×
Friend,    With Purim right around the corner, Sefaria is busy preparing for the “Purim bump” — the increase in users who visit Sefaria to celebrate the holiday. Last year, more than 100,000 people visited the library or used the app to connect with the holiday or read along with Megillat Esther. This year we’re expecting even more.    To help with our text and tech preparations ahead of this busy time, a generous Jewish foundation is matching all gifts to the library up to $36,000.    Please give today to help us meet your learning needs!     
Save "Chayey Sarah ~ A life and its beauty"
Chayey Sarah ~ A life and its beauty
(א) וַיִּהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵ֖י חַיֵּ֥י שָׂרָֽה׃ (ב) וַתָּ֣מׇת שָׂרָ֗ה בְּקִרְיַ֥ת אַרְבַּ֛ע הִ֥וא חֶבְר֖וֹן בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַיָּבֹא֙ אַבְרָהָ֔ם לִסְפֹּ֥ד לְשָׂרָ֖ה וְלִבְכֹּתָֽהּ׃

(1) And Sarah’s lifetime was one hundred years, and twenty years, and seven years - these are the years of Sarah’s lifetime. (2) Sarah died in Kiriat-arba — now Hebron — in the land of Canaan; and Avraham proceeded to mourn for Sarah and to bewail her.

~ What is odd in the wording of the text?

(א) ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים. לְכָךְ נִכְתַּב שָׁנָה בְּכָל כְּלָל וּכְלָל, לוֹמַר לְךָ שֶׁכָּל אֶחָד נִדְרָשׁ לְעַצְמוֹ, בַּת ק' כְּבַת כ' לְחֵטְא, מַה בַּת כ' לֹא חָטְאָה, שֶׁהֲרֵי אֵינָהּ בַּת עֳנָשִׁין, אַף בַּת ק' בְּלֹא חֵטְא, וּבַת כ' כְּבַת ז' לְיֹפִי: (ב) שני חיי שרה. כֻּלָּן שָׁוִין לְטוֹבָה:

(1) And Sarah’s lifetime was one hundred years, and twenty years, and seven years — The reason the word שנה shanah, year(s) is written at every term is to tell you that each term must be explained by itself as a complete number: at the age of one hundred she was as a woman of twenty as regards sin, sinless, since the age of punishment is 20; and when she was twenty she was as beautiful as when she was seven (Genesis Rabbah 58:1). (2) The years of Sarah’s lifetime - The word years is repeated and without a number to indicate that they were all equally good.

~ How does Rashi explain the wording?

~ What does it mean to your concept of Sarah?

ויהיו חיי שרה כו׳. פירש"י "בת ק׳ כבת כ' כו׳ כבת ז׳ ליופי". ולכאורה מה נפקא מינה שהיתה כבת ז׳ ליופי. ונראה דרש"י ז"ל כיון בדבריו לרמז על ב׳ מדרגות שמחויב האדם להתנהג בהם כל ימי חייו. דהיינו האחד להזהר ולהשמר במאוד מאוד מכל חטא ועון שלא יעבור ח"ו על שום מ"ע ול"ת, ומדרגה ב׳ דהיינו גם דברים המותרים כמו אכילה ושתיה ומלבושים וכדומה, צריך להכניס הכל אל הקדושה לכוין בהם לשמים, דהיינו אדם שמלביש עצמו ומקשט עצמו במלבושים וקשוטים יפים ונאים, יהיה כוונתו לקשט דיוקנא דמלכא כמבואר בגמ׳, וכן בכל דבר יהיה כוונתו לשמים, וכאשר יתנהג כך אזי כל מה שיהיה לו הן ממון והן מלבושים יספיק את עצמו במה שיש לו וישמח בהם וחייו חיים שלו, אבל אם אין כוונתו בכל הנ"ל לשמים, אזי תמיד יחסר לו ולא יהיה לו די וסיפוק לעולם, ונמצא חייו אינן חיים ואין החיים שלו.

