הגדה של פסח נוסח מתאים לאתאיסט

מתחיל עם כוס יין או תירוש כרצונך. ישתה מעט.

הוראות להגדה של פסח: יבחרו חלקים שרוצים ועדיף חלקים מכאן. בין מנות של הארוחה יקרא למשל קצת או חלק בין סלט למרק, ועוד חלק בין מרק לעוף. ואם רוצה לברך יש ברכה אבל אם בְּשַׁבָּת ראוי להוסיף שבת: "ברוּכה חילוניות ששחררה אותנו מעונשי הדתיים של יום טוב [ושל שבת].

חַג מַּצּוֹת הוא, תרבותינו, וגם סמל חֵרוּתֵנוּ. מוֹעד לְשִׂמְחָה חַג לְשָׂשׂוֹן. תודה לעובדים ולטבע שיצרו ענבים ויין."

שיר שהתקיימנו עד היום: שֶׁהֶחיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶה/שהתקיימנו בחיינו והגענו לַזְּמַן הַזֶה.

הָשתָּא סובלים כמו מָרוֹר. לְשָׁנָה הַבָּאָה המצב יהיה טוב יותר"
אם אחרי שבת: "שבת יצאה וחג הגיע".

נוהגים שטובלים סלרי או ירק אחר במי מלח ולאכול.

סלרי יכול לסמל דשא ירוק של אביב.

__שיר אביב שכתבתי:

רוב חיטה, שדה שופע
אור בין עננים בוקע
ענן לבן ברקיע
שיר כי האביב הגיע,

יש שמש הגשם עבר
אור בא וה-חורף נגמר
צבעי חן פרחים נאים
דשא ירוק במישורים.

ערוץ הנחל כבר יבש
החול מאוד, חם כמעט אש
רוח קרירה היא ברכה
ושפע חיטה ירוקה,

נשקה דשא באדמה
כי הגיעה עונה חמה
מבקעה ועד רום ההר
שיר של ניסן, וגם איר.

הרבה פרחים הם עלו
כתר צבעוני הם זקפו
בחוף בגל נשמח היום
תקוה בארצנו שלום."
נוהגים לשבור מצה לשני חלקים ולכסות השבר להצפינו
סיפור: "כשנולד משה, היה עם הוריו שלושה חדשים שהצפינו אותו עד שלא יכלו עוד להצפינו."
שיר: משה בתיבה.

שיר מתאים למנגינת מה נשתנה: "שונה מאוד הסדר הזה
משל הדתיים
משל הדתיים

בסדר זה, אין חיוב מצה, אֲפִילוּ פַּעַם אֶחָת
אֲפִילוּ פַּעַם אֶחָת
המסכנים, אוכלים המצות שלוש פְעָמִים
המסכנים, אוכלים המצות שלוש פְעָמִים
___שיר עבדים היינו
"עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם.
יצאנו ממצרים ועכשיו עם חופשי וחזרנו לארצנו.

אַרְבָּעָה בָנִים: חָכָם וְרָשָׁע וְתָּם וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל"
זה יכול לסמל הרבה דברים אבל בתמונות שרגילים להדפיס לחלק זה, חשוב להדגיש שגם: "מי שיש כיפה וכובע, לפעמים נתפס והורשע."

"וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, יכול מגיד בלילה? כתוב בַּיוֹם הַהוּא יום מוציא לילה שלא בלילה

מִתְּחִלָּה עוֹבְדֵי פסל או אל יחיד הָיוּ דורוֹתֵינוּ, וְעַכְשָׁיו לא מקבלים בלי הוכחה טובה.

שיר: וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ, שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לא הציל את ישראל, רק מעט ממשפחה, נשארו ושורדים"

"במצרים המצרים עשו לנו רע ככתוב וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ, וַיִתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה. בוודאי התפללו לאל אבל האל השאיר אותם מאות שנים בסבל ובעבדות כמו הזנחה. ואם ראה והזניח, היה אכזרי והתנהג כאילו אין אל במציאות. עדיף להגיד שאין.
בזמן שיצאנו ממצרים, לפי אגדה היו נפלאות

עֶשֶׂר מַכּוֹת סבלו הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם, וְאֵלּוּ הֵן: דָּם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִּים, עָרוֹב, דֶּבֶר, שְׁחִין, בָּרָד, אַרְבֶּה, חֹשֶׁךְ, ומַכַּת בְּכוֹרוֹת.
יש פפירוס עם סיפור ארוך שמעורב בו שלוש מכות מאלו, ואלו הם דם בנהר מכת בכורות ובסוף חושך.

___שיר: אִלּוּ יצא עם ישראל, עם ישראל מִמִּצְרַיִם, בלי מכות על המִצרִים דַּיֵּינוּ.
אִלּוּ מצְרִים קיבלו מכות וְלֹא, נָתנו לָנוּ, זהב דַּיֵּינוּ.

אִלּוּ נָתנו לָנוּ זהב, וְלֹא הייתה מיצות שַׁבָּת, דַּיֵּינוּ - !במקורי!
אִלּוּ הייתה מנוחה שבועית, וְלֹא היה ספר תּוֹרָה, דַּיֵּינוּ !במקורי!
אִלּוּ חזרנוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְלֹא היה בית המקדש דַּיֵּינוּ. !במקורי!
"שמחה וששון שיצאָנוּ מִמִּצְרַיִם וטוֹבָה כְפוּלָה שחזרנוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל

רַבָּן גַּמְלִיאֵל הָיָה אוֹמֵר דבר, אבל הפסיק כי חזר בו מדבריו"
מראה מרור, "מָרוֹר זֶה מסמל שֶׁמֵּרְרוּ הַמִּצְרִים אֶת עמֵינוּ בְּמִצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיְמָרֲרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֶת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ.

בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז, מחַלָּמִישׁ יצא מַעְין מיִם.

נשמח שיצאנו מִמִּצְרַיִם נקווה שנשמח בחגֵינוּ בְמוֹעֲדִים אֲחֵרִים הַבָּאִים לִקְרָאתֵנוּ לְשָׁלוֹם" נהגו לשתות מהיין.

___כורך: יש מסורת ביהדות העושה חומרא של זה וגם חומרא של החולק עליו נקרא כסיל בחושך הולך. ויש דעות אם לאכול מצה ומרור בנפרד או ביחד ובמסורת שלא החליטו כמי לעשות. בוודאי אין לעשות כשניהם כי נקרא כסיל בחושך הולך לכן עדיף כמו שעשה הלל ביחד במעשה.

יאכל מזון כרצונך. נהגו לשיר שירים.

__שיר הגדי שכתבתי:
גדי נולד בתוך גדר
גדי החדש בעדר
השם שאקרא לגדי
הוא גד ושם, חיבה ג_די
חתול שתה חלב אמו
כלב אמנון ישב עימו
מקל קפץ בצד ג_די
ראיתי כול זה לבדי.


הרתחתי מים על האש
שתיתי עם לחם יבש
וג_די בא, אמנון נבח
אבל ל-חזיר לא נשך
ציפור ישבה על גב ארי
שישב עם, נמר בריא
עליו קפץ, קוף, מג_די
ראיתי כול זה לבדי.


אבי הרג גדי שלי
ואכלתי, כי נתן לי
נפש גדי בטח הלך
לשמים ביד מלאך
בשר ג_די היה טעים
וגם שמעתי שיר נעים,
"לא הסכמתי, שיש שום אל
ולא קראנו שום הלל".
__סיום מהדורה של הגדה של פסח.