרצועה. גפ"ת, רשב"א (כשורה, מאי לאו, הא דאיבעי), ר"ן (טיפין, ונז: על בשרה.)
- רא"ש נדה פ"ח סי' ב׳.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב ה"ו (ראב"ד, כס"מ, מ"מ, הגמי"י א'), הכ"ג.
- בעלי הנפש לראב"ד שער כתמים סי' ג' הל' ה', ו' (לא נמצא בספריה, רק במהדורת בוקוולד), י"ז, י"ט (אין י"ח בספריה), כ"א.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (טו:) אחד הכתם עד וכתב הרמב"ם, ושם (יח.) בעי ר' ירמיה עד גרסי' בפ' כל היד.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' ה'-ט׳.
שיעור גריס בראי' ודאי מגופה שלא בהרגשה
- שו"ע יו"ד סי' קפ"ג סעי' א׳. ש"ך שם ס"ק ב׳. תוה"ש שם ס"ק א׳. גליון מהרש"א. יד אברהם.
- כו"פ סי' קפ"ג ס"ק א׳.
- סד"ט סי' ק"צ ס"ק ס"א בא"ד עוד ראיתי מילתא דתמי' בשו"ת הנזכר כתב בשו"ת פנים מאירות.
- בינת אדם כלל קי"ג סי' ז' ס"ק ט"ז בסוף הדיבור יצא לנו דכתמים וכו׳.
- אג"מ יו"ד ח"ג סי' מ"ו אות ב׳ ולענין טומאה וכו׳.
- אג"מ יו"ד ח"ד סי' י"ז אות ט"ז. וסי' י"ד בהערות על סי' קפ"ג.
מקום מציאת הכתמים ותליות דבאו מעלמא
- נדה נז: מתני׳. גמ' שם ת"ש נמצאת אתה אומר עד קתני מיהת. גפ"ת, רשב"א.
- נדה נח. על עקבה עד בעי ר' ירמי׳. ושם ההיא איתתא עד לחומרא שונין. גפ"ת, רשב"א, ר"ן.
- רא"ש נדה פ"ח סי' א׳.
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל' י', י"א, י"ד, י"ח- כ"ד.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים סי' ב' הל' א', ב' (עד חגור עצמו), ה׳ (והא דאמרינן על בשרה). וסי' ג' הל' ז'- ט׳.
- תוה"ב בית ז׳ שער ד' (יז:) לא לכל הכתמים עד בעי ר' ירמי׳. ושם (כא:) שנינו בפרק הרואה עד כשהאשה תולה.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' ח', י', י"א, י"ט- כ"ה.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' י"א- ט"ז, י"ח- כ"א, ל"ב.
- נדה נח: גמ' תנינא עד טמאה. ושם אמר רב אשי עד חזירים דמיא. רשב"א (א"ר אסי.)
- רא"ש נדה פ"ח סי' ו' בא"ד אמר רב אשי.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כב.) מקומות יש עד (כב:) פעמים שהאשה רואה.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' כ"ז, כ"ח.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ הל' כ"ב.
- נדה נח: עד כמה היא תולה עד נט. עד שהוא נתון. ר"ן.
- רא"ש נדה פ"ח סי' ז', ח׳.
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל' י"ז.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' כ"ג, כ"ו.
- נדה יט: איזהו אדום עד כ. אשאר דמים.
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל' כ"ג.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים סי' ג' הל' י'- י"ב, ט"ו- ט"ז, י"ח (לא נמצא בספריה), כ׳.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כב.) כשהאשה תולה בכתמים עד מקומות יש שאין חוששין.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (טז.) דין הגמרא עד כל הנשים שהגיע.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' כ"ז.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' י"ז, כ"ג, כ"ד, כ"ו- ל׳.
ז' סמנים
- נדה סא: מתני׳. תוד"ה הטבילו (סב.).
- נדה סב: תנן התם עד (סג.) איזהו רוק. גמ' רש"י.
- רמב"ם פ"ד מהל׳ מטמאי משכב ומושב הי"ג.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' ל"ו. מ"מ שם.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (טו: בסוף) וכתב הרמב"ם עד (טז.) ויפה פי׳.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' ל"א.
- ט"ז סוס"ק י"ח בטור כתוב.
- תורת השלמים ס"ק כ"ט, ל׳.
- סד"ט ס"ק נ"א וס"ק נ"ב עד כתב בספר ש"ג. ושם בהמשך לעיל בסס"י קפ"ח עד סוף הס"ק.