And Sarah’s lifetime etc (Genesis 23:1) - And the explanation of Rashi "at the age of one hundred she was as a woman of twenty etc beautiful as when she was seven". And for start, what difference does it make that she was as beautiful as she when was seven? And it appears that Rashi z"l intended that his words would hint to two levels that a person should behave all days of their life. The first is that one should be careful and guard oneself against any type of sin and transgression, one should not transgress any positive or negative commandment. And the second level is that even in permitted things, such as eating and drinking, one interjects all of it in holiness, intending them for heaven: that is, when a person dresses in nice clothes, and wears beautiful adornments, one should intend to be adorning the Image of the King, as explained in the Gemara [source not found], and so in every thing one's intention should be to heaven. And when one behaves in such a way, then anything one has, be it money, clothing, they will feel satisfied with what they have, and will be glad because of that, and their life will be theirs. But if one's intent is not for heaven in any of that, then they will always feel lack, and nothing will ever be enough for them, and they will find that their life is not really life, and is not theirs at all.

~ What is the Noam Elimelech's idea about satisfaction?

~ How do we achieve it?

~ How does he see Sarah teaching us this, through the commentary of Rashi?

~ What does the idea of intending to adorn oneself for the sake of heaven mean regarding self-love?

וזה רמז פשוט "בת קו"ף כבת כ'" שלא היה בה שום חטא ממצות עשה ול"ת, "ובת כ׳ כבת ז׳ ליופי" רמז למדרגה ב׳, דהיינו כמו תינוק שהוא מקשט עצמו אין יודע להתפאר עצמו ולחשוק להתקשט בקישוט יקר, כך היתה שרה כשהיתה בת כ׳ שאז הוא עיקר התגברות לאדם לתאוות ליפות עצמו ולהתקשט ושאר עניני עולם, והיא היתה כל כוונתה בכל קישוטה והתיפותה רק לשמים.

And this is really the simple hint "as 100, she was like 20" that there was no sin in her regarding positive or negative mitzvot. "And 20 as she was 7" is a hint to the second level, that is, just as a child that tries to adorn themself they have no idea how to embellish themself, and they do not have the desire to adorn themself with expensive jewelry, so too Sarah was at age 20, which is the time when a person is supposed to conquer the desire to embellish oneself, and to adorn oneself, and all the other worldly matters, and every intent she had, in every adornment and embellishment, was to heaven.

~ Are we not suppose to adorn and beautify ourselves?

~ How was Sarah similar to a child? How not?

~ What function has beauty, with these intentions?

~ Note that even if the translation is gender sensitive, any time we have "person" here the Noam actually uses a male. Does that impct what your expectations of gender are for a chasidic master in Poland in the 1700s?

או יאמר ויהיו חיי שרה כו׳, ע"ד דאיתא בגמרא "חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום, מקרא מה ה׳ אלהיך שואל מעמך כו׳ אל תיקרי מה אלא מאה", ויש לומר הפירוש דעיקר השורש לאדם שיהיה בהכנעה גדולה ושפל בעיני עצמו ובמה נחשב, ואז יכול לפעול במעשיו כמו בזמן המקדש, וזה הרמז מאה ברכות נגד מאה אדנים שהיו במקדש, וזה פירוש הגמרא "אל תקרי מה אלא מאה" ר"ל כאשר תהיה במדרגה "מה" בהכנעה, תתקן גם כן מאה האדנים, שתפעול במעשיך כמו בזמן המקדש.

Or we can say - "the years of the life of Sarah etc" (Genesis 23:1) through what we read in the Gemara, "a person is obligated to bless one hundred blessings every day, what is the source? 'What, Israel, does Ad-nai your God ask of you?' (Deut. 10:12) etc do not read mah (what) but me'ah (100)."(Menachot 43b:15). And one needs to say that the explanation is that the essence of the root of a person is to be in a great surrender, and humble in one's own eyes, and think of oneself as "mah", and then one can act on one's deeds as if the Mikdash was still around, and this is the hint of the 100 blessings, as they correspond to the 100 sockets that were in the Mikdash. And this is the explanation of the Gemara "do not read mah, but me'ah", meaning, when you reach the level of mah, in surrender, you will be able to fix also 100 sockets, meaning, that you will be able to act in your deeds as in the time of the Mikdash.

