(א) שבועות שתים. שהן ארבע. ידיעות הטומאה. שתים שהן ארבע. יציאות השבת. שתים שהן ארבע. מראות נגעים. שנים שהם ארבעה:
(ב) כל שיש בה ידיעה בתחלה. וידיעה בסוף. והעלם בינתיים. הרי זה בעולה ויורד. יש בה ידיעה בתחלה. ואין בה ידיעה בסוף. שעיר שנעשה בפנים ויום הכפורים תולה עד שיודע לו. ויביא בעולה ויורד:
(ג) אין בה ידיעה בתחלה. אבל יש בה ידיעה בסוף. שעיר הנעשה בחוץ ויום הכפורים מכפר. שנאמר (במדבר כט, יא) מלבד חטאת הכפורים. על מה שזה מכפר זה מכפר. מה הפנימי אין מכפר אלא על דבר שיש בה ידיעה. אף החיצון אין מכפר אלא על דבר שיש בה ידיעה:
(ד) ועל שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף. שעירי הרגלים ושעירי ראשי חדשים מכפרים. דברי רבי יהודה. ר' שמעון אומר שעירי הרגלים מכפרין. אבל לא שעירי ראשי חדשים. ועל מה שעירי ראשי חדשים מכפרין. על הטהור שאכל את הטמא. רבי מאיר אומר כל השעירים כפרתן שוה על טומאת מקדש וקדשיו. היה ר' שמעון אומר שעירי ראשי חדשים מכפרין על הטהור שאכל את הטמא. ושל רגלים מכפרין על שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף. ושל יום הכפורים מכפר על שאין בה ידיעה בתחלה. אבל יש בה ידיעה בסוף. אמרו לו מהו שיקרבו זה בזה. אמר להם יקרבו. אמרו לו הואיל ואין כפרתן שוה. היאך קריבין זה בזה. אמר להן כולן באין לכפר על טומאת מקדש וקדשיו:
(1) [With regards to] oaths, there are two [types], which are [really] four; the [states of] awareness of impurity are of two [types], which are [really] four; the carrying [from one domain to the other] on Shabbat are of two [types], which are [really] four; the appearances of afflictions of the skin are of two [types], which are [really] four.
(2) Any case where there is awareness at the beginning, and awareness at the end, and a period of unawareness in between, it is [atoned] by an Oleh veYored [a sliding-scale sin-offering where the economic status of the individual determines whether he brings an animal, a bird, or flour]. If there was awareness at the beginning, and not at the end, the goat which is performed inside [the Sanctuary] and the Day of Atonement defer [it]; until it becomes known to him [that he sinned], and he then must bring an Oleh veYored [a sliding-scale sin-offering where the economic status of the individual determines whether he brings an animal, a bird, or flour].
(3) If there was no awareness at the beginning, but there awareness at the end, the goat which is performed outside [the Sanctuary] and the Day of Atonement atone; as the verse states "Aside from the sin-offering of Atonement." (Bamidbar 29:11): for the one that this one atones, that one atones, just as the inside one only atones for a matter which has awareness, so the outside one only atones for a matter which has awareness.
(4) Regarding [a case] when there was no awareness, neither at the beginning nor at the end, the goats of the Pilgrimage Festivals and the goats of the New Months atone; these are the words of Rabbi Yehudah. Rabbi Shimon says: The goats of the Pilgrimage Festivals atone, but not the goats of the New Months. What do the goats of the New Months atone? For a pure [clean] person who ate impure [food]. Rabbi Meir says: All the goats, their atonements are identical, regarding the impurity of the Temple and its sacred [objects]. Rabbi Shimon would say: The goats of the New Months atone for a pure person that ate impure [food], and those of the Pilgrimage Festivals atone for that which does not have awareness, neither at the beginning nor at the end, and those of the Day of Atonement atone for that which does not have awareness at the beginning, but has awareness at the end. They [the Sages] said to him [Rabbi Shimon]: What is [the ruling] whether they may offer one for the other? He said to them: They may be offered. They said to him: Since their atonements are not equivalent, how can they offer one for the other? He said to them: All of them come to atone for the impurity of the Temple and its sacred [objects].