Save "Understanding Gematria and its methods, with examples from sources
"
Understanding Gematria and its methods, with examples from sources

The word gematria גִּימַטְרִיָּה can alternatively be written גִּימַטְרִיָּא. The plural is גִּימַטְרִיאוֹת. Its derivation is the same of the word geometry: Greek for the measure of the earth, γεωμετρία

The use of gematria to interpret Torah is present in the Baraita of Rabbi Eliezer ben Yose HaGelili as a established method. The dating of this baraita is a matter of debate, but the use of this method can be traced to tannaitic times, being present in Hechalot Rabbati and in Philo of Aexandria.A version of this baraita is found below. At the end, you can find the word gematria.

For more information on the baraita:

https://en.wikipedia.org/wiki/Baraita_on_the_Thirty-two_Rules

[this is still a work in progress]

(ג) משלשים ושלש מדות ההגדה נדרשת בהן. מרבוי, ממיעוט, מרבוי אחר רבוי, ממיעוט אחר מיעוט, מקל וחומר מפורש, מקל וחומ' סתם, מגזירה שוה, מבנין אב, מדרך קצרה, מדבר שהוא שנוי, מסדור שנחלק, מדבר שהוא בא ללמד ונמצא למד, מכלל שאחריו מעשה ואינו אלא פרטו שלראשון, מדבר הנתלה בקטן ממנו להשמיע את האוזן כדרך שהיא שומעת, משני כתובים המכחישין זה את זה עד שיבוא שלישי ויכריע ביניהן, מדבר מיוחד במקומו, מדבר שאינו מתפרש במקומו ומתפרש במקום אחר, מדבר שנ' במקצת ונוהג בכל, מדבר שנ' לזה והוא הדין לחבירו, מדבר שנ' לזה ואינו ענין לו אבל הוא ענין לחבירו, מדבר שהוקש לשתי מדות ואתה נותן לו כח היפה שבשתיהן, מדבר שחבירו מוכיח עליו, מדבר שהוא מוכיח לחבירו, מדבר שהוא בכלל ויצא מן הכלל ללמד על עצמו, מדבר שהוא בכלל ויצא מן הכלל ללמד על חבירו, ממשל, מרמז, מכנגד שבו, מלשון גימטריא, [מחילוף האותיות], מלשון נטריקון, ממוקדם ומאוחר שהוא בענין, ממוקדם ומאוחר שהוא בפרשיות.

(3) Thirty-three principles are required in the Haggadah. Of majority, minority, majority after majority, minority after minority, explicit leniency and stringency, implicit leniency and stringency, equal derivation, building on a foundation, a case of short reasoning, a matter subject to change, a structured order, an issue that comes to teach but is found to have been learned, a generalization followed by a specific example, an issue dependent on a small element from which the larger point is deduced in a manner perceivable by the ear as it hears, two scriptures that contradict each other until a third comes and decides between them, a unique matter in its place, a matter that is not interpreted in its place and is interpreted elsewhere, a matter that is stated partially and applied universally, a matter that is stated for one and has relevance for another, a matter that is linked to two principles, and you give it the power of the better of the two, a matter that one's fellow reproves him for, a matter that one reproves his fellow for, a matter that is part of a category but stands out from the category to teach about itself, a matter that is part of a category but stands out from the category to teach about another, a governance, an allusion, an opposition in it, from a gematria, from a letter substitution, from the language of a netrikon, early and late regarding its context, early and late regarding its divisions.

מספר הכרחי ~ The standard method of Gematria
דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי: שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְוֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם. אָמַר רַב הַמְנוּנָא: מַאי קְרָא – ״תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה״, ״תּוֹרָה״ בְּגִימַטְרִיָּא שֵׁית מְאָה וְחַד סְרֵי הָוֵי, ״אָנֹכִי״ וְ״לֹא יִהְיֶה לְךָ״ – מִפִּי הַגְּבוּרָה שְׁמַעְנוּם.

§ Rabbi Simlai taught: There were 613 mitzvot stated to Moses in the Torah, consisting of 365 prohibitions corresponding to the number of days in the solar year, and 248 positive mitzvot corresponding to the number of a person’s limbs. Rav Hamnuna said: What is the verse that alludes to this? It is written: “Moses commanded to us the Torah, an inheritance of the congregation of Jacob” (Deuteronomy 33:4). The word Torah, in terms of its numerical value [gimatriyya], is 611, the number of mitzvot that were received and taught by Moses our teacher. In addition, there are two mitzvot: “I am the Lord your God” and: “You shall have no other gods” (Exodus 20:2, 3), the first two of the Ten Commandments, that we heard from the mouth of the Almighty, for a total of 613.

Here we see the most common form of Gematria. The method is the most straight-forward one: each letter has a set value, letters are summed up, lessons are derived. In this version, the סוֹפִיּוֹת sofiot, the final letters, have the same value as their mid word counterparts. This is called מספר הפנים Mispar ha-Panim. The values of the letters follow this table:

A subset of this attributes different values for the סוֹפִיּוֹת sofiot, the letters that change their forms at the end of the word. This subset is called מספר גדול Mispar Gadol. So we have:

This simple gematria will have extensive consequences. In the example below, the three times we dip the bread in salt we are sweetening the judgments in the world due to gematria. You should know that the Nama Havay"ah is symbolic of lovingkindness.

(ב) ... הכי גרסינן ואי לאו הוי מלחא לא יכיל עלמא למסבל מרירא ור"ל שהמלח הוא היסוד. וטעם שנקרא מלח לפי שבו כמתקו ג' גבורות ע"י ג' חסדים כמ"ש הרב בכוונת המוציא כשמטבל אותו במלח יכוין לח"ם הם ג' חסדים שהם ג' הויו"ת גימטר' לח"ם וממתיקים לג' גבורות שהם מלח והם ג' הוי"ות ג"כ ואחר שנמתקו ג' גבורות ביסוד אזי נותנם למלכות וז"ש ואי לאו הוי מלחא שהוא היסוד לא יכיל עלמא למסבל מרירא. פירוש הדינים של המלכות: דעלמא קיימא ביה פירוש מלכות. ברית אלהיך ברית הוא יסוד אלהיך היא מלכות:

This is the correct version: "and if there was not salt, no one could stand the bitterness" (Zohar, Vayechi 66:666), and this is the secret that salt is Yesod. And the reason that it is called salt (מלח) it is because with it one sweetens the three constrictions through the three lovingkindness, as the Rav said that the intention at the 'hamotzi' when one dips the bread in salt is that one should have the intention of לחם lechem, which are the three lovingkindnesses, that are three times הוי"ה, with the gematria of לחם, and we sweetens the three constrictions that are מלח , which are also three times הוי"ה. And after the three constrictions were sweetened in Yesod then they are given to Malchut, and this is why the text says "and if there was not salt, no one could stand the bitterness". The explanation of the judgements of malchut: "[salt is the covenant] that the world sustains itself" (Zohar, Vayechi 66:667). The "covenant of your God" is the covenant of Yesod, and "your God" is malchut.