וזהו "ויהיו חיי שרה מאה שנה", ו"שרה" רמז כשהצדיק הוא במדרגת נוקבא, יראה עכ"פ להיות שפל ומוכנע, לזה רמז "מאה שנה" נגד מאה אדנים, ו"עשרים שנה" (חסר כאן), ו"שבע שנים" רמז שיתקן ז׳ ימי הבנין, כי "שנה" בגימטריה "ספירה" והבן.

And this is "The years of Sarah’s lifetime"(Genesis 23:1), and "Sarah" is a hint of even when the tzadik is in the level of nukvah (one of the feminine expressions of Divinity), they should in any instance be humble and surrendering, and to this "100 years" hints, corresponding to the 100 sockets. And "20 years" (teaching seems to be missing). And "seven years" is a hint to fix the seven days of construction, since "shanah" is the gematria of "sefirah". And sit with this to understand.

~ Da'at Moshe [in the additions to the common printing of the Noam Elimelech, called Lachazot BeNoam] makes a few helpful points on this drasha:

- Adam and mah (what) have the same gematria. We can add that to be a full human being one has to develop the trait of humility, symbolized by mah - v'nachnu mah (Exodus 16:7-8), Aharon mah hu (Numbers 16:11).

- 20 is kaf, which is the abbreviation of keter, crown. In doing 100 brachot we return the keter to the Life of the Universes. Also, adnei (sockets) comes from adnut, and vice-versa. And sockets, albeit small parts, are what make the walls of the Mishkan stand. There were 100 silver sockets that made the walls stand.

- Sefirah has to do with the tikkun of the seven basic personal traits, which are done during sefirat haomer. The basic seven traits map on the lower seven sefirot, each and their combinations are 49, the days between Passover and Shavuot, called "sefirat haomer".

You can see more such drawings here: https://www.moshe-kelman.co.il/engineeringinthetora/

או יאמר דרש"י ז"ל מרמז בדבריו ללמד לאדם דרכי ה׳. דהנה יש שני מדרגות בדרכי בני אדם. דהיינו אחד האדם בילדותו הוא מתחזק בלימודו ולומד בהתמדה, והלימוד נקרא "יופי", שזה הוא היופי של הבורא ב"ה, וכאשר האדם בא בשנים, דהיינו מעשרים ולמעלה שאז שכלו של אדם מתגבר לדעת את ה׳, אזי הוא מתחיל לפשפש במעשיו ורואה בהם אם נעשים כהוגן לכבודו יתברך באמת, ורואה ומבין בעצמו שלא יצא ידי חובתו כלל בשום עסק תורתו ומצוותיו שעשה ולמד עד הנה, ומבין שחיסר וחטא בהם, דהיינו שלמד לאיזה פניה או להתפאר או באיזה אופן אחר להנאת עצמו, ויחרד האיש ומתחרט על הקודם, ומתחזק לתקן עצמו בכל מעשיו ולימוד התורה שיהיה הכל שוין לטובה לשמו יתברך ויתעלה ולא להנאת עצמו.

Or say ~ that Rashi z"l hints with this words for a person to learn the ways of Hashem. There are two levels in the ways of humans. The first is when a person, in their childhood, maintains their studies and learns with diligence, that learning is called "beauty", which is the beauty of the Blessed Creator. When a person ages, that is, above twenty years old, when their mind is intensely concentrated in knowing Hashem, then the person begins to search their deeds, and sees is they were done properly to honor the Blessed One in truth, and sees and understands that they have not fulfilled their obligation at all, in any way, not in dealing with Torah nor mitzvot, in any deeds or studying at this point, since they learned for some position, or to glorify themselves, or wanting some personal benefit and then the person will fear and regret their past, and will strengthen themselves to fix themselves in all their deeds and learning Torah, that all should be equal for the good, in the Name of the Exalted Blessed One, and not for their own benefit.

~ What does a child have, that later is lost?

~ What happens at age 20, according to the Noam Elimelech?

~ How does he understand Sarah, and how does he understand what we should strive for?