- הגהות רע"א על סעי' כ"ג.
- חכ"א כלל קי"ג אות כ"ט.
תינוקת
- נדה ז. מתני׳.
- נדה ט: ת"ר תינוקת שלא הגיע זמנה עד י: רבי יוסי אומר מעוברת.
- נדה ד: כל אשה שיש לה וסת עד ה. והמשמשת בעדים. גמ' רש"י.
- רא"ש נדה פ"א סי' ג׳.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב ה"ה.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (טז:) כל הנשים שהגיע עד (יז:) מעת לעת.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' ב'- ד׳.
עד הבדוק
- נדה יד. מתני' עד יד: נמצא על שלה. גפ"ת, רמב"ן (וליחוש, בקדה בעד הבדוק, בדקה בעד שאינו בדוק), רשב"א (הא דאקשינן, ופרקינן, בדקה בעד הבדוק, ופירוש עד שאינו בדוק), ריטב"א (אתמר בדקה בעד שאינו בדוק, טמאה משום כתם).
- נדה נט: מתני' האשה עד מתני׳. גמ' רש"י. תוס' יד: ד"ה ורבי יוסי מטהר.
- נדה נח: בסוף מתני' עד שהוא נתון וכו׳. ושם נט. עד שהוא נתון עד סוף הפרק.
- רא"ש נדה פ"ח סי' ח' בא"ד מתני׳.
- רא"ש נדה פ"ב סי' ב׳.
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל' מ"ה, מ"ו.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים סי' ג' הל' א', ב׳. רז"ה שם בד"ה אם בקדה.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (יח:) גרסינן בפרק כל היד עד (כ.) שנינו בפרק האשה. בדה"ב ומשמה"ב שם. ושם בהמשך (כ.) חלוק זה עד בדיקה זו. ושם בקצר (יח.) האשה שבדקה עצמה עד (יח:) שתי נשים.
- רמב"ם פ"ה מהל' איסו"ב הי"ז.
- רמב"ם פ"ד מהל' איסו"ב הל' י"ז- י"ט. מ"מ שם.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' ל"ג- ל"ט.
תולין הקלקול במקולקלת
- נדה נט: מתני' השאילה חלוקה עד ס: שלש שלבשו. גפ"ת, רשב"א (אמר רב, תולה, א"ר חסדא, כאן למפרע, אמר רבינא), ר"ן (ושוין, א"ר חסדא, מהו לתלות.)
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל' כ"ט - ל"ג.
- רא"ש נדה פ"ט סי' ב' (עד מתני' ג' נשים.)
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' כ"ט. מ"מ, מל"מ.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים סי' ג' הל' כ"ג- כ"ו (מתניא תולה בשומרת).
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כ:) שנינו בפרק האשה השאילה חלוקה עד שנינו בפ' דם הנדה. בדה"ב, משמה"ב.
- נדה נח. ת"ר ארוכה עד נח: מתני׳.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' ל', ל"א. מ"מ.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כ.) תניא בפרק הרואה עד (כ:) שנינו בפרק האשה השאילה חלוקה.
- נדה נו. מתני' השרץ עד נו: מתני' כל הכתמין.
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל' ל"ד.
- רמב"ם פ"ג מהל' מטמאי משכב ומושב הל' ז׳.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים פ"ג הל' כ"ז.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כ:) שנינו בפרק דם הנדה עד (כא:) פעמים שהיא תולה. בדה"ב ומשמה"ב. ושם בקצר (יט:) לבשה חלוק בימי נדתה עד (כ.) ג' נשים.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' מ'- מ"ח, כ"ה.
ג' נשים
- נדה נט: באמצע מתני' (השאילה חלוקה) ג' נשים וכו׳.
- נדה ס: שלש שלבשו עד סא. תניא אמר ר"מ. גפ"ת, רשב"א (מתני' ג׳ נשים שלבשו, שתי נשים, הא דקתני), ר"ן (מתני' ג' נשים, והוא שבדקה.)
- רא"ש נדה פ"ט סי' ג', ד׳.
- רמב"ן הל' נדה פ"ד הל' ל"ז- מ"ד.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים פ"ב הל' ו'- י"ג.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כא:) שנינו בפרק האשה שלש נשים שהיו ישנות עד שנינו בפרק הרואה. ושם בקצר (יח:) ג' נשים שלבשו חלוק עד (יט:) כמו שיתבאר.