מספר מעוגל - מספר קטן - גימטריה קטנה ~ Small gematria, rounded number, small number

ועוד, הדל"ת מורה שעבוד, והה' גאולה. לפי שהדל"ת מורה התפזרות והתפשטות לכל ארבעה צדדין, מספר הד'. ולכך היה השעבוד ארבע מאות שנה, כמו שהתבאר למעלה בפרק עשירי. כי אין הפרש בין ד' ובין ת', רק שהד' מספר קטן, והת' מספר גדול. ואי אפשר שיהא השעבוד ארבע שנים, כי אין ארבע שנים חשוב שעבוד למעוט המספר, לכך היה ת' שנה השעבוד. ומפני שמספר הת' מורה שעבוד, לכך אותיות מנצפ"ך, שהם אחר הת', הם* גאולה, כי אחר שעבוד - גאולה. ולפיכך הם חמשה אותיות, שמספר חמשה מורה גאולה. וכן הה"א, שהיא גאולה, באה גם כן אחר הדל"ת, שהיא שעבוד. וכמו שברא העולם בכ"ב אותיות אלפ"א בית"א, ברא הגאולה באותיות מנצפ"ך שאחר התי"ו.

And more, the letter dalet teaches subjugation/enslavement, and the hey, redemption. This is because the dalet teaches scattering and spreading to all four sides, which is the number of the dalet. And therefore, the enslavement was 400 years, as explained above in the 10th chapter. There is no difference between dalet and tav , just the dalet is the small number, and the tav the large number. And it would not be possible for enslavement to be only 4 years, since four years are not a serious enslavement, and therefore 400 were the years of enslavement. And since the number 400 teaches enslavement, therefore the final letters מנצפ"ך, that come all after the tav, they are the redemption, since after enslavement there is redemption. And therefore they are five letters, since the number five teaches redemption. And therefore the hey, which is redemption, comes after the dalet, which is enslavement. And just as the world was created with the 22 letters of the alefbet, redemption was created with the letters מנצפ"ך, that come after tav.

והנה משה עקיבא שוים במספר קטן י"ב, כי ז"ה משה האיש (שמות לב, א). אכן מעלת משה על רבי עקיבא במספר גדול כזה. ידוע שם של יב"ק הוא מספר ג' שמות שנתגלה למשה, שם אהי"ה, שם ידו"ד לו נודע, וזה זכרי אדנ"י אלו ג' שמות יב"ק. ...

The numerical values of the names Moshe משה, and Akiva עקיבא are the same through the system of מספר קטן which is 12, because "this (זה) man Moshe" (Shemot 32:1). Therefore, the level of Moshe is higher than Akiva only in the big gematria. It is also known that the name of יב"ק Yabok is the sum of the three names revealed to Moshe, אהי"ה, הויה and אדנ"י

~ In the small gematria, the zeroes of the numbers fall, and all letters have a numerical attribution between 1 and 9. And so, in the source above dalet and tav have the same value.

משה=3+4+5=12, supported by 12 = זה

עקיבא=7+1+1+2+1=12.

Regular gematria:

משה=345

עקיבא=183

And the name of the river is the sum of those three names (21 + 26 + 65).

Here is a table to help visualize:

עם הכולל ~ Adding 1 for the word itself

שפה אחת. גימטריא לשון הקדש. רבינו מהר״א מגרמיזא ז״ל וכ״כ רבינו בעל הטורים ז״ל גם שפה עם הכולל גימטריא לשון:

One language (שפה safah) - the gematria is the same as holy לשון lashon tongue. Our rabbi, teacher rabbi Eleazar MeGermiza (Eleazar of Worms, the Rokeach, 13th c. Germany) z"l and also our rabbi Ba'al HaTurim (Yaakov ben Asher, 13th-14th c. Spain) z"l pointed out that שפה safah with the word has the gematria of tongue.

Sometimes, the word itself will be counted as a "plus one". The technical phrase to indicate that is עם הכולל, im hakolel, sometimes the abbreviation עה"כ So, in the instance above, simple gematria plus the value one, for the word itself, was used to prove that the language spoken in the Tower of Bavel was Hebrew.

עם האותיות ~ Adding the number of letters

ועל זה אמר "ריוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר", כי ישראל מקום שלהם הוא אביהם יעקב, שהוא שורש ועיקר שלהם, שהוא האב להם, ולכך נקרא יעקב "מקום" לישראל. ומספרו של יעקב עם האותיות כמספרו של "מקום". וזה מפני שיעקב הוא שורש לעץ הנטוע, שיש לו י"ב ענפים. ...

And on this is what written "Relief and help will come to the Jews from another place" (Esther ), since Israel is their place, which is Yaakov, that is their root and essence, that is their father, and therefore Yaakov is called "place" for Israel. And the number of Yaakov, with the letters, is the number of "place". And this is because Yaakov is the root of the planted tree, and it has twelve branches. ...

~ Sometimes, the letters will be counted. In this example:

Simple gematria of יעקב:

182

Simple gematria of מקום:

186

Letters of יעקב

= 4

יעקב plus 4 = 186 = מקום.