והנה ידוע דאיתא בספר הקדוש חובת הלבבות "אין לך חסידות כתחילתו", כי כל דבר בהתחלה ראשונה נעשה בחשק ואומץ רב בכל התאמצות האפשרי. וזה שפירש רש"י ז"ל "בת ק׳ כבת כ׳ לחטא", ר"ל כמו כשהיתה בת כ׳ כשאז הוא דרכו של אדם לפשפש במעשיו ומוצא בהם חטאים שחיסר בעבודתו יתברך שמו ותופש הדרך הזה בחיזוק גדול שהוא ההתחלה ראשונה כנ"ל, כך כשהיתה בת קו"ף היתה ג"כ במדריגה זאת, "ובת כ׳ כבת ז׳ ליופי" הוא ג"כ על דרך הנ"ל, דהיינו בלימוד צריך ג"כ להיות התפישה מרובה להגות בתורתו הקדושה כמו בעודו בילדותו בשנים הרכים. והצדיק הזה שמתנהג עצמו כך כנ"ל זוכה לחיים הנצחיים. וזהו "ויהיו חיי שרה" לשון הוי"ה וקישור בחיים הנצחיים, "שני חיי שרה, כולן שוין לטובה", רמז אחר שיזכה הצדיק למדרגה זאת אזי הכל שוה לו לטובה.

And behold it is known that in the holy book "Duties of the Heart" it is written: 'there is no devotion as the devotion of the beginning' (paraphrase of Duties of the Heart, Third Treatise in the Service of God), since every thing that is done, is done at its beginning with desire and courage with all the effort necessary. And this what Rashi z"l explained: "at age 100 like age 20 regarding sin", meaning, just as at age 20, when a person is searching their deeds and finding lacking in them, and seizing with strength the way to fix them, which is the first beginning, as explained, so too she [Sarah] was at age 100, at that same level, and "as age 20 like age 7 for beauty" (Rashi on Genesis 23:1:1) also is understood in that way, since in learning one needs also to exert oneself greatly to understand God's Torah just as when one did at their tender age. And the tzadik that behaves like that, as explained, merits eternal life. And this is "the years of Sarah's lifetime" (Genesis 23:1), using the name Havayah, connecting with eternal life, "the years of the lifetime of Sarah, all equally good" (Rashi on Genesis 23:1:2) is a hint that once the tzadik reaches that level, then all is similar in their eyes, all is for the good.

~ What is the fear, regarding learning, of the Noam Elimelech?

~ What does it mean "all for the good"? Is this equanimity?

והנה יותר צריך האדם להתחזק לקדש עצמו באכילתו ושתיתו בקדושה ובטהרה, שעל ידי זה הוא מוציא ניצוצות קדושות ועל ידי זה זוכה לחיים הנצחיים. וזהו שאמר אברהם אבינו ע"ה להמלאכים "והשענו תחת העץ" ר"ל תחת עץ החיים, על ידי זאת "ואקחה פת לחם" דהיינו ע"י אכילה כנ"ל. וזהו "ויאמר ה׳ הן האדם כו' ועתה פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים ואכל וחי לעולם", יש לומר הפירוש כך, דהנה השי"ת ב"ה ברוב רחמיו רוצה בתשובה שיתקן אדם את אשר קלקל, ואמר השי"ת "ועתה" ר"ל עתה שחטא אדם הראשון ובמה יתקן את חטאו? פן ואולי יהיה לו תקנה שישלח ידו ליקח ולאחוז בעץ החיים ע"י סיבת אכילה שיוציא ניצוצות קדושות באכילתו בקדושה, וזהו "ואכל וחי לעולם" ר"ל ע"י אכילה יהיה לו אחיזה בחיי עולם הנצחיים, ולכן "וישלחהו ה׳ מגן עדן לעבוד את האדמה", כי עוה"ב אין בו לא אכילה ולא שתיה כי אם בזה העולם יוכל לתקן להוציא ניצוצות קדושים כנ"ל. והצדיק הזה המתנהג בקדושה בתורה ובאכילה ובשתיה ובכל מעשיו הוא מושך השפעות חסדים לעולם.