- רמב"ם פ"ט מהל' איסו"ב הל' ל"ב- ל"ה. מ"מ. הגהות ממימוניות שם אות ס', ע' ופ׳.
- טור שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' מ"ט- נ"ג.
מצאה דם בהשתנה
- נדה נט: מתני' האשה עד מתני׳. רשב"א (מזנקת, כיון דאמר), ר"ן (מ"ש עומדת, ור"י), רש"ש (במתני').
- נדה יד. אתמר בדקה בעד שאינו בדוק לה עד יד: נמצא על שלה. גמ', רש"י ותוד"ה ור' יוסי.
- רמב"ן הל' נדה פ"ג הל' ז', ח', ופ"ד הל' מ"ו.
- רא"ש נדה פ"ט סי' א', ופ"ב סי' ב' בא"ד גמ׳.
- רמב"ם פ"ה מהל' איסו"ב הי"ז. והגהות מיימוניות שם אות ב׳. ושם פ"ד הי"ט ומ"מ שם.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הכתמים פ"ג ה"ב (מ"והשלישי"). רז"ה שם אות ג׳.
- תוה"ב בית ז' שער ד' (כב:) פעמים שהאשה רואה עד הלכה כר' יוסי. ושם (יט.) תניא בפרק כל היד עד (יט:) וכן עיקר.
- שו"ת הר"ן סי' מ"ט.
- מרדכי שבועות סי' תשל"ה בא"ד האשה שהיתה עושה צרכיה עד גרסי' בפרק הרואה.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"א. (ב"י בא"ד בד"ה כתבו הגהות מיימוניות בפרק ה' פשיטא עד ד"ה ואיש ואשה, ד"מ אות ב'-ו' והרמ"א מא"ד וכל זה, הוי נושא המקושר גם לדין דם מכה המבואר בסי' קפ"ז סעי' ה'-ז').
מראי מקומות נוספות:
- שו"ע יו"ד סי' ק"צ סעי' ל"ו. כו"פ שם ס"ק י"ח.
- פרי דעה סי' קצ"א שפתי לוי ס"ק ג' בא"ד וראוי שתדע. וטורי כסף בד"ה שיטה ב׳.
- שו"ת אבנ"נ יו"ד סי' רל"ב, ונוב"י יו"ד סוס"י מ"ח- בענין הדור מי רגלים למקור.
- סד"ט סי' ק"צ ס"ק צ"ג ד"ה נחזור לעניננו.
- סד"ט סי' ק"צ ס"ק צ"ה ד"ה שאלה עד ע"ש היטב, וד"ה ותו יש ראיה, וד"ה אמנם מש"כ.
- סד"ט סי' קצ"א ס"ק א'-ג׳.
- חוו"ד סי' ק"צ ס"ק א', כ"ד.
- חוו"ד סי' קצ"א ס"ק א', ד׳.
- חכ"א כלל קי"ד סי' א'-ח׳.
- בינת אדם כלל קי"ג אות י"ז.
- שו"ע הגר"ז יו"ד סי' קצ"א ס"א.
- חזו"א יו"ד סי' צ' ס"ק א'-ג׳.
- אג"מ יו"ד ח"ד סי' י"ז אות י"ג, ט"ז.
- ישועות יעקב סי' קצ"א בד"ה ובחידושי אמרתי.
- דעת תורה יו"ד סי' ק"צ ס"י.
- מנחת יצחק ח"ט סי' צ"ג.
דם חימוד
- נדה סו. אמר רבא תבעוה עד אמר רבא אשה. רשב"א (אמר רבא, ממעשה דרבינא.)
- נדה כ: דההיא איתתא עד אמרה ליה לבריה. רשב"א (האי דם חימוד), ר"ן (האי דם חימוד.)
- רי"ף פ"ב דשבועות (ד:) אמר רבא תבעוה עד קטנה נמי מחמדא. ר"ן שעליו.
- רמב"ם פי"א מהל' איסו"ב הל' ט', י׳. מ"מ שם והגהות מיימוניות אות ה', ו׳.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הספירה והבדיקה פ"ג הל' י"ב- י"ד.
- תוה"ב בית ז' שער ב' (ה:) תבעוה לינשא עד (ו.) הרואה דם מחמת תשמיש. בדה"ב ומשמה"ב.
- רא"ש נדה פ"י סי' ד׳.
- רמב"ן הל' נדה פ"ג הי"ב.
- מרדכי הל' נדה סי' תשל"ט, תש"מ.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ב סעי' א'- ג׳.
- [תוה"ש ס"ק א', ג', ד', ה', ו׳.
- סד"ט ס"ק א', ב', ג', ד', ו'- י"ב.
- חוו"ד ביאורים ס"ק א'-ו׳.
- ערוך השלחן סעי׳ י"ב- ט"ו.
- חכ"א כלל קט"ו סי' א'- ז׳.
- דרכי תשובה סי' קצ"ב ס"ק ט"ז, כ"ב, כ"ו, כ"ז, ל"ב.
- שיירי טהרה סי' קצ"ב תשובה ו׳.
- אג"מ יו"ד ח"ג סי' נ"ה ענף ד׳ בד"ה עכ"פ צורך וכו׳.
- שו"ת שבט הלוי ח"ד סי' ק"ה.]
איסור יחוד בדם חימוד וחופת נדה
- יבמות לז: יתר על כן אמר ר' אליעזר בן יעקב עד שאין לו פת בסלו. גפ"ת, רי"ף, רשב"א (ואב"א.)
- כתובות ד. תניא כוותי' דר' חסדא עד ד: לא קשיא.
- יומא יח: רב כי מיקלא עד מתני׳. תוס' ד"ה יחודי עד בא"ד והשתא אע"פ.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הפרישה סי' א' הל' כ"ב, כ"ג. הגהות רז"ה שם.
- רא"ש כתובות פ"א סי' ה' בסו"ד הוא ישן וכו׳.
- רא"ש כתובות פ"א סי' ט' בא"ד וה"ר מאיר הלוי ז"ל.
- רא"ש מו"ק פ"ג סי' ל"ו בא"ד אמר מר עד עוד כתב החכם.
- רמב"ם פי"א מהל' איסו"ב ה"י. ראב"ד, מ"מ, כס"מ שם.
- הגהות מיימוניות פכ"ב מהל' איסו"ב אות א׳.
- תוה"ב בית ז' שער ב' (ו:) מתייחד אדם עד (ז.) ועתה אנו צריכין.
- תוה"ב הקצר בית ז' שער ב' (ד:) אעפ"י שאסור עד יצרו שבור. ושם עבר וכנסה עד כמו שאמרנו.
- שו"ת תרומת הדשן סי' רנ"ג.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ב סעי' ד', ה׳.
- [נקודת הכסף תוה"ש ס"ק ח', ט׳.
- סד"ט ס"ק י"ב (כתב בט"ז ס"ק ח' עד כתב הלבוש. ושם בהמשך וכן מ"ש הרמ"א וכו'), ס"ק י"ג, י"ד.
- באר היטב אבן העזר סי' ס"א ס"ק ח׳. דרכי תשובה סי' קצ"ה ס"ק י"ג.
- שו"ת חשב האפוד ח"ב סי' קמ"ו.
- שו"ת באר משה ח"א סי' נ"ב ס"ק ט׳. שו"ת באר משה ח"ג סי' קל"ב.
- דעת תורה למהרש"ם סי' קצ"ג ד"ה ומהאי טעמא נ"ל.
- דבר הלכה חלק התשובות סי' ג', ד׳. ב"ח אות ה׳.
- שו"ת רדב"ז ח"א סי' קס"ד.
- דרכי תשובה סי' קצ"ב ס"ק ל"ה, ל"ו.
- חזו"א אבה"ע סי' ל"ד ס"ק ג׳. חזו"א יו"ד סי' צ"א ס"ק ג'- ה׳. חכמ"א כלל קט"ו סי' ט'- י"א.
- אג"מ אבה"ע ח"ד סי' פ"ו.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' פ"ו.
- דבר הלכה סי' ו' סעי' י"א.]
דם בתולים
- נדה סד: מתני' תינוקת עד סה: ת"ר הרואה (סוף העמוד). גפ"ת חוץ מתוס' ד"ה הדפין וד"ה היינו. רשב"א.
- נדה יא: תנן התם עד פעמים היא. גפ"ת, תוה"ר.
- רי"ף פ"ב דשבועות (ד.) מתני' תינוקת עד ד: אמר רבא. ר"ן שעליו.
- רא"ש נדה פ"י סי' א', ב׳.
- רמב"ם פ"ה מהל' איסו"ב הל' י"ח- כ"ה. ראב"ד, מ"מ, כס"מ.
- רמב"ם פי"א מהל' איסו"ב הל' ה'- ח׳. מ"מ. הגהות מיימוניות אות ג', ד׳.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הפרישה סי' ג׳ הל' ב'- ה׳. והשגות רז"ה שם.