This system can happen independently of the numbers of letters. For example:

~ Count the letters on the names of the patriarchs: אברהם יצחק יעקב

~ Count the letters on the names of the matriarchs: שרה רבקה רחל לאה

26 is the gematria of the Name י-ה-ו-ה

With the words ~ עם התיבות

וכל זה מרומז בשתי תיבות מצה ומרור. סופי אותיות הר. וגם כשתחשוב מצה ומרור עם האותיות עולה כמנין חוט שער עם התיבות. ולדרכינו ניחא מאוד. שהכל בא לרמז לכת הרשעים שאם ירצו לכבוש את יצרם הרע הוא רק כחוט שער. ונמצא מה שנשחט בג' כתות והאכילה עם מצה ומרור – הכל הוא כונה אחת להזהיר לרשעים שישובו מדרכם הרעה. כנלע"ד רמז נכון.

... and all that is hinted in the two words מצה Matzah and מרור Maror. The ending is הר "mountain". And when you think, matzah and maror with the words sum the number חוט שער "hairsbreadth". And according to our way this is very good. All of it comes to hint to the evil group that if they want they can conquer their evil inclination, which is just a hairsbreadth. And we find that what was slaughtered in three parts, and eaten with matzah and maror - all of it is one intention, which is for the evil people to return from their evil ways. And according to my humble understanding, this hint is correct.

מצה = 135

מרור = 446

135 + 446 = 591 +2 = 593

חוט שער = 593

The acronym for it is עה"ת. This is also used when talking about verses in the Torah.

מילוי אותיות - The full value of the letters

... והנה מילוי אותיות אלם גימטריא צדק ל"ף מד"ם והוא סוד המוחין שבמל' הנקרא צדק שהיו כלולין שם וז"ס האמנם אלם צדק תדברון ...

...And behold אלם elem, in the full value of the letters has the gematria of צדק tzedek, 110 plus 84, and this is the secret of the mind that is in Malchut, called tzedek, that was included, and this is the secret of "Do you really decree what is just?" (Psalms 58:2)...

~ Full letter gematria means summing up the letters of the name of the letters (see a basic table below). This is more complicated since there are different ways of naming some letters, for instance צ can be called צדי or צדיק; and ה can be called הה or הי; and ו has at least three possibilities (וו, ואו ,ויו) and so forth. So if you can't figure out exactly what is happening, try to see if the letters' names in the word could have been written differently.

Above is the example of the full letter gematria:

Simple gematria of אלם:

71

Simple gematria of צדק:

194

Full letter gematria of אלם:

111 + 84 + 80 = 194

The value depends on the position in the alefbet ~ מספר הקדמי

... ונקדים לבאר מ"ש בפע"ח שער השבת בשם החברים כי היכ"ל מספרו נ"ר ע"פ מספר הקדמי דהיינו בא"ב מאות א' עד אות ה' שהוא אות ראשונה במילת היכ"ל עולה ט"ו. אח"כ מא' עד אות י' נ"ה וכנ"ל עד אות כ'. ע"ה וכנ"ל עד אות ל' ק"ה סך הכל עולה נ"ר ע"ש וכבר בארנו טעמו ונמוקו מ"ש האר"י ובמ"א כי נ"ר גימ' רמ"ח איברין ותרין דרועין שעולה בהם. ...

... and beforehand we need to explain what is written in the Pri Etz Chaim Shaar Shabbat in the name of the fellows, that heichal [palace] its number is ner [candle, 250] through the method of the position of the letter, that is, in the alefbet, from alef until hey which is the first letter of heichal, we get 15. And after that from alef until yud, 55 and so on, until kaf, 75, and the same until lamed, 105, the entire sum is 250, see there, and we also explained the reasons and explanations regarding what the Ariza"l wrote and in other places, since 250/candle is the gematria of 248 members of the body plus the two [love and awe] that we see completes them.

~ In this method, the letter receives the value of the regular value of the previous letters, and itself, summed up. So ה will be 15 because it is the summing up of 1 + 2 + 3 + 4 + 5. And כ will be 75 because it is 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10 + 20.

Accordingly, the word היכל becomes 250, since it is 15 + 55 + 75 + 105.

Here is a table with the מספר הקדמי values:

The gematria of squared numbers

וזהו סוד תרע"ו, הוא חשבון המרובע של השם המיוחד. והוא עולה כמספר כ"ו פעמים כ"ו, שכללו תרע"ו. וכשיבין המשכיל חלוקן שסודם י"ב שמות (יב' פעמים כו') מצד זה שעולין שי"ב, גם י"ד שמות (יד' פעמים כו') מצד זה שעולין שס"ד וסודם השט"ן הנולד מזה"ב. אז יבין סוד נזמי הזהב וסוד העגל הנמצא בלב ובגלגל ...

... And this is the secret of 676, which is the result of the Specific Name squared. And this is 26 x 26, that sums up 676. And when the person who understands understand that their gowns חלוק (144) the secret of the 12 names (12 times 12) from this side that they sum up 312, plus the 14 names (14 times 14) from this side, they sum up 364, and they are the secret of "the Satan" (364) that is born from gold (14). Then one will understand the secret of the gold earrings and the secret of the golden calf that is found inside the heart and in the mind ...

~ Another way of doing gematria is found above, squaring the regular gematria and finding meanings on the square numbers. 26 is the value of the simple sum of י+ה+ו+ה.

26 x 26 = 676 = 312 + 364

168 + 144 = 312

508 - 364 = 144

312/12 = 26

364/14 = 26

Adding the value of letters, words and sentences are one side of gematria. Another side is the letter substitution. There are three main ways:

1. Substituting the regular letters of a word by the letters that come before them

2. Substituting the regular letters of a word by the letters that come after them

3. Substituting the regular letters of a word by the atbash system.

Below we have examples of the first two. The sofiot are not, as a rule, substituted. Also, there are those who do not believe alef should be substituted on 1, and the same is applied to tav on 2, as the second source will make clear. We will deal with atbash in its own terms below, as it is really part of a family of codes. See the tables for reference.

Substitution with the letters that come before ~ אותיות הקודמות

ודרך רמז אפשר דהאותיות הקודמות לאותיות עין הם אותיות סטנ וזהו בן פורת מהני נגד סטן שלא יזיקהו כי העין הרע הוא מהסט"א וניצול.

And in the way of a hint, it is possible to see that the letters before of עין, eye, are סטנ , and this is "a fruitful son [ is Yosef]", one of those to whom Satan cannot harm, because the evil eye is from the other side, and he is saved from it.