And behold, a person really needs to strengthen oneself to devote oneself regarding eating and drinking in holiness and purity, that through this they are able to release the holy sparks, and through this they merit eternal life. And this is what Avraham our father PBUH said to the angels "rest under the tree" (Genesis 18:4), meaning under the tree of life, and through this "let me get some bread", that is, through eating, as explained. And this is "Ad-nai said 'behold the human etc and now lest he reaches and takes also from the tree of life and lives forever'" (Genesis 3:22) one can say that it is explained in that way: behold, the Holy Exalted Blessed Name, in God's great compassion, wants that a person would fix what they have broken, through teshuvah. That is why the Holy Exalted Name said 'and now', meaning, now that the First Human sinned, how will he fix his sin? Lest, and maybe there is a fixing of extending their hand to seize and grasp the tree of life through eating, releasing the holy sparks through eating in holiness, and this is 'and he will eat and live forever', meaning, through eating there will be a way of grasping eternal life, and therefore 'Ad-nai send him out of the Garden of Eden to work the soil' (Genesis 3:23) since in the world to come there is no eating or drinking, and so only in this world one can raise holy sparks, as explained. And the tzadik that behaves in holiness, in Torah and in eating and in drinking and in all their deeds, continues the flow of lovingkindnesses to the world.

~ Is eternal life given? Why does the tzadik want to merit it? What is the final effect of this spiritual exercise for the world?

~ Why do you think eating in holiness is seen as the way to merit eternal life?

~ What does this life have that the life of the world to come does not?

וזהו "ואברהם זקן בא בימים" ר"ל "זקן" זה קנה חכמה, ובא למדרגת "ימים" להמשיך השפעות חסדים הנקרא ימים, ע"ד יומם יצוה ה׳ חסדו, "וה׳ ברך את אברהם בכל", דהצדיק המושך השפעות צריך שיהיה כל כוונתו לכללות ישראל, ולא יחוש על עצמו כלל כאילו אינו בעולם, רק השי"ת הוא המשגיח על הצדיק ומברכו בכללות ישראל הגם שהוא אינו משגיח על עצמו, וזהו וה׳ ברך כו׳ "בכל" פירוש בכללות ישראל.

And this is "Avraham was old, advanced in days" (Genesis 24:1) meaning, zaken, old, as in 'one who acquired wisdom' zeh kanah chochmah, (Sifra, Kedoshim, Chapter 7 12) and one reaches the level 'days', to continue the flows of lovingkindnesses that are called 'days', through "by day Ad-nai commands God's lovingkindness" (Psalms 42:9) and "Ad-nai blessed Avraham with everything" (Genesis 24:1), that the tzadik who continues the flows needs to have the intent to include all of Israel, and to not doubt oneself at all, as if there is no one else in the world, only that the Holy Blessed One watches out for the tzadik, and blesses them in the inclusion of all Israel, even though the tzadik does not watch out for themself, and this is "and Ad-nai blessed, etc, in everything" - meaning, in the inclusion of all Israel.

~ What is the relationship between the tzadik and all Israel?

~ Why does continuing the flow need to be with all Israel in mind?

והנה הצדיק גמור כנ"ל הוא הולך בהתגלות, אבל מי שאינו עדיין במדרגה הנ"ל צריך להיות הצנע לכת לתקן כל פנימיותיו, וזהו "ויאמר אל עבדו זקן ביתו", פירוש הצדיק גמור הנ"ל אומר אל הצדיק השני שעדיין אינו במדרגה זו, ואינו אלא כעבד במדרגה זאת שצריך להיות עוד הצנע לכת כנ"ל לתקן הפנימיות, וזהו "זקן ביתו", "המושל בכל אשר לו" פירוש ועכ"פ הוא במדרגה זו שהוא מושל במידה זאת שלא להתקנא עצמו בחבירו, שאינו חומד ומתאווה להתקנא בממון של אחרים, שזה הוא עיקר מי שרוצה לילך בדרכי ה׳ להוציא מלבו הקנאה וחמדת ממון שהיא עיקר המונע מעבודת הבורא, וזהו "המושל בכל אשר לו" שדי לו במה שיש לו, ואינו חומד בשל אחרים. והצדיק הגמור הרוצה להביאו ג"כ במדרגה גדולה, אומר לו "שים נא ידך תחת ירכי" ר"ל שיתקשר עמו. לזה רמז "ירכי" הנקרא "יסוד" שהוא התקשרות כידוע.

And behold the complete tzadik, as explained, goes continuously in revelation, but one who is not in that level needs to 'walk modestly' (Micah 6:8) to fix their internalness, and this is [how we can understand] "and he said to the eldest servant in his house [the one ruling over everything that he had, and said 'put your hand under my thigh']" (Genesis 24:2). Meaning, the complete tzadik we spoke of says to the second tzadik, who is not yet at that level [of being complete], and is just like a servant at that level, that they still need to walk modestly, as explained, fixing their internalness, and this is "eldest in his house". "The one ruling over everything that he had" - meaning even though they [the second tzadik] are at the level of ruling over this trait of not feeling jealousy towards their fellow, that they do not covet nor desire nor envy other people in their possessions, which is the essence of walking in the ways of Hashem, to take out from one's heart jealousy and coveting of money (which is the essence of what impedes service to God), and this is "the one ruling over everything he has", that they are content with what they have, and does not covet what others had. And the complete tzadik wants to bring them also to the great level, and so he says "put your hand under my thigh" meaning, connect with him. And this is the hint of "my thigh", which is called "yesod", which is connectedness, as known.

~ Yesod, the sefirah that maps on the sexual organs, is also the sefirah of being able to connect.

~ What is the mission of the complete tzadik, vis-a-vis the second tzadik?

~ What is the basic tikkun one has to do to begin the path of being a tzadik?

~ Is this easier or harder in a society that has abundance of stuff? Why?

וזה שנאמר ביעקב אבינו ע"ה "ויזרח לו השמש כאשר עבר את פנואל", ר"ל ה"שמש" היא הבהירות והקדושה רבה, היה זורח ומאיר לו כאשר עבר את פנואל, פירוש "פנואל" לשון פנו אל, והוא כשאדם מסיח דעתו מהקדושה, אזי מיד "והוא צולע על ירכו", היינו שיש לו חסרון בהירך, וכאשר עבר את פנואל, ר"ל שאינו מסיח דעתו כלל מהקדושה, אז ויזרח לו השמש.

And this that is said regarding our father Yaakov, PBUH, "and the sun shone as he passed Penuel [and he as limping at the thigh]" (Genesis 32:32) meaning the "Sun" is lucidity and great holiness, that was shining and illuminating him as he passed through Penuel. Penuel is an expression for Panu El, [vacating God] and this is when a person separates their awareness from holiness, then, immediately, "and he limps on his thigh", meaning, that one has a lack in the thigh. And when he [Yaakov] passed through Penuel, meaning, that he did not separate his awareness at all from holiness, and this why then "the sun shone to him".

~ How are the thighs of Avraham (in our reading) and Yaakov related?

~ What is the symbol of "thigh"?

~ Is Yaakov hurt, according to the simple meaning of the text? What is he able to do, according to the Noam Elimelech, despite being hurt?

~ What is the lesson in terms of being a tzadik?

נמצא שצריך האדם לקשר עצמו עם צדיקים גמורים בקדושתם ובהירתם, ולשמור עצמו לבל יפנה אל מדעתו, ולקדש עצמו בכל המידות כנ"ל. והשם יעזרנו לעבדו באמת, ויהי ה׳ עמנו כאשר היה עם אבותינו. אמן כי יהי רצון.

We find then that a person needs to connect themself with complete tzadikim in their holiness and their lucidity, and to guard oneself so one will not vacate God from their awareness, and devote oneself in all the traits above mentioned. And Hashem will help us to serve God in truth, and Hashem will be with us as God was with our ancestors. Amen, may it be God's will.

~ What is another important part of becoming a tzadik?

~ If you are a tzadik in a lesser level, what would benefit you? Why?

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור