Kabbalah and Peshat: Sephardi and Ashkenazi Approaches

(יא) וּמָה בֵּין עִנְיַן מַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה לְעִנְיַן מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית. שֶׁעִנְיַן מַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה אֲפִלּוּ לְאֶחָד אֵין דּוֹרְשִׁים בּוֹ אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ מוֹסְרִין לוֹ רָאשֵׁי הַפְּרָקִים. וְעִנְיַן מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית מְלַמְּדִין אוֹתוֹ לְיָחִיד אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מֵבִין אוֹתוֹ מִדַּעְתּוֹ וּמוֹדִיעִים אוֹתוֹ כָּל מַה שֶּׁיָּכוֹל לֵידַע מִדְּבָרִים אֵלּוּ. וְלָמָּה אֵין מְלַמְּדִין אוֹתוֹ לָרַבִּים. לְפִי שֶׁאֵין כָּל אָדָם יֵשׁ לוֹ דַּעַת רְחָבָה לְהַשִּׂיג פֵּרוּשׁ וּבֵאוּר כָּל הַדְּבָרִים עַל בֻּרְיָן:

(יב) בִּזְמַן שֶׁאָדָם מִתְבּוֹנֵן בַּדְּבָרִים הָאֵלּוּ וּמַכִּיר כָּל הַבְּרוּאִים מִמַּלְאָךְ וְגַלְגַּל וְאָדָם כַּיּוֹצֵא בּוֹ וְיִרְאֶה חָכְמָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּכָל הַיְצוּרִים וְכָל הַבְּרוּאִים. מוֹסִיף אַהֲבָה לַמָּקוֹם וְתִצְמָא נַפְשׁוֹ וְיִכְמַהּ בְּשָׂרוֹ לֶאֱהֹב הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא. וְיִירָא וְיִפְחַד מִשִּׁפְלוּתוֹ וְדַלּוּתוֹ וְקַלּוּתוֹ כְּשֶׁיַּעֲרִיךְ עַצְמוֹ לְאֶחָד מֵהַגּוּפוֹת הַקְּדוֹשִׁים הַגְּדוֹלִים. וְכָל שֶׁכֵּן לְאַחַת מֵהַצּוּרוֹת הַטְּהוֹרוֹת הַנִּפְרָדוֹת מִן הַגְּלָמִים שֶׁלֹּא נִתְחַבְּרוּ בַּגּלֶם כְּלָל. וְיִמְצָא עַצְמוֹ שֶׁהוּא כִּכְלִי מָלֵא בּוּשָׁה וּכְלִמָּה רֵיק וְחָסֵר:

הרח"ו הקדמה לשער ההקדמות

והנה כל ספרי המקובלים האחרונים שהיו אחר הרמב"ן ז"ל אל תקרב אליהם, כי מן הרמב"ן ואילך נסתרה דרך החכמה הזאת מעיני כל החכמים, ולא להם כי אם קצת ענפי הקדמות בלתי שרשיהם ועליהם בנו המקובלים האחרונים ז"ל דבריהם בשכל אנושי, ומעצמך תוכל לדעת לעמוד על המבחן כי המעיין החריף יוכל לכלול ולידע רוב הקדמותיהם וכלליהם בד' או יי ימים וכל דבריהם כפל הענין במילות שונות וכל פרי הקדמתם היא היות עשר ספירות נמצאות וחברו תלי תלים של ספרים בענין, אשר כללות דבריהם יכתבו בשנים או שלשה קונטריסים...ולכן אני כותב הצעיר חיים ויטאל...דע כי מן היום אשר מורי זלה"ה החל לגלות זאת החכמה לא זזה ידי מתוך ידו אפילו רגע אחד, וכל אשר תמצא כתוב באיזה קונטרסים על שמו ז"ל ויהיה מנגד מה שכתבתי בספר הזה טעות גמור הוא, כי לא הבינו דבריו...

מורה באצבע ב:מד (חיד״א)

לימוד ספר הזוהר מרומם על כל לימוד, בשגם לא ידע מאי קאמר, ואפילו יטעה בקריאתו, והוא תיקון גדול לנשמה...

Moreh Be'etsba 2:44 (Hida)

The study of the Zohar is exalted above all [other] study. Even if one does not know what he is saying, and even if mistakes are made in the reading. It is a great reconstruction for the soul.

שו״ת הרדב״ז ד:פ

יש בידי כלל גדול, שבכל דבר שנכתב בגמרא או באחד מן הפוסקים או בעלי ההלכות, אפילו שיהיה היפך ממה שכתוב בספרי הקבלה, אני מורה בו, ולא אחוש באחד מאותם הספרים.

Resp. R. David b. Zimra
I have in my hands a great principle, that with any issue in the Talmud, or one of the halakhic authorities, or authors of halakha that is other than what is written in the books of Kabbala, I rule, and pay no mind to any of those [kabbalistic] books.

יביע אומר ד:ב

דמכיוון שהגמרא והפוסקים חולקים על הזוהר הקדוש...יש לפסוק כהגמרא והפוסקים.

Yabia Omer IV:2

Since the Gemara and halakhic authorities differ from the holy Zohar...one should rule according to the Gemara and the halakhic authorities.

שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה

ואנכי בעניי לא זכיתי להבין מנ"ל להרבנים הנ"ל אומדנא זובדעת מרן, שאילו היה רואה לד' רבינו האר"י היה פוסק כן. והרי עם כל הכבוד לרבינו האר"י ז"ל, עטרת בראש כל אדם, אנן קי"ללא בשמים היא. ומהיכא תיתי להניח דברי הפוסקים המפורסמים, ולתפוס דברי האר"י ז"ל, כהלכה למשה מסיני. וע' בהקדמתהרמב"ם לפי' המשניות, שכ', שהנביא שיסבור סברא, ויסבור כמו כן מי שאינו נביא סברא וכו', שאין לשמוע לד' הנביא. ואפילו אלףנביאים כלם כאליהו ואלישע שיהיו סוברים סברא א', ואלף חכמים ואחד יסברו היפך הסברא ההיא, אחרי רבים להטות. והלכהכדברי האלף חכמים וחכם, ולא כד' האלף נביאים הנכבדים. עכ"ל. וא"כ אף אם רב גובריה וחיליה דרבינו האר"י כחד מן קמיא,מ"מ כשיש פוסקים ראשונים שאומרים להיפך והם הרוב, אזלינן בתר רובא. וכ"ש לפמ"ש בס' אגרות התניא (דצ"ז ע"א), בשםהגר"א שאינו מאמין בקבלת האר"י בכללה שהיא כולה מפי אליהו ז"ל, רק מעט מזער מפי אליהו ז"ל, והשאר מחכמתו הגדולהואין חיוב להאמין בה וכו'. וע"ש (דצ"ט) שכ"כ הגר"ח מוואלוז'ין בהקדמה לספרא דצניעותא. ע"ש. וא"כ מה כל החרדה הזאתלהניח ד' כל הפוסקים וכללי הדינים מפני סברות האר"י ז"ל.

שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן נא

ידענא11 פאר רום מכ"ת שלא ילעג עוד על מנהגי ישראל שנעלם טעמם ממנו כי ממקור מים חיים הם נובעים, ורגיל אני לומר כלהמפקפק על נימוסי' ומנהגנו צריך בדיקה אחריו כי מי שתורתו אומנתו ויראת יי חתולתו ובילדי נכרים לא יספיק לא יתן לחטואאת בשרו, ויפה כ' פר"מ על שכנגדו שהביא מכתבי האר"י וכ' עליו פר"מ עם נעלמים לא אבוא יפה דיבר, וכן אני אומר כל המערבדברי קבלה עם ההלכות הפסוקות חייב משום זורע כלאים פן תוקדש המלאה הזרע אשר תזרע, ולעומת זה המערב ספרי הגיוןעם דברי תורה עובר על חורש שור וחמור יחדיו ואם הוא מנהיג ישראל מנהיג בכלאים12

שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן קצז

כל המתחסד עם קונו ניכר במעלליו מה שלבו בודה לשם יי להזיר נזיר מכל מה אשר ידבנו לבו ובזה אין סגנון א' עולה לשנים כי אין לב ב' בניאדם שוה באהבת יי, ולכן נקראים בני כושיים משונה במעשיו [כמו"ק ט"ז ע"ב] אך רק משונה באורו אבל תוכו מתאחד עם כלישראל, ואך לעשות עדה שלמה כלם יתחסדו במנהג א' לכולם א"כ היא גופי' נעשה חק לישראל ומצות אנשים וזה אי אפשר, ולכןראיתי רבותי הגאון הפלאה ז"ל ומורי החסיד שבכהונה מהו' נתן אדליר זצ"ל והגאון מהו' זלמן חסיד ז"ל שלא המשיכו עדה, מעידאני עלי שמימי לא שמעתי מפי קדושי ישראל הנ"ל ס' הזוהר יוצא מפי קדשם בשום דרוש, ותלי"ת לא זזה ידי מתוך ידם ולאחסרתי מהם וכו', ותלי"ת תלמידיהם אין פרץ וכו' כדבס"פ היה קורא [י"ז ע"ב], ומ"מ אין א' דומה לחברו, זה הוא מה שמרגלאבפומי. ועוד אמרתי, כי התפלה בנוסח ספרדי איננו גנאי ופחיתות לנוסח אשכנזי אשר התורה מקובלת בידיהם מאבותהראשונים, יעיין אריכות היעב"ץ בכליא אורב, אך היות כי בעו"ה נשכחו סתרי הכוונה בצרות ויגונות, ובדור האחרון העמידה נרמזרחי האר"י זצ"ל וזכו הספרדים שהיה מבניהם והוא גילה תעלומות בנוסחאות שלהם, ואילו היינו גם אנחנו זוכים לכיוצא בוהיה מבאר לנו כהנה וכהנה בנוסחאות שלנו, והיות בעו"ה אין אתנו יודע עד מה, על כן מי שרוצה לכוון והוא אינו יודע צריךלהתפלל בנוסח האר"י, והיות בעוונותי לא זכיתי לא לזה ולא לזה ע"כ בנוסחא שהורגלתי אחזיק ולא ארפנו כי מה לי הכא ומהלי התם4

ספר כתר שם טוב - ח״ג דף 130-131

המנהג בא״י וסת״ם ובאשכנז, שמסדר ההגדה מטיף מכוס היין...בהזכרת כל מכה ומכה...אבל הספרדים בלונדון ואמסטרדם אינם יודעים ממנהג זה.

חכמי הספרדים הקדמונים לא עלה על דל שפתם מנהג זה. והזיה זו יצאה ע״י חכמי אשכנז. וכאשר חכמי ספרד בימי האר״י ראו כי האר״י מסכים עליה, גם הספרדים חקו להם בין המקובלים, ולאט לאט נתפשט המנהג גם בין ההמון הע״ה אשר אינם יודעים מימינם ומשמאלם...

ואפ״ל בטעם הדבר היות שטבע היהודי בכלל אוהב ומאמין בהזיות שונות. נקח לדוגמא העין הרע שמאמינים בה בכל תפוצות ישראל, ובפרט בערי מורוקו....

(איכה ג, ו) במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר ר' ירמיה זה תלמודה של בבל:

שמונה עשרה

עדות המזרח - ׳וחננו מאתך חכמה בינה ודעת׳

ספרדים - ׳וחננו מאתך דעה ובינה והשכל׳

אשכנזים - חננו מאתך דעה בינה והשכל

ברוך שאמר -

ע״מ - ברוך אומר ועושה, גוזר ומקיים, עושה בראשית

ספרדים - ברוך אומר ועושה, גוזר ומקיים, עושה בראשית

אשכנזים - ברוך עושה בראשית, אומר ועושה, גוזר ומקיים

קדושה מוסף

ע״מ/ספרדים - כתר יתנו לך...מלאכים המוני מעלה

אשכנזים - נעריצך ונקדישך כסוד שיח שרפי קודש

Shemone Esreh

E"M - Endow us with wisdom, understanding and knowledge.

Sefardim - Endow us with knowledge, understanding and discernment.

Ashkenaz - Endow us with knowledge, understanding and discernment.

Barukh She'amar

E"M - Blessed is He Who speaks and does...Who decrees and fulfils, Who maintains creation

Sefardim - Blessed is He Who speaks and does...Who decress and fulfils, Who maintains creation

Ashkenzaim - Blessed is He Who maintains creation, Who speaks and does, Who decrees and fulfils.

Kedusha Shabbat Musaf:

E"M/Sefardim - A crown they will give to You, the angels of the multitude above...

Ashkenazim - We will revere You and sanctify You, according to the counsel of the holy angels....