Pesach: From Constriction to Expanse

Annie Murphy Paul, "The Extended Mind: The Power of Thinking Outside the Brain," p. 24-25

To understand how interoception [awareness of the inner state of the body] can act as such a rich repository, it's important to recognize that the world is full of far more information than our conscious minds can process. Fortunately, we are also able to collect and store the volumes of information we encounter on a non-conscious basis. As we proceed through each day, we are continuously apprehending and storing regularities in our experience, tagging them for future reference. Through this information-gathering and pattern-identifying process, we come to know things - but we're typically not able to articulate the content of such knowledge or to ascertain just how we came to know it...

But if our knowledge of these patterns is not conscious, how then can we make use of it? The answer is that, when a potentially relevant pattern is detected, it's our interoceptive faculty that tips us off: with a shiver or a sigh, a quickening of the breath or a tensing of the muscles. The body is rung like a bell to alert us to this useful and otherwise inaccessible information. Though we typically think of the brain as telling the body what to do, just as much does the body guide the brain with an array of subtle nudges and prods.

וַיְדַבֵּ֥ר מֹשֶׁ֛ה כֵּ֖ן אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְלֹ֤א שָֽׁמְעוּ֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה מִקֹּ֣צֶר ר֔וּחַ וּמֵעֲבֹדָ֖ה קָשָֽׁה׃ {פ}

But when Moses told this to the Israelites, they would not listen to Moses, from shortness of spirit/breath and hard labor.

מקצר רוח. כָּל מִי שֶׁהוּא מֵצֵר, רוּחוֹ וּנְשִׁימָתוֹ קְצָרָה, וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהַאֲרִיךְ בִּנְשִׁימָתוֹ:

מקצר רוח THROUGH ANGUISH (lit. shortness) OF SPIRIT — If one is in anguish his breath comes in short gasps and he cannot draw long breaths.

Tiferet Uziel - Uziel Meizels, Poland (1744-1785)

Why is matzah explained before maror? The bitter herbs recall the exile of Egypt, while matzah recalls the liberation that came afterwards...Shouldn't the order be reversed? Indeed there are some sources that do so.

Yet our version seems to have it right. When you are in the midst of bondage and engaged in backbreaking labor, you do not realize how much your body is broken. Only when you rest do you feel the toll that your labor has taken.

As long as Israel were in Egypt, hard at labor, they did not feel the pain of their toil or the damage it was doing to their limbs. They were working day and night, with no chance to rest at all. Ony when their labors ceased did they realize the price they had paid, how their limbs were broken. The arranger of the Haggadah understood this, placing matzah first and maror after it... (transl. Art Green, "Speaking Torah," p. 213

אך שצריך כל אחד ואחד לבוא לידי נסיונות אף שמקבל אלקותו במחשבתו כנ״ל מכל מקום מנסין את כל אדם בעשר נסיונות כמו שאמרו באברהם עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם והנסיון הוא שמסלקין ממנו ההתקשרות שהיה קשור בהשם יתברך על ידי הדעת בעת שבא לידי נסיון ונשאר אצלו רק הבחירה כי לולא זה לא היה נקרא נסיון כי בודאי על ידי ההתקשרות יאחז צדיק דרכו ועל ידי זה נתמעט הדעת אצלו לא סילוק הדעת ממש ואם עומד בנסיון על ידי שנקבע בלבו מקודם כשהיה לו דעת רחב. והנה כשהיו ישראל במצרים היה הדעת בגלות כי קליפה קדמה לפירי כי הדעת היה מכוסה בקליפות כמו קליפת האגוז כמו שאמר הכתוב (שיר השירים ו׳, י״א) אל גינת אגוז ירדתי שהוא על גלות מצרים ובאגוז יש קליפה חיצונה היותר קשה ומכסה את האוכל ותחתיה קליפה הקשה כדי שיוכלו לראות האוכל הגם שנשארו עדיין קליפות הדקות עד שיבא משיחנו במהרה בימינו שיתגלה הפנימיות לגמרי מכל מקום עיקר ההתכסות נתגלה כי מצרים אותיות מצר ים, כי יש ים החכמה שהוא הדעת שבא משם ומי שאין לו דעת כלל הוא גם היום במיצר ים שלא נכנס עדיין בים החכמה. על כן אמר בעל ההגדה לא את אבותינו בלבד גאל הקב״ה אלא אף אותנו גאל עמהם כי בכל שנה יש יציאת מצרים באופן הנ״ל והרשעים שאין להם דעת עדיין לא יצאו ממצרים על כן אמר בעל ההגדה לא את אבותינו בלבד גאל הקב״ה אלא אף אותנו גאל עמהם כי בכל שנה יש יציאת מצרים באופן הנ״ל והרשעים שאין להם דעת עדיין לא יצאו ממצרים על כן אמר רשע מה הוא אומר מה העבודה וכו׳ מאחר שאין לו דעת קשה לו על העבודה ואף אתה אמור לו וכו׳ לי ולא לו אילו היה שם לא היה נגאל מאחר שגם היום הוא במצרים דהיינו דעת שלו:

R' Menachem Nachum Twersky of Chernobyl (1730-1797)

When Israel were in Egypt, awareness itself was in exile...

The mitsrayim, "Egypt," is made of metsar yam, "the narrow straight of the sea." "Sea' refers to the Sea of Wisdom, whence our awareness comes. Even today, a person who has no awareness [of God] still dwells in the straights, not yet having entered into the Sea of Wisdom.

That is why the Haggadah says: Not only our ancestors were redeemed from Egypt, but we with them. Every year we go forth from Egypt. But the "wicked," those who have no awareness, have not yet left Egypt. That is why the wicked son says: "What is this service to you?' To you, but not to him." Because he has no awareness, he objects to the service of Hashem. "And you are to say to him...for had he been there, he would not have been redeemed." Even today he lives in an Egypt of the mind. (transl. Sefaria and adapted from Art Green, "Speaking Torah," p. 213-4.)

מִֽן־הַ֭מֵּצַר קָרָ֣אתִי הּ' עָנָ֖נִי בַמֶּרְחָ֣ב הּ'׃

From the straights I called on the LORD;
the Lord answered me with expansiveness.