Avos 2:1 וֶהֱוֵי זָהִיר בְּמִצְוָה קַלָּה כְבַחֲמוּרָה (all)
tn
Byt n
(א) רַבִּי אוֹמֵר...וֶהֱוֵי זָהִיר בְּמִצְוָה קַלָּה כְבַחֲמוּרָה, שֶׁאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ מַתַּן שְׂכָרָן שֶׁל מִצְוֹת.
(1) Rabbi said: which is the straight path that a man should choose for himself? One which is an honor to the person adopting it, and [on account of which] honor [accrues] to him from others. And be careful with a light commandment as with a grave one, for you did know not the reward for the fulfillment of the commandments. Also, reckon the loss [that may be sustained through the fulfillment] of a commandment against the reward [accruing] thereby, and the gain [that may be obtained through the committing] of a transgression against the loss [entailed] thereby. Apply your mind to three things and you will not come into the clutches of sin: Know what there is above you: an eye that sees, an ear that hears, and all your deeds are written in a book.
הגר"מ שטרנבוך שליט"א פרשת עקב תשע"ח
חשיבות שמירת מצווה קלה כחמורה "והיה עקב תשמעון" פירש"י "אם מצוות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון", ע"כ
ובהמשך הפסוקים מבואר שהקב"ה הבטיח שכר רב ושמירת הברית והחסד עקב שמירת מצוות הקלות שאדם דש בעקביו.
וה"חפץ חיים" הקדוש סיפר שהרפורמים התחילו רק בטענה אחת בנוסח התפילה, "למה אומרים שני 'יקום פורקן'? הרי אין לנו היום "ריש גלותא" וגם לא "ודי בבבל", ואין צריך לומר שני "יקום פורקן", אך למעשה מפרצה קטנה זו בקלות שבקלות, הם ביטלו הרבה חלקים מהתפילה, והוסיפו פרצה על פרצה עד שפשטה אש ההשכלה והרפורמה לכלות חלקים בבית ישראל רח"ל, והרי שביטול מנהג קל עלול להביא חורבן עצום ונורא, וגדולי הונגריה אכן הריחו מיד בתחילת דרכם שכוונתם לשנות את כל התורה כולה רח"ל, ולחמו נגדם עד שנתגלה קלונם לרבים.
והעיקר צריך לדעת שכל עבירה היא מרידה בקב"ה, ולכן אין חילוק בין עבירה קלה לעבירה חמורה - שבשניהם שווה המרידה בקב"ה, וכמו שכתב רבינו יונה בשערי תשובה ש"א ל"ח "אין להביט לקטנות העבירה אלא לגדולת מי שהזהיר עליה", וגם הדינים שחיובם מדרבנן, חמורים הם מאוד כיון שהוזהרנו בתורה דברים י"ז, י"א "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", והעובר על דברי חכמים הרי הוא מורד במלך ומזלזל בדבר ה׳.
הגר"מ שטרנבוך שליט"א פרשת עקב תשפ"א
זהירות במצוות קלות מתוך קבלת עול מלכות שמים “והיה עקב תשמעון פירש”י, “אם מצוות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון”, ע”כ.
תפארת שמואל - פרשת עקב
למה יש שכר מיוחד בשביל המצוות שהאדם דש בעקביו
עוי"ל, דעיין בשערי תשובה לרבינו יונה ג, כג וז"ל: "ודע כי הירא את דבר ה׳ יחמיר וידקדק וישום נפשו בכפו על מצוה קלה כמו על החמורות. כי לא יבינו (פי' יבינו ישימו לב) לאשר המצוה הזאת קלה לעומת החמורות. אך יבינו לגדולת המזהיר עליה יתברך".

וְהִנֵּה בַּחֲגִיגָה דַּף ט"ו סִפְּרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל מֵאַחֵר שֶׁיָּצָא לְתַרְבּוּת רָעָה.

כִּי נַח נַפְשֵׁיהּ דְּאַחֵר. אָמְרֵי לֹא מֵידַן לִידַיְנֵיהּ וְלֹא לְעַלְמָא דְּאָתֵי לֵיתֵי. לֹא מִידַן לִידַיְנֵיהּ מִשּׁוּם דְּעָסַק בְּאוֹרָיְתָא. וְלֹא לְעַלְמָא דְּאָתֵי לֵיתֵי מִשּׁוּם דְּחָטָא.

אָמַר רַבִּי מֵאִיר מוּטָב דְּלִידַיְנֵיהּ וְלֵיתֵי לְעַלְמָא דְּאָתֵי מָתַי אָמוּת וְאַעֲלֶה עָשָׁן מִקִּבְרֵיהּ. כִּי נַח נַפְשֵׁיהּ דְּרַבִּי מֵאִיר סָלִיק קוֹטְרָא מִקִּבְרֵיהּ דְּאַחֵר.

אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן גְּבוּרָתָא לְמִיקַלָּא רַבֵּיהּ כוּ'. אִי נַקְטֵיהּ בְּיַד מַאן מְרַמֵּי לֵיהּ מִנַּאי. מָתַי אָמוּת וַאֲכַבֶּה עָשָׁן מִקִּבְרֵיהּ. כִּי נַח נַפְשֵׁיהּ דְּרַבִּי יוֹחָנָן פָּסַק קוֹטְרָא מִקִּבְרֵיהּ דְּאַחֵר:

וְכַאֲשֶׁר נָבֹא לַחֶשְׁבּוֹן נִמְצָא כִּי מִן יוֹם פְּטִירַת רַבִּי מֵאִיר עַד זְמַן פְּטִירַת רַבִּי יוֹחָנָן. הָיָה בְּעֶרֶךְ מֵאָה וְאַרְבָּעִים אוֹ מֵאָה וַחֲמִשִּׁים שָׁנָה.

נִמְצָא כִּי הָיָה כְּדַאי לִפְנֵי אַחֵר. לִהְיוֹת נִצְרָף בְּאֵשׁ מִתְלַקַּחַת שֶׁל גֵּיהִנֹּם כִּצְרֹף הַכֶּסֶף. מֶשֶׁךְ מֵאָה וַחֲמִשִּׁים שָׁנָה בְּעֶרֶךְ. אַךְ וְרַק כְּדֵי לִזְכּוֹת אַחַר כָּךְ לְהִתְעַנֵּג בְּנֹעַם הַטּוֹבָה שֶׁל חַיֵּי עוֹלָם הַבָּא. וְאִם לֹא הִצִּילוֹ רַבִּי יוֹחָנָן בִּזְכוּתוֹ. מִי יוֹדֵעַ עַד כַּמָּה הָיָה נִדּוֹן עוֹד.

וּמִזֶּה נוּכַל לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל. מַהוּ הָעִדּוּן הַגָּדוֹל שֶׁל חַיֵּי עוֹלָם הַבָּא מִשְּׂכַר תּוֹרָה וּמִצְו‍ֹת. אֲשֶׁר לְמַעֲנָהּ כְּדַאי וְשָׁוֶה לִפְנֵי הָאָדָם. לִישָּׂא וְלִסְבֹּל יִסּוּרִים קָשִׁים וּמָרִים בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל. לִהְיוֹת נִצְרָף בְּלַהַט הָאֵשׁ הַנּוֹרָא מֶשֶׁךְ שָׁנִים רַבּוֹת מְאֹד כַּנִּזְכָּר לְעֵיל. אַךְ וְרַק לְמַעַן לִזְכּוֹת אַחַר כָּךְ. לְהִתְעַנֵּג בִּנְעִימוּת יָקָר וְעֵדֶן נֶצַח שֶׁל חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא:...

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור