(יא) כסא של כלה שנטלו חפויו. בית שמאי מטמאין. ובית הלל מטהרין. שמאי אומר אף מלבן של כסא טמא. כסא שקבעו בעריבה בית שמאי מטמאין ובית הלל מטהרין שמאי אומר אף העשוי בה.
(יב) אלו דברים שחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי. האשה שבאה ממדינת הים. ואמרה מת בעלי. תינשא. מת בעלי תתיבם. ובית הלל אומרים לא שמענו אלא בבאה מן הקציר בלבד. אמרו להם בית שמאי אחת הבאה מן הקציר. ואחת הבאה מן הזיתים. ואחת הבאה ממדינת הים. לא דברו בקציר אלא בהווה. חזרו בית הלל להורות כבית שמאי. בית שמאי אומרים תינשא ותטול כתובתה. ובית הלל אומרים תינשא ולא תטול כתובתה. אמרו להם בית שמאי התרתם את הערוה החמורה לא תתירו את הממון הקל. אמרו להם בית הלל מצינו שאין האחים נכנסין לנחלה על פיה אמרו להם בית שמאי והלא מספר כתובתה נלמוד שהוא כותב לה. שאם תינשאי לאחר תטלי מה שכתוב ליך, חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי:
(יג) מי שחציו עבד וחציו בן חורין. עובד את רבו יום אחד. ואת עצמו יום אחד. דברי בית הלל. אמרו להם בית שמאי תקנתם את רבו ואת עצמו לא תקנתם. לישא שפחה אינו יכול. בת חורין אינו יכול ליבטל והלא לא נברא העולם. אלא לפריה ורביה. שנאמר (ישעיה מה, יח) לא תהו בראה. לשבת יצרה. אלא מפני תקון העולם. כופין את רבו ועושה אותו בן חורין וכותב שטר על חצי דמיו. חזרו בית הלל להורות כבית שמאי:
(יד) כלי חרס מציל על הכל כדברי בית הלל. ובית שמאי אומרים אינו מציל אלא על האוכלין. ועל המשקין. ועל כלי חרס. אמרו להם בית הלל מפני מה. אמרו להם בית שמאי מפני שהוא טמא על גב עם הארץ ואין כלי טמא חוצץ. אמרו להם בית הלל והלא טהרתם אוכלים ומשקין שבתוכו. אמרו להם בית שמאי כשטהרנו אוכלים ומשקין שבתוכו. לעצמו טהרנו. אבל כשטהרת את הכלי טהרת לך ולו. חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי:
(11) A bride’s chair from which the covering-boards have been taken: Beit Shammai considers it [liable to become] impure, and Beit Hillel [does not] consider it [liable to become] impure. Shammai says: Even the framework of a stool is [liable to become] impure. A stool which has been set in a [kneading] trough: Beit Shammai considers it [liable to become] impure, and Beit Hillel [does not] consider it [liable to become] impure. Shammai says: Even one made in it [is liable to become impure].
(12) These are the matters concerning whichBeit Hillel went back and taught according to the opinion of Beit Shammai: A woman who came from overseas and said: "My husband died," she may marry again; "My husband died [without children]," she must undergo levirate marriage. But Beit Hillel says: We have heard so only in [the case of a woman] who came from the harvesting. Beit Shammai said to them: It is the same thing in the case of [a woman] who came from the harvesting or [a woman] who came from the olive-picking or [a woman] who came from overseas; they mentioned harvesting only because that is how it happened. [Then] Beit Hillel went back and taught according to Beit Shammai. Beit Shammai says: She may be married and take her ketubah [marriage document] payment. But Beit Hillel says: She may be married, but she may not take her ketubah payment. Beit Shammai said to them: You have permitted the graver matter of a forbidden relationship, [but] you will not permit the lighter matter of property?Beit Hillel said to them: We have found that brothers do not enter into their inheritance based on her statement. Beit Shammai said to them: Do we not learn it from her ketubah scroll in which he writes to her: "That if you be married to another you shall take what is written for you?" [Then] Beit Hillel went back and taught according to the opinion of Beit Shammai.
(13) One who is half a slave and half a free man should work one day for his master and one day for himself, [according to] the words of Beit Hillel. Beit Shammai said to them: You have fixed [the problem] for his master, but you have not fixed [the problem] for himself. He is not able to marry a slave-woman, nor is he able [to marry] a free woman. Is he to refrain [from marrying]? But wasn't the world created for people to be fruitful and to multiply? For it is said, "He did not create it to be an empty place; but established it to be inhabited" (Isaiah 45:18). But for the rightful ordering of the world they force his master to free him, and he writes out a document for half his value. [Then] Beit Hillel went back and taught according to Beit Shammai.
(14) A vessel of earthenware [with a lid] protects everything [in it from contracting impurity], according to the words of Beit Hillel. But Beit Shammai says: It protects only food and liquids and [other] vessels of earthenware. Beit Hillel said to them: Why? Beit Shammai said to them: Because [the vessel of earthenware] is [itself] impure with respect to an ignoramus [who has presumably touched the vessel, rendering it impure], and no impure vessel interposes [against impurity]. Beit Hillel said to them: But did you not declare pure the food and liquids inside it? Beit Shammai said to them: When we declared pure the food and liquids inside it, we declared them pure for [the ignoramus] only, but when you declared the vessel pure you declared it pure for yourself and for him. [Then]Beit Hillel went back and taught according to the opinion of Beit Shammai.