Spinoza, Ethics 1:18
God is the immanent, not transitive, cause of all things.
Spinoza, Ethics 4, Prelude
That eternal and infinite being we call God, or Nature, acts from the same necessity from which he exists
הראי"ה קוק, פנקס הדפים
קיב. השפינוזות שחשבה שהמהות האלהי הוא הסכום הכללי של הכל, הוכרחה לחשוב שאין שום כח רודה, כי אם של מהלך אטי, באפס שום דליגה, מפני שכן מתראה הסך הכללי ברוב. אבל עם הידיעה שהסכום הכללי של כל איננו כי אם איזה גילוי קלוש ומצער בעוצם המיעוט מהכל האמיתי, על כן אין לדון מהסכום המתגלה, כי אם מעוצם הכל העליון, וכיון שבכל המופשט יש דליגה כמו שיש מציאות של איטיות, על כן הכל נמצא במהלך המציאות. ולא עוד אלא שהם מעורבים זה עם זה על פי הפגישות של גילוי כל העליון העצמי, עתיקא קדישא.
וכאשר כל שהדעה הולכת ומתרחבת היא מוצאת את המציאות יותר עשירה, מזה אנו למדים שכל שיתרומם יותר כח הדעת, יבא בעצמו עד אותה האיתניות להכיר את גודל העושר של המציאות, שמתעשרת בעושר של אין סוף, שממעל להסכום של הכל הגלוי והמושכל, שהוא באין ערוך וקץ יותר מרומם מכל הגלוי וכל המתיחש לו, וגם שמכריע את עושר הכחות שבעשיה, שלא רק העוני של ההתפתחות האיטית פועל, אף על פי שהוא ממולא עם כל תנאיו, כי אם גם מה שהוא יותר רחב ממנו, הדליגה שמתממת אותו. נס וטבע, עגולים ויושר. אפס כי לא יהיה בך אביון. ארץ אשר לא במסכנות תאכל בה לחם, דא ארעא קדישא, כנסת ישראל.
Rav Kook, Notepad
112. Spinozism thought that the divine essence is the sum of everything, and thus forced to think that there is no ruling force, but that of slow progress with no leaps, for this is how the sum of everything usually appears. But with knowing that the overall sum of everything is but a small feeble revelation that is mightily mitigated from the true everything, we should not learn from the revealed sum, but from the power of the higher everything, and since in all abstract there is leaping just as there is slowness, then everything is part of the progress of reality. Furthermore, they are mixed together according to the encounters with the genuine revelation of everything, Attika Kadisha (the Ancient Holy).
And as long as the understanding widens it finds reality to be richer. We learn from that that the more the power of understanding ascends, the more it will come in itself to the formidability of knowing the great richness of reality, that enriches itself with the infinite richness, that is above the sum of all that is apparent and known, which is greater without comparison and limit from all that is apparent and relates to it, and overcomes the richness of powers in action, that not just the poverty of slow evolution is at work, thought it is fulfilled with all its requirements, but also what is wider, the leaping that ascends it. Miracle and nature, circles and straightness. "Naught, for there shall be no poor among you", "land in which without poverty you will eat bread in it", that is the holy land, Knesset Israel.
הראי"ה קוק, פנקס הדפים
קיז. השיטה השפינוזית עם סיגיה יחד, היא הפוכה לגמרי מאורן של ישראל. על כן היתה יד ד' בהרגשה על הרבנים הצדיקים באמשטרדם להרחיקו מישראל. היא חוללה את העת החדשה, עד כל רעותיה, ובכלל האנטישמיות, עד ששפינוזה וביסמרק הם דוגמת בלעם והמן. אם לא הורחק, היה מתערב עם כלל ישראל והיה מחבר חיבורים עקרים, והיו מתקבלים כערך מורה נבוכים הכוזרי וכיוצא בזה. ובודאי עם זה היה מחבר איזה חידושים תורניים בהלכות או בהגדות כפי כשרונו, והיו גורמים להתקבלות דיעותיו באלהות, והיו חלילה גורמים לפוצץ את יסודם של שונאיהם של ישראל, אלא שהיו מתגלות התולדות בימים הבאים ובמסיבות רבות. אמנם מתוך שהי' עם כל זה מזרע ישראל, על כן יש בפנימיות שלו עיקר יסודי, שאחר צרוף מרובה הוא נכנס אל תוך המחנה. המתחיל לצרפו הרמבמ"ן, ולא גמר את תיקונו. אבל הבעש"ט צרפו בלא ידיעה את מי הוא מצרף, מפני שלא היה לו צורך למקורו, כי הוא שאב את הידיעה ממקורה הפנימי וצרפה. ועדיין לא נגמר העיבוד, והולך הוא ונגמר, וכשיגמר הענין לגמרי יהיה יוצא מכלל ארור ויבא לכלל ברוך.
Rav Kook, Notepad
117. The Spinozistic system with its flaws, is the complete opposite of Israel's light. Therefor the hand of H in was in feeling upon the righteous Rabbis in Amsterdam to distance him from Israel. It created the modern era, up to all its atrocities, including antisemitism, in such a way that Spinoza and Bismarck are like Bilaam and Haman. And if he would not have been distanced, he would have mixed with the Israeli collective and create barren works, that would have been received like the Guide to the Perplexed, the Kuzari etc. Along with that he would have probably create some Halachic innovations matching his skill, which would have caused his opinions regarding the divine to be accepted as well, and they would - heavens forbid - blast the foundation of the enemies of Israel, although those consequences would only be discovered after many days and events. Still, since he was after all of the seed of Israel, his internal side has a fundamental principle, that after much melting can enter our camp. Rabbi Mendelsohn began purifying it, but hasn't finished its repair. But the BESHT purified it without knowing whom was he purifying, for he did not need its source, since he drew his knowledge from its internal source and purified it. And the process still is not finished, and it is being completed, and when it would be completed entirely, he will leave the category of cursed and come to the category of blessed.
הראי"ה קוק, פנקס הדפים
קלה. אחת מהחסרונות העיקריות שבשיטת שפינוזה, שמגלה כל זוהמתה, הוא מה שעל פיה אין השכל האנושי צריך להיות עסוק באלהיות תמיד, שנפסק קשר ההשגה האין סופית לגמרי, וההסתכלות בסדר וההנהגה אין לה כל מעמד, וממילא האדם זונח את הרדיפה לדעת את ד', שכבר קנה לו בטשטוש באופן שדומה לו שכבר השיג הכל, וממילא הוא פונה למטה והולך מטה מטה, והשאיפה הגדולה של הצמאון הטבעי להתענג על ד' הוא מחליף בצמאון של כל תאוה גסה ועכורה, עד שהרשעה מוכרחת להולד. על כן נקראו אלו המשכיחים שם ד' עושי רשעה, אף על פי שבעצמם אינם פועלי רשע, מכל מקום הם הנם יסוד הרשע בעולם. וישראל שנחלתם נחלת יעקב בלי מצרים, תתן אמת ליעקב, הם העדים לגרש את הזוהמא של השקר הזה, היפוך אותם אשר ניסו אל וקדוש ישראל התוו, ולא זכרו את ידו, יום אשר פדם מני צר. עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ויתפוצצו הררי עד שחו גבעות עולם, הליכות עולם לו. בית יעקב לכו ונלכה באור ד'.
Rav Kook, Notepad