Substitution with the letters that come after ~ אותיות מאוחרות

ולמכיר נתתי את הגלעד ולמכיר במ"ק גי' י"ח שם אלקים בחילוף אותיות המאוחרות להשם הוא כמו כן מספר ולמכיר עה"כ ואמר ולמכיר נתתי את הגלעד מורה על אותיות הקודמין לשם אלקים והם אותיות אנדט"ם גי' ע"ד ויש עוד צירוף משם זה בחילוף אותיות המקודמות והוא "אם "גל כי אותיות המחולפות בשם אלקים כנ"ל הם אותיות לה"י כי אותיות א"ם אין מתחלפית כי אלף אין אות קודם לה ומ"ם לפני' ג"כ אות מ"ם וזהו גלעד מורה על ב' צרופים מחילוף הנ"ל ...

And to Machir I gave the Gilead region (Deut. 3:15). And "to Machir" sums 18 in the small gematria. This is the name E-lohim with the substituting with the letters that come before, and with the word, they have the same number. And he said "to Machir I gave Gilead" teaches on the letters before to the name E-lohim, and they are the letters אנדט"ם, gematria 74, and there is another refinement from this name in the substitution for the letters before, and this is "אם"גל as the letters substituted before are לה"י, since the alef has no letter before and also the mem [sofit] has before it mem, and this is Gilead, that teaches on those two refinements on the said substitution.

~ Here the term ולמכיר is summed as: 2 + 1 + 2 + 4 + 3 + 6 = 18; as the mispar katan in applied.

~ Note that in this method the sofiot are not exchanged.

~ The first substitution of E-lohim gives us במוכנ, which is 5 + 2 + 6 + 4 + 2 = 19; and so the word as a +1 is used.

~ The second substitution gives us אנדט"ם. I couldn't find a clear way to explain how the teacher got the sum 74. If you can, drop me a line.

Perhaps the most common use of this substitution is what is found in the back of a kosher mezuzah parchment. If you look closely, you will find that on the back, on the same place that

י-ה-ו-ה א-ל-הינו י-ה-ו-ה

is written, a set of letters is also written. That is every next letter of that phrase. The symbolism is possibly, according to Sofer Mordechai Pinchas (https://www.sofer.co.uk) "God in motion, i.e. a continuous presence". Get your klafim from people who know what they're doing, Mordechai Pinchas is one of them.

ATBaSH and other codes

בני פחת מואב. הם בני יואב בן צרויה י"מ מתחלף בגימטריא אתב"ש ולמה נקרא מואב שנצח עמון ומואב. ד"א דאתי מן רות בת עגלון מלך מואב:

"The sons of Pehat Moav" (Ezra 2:6) - they are the sons of Yoav ben Tzeruyah. Mem and Yud flip by ATBaSH. And why was he called Moav? Because he vanquished Amon and Moav. Another explanation is that he came from Rut bat Eglon, the king of Moav.

ATBaSH is more properly called a code. The letters are exchanged by the reverse order of the alefbet. There are other codes that are similar, see below. But ATBaSH is the most famous, even though it does not have any specific change for the sofiot. All the codes in this section are famous enough in Talmudic times to merit their own midrash, see below, found in Shabbat 104a.

Here is the ATBaSH table.

~ How come Sa'adia Ga'on is using ATBaSH, you may ask. Well, this code is old enough that was used by the Tannaim, according to the Talmud. Check Sanhedrin 22a, below, which deals with the famous banquet in Daniel that is the origin of the expression "writing on the wall".

לר"ש דאמר כתב זה לא נשתנה מאי לא כהלין כתבא למיקרא אמר רב בגימטריא איכתיב להון יטת יטת אידך פוגחמט מאי פריש להו (דניאל ה, כה) מנא מנא תקל ופרסין מנא מנא אלהא מלכותך (והשלמת לך) תקיל תקילתא במאזניא והשתכחת חסיר (פרסין) פריסת מלכותך ויהיבת למדי ופרס
The Gemara asks: According to Rabbi Shimon, who says that this script was not changed at all, what is the reason “they could not read the writing” (Daniel 5:8)? Rav says: Because it was written for them in the obscure code of gimatriyya. It was written: Yod, tet, tav; yod, tet, tav; alef, yod, dalet, khaf; peh, vav, gimmel, ḥet, mem, tet. These letters correspond with: Mem, nun, alef; mem, nun, alef; tav, kuf, lamed; vav, peh, reish, samekh, yod, nun; this is based on the exchange of letters known as at bash, or the exchanging of a letter with its counterpart in the opposite place in the alphabet, e.g., alef, the first letter, for tav, the last letter. What did Daniel explain to them? The letters stand for the terms: Mene mene tekel ufarsin (Daniel 5:25). He then explained the meaning: Mene”: God has numbered [mena] the days of your kingdom and brought it to an end. “Tekel”: You are weighed [tekilta] on the scale and are found lacking. “Parsin”: Your kingdom is divided [perisat] and given to the Medes and Persians” (Daniel 5:26–28).

There are other similar codes to ATBaSH, but more obscure. One of those is ALBaM. The code is made by pairing the letters of the alefbet by the half of the order, but instead of going up and down through the entire alefbet, as ATBaSH does, it is just the half of the alefbet. The same idea of exchanging letters apply. See the table below for a more clear idea:

Another such code is אח"ס בט"ע, and it is formed by pairing the letters with their eighth counterpart, meaning, switching at every seventh letter. So 1->8; 2->9 and so on. Not so clear what happens to the Tav. Here is the table:

Another code is called אי"ק בכ"ר. The main idea is that three letters can change places, given that they belong to the same category of basic number.