- תוה"ב בית ז' שער ב' (ה.) בועל את הבתולה כיצד עד (ה:) וכן דעת הר"ז הלוי ז"ל.
- שו"ת הרשב"א ח"ז סי' קס"א.
- שו"ת בנין ציון סי' ס"ט.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ג.
- בית יוסף שו"ע סי' קפ"ז סעי' י"ג.
- טור שו"ע אבה"ע סי' ס"ג.
- [סד"ט ס"ק (א', ב'), ג', ד' עד בספר כו"פ הק׳. שו"ע הגר"ז יו"ד סי' קפ"ז קו"א ס"ק ט"ז.
- ערוך השלחן סי' קצ"ג סעי' ט', י"א.
- שו"ת אבני נזר סי' ר"כ אות ו' שו"ת מהרש"ם ח"ג סי' קל"ח.
- שו"ת בנין שלמה יו"ד ח"א סי' ע"ו.
- שו"ת מנח"י ח"ה סי' ס"א.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' פ"ה.
- חכמ"א כלל קט"ו סי' ט"ו, י"ח.
- שו"ת שבט הלוי ח"ה סי' קכ"א.
- שו"ת מהרש"ם ח"א סי' ר"י.
- שו"ת מנח"י ח"ד סי' נ"ח.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' פ"ז.
- שו"ת מהרי"א שטייף סי' קל"א.]
יולדת ומפלת
- נדה לה: תניא אמרו להן עד לו. סוף העמוד. גפ"ת (בעיקר תוד"ה שבוע), רשב"א (אלא ללוי אמאי.)
- נדה לז. בעי רבא קושי עד לז: קשתה שלשה ימים. גפ"ת, רשב"א (תניא רבי מורינוס.)
- רמב"ן הל' נדה פ"ז הל' י"ב- כ׳.
- ר"ן פ"ב דשבועות (ד.) ד"ה והכי נמי עבדינן בימי טוהר דיולדת.
- רא"ש נדה פ"ד סוף סי' א' תניא רבי מרינוס עד סוף סי' ב׳. ושם פ"י סי' ו׳ אמר ר' זירא בנות ישראל וכו׳.
- רמב"ם פ"ז מהל' איסו"ב הל' ד'- ח', י', י"א. ראב"ד ומ"מ. הגהות מיימוניות אות א', ב׳.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הפרישה סי' א' הל' י"ד, ט"ו, כ׳. רז"ה שם (ואני אומר להלכה).
- תוה"ב בית ז' שער ו' (כט.) ועתה נבאר דין היולדת בזוב עד סוף השער.
- פסחים קיג: והיושבת על דם טוהר אסורה לשמש עד כמה אמר רב עד עונה.
- רא"ש נדה פ"ג סי' ה׳.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ד סעי' א׳.
- נדה ל. מתני' המפלת ליום מ' עד ל: דרש רבי שמלאי.
- נדה לח. תניא היה ר"מ אומר יש מקשה עד דאפשר לפתיחת הקבר בלא דם.
- נדה כא. מתני' ריש פרק המפלת עד כב. ומקור מקומו טהור.
- נדה כב: המפלת כמין דגים עד המפלת כמין בהמה. רמב"ן (הא דתנן המפלת), רשב"א (ולפלוג נמי ר' יהודה.)
- כריתות ט: הפילה בתוך שמונים עד י. קמ"ל דאפשר לפתיחת הקבר בלא דם. גפ"ת.
- רמב"ן הל' נדה פ"ז הל' א', ט"ו.
- רמב"ם פ"ה מהל' איסו"ב הל' י"ג. ראב"ד ומ"מ.
- רמב"ם פ"י מהל' איסו"ב הל' א', ב׳. הגהות מיימוניות אות א׳.
- רא"ש נדה פ"ג סי' א׳.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הפרישה סי' א' הל' י"ד- י"ז. רז"ה שם.
- בעלי הנפש לראב"ד שער תקון הוסתות סי' א' הל' כ"א בא"ד ועוד דרוב דמים (עד ליה כלל). רז"ה שם.
- תוה"ב בית ז' שער ו' (כו): תנן בפרק המפלת עד (כז.) המפלת כמין דגים. ושם (כח:) המפלת ליום מ' עד (כט:) מאיזה
- שבת קכט. מאמתי פתיחת הקבר עד באגפיה. רי"ף, רמב"ן (והא דאמרי נהרדעי.)
- אהלות פ"ז מ"ד. ר"ש ור"מ שם.
- רמב"ם בפי' המשנה פרק י"ח דשבת במשנה דאין מילדין.
- רמב"ם פ"ב מהל' שבת הל' י"ג מ"מ.
- רא"ש שבת פי"ח סי' ה' מאימתי פתיחת הקבר.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ד ס"ב.
- טור שו"ע יו"ד סי' קפ"ח סעי' ו׳.
- פתחי תשובה סי' קצ"ד ס"ק ח׳.
- [תוה"ש ס"ק ב׳. כו"פ ס"קא,' ג׳. חוו"ד ס"ק א', ב׳. סד"ט ס"ק א', ב', ז', ח׳. חכמ"א כלל קט"ו סי' כ׳. פתיחת הקבר מבחוץ:
- בינת אדם שער בית הנשים ס"ק כ"ג.
- שו"ת חת"ס יו"ד סי' קע"ט בד"ה ונוראות.
- חזו"א יו"ד סי' פ"ז ס"ק א׳. אג"מ יו"ד ח"א סי' פ"ג, פ"ט.
- אג"מ יו"ד ח"ד סי' ט"ז.
- אג"מ יו"ד ח"ב סי' ע"ה, ע"ו.
- אג"מ או"ח ח"ג סי' ק׳.]
- נדה כא. מתני' המפלת עד כב. בעא מיניה רבה מרב הונא. תוס' (ב' דיבורים ראשונים, ו"בתוכה מאדים" בכא:).
- נדה כג: וחכ"א עד כה: המפלת סנדל. תוס' (שר"מ, והתניא, עד הארכובה, רבי חנינא, מחלוקת בצלול), רמב"ן (הא דאמרינן), רשב"א (הא דאמר, ואקשינן, אמר רבא, ושמואל סבר, הא דאמרינן, עכשיו (שמא))
- בעלי הנפש לראב"ד שער הפרישה סי' א' הל' י"א- י"ג.
- תוה"ב בית ז' שער ו' (כז.) אמר רב ירמיה עד (כח.) והמפלת חתיכה.
- רמב"ם פ"י מהל' איסו"ב הל' ד', ח', י׳. ראב"ד ומ"מ.
- רמב"ם פי"א מהל' איסו"ב הל' י"ב. ראב"ד ומ"מ.
- רמב"ן הל' נדה פרק ז' הל' ב׳.
- רא"ש נדה פרק ג' סי' ד' עד שנגמר צורת הולד.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ד סעי' ג׳.
- [תוה"ש ס"ק א׳. מחה"ש ס"ק ד׳. סד"ט ס"ק י"א, י"ב (עד כתב הרמב"ם).]
- נדה כו. מתני' שליה בבית עד (בגמ') שהדקין יוצאין ממנה.
- נדה כו: יתיב רב יצחק בר שמואל עד כז. שליה בבית.
- רמב"ן הל' נדה פ"ז הל׳ ט׳.
- רא"ש נדה פרק ג' סי' ד' בא"ד ואם ילדה וולד של קיימא.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הפרישה סי' א' הל' י"ח.
- תוה"ב בית ז' שער ו' (כח.) המפלת שליא עד תנן המפלת טומטום.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ד סעי' ד'- ז׳.
- [תוה"ש ס"ק ד׳.
- סד"ט ס"ק י"ג, י"ד, ט"ז- י"ט.
- חוו"ד ס"ק ג׳.]
- נדה כט. מתני' המפלת ואין ידוע עד (בגמ') כשהוחזקה עוברה. רשב"א (והא דאמר ר"פ, ואתקיף, והא דקתני.)
- נדה כח. ת"ר המפלת יד חתוכה עד א"ר נחמן אמר רב (אחר המשנה). רשב"א (המפלת יד, הא דאמר רב הונא.)
- נדה מ. מתני׳.
- נדה מב. ת"ר הנדה עד מב: אמר רבא מנא אמינא לה. גפ"ת (חוץ מתוס' עשאוה.)
- בעלי הנפש לראב"ד שער הפרישה סי' א' הל' י"ב.
- תוה"ב בית ז' שער ו' (כח.) והמפלת חתיכה עד המפלת שליא. ושם (כח:) הוציא העובר את ידו עד (כט.) המפלת ולדות הרבה. בדה"ב ומשמה"ב.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ד סעי' ח'- י"ד.
- [חוו"ד ס"ק ד׳.
- סד"ט ס"ק כ"ב, כ"ו (בא"ד אך מה שנוגע עד ואחרי כתבתי זה).]