The main division is by the values of tens, check the table below:

ולבאר הענין ביותר, אעתיק דברי שערי אורה בשער ראשון בכינוי ברכה וזה לשונו, ואלו מאה אדנים שבמשכן הם בדמיון מאה ברכות מתמלאות מן הבריכה הגדולה הנקרא אדנ"י, ולפיכך חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום (מנחות מג, ב) כדי למשוך מכל אחת ואחת מאלו הברכות, ואם חסר ברכה אחת פוגם ומטיל מום והסוד תלוי בסוד אי"ק בכ"ר שהוא סוד כהן לוי וישראל, שזהו סוד נפש רוח ונשמה:

And we will explain the issue more, the book Shaarei Orah has a quote about the relationship of the sockets in the Tabernacle to the source of heavenly blessings and the need to pronounce one hundred benedictions daily, as well as the negative fallout when one fails to do so. This is what he writes: "These one hundred sockets of the beams in the Tabernacle are symbolic of the one hundred blessings which they are filled with from the great בריכה, reservoir [here undoubtedly a double entendre connected with source of ברכה, blessing, Ed]. This בריכה /reservoir is called א-ד-נ-י [i.e. the attribute called א-ד-נ-י is that source Ed.]. Hence a person must utter one hundred benedictions daily in order to attract to himself all these one hundred different blessings. Should but a single one of these blessings be missing this would result in him injuring himself and becoming blemished. In the mystical dimension this is connected 1-10-100 / 2-20-200 and it is the relationship between kohen-levi-israel, which is also the relationship between nefesh, ruach and neshamah.

Those three codes were known in Talmudc times, and maybe used enough that they merited their own midrash:

א״ת ב״ש: — אוֹתִי תִּעֵב אֶתְאַוֶּה לוֹ ב״ש בִּי לֹא חָשַׁק, שְׁמִי יָחוּל עָלָיו? ג״ר — גּוּפוֹ טִימֵּא, אֲרַחֵם עָלָיו ד״ק דַּלְתוֹתַי נָעַל, קַרְנָיו לֹא אֲגַדֵּעַ? עַד כָּאן מִדַּת רְשָׁעִים, אֲבָל מִדַּת צַדִּיקִים: א״ת ב״ש — אִם אַתָּה בּוֹשׁ. ג״ר ד״ק — אִם אַתָּה עוֹשֶׂה כֵּן, גּוּר בְּדוֹק. ה״ץ ו״ף — חֲצִיצָה הָוֵי בֵּינְךָ לָאַף. ז״ע ח״ס ט״ן — וְאֵין אַתָּה מִזְדַּעְזֵעַ מִן הַשָּׂטָן. י״ם כ״ל — אָמַר [שַׂר שֶׁל] גֵּיהִנָּם לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, לַיָּם כֹּל. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אח״ס בט״ע גי״ף — אֲנִי חָס עֲלֵיהֶם מִפְּנֵי שֶׁבָּעֲטוּ בְּגִיף: דכ״ץ — דַּכִּים הֵם, כֵּנִים הֵם, צַדִּיקִים הֵם. הל״ק — אֵין לְךָ חֵלֶק בָּהֶן. ומרז״ן ש״ת — אָמַר גֵּיהִנָּם לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מָרִי, זֻנֵינִי מִזַּרְעוֹ שֶׁל שֵׁת. אָמַר לוֹ: א״ל ב״ם ג״ן ד״ס — לְהֵיכָן אוֹלִיכֵן, לְגַן הֲדַס. ה״ע ו״ף — אָמַר גֵּיהִנָּם לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, עָיֵף אָנֹכִי. ז״ץ ח״ק — הַלָּלוּ זַרְעוֹ שֶׁל יִצְחָק. ט״ר י״ש כ״ת — טֹר יֵשׁ לִי כִּיתּוֹת כִּיתּוֹת שֶׁל אוּמּוֹת הָעוֹלָם שֶׁאֲנִי נוֹתֵן לְךָ.
The Gemara cites another midrash that also deals with the letters of the alphabet. This one uses a code in which the first letter is paired with the last letter, the second letter with the penultimate one, and so on [alef tav, beit shin]. Alef tav, God said: If he despised Me [oti ti’ev] would I desire [etaveh] him? Beit shin: If he does not desire to worship Me [bi], shall My name [shemi] rest upon him? Gimmel reish: He defiled his body [gufo]; shall I have mercy [araḥem] on him? The word comprised of the letters gimmel and reish in Aramaic means licentiousness. Dalet kuf: He locked My doors [daltotai], shall I not cut off his horns [karnav]? To this point, the Gemara interpreted the letters as referring to the attribute of the wicked. However, with regard to the attribute of the righteous it is taught differently. Alef tav, beit shin: If you have shame [ata bosh], gimmel reish, dalet kuf: If you do so, you will reside [gur] in the heavens [bedok], as the verse says: “Who stretches out the Heavens like a curtain [dok]” (Isaiah 40:22). Heh tzadi, vav peh: There is a partition [ḥatzitza havei] between you and anger [af]. Zayin ayin, ḥet samekh, tet nun: And you will not be shaken [mizdaze’a] by the Satan. Yod mem, kaf lamed: The minister of Gehenna said before the Holy One, Blessed be He: Master of the Universe, send the righteous as well into the sea to which all go [yam kol], Gehenna. The interpretation of the alphabet continues with other combinations of letters. The Holy One, Blessed be He, said: Alef ḥet samekh, bet tet ayin, gimmel yod peh: I have mercy on them [Ani ḥas aleihem] because they spurned [ba’atu] adultery [gif]. The Gemara continues with this combination of the letters: Dalet kaf tzadi: They are pure [dakkim], they are honest [kenim], they are righteous [tzaddikim]. Heh lamed kuf: You have no portion [ḥelek] with them, based on the interchange of the letters ḥet and heh. Vav mem reish zayin nun, shin tav: The minister of Gehenna said [amar], based on vav mem reish, before Him: Master of the Universe, my Master [Mari], sustain me [zaneini] with the seed of Seth [Shet], which refers to all humankind, including the Jewish people. The Holy One, Blessed be He, said to him using another configuration of the alphabet: Alef lamed, beit mem: Not with them [al bam], i.e., you will have no portion of them. Gimmel nun, dalet samekh: To where will I lead them? I will lead them to the garden of myrtle [gan hadas], i.e., the Garden of Eden. Heh ayin, vav peh: The minister of Gehenna said before the Holy One, Blessed be He: Master of the Universe, I am tired [ayef anokhi] and thirsty and need people to care for me. The Holy One, Blessed be He, responded: Zayin tzadi, ḥet kuf: These are the descendants [zaro] of Isaac [Yitzḥak]. Tet reish, yod shin, kaf tav: Wait [tar], I have groups upon groups [yesh li kittot kittot] of other nations that I will give you instead.

A more obscure form of gematria also attributes values to the nekudot.

The Pardes Rimonim's systematic explanation for gematria
ד מספר מוספי הוא שמוסיפין האותיות מן המלה על המספר או המלה עצמה אם יצטרך הכל לפי הצורך וכן אלה נתבאר העלמם למעלה וכן טעמם והטעם אל הקדמיי מאחר שהיא סבתה ע"ד שפירשתי בספירות בשער סדר האצילות:

The added number is the one in which we sum the letters of a word on a number or the word itself, if needed. All is according to need,

ה מספר המרובע הכללי כגון דוד שעולה יד צריך לצרף המלה לפי סדר האותיות. ונאמר ד' פעמים י"ד יעלה נ"ו. ו' פעמים י"ד יעלה פ"ד הרי ק"מ. וד' פעמים י"ד יעלה נ"ו. סך כלם קצ"ו. וטעם הענין כי אחר שהם י"ד ענפים בג' כחות וודאי כל אחד מהכחות שבג' כחות כלול מכל הכחות ולכן יהי' י"ד פעם י"ד כי כל אחד מהכחות כלול מכלם כמו שפי' ולכן יעלו למספר גדול הזה:
מספר מוספי
ג מספר הכרחי והוא מספר המלה לפי מה שהיא כגון חסד עולה ע"ב גבורה רי"ו או ארי"ה:
מספר מוספי
בחלק הגימטריא והוא ענין מספר האותיות שוה בשוה ולחלק זה חלוקים אחרים והם ראשונה חלק המשקל והוא המשובח שבכל הגימטריא ופי' כמו רזיא"ל שעולה לחשבון אברהם ואותיותיהם שוות זה ה' אותיות וזה ה' אותיות וכן בי"ט עולה יה"ו שבזה ג' אותיות וזה ג' אותיות והם שקולים יחד זה כזה וזה כזה וזה המשובח שבכל הגימטריאות מפני שכל ענין הענפים והכחות שבשם זה הם בשם זה אלא שנתחלפו האותיות והכחות בכחות אחרים. וזה אפשר להיות ע"ד שכתבנו למעלה ודרך זו קרובה בצד מה אל התמורה. ותחת החלק הזה יש חלק אחר והוא חלק החיבור והפרוד.
מספר מוספי
וענין החיבור הוא אם יהיו בתוכה ג' אותיות שיתחברו אל שתים כיצד הו"ה שיתחברו שני ההי"ן אל י' ויהי' י"ו וכן אהי"ה שיתחברו אל"ף וה"א אל וא"ו ויעלה יה"ו וכן חיים שיתחברו שני יודי"ן אל כ"ף ויהיה חכם וזה חלק משובח קצת שאינם משתנים האותיות מכל וכל בדרך החשבון כמו שנבאר אלא הם עומדות במקומם אלא שתים מהם נתחברו או נפרדו ומהיחוד והחבור יודע הפירוד ומהפירוד יודע היחוד ולכן אין צורך להאריך בו. אמנם הענין הוא כי כל אות ואות לפי מספרו יהיו כחותיו כי המספר לא על חנם הוא. כי התי"ו יהיו לה ד' מאות ענפים מסתעפים ממנה כלם כפתור ופרח. וכן לכל הקנים היוצאים מן המנורה הטהורה שבה קבועות כ"ב חפצים כדפי' בשער האותיות. ועם היות שנמצא שהא' הוא בכתר חשבונו א' מורה על ענף א', ות' היא במלכות או באיזה מקום שיהיה מורה על ד' מאות. ובודאי כי אלף הוא במעלה גדולה יותר מן התי"ו. זו אינה שאלה, כי יש ענף כי עם היותו מיוחד כולל ענפים רבים מסתתמים ומתעלמים בו כמו האלף הכוללת כל הענפים ר"ל כל האותיות כמו שפי' בשער האותיות וכלן מתיחדות בא'. ובזה יובן עתה ענין הגמטריא כי הוא ענין א' עם הדבר הנמנה בו. המשל אמ"ן שעולה יאדהונה"י כמפורסם בדברי הרשב"י ע"ה. כי כאשר יתחברו ת"ת ומלכות יתייחדו ביחוד כ"ו ענפים שבת"ת כמנין שם בן ד', וס"ה ענפים שבמלכות כמנין אדנ"י. וכאשר נרצה לחברם נחברם בשם סוכ"ה או בשם אמ"ן או בשם מלאך כי בכלם נרמזים צ"א ענפים שביחודם. אמת שלא ישתוו בעניינם כי סוכה הוא מיוחד יותר שהוא כ"ו ה"ס שענפיהם מתגלים על ענין הנרמז בשתי שמות וכיוצא בזה כאשר נחבר שתי אותיות אל אחד וכן שני שמות אל אחד הנה אותו האות ואותו השם לא יתייחס בעצם [א] באות הראשון או בשם הראשון שהיה עיקרי ברוחניותיה. ומזה נקיש אל כאשר תשתנה התיבה מכל וכל. ואולם סדר מנין הגימטריא קבלו בהם היותם תשעה ואלה שמותם כאשר כנו להם הקדמונים. א מספר המעוגל הכללי והוא בחזרת הגלגל ר"ל שהאלפים אינם נחשבים אלא כאחדים כגון חמשה פעמים רי"ו שעולים אנכ"י. ורבים כנו מספר זה בשם מספר קטן והטעם מפני שהוא מקטין המספר כי ממאה יעשה א' ומשלש מאות ג' ומארבע מאות ארבעה. וכן על דרך זה יקטין מספר האלפים אל מדרגת האחדים. ומכנה הרשב"י ע"ה המספר הזה לחנוך וכן המורגל במקומות הרבה בפרט בתיקונים לחשבן זעיר דחנוך. ונראה לנו היות הענין הזה כי חנוך הוא נער מטטרו"ן והמלאך הזה המקטין את המדות מפני שהוא מראה קטנה רצה לומר שיש בו ענפי הספירות מתפשטות ומתלבשות באורו ואינו זוכה אליהם בהיותם כלולות מעשר או יותר. כי זהו סוד המספר שבאותיות כי יתעלו האחדים אל העשירות בסוד אחד כלולה מעשר ומהעשירות אל המאות בסוד כי כל א' כלולה מי' וי' מי' כי כל אחד מי' ענפים יוכללו עוד מעשר ונמצא מא' עולה אל מאה וכן על דרך זה יעלו לאלף. ומטטרון הפך מדה זו כי אור הכללות חשך בעדו ואין לו כללות המדות לפי שהוא בעולם הפירוד (היינו עולם היצירה) ולכן אדרבה הוא מקטין מספר האותיות ומה שמאיר למעלה בספירה באלף מאיר למטה במטטרון באחד וזהו סוד מספר קטן ומזה נוכל להקיש אל המספרים המוסיפים שהם מוסיפים הכלליות והמוסיפים באותיות עצמם הם מוסיפים עצם הענף הכולל וכן המוסיף התיבה וכיוצא בזה וכן המוסיפים המילוי בסוד המילויים שפי' בשער שם בן ד' ודי בזה הערה להשכלות שאר המספרים כדי שלא נצטרך לבארם כי בשער זה יכנסו כלם מעלה מטה:
מספר מוספי
ב מספר הקדמי כגון ג' עולה ששה כשנמנה מתחלת האלפא ביתא ועד הג'. ד' עולה י' וה' עולה ט"ו כשנמנה מראש האלפא ביתא. והנרצה לסיים הנה כל המספרים כלם מראש האלפא ביתא ועד סופה כדי שיקל אלינו למנות כשנצטרך אל המספר. וזו צורתה:
א ב עולה ג
א ב ג עולה ו
א ב ג ד עולה י
א ב ג ד ה עולה טו
אבגדהו עולה כא
אבגדהוז עולה כח
א ב ג ד ה ו ז ח עולה לו
אבגדהוזחט עולה מה
אבגדהוזחטי עולה נה
אבגדהוזחטיכ עולה עה
אבגדהוזחטיכל עולה קה
אבגדהוזחטיכלמ עולה קמה
אבגדהוזחטיכלמנ עולה קצה
אבגדהוזחטיכלמנס עולה רנה
אבגדהוזחטיכלמנסע עולה שכה
אבגדהוזחטיכלמנסעפ עולה תה
אבגדהוזחטיכלמנסעפצ עולה תצה
אבגדהוזחטיכלמנסעפצק עולה תרצה
אבגדהוזחטיכלמנסעפצקר עולה תשצה
אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרש עולה אלף צה
אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת עולה אתצ"ה
והנה בלוח זה יקל אלינו הוצאת המספר לכל המצטרך בעזר הצור וישועתו:
מספר מוספי
ג מספר הכרחי והוא מספר המלה לפי מה שהיא כגון חסד עולה ע"ב גבורה רי"ו או ארי"ה:
מספר מוספי
ד מספר מוספי הוא שמוסיפין האותיות מן המלה על המספר או המלה עצמה אם יצטרך הכל לפי הצורך וכן אלה נתבאר העלמם למעלה וכן טעמם והטעם אל הקדמיי מאחר שהיא סבתה ע"ד שפירשתי בספירות בשער סדר האצילות:
מספר מוספי
ה מספר המרובע הכללי כגון דוד שעולה יד צריך לצרף המלה לפי סדר האותיות. ונאמר ד' פעמים י"ד יעלה נ"ו. ו' פעמים י"ד יעלה פ"ד הרי ק"מ. וד' פעמים י"ד יעלה נ"ו. סך כלם קצ"ו. וטעם הענין כי אחר שהם י"ד ענפים בג' כחות וודאי כל אחד מהכחות שבג' כחות כלול מכל הכחות ולכן יהי' י"ד פעם י"ד כי כל אחד מהכחות כלול מכלם כמו שפי' ולכן יעלו למספר גדול הזה:
מספר מוספי
ז מספר שמיי ר"ל לשום על המלה מלוי האותיות כגון ידוד במלוי אלפין כזה יוד ה"א וא"ו ה"א שעולה מ"ה כמספר אדם. וזה כבר נתבאר לעיל:
מספר מוספי
ח מספר המספריי ר"ל י' עשרה, ועשרה עולה תקע"ה. ה' חמשה, וחמשה עולה שנ"ג. והענין הזה הוא כי אותם חמשה כחות נכללים במנין שמם כי שם מספרם מעיד עליהם:
מספר מוספי
ט מספריי הגדול ר"ל יו"ד במילואו עשרים ועשרים בגימט' כתר. וביאורו ע"ד שפי' בהשמיני ויגיד עליו רעו.
מספר מוספי
עוד יש קרוב לענין זה והוא נקרא נוטריקון והוא ענין ראשי תיבות וסופי תיבות ותוכי התיבות. המשל אל, מלך, נאמן, שראשי תיבות אמן וסופי תיבות לכ"ן ותוכי תיבות מל"א וכיוצא בזה ושאר מן השמות היוצאים מראשי תיבות או מסופם או מאמצעותם או בדילוג אות אחת ולקחת אות אחת בדילוג חברתה וכדברים האלה כמו שם הס"ר תי"ו אה"ן היוצא מהנסתרות לה' אלדינו בדילוג אות ולקחת אות וכן רבים כדברים האלה. ואין צריך להאריך כי כל ענין זה מורה על כבוד התורה והעלמה שנתגשמה וקבלה כל הצרופים שיכולים להיות בעולם ונתלבשה בלבוש נכר כדפרישית בשער האותיות בפרק א' וכל זה כדי להשלים נפשותינו כי ה' חפץ למען צדקו וגו'. ובזהר פרשת בראשית (דף מ"ו ע"ב) נראה בפירוש כי חשבונות וגימטריאות הם כלם תלוים במלכות. כי בספירות למעלה אין הענפים מתגלים בחשבונות וגימטריאות ומה שנמצא חשבון וגימטריא שם עם כל זאת עקרן במלכות ומשם רומזים למעלה. ובזה נשלם הפרק הזה ונכלל השער הזה בס"ד. ברוך ה' לעולם אמן ואמן ברוך הנותן ליעף כח ולאין אונים עצמה ירבה:
מספר מוספי
ואתה מרבבות קדש. כי הנה יש יחידות עשירות מאות כו׳. אי״ק בכ״ר כמ״ש בספר שערי אורה להרי״ג שער א׳ בענין מעשר ומעשר מן המעשר כו׳. ובענין מאה אדני כסף כו׳ ע״ש. והמספר הגדול הוא רבה כמ״ש היי לאלפי רבבה וכתיב ומאה מכם רבבה ירדפו שאין מספר למעלה הימנו בלה״ק כי מה שהוא יותר מרבבה אין לו שם בפ״ע בתורה כ״א שנק׳ כך וכך אלפים או כך וכך רבוא וכמ״ש רבבות אלפי ישראל וכתיב הרבה משתים עשרה רבו אדם (ביונה סס״י ד׳) ולכן מצינו במשנה רפ״ז דברכות בשלשה מהו אומר וכו׳ עד ברבוא מהו אומר כו׳. והנה כתיב ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שבע הוא בחינת שבע מדות העליונות שבפסוק לך ה׳ הגדולה כו׳ עד הממלכה כו׳ שהמדות הם בבחי׳ התחלקות המדרגות זו מזו שהרי החסד והגבורה הם מדות נגדיים ולכן נאמר בהם שנים לשון רבים משא״כ חו״ב נאמר עליהם עשרים שנה לשון יחיד כי הם תרין ריעין דלא מתפרשין כמו עד״מ באדם כשמבין ההלכה ע״י כח השכל שבו ממילא נכלל בזה חכמה ובינה. ועיין בזהר פ׳ חיי שרה (דקכ״ג ע״א). והנה עכ״פ מובן מזה שהמדות כל מדה היא רק בחי׳ יחידית. שהרי שבע מדות שבפסוק נק׳ שבע שנים א״כ כל מדה היא נמנית רק לבחי׳ א׳. משא״כ השכל הוא בחי׳ עשירית שהרי חו״ב נק׳ עשרים שנה והטעם הוא כי כדי שיהיה גילוי המדות מהשכל א״א שיומשך האור מכל השכל בהמדה כי אם רק מבחי׳ עשירית שבשכל.

דָּבָר אַחֵר, הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, מַה כְּתִיב בַּפָּ הֶן עַם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, מַהוּ הֶן, כָּל הָאוֹתִיּוֹת מִזְדַּוְּגִין חוּץ מִשְּׁתֵי אוֹתִיּוֹת הַלָּלוּ, כֵּיצַד א"ט הֲרֵי י, ב"ח הֲרֵי י, ג"ז הֲרֵי י, ד"ו הֲרֵי י, נִמְצָא ה לְעַצְמָהּ. וְכֵן הָאוֹת הַנ' אֵין לָהּ זוּג י"צ הֲרֵי ק, כ"פ הֲרֵי ק, ל"ע הֲרֵי ק, מ"ס הֲרֵי ק, נִמְצָא נ' לְעַצְמָהּ, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּשֵׁם שֶׁשְּׁנֵי אוֹתִיּוֹת הַלָּלוּ אֵינָן יְכוֹלִין לְהִזְדַּוֵּג עִם כָּל הָאוֹתִיּוֹת אֶלָּא לְעַצְמָן, כָּךְ יִשְׂרָאֵל אֵינָן יְכוֹלִין לְהִדָּבֵק עִם כָּל הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת הַקַּדְמוֹנִים אֶלָּא לְעַצְמָן מְפֹרָשִׁים, שֶׁאֲפִלּוּ שׂוֹנֵא גּוֹזֵר עֲלֵיהֶם לְחַלֵּל הַשַּׁבָּת וּלְבַטֵּל אֶת הַמִּילָה אוֹ לַעֲבֹד עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים, הֵן נֶהֱרָגִים וְאֵין מִתְעָרְבִים בָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר כג, ט): הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב. וּמָה אֲנִי עוֹשֶׂה כָּל שׂוֹנֵא וְכָל אוֹיֵב שֶׁיִּגְזֹר עֲלֵיהֶם גְּזֵרָה אֲנִי הוֹרְגוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר כג, כד): הֶן עָם כְּלָבִיא יָקוּם.

ולבאר הענין ביותר, אעתיק דברי שערי אורה בשער ראשון בכינוי ברכה וזה לשונו, ואלו מאה אדנים שבמשכן הם בדמיון מאה ברכות מתמלאות מן הבריכה הגדולה הנקרא אדנ"י, ולפיכך חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום (מנחות מג, ב) כדי למשוך מכל אחת ואחת מאלו הברכות, ואם חסר ברכה אחת פוגם ומטיל מום והסוד תלוי בסוד אי"ק בכ"ר שהוא סוד כהן לוי וישראל, שזהו סוד נפש רוח ונשמה:
The author, Rabbi Horowitz, mentions a book called שערי אורה, from which he quotes the following passage about the relationship of the sockets in the Tabernacle to the source of heavenly blessings and the need to pronounce one hundred benedictions daily, as well as the negative fallout when one fails to do so. This is what he writes: "These one hundred sockets of the beams in the Tabernacle are symbolic of the one hundred blessings which they are filled with from the great בריכה, reservoir [here undoubtedly a double entendre connected with source of ברכה, blessing, Ed]. This בריכה is called א-ד-נ-י [i.e. the attribute called א-ד-נ-י is that source Ed.]. Hence a person must utter one hundred benedictions daily in order to attract to himself all these one hundred different blessings. Should but a single one of these blessings be missing this would result in him injuring himself and becoming blemished. This mystical dimension is called , 1-10-100= ,אי"ק, בכ"ר, or 2-20-200. It is the relationship between כהן-לוי-ישראל, which in turn symbolizes the relationship between נפש-רוח-נשמה.
ורז"ל הוצרכו להעיר אותנו ואמרו כלל גדול: מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא ואם במלכות בשר ודם יש לו להיזהר בכל אלו הדברים שאמרנו, כל שכן בהיות האדם נכנס להקביל פני מלך מלכי המלכים הקב"ה יתברך ויתברך.
Our rabbis, of blessed memory, found it necessary to awaken us to this, and therefore informed us of a very important principle when they said, “The earthly kingdom is similar to the heavenly kingdom.” That is, if it is necessary to be careful about all the above matters when entering into the presence of an earthly king of flesh and blood, how much more is this so of a person who enters to greet the face of the King, King of kings, the Holy One, blessed is He, He Who is blessed and exalted.
